Yhdistys on hyvä tapaa kiertää veroja

Verovouti

Verottaja on tiedotteensa mukaan löytänyt yhden harmaan talouden saarekkeen yllättävältä taholta, tanssiseuroista, budo- ja voimisteluseuroista yms.
Ko populat saavat yhteiskunnan rahoitusta toiminalleen ja silti maksavat järjestelmällisesti kaikki ohjaajapalkkionsa pimeänä. Tai peittävät ne keksittyjen kulukorvausten alle. Monella iltatöinään ohjaavalla näistä ojauspalkkioista kertyy verottajan aloittaman tutkinnan mukaan jopa yli puolet anasiotuloista. Kaikki puhtaana käteen.
Toisaalta kysymys kuitenkin lienee pikkurahoista, mutta yleisen lainkuuliaisuuden kannalta, hyvä että tutkitaan tuokin.

5

1138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen ollut mukana taitoluisteluseuran hallituksessa (seurassa liikkuu todella paljon rahaa) ja nykyisin olen tanssikoulutusta järjestävän yhdistyksen hallituksessa enkä ole vielä törmännyt "järjestelmälliseen" veronkiertoon. Harmaan alueen kulukorvauksia voi esiintyä (monet tulkinnanvaraisia tapauksia), mutta opettajien ja ohjaajien palkkiot ovat kyllä sitä, mitä kirjanpito näyttääkin. Tosin tanssikursseillamme tehdään ihan oikeasti paljon vapaaehtoistyötä myös opetuksessa. Ulkomaiset tähtiopettajat ovat eri asia: he ovat kalliita.

      Olenko mukana naivin rehellisessä porukassa?

      • Ent. sihteeri

        Itse toimin eräässä tanssiseurassa sihteerinä seitsemän vuotta, eikä koko aikana kertaakaan maksettu ohjaajapalkkioista mitään veroja tai sotuja. Ohjaajat nostivat ne puhtaana käteen milloin minkinlaista kuittia vastaan. Aika usein he rahastivat palkkionsa myös suoraan jäseniltä in cash treenin aluksi.
        Tutustuin siinä hommassa kyllä tosi moneen muun seuran toimihenkilöön, enkä kyllä kuullut yhdestäkään seurasta, joka maksasaisi työnantajakulut tai pidättäisi verot. Ollakseni rehellinen, minun on pakko tunnustaa, että po. seurat ja ohjaajat pimittävät verot ja muut maksut järjestelmällisesti. Sen päälle seurat päin vastoin ruinaavat kunnilta lisää varoja kaikenkarvaisten avustusten muodossa.


      • Järjestöjyrä
        Ent. sihteeri kirjoitti:

        Itse toimin eräässä tanssiseurassa sihteerinä seitsemän vuotta, eikä koko aikana kertaakaan maksettu ohjaajapalkkioista mitään veroja tai sotuja. Ohjaajat nostivat ne puhtaana käteen milloin minkinlaista kuittia vastaan. Aika usein he rahastivat palkkionsa myös suoraan jäseniltä in cash treenin aluksi.
        Tutustuin siinä hommassa kyllä tosi moneen muun seuran toimihenkilöön, enkä kyllä kuullut yhdestäkään seurasta, joka maksasaisi työnantajakulut tai pidättäisi verot. Ollakseni rehellinen, minun on pakko tunnustaa, että po. seurat ja ohjaajat pimittävät verot ja muut maksut järjestelmällisesti. Sen päälle seurat päin vastoin ruinaavat kunnilta lisää varoja kaikenkarvaisten avustusten muodossa.

        Ihan sama on tuntuma minullakin. Näyttäkää minulle tanssiseura, jonka amatööriohjaajat maksavat palkkioistaan verot, niin näytän teille vastapalveluksena marsilaisen.
        Olen puuhastellut eri tehtävissä seuroissa parikymmentä vuotta ja enpä ole vielä sellaiseen ihmeeseen törmännyt, että ohjauspalkkioista maksettaisiin mitään yhteiskunnan vaatimia maksuja. Pitäsi kyllä maksaa, mutta kukaan ei vain maksa. Johtunee siitä, että yhdistystoiminta noissa seuroissa on katsottu niin viattomaksi, ettei sitä ole koettu kusetukseksi, vaikka sitähän se on, jos suoraan sanotaan.


      • Talousmies
        Järjestöjyrä kirjoitti:

        Ihan sama on tuntuma minullakin. Näyttäkää minulle tanssiseura, jonka amatööriohjaajat maksavat palkkioistaan verot, niin näytän teille vastapalveluksena marsilaisen.
        Olen puuhastellut eri tehtävissä seuroissa parikymmentä vuotta ja enpä ole vielä sellaiseen ihmeeseen törmännyt, että ohjauspalkkioista maksettaisiin mitään yhteiskunnan vaatimia maksuja. Pitäsi kyllä maksaa, mutta kukaan ei vain maksa. Johtunee siitä, että yhdistystoiminta noissa seuroissa on katsottu niin viattomaksi, ettei sitä ole koettu kusetukseksi, vaikka sitähän se on, jos suoraan sanotaan.

        Näinhän se tahtoo olla. Senä takia olen tehnyt päätöksen, etten rupea yhdenkään urheiluseuruan tilintarkastajaksi.


      • maksetaan..
        Järjestöjyrä kirjoitti:

        Ihan sama on tuntuma minullakin. Näyttäkää minulle tanssiseura, jonka amatööriohjaajat maksavat palkkioistaan verot, niin näytän teille vastapalveluksena marsilaisen.
        Olen puuhastellut eri tehtävissä seuroissa parikymmentä vuotta ja enpä ole vielä sellaiseen ihmeeseen törmännyt, että ohjauspalkkioista maksettaisiin mitään yhteiskunnan vaatimia maksuja. Pitäsi kyllä maksaa, mutta kukaan ei vain maksa. Johtunee siitä, että yhdistystoiminta noissa seuroissa on katsottu niin viattomaksi, ettei sitä ole koettu kusetukseksi, vaikka sitähän se on, jos suoraan sanotaan.

        Meilläpäin jumpparyhmä yhdistyksessä on kaikki ohjaajat suht amatöörejä, joitakin satunnaisia kursseja käyneitä on, mutta siihen se jää. Jokainen maksaa jopa onnettomista viiden euron tuntipalkoistaan veroja, kaikki menee kirjanpidon kautta... Joten kuulostaa aika lainkuuliaiselta hommalta noihin verrattuna. Vaihtoehto on kyllä olemassa; ohjaajat saavat ostaa urheiluliikkeistä urheiluvälineitä/vaatteita ja kuittia vastaan saavat rahansa niihin nettopalkan mukaan. Sillä lailla meillä verot kierretään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe