Verottaja on tiedotteensa mukaan löytänyt yhden harmaan talouden saarekkeen yllättävältä taholta, tanssiseuroista, budo- ja voimisteluseuroista yms.
Ko populat saavat yhteiskunnan rahoitusta toiminalleen ja silti maksavat järjestelmällisesti kaikki ohjaajapalkkionsa pimeänä. Tai peittävät ne keksittyjen kulukorvausten alle. Monella iltatöinään ohjaavalla näistä ojauspalkkioista kertyy verottajan aloittaman tutkinnan mukaan jopa yli puolet anasiotuloista. Kaikki puhtaana käteen.
Toisaalta kysymys kuitenkin lienee pikkurahoista, mutta yleisen lainkuuliaisuuden kannalta, hyvä että tutkitaan tuokin.
Yhdistys on hyvä tapaa kiertää veroja
5
1204
Vastaukset
Olen ollut mukana taitoluisteluseuran hallituksessa (seurassa liikkuu todella paljon rahaa) ja nykyisin olen tanssikoulutusta järjestävän yhdistyksen hallituksessa enkä ole vielä törmännyt "järjestelmälliseen" veronkiertoon. Harmaan alueen kulukorvauksia voi esiintyä (monet tulkinnanvaraisia tapauksia), mutta opettajien ja ohjaajien palkkiot ovat kyllä sitä, mitä kirjanpito näyttääkin. Tosin tanssikursseillamme tehdään ihan oikeasti paljon vapaaehtoistyötä myös opetuksessa. Ulkomaiset tähtiopettajat ovat eri asia: he ovat kalliita.
Olenko mukana naivin rehellisessä porukassa?- Ent. sihteeri
Itse toimin eräässä tanssiseurassa sihteerinä seitsemän vuotta, eikä koko aikana kertaakaan maksettu ohjaajapalkkioista mitään veroja tai sotuja. Ohjaajat nostivat ne puhtaana käteen milloin minkinlaista kuittia vastaan. Aika usein he rahastivat palkkionsa myös suoraan jäseniltä in cash treenin aluksi.
Tutustuin siinä hommassa kyllä tosi moneen muun seuran toimihenkilöön, enkä kyllä kuullut yhdestäkään seurasta, joka maksasaisi työnantajakulut tai pidättäisi verot. Ollakseni rehellinen, minun on pakko tunnustaa, että po. seurat ja ohjaajat pimittävät verot ja muut maksut järjestelmällisesti. Sen päälle seurat päin vastoin ruinaavat kunnilta lisää varoja kaikenkarvaisten avustusten muodossa. - Järjestöjyrä
Ent. sihteeri kirjoitti:
Itse toimin eräässä tanssiseurassa sihteerinä seitsemän vuotta, eikä koko aikana kertaakaan maksettu ohjaajapalkkioista mitään veroja tai sotuja. Ohjaajat nostivat ne puhtaana käteen milloin minkinlaista kuittia vastaan. Aika usein he rahastivat palkkionsa myös suoraan jäseniltä in cash treenin aluksi.
Tutustuin siinä hommassa kyllä tosi moneen muun seuran toimihenkilöön, enkä kyllä kuullut yhdestäkään seurasta, joka maksasaisi työnantajakulut tai pidättäisi verot. Ollakseni rehellinen, minun on pakko tunnustaa, että po. seurat ja ohjaajat pimittävät verot ja muut maksut järjestelmällisesti. Sen päälle seurat päin vastoin ruinaavat kunnilta lisää varoja kaikenkarvaisten avustusten muodossa.Ihan sama on tuntuma minullakin. Näyttäkää minulle tanssiseura, jonka amatööriohjaajat maksavat palkkioistaan verot, niin näytän teille vastapalveluksena marsilaisen.
Olen puuhastellut eri tehtävissä seuroissa parikymmentä vuotta ja enpä ole vielä sellaiseen ihmeeseen törmännyt, että ohjauspalkkioista maksettaisiin mitään yhteiskunnan vaatimia maksuja. Pitäsi kyllä maksaa, mutta kukaan ei vain maksa. Johtunee siitä, että yhdistystoiminta noissa seuroissa on katsottu niin viattomaksi, ettei sitä ole koettu kusetukseksi, vaikka sitähän se on, jos suoraan sanotaan. - Talousmies
Järjestöjyrä kirjoitti:
Ihan sama on tuntuma minullakin. Näyttäkää minulle tanssiseura, jonka amatööriohjaajat maksavat palkkioistaan verot, niin näytän teille vastapalveluksena marsilaisen.
Olen puuhastellut eri tehtävissä seuroissa parikymmentä vuotta ja enpä ole vielä sellaiseen ihmeeseen törmännyt, että ohjauspalkkioista maksettaisiin mitään yhteiskunnan vaatimia maksuja. Pitäsi kyllä maksaa, mutta kukaan ei vain maksa. Johtunee siitä, että yhdistystoiminta noissa seuroissa on katsottu niin viattomaksi, ettei sitä ole koettu kusetukseksi, vaikka sitähän se on, jos suoraan sanotaan.Näinhän se tahtoo olla. Senä takia olen tehnyt päätöksen, etten rupea yhdenkään urheiluseuruan tilintarkastajaksi.
- maksetaan..
Järjestöjyrä kirjoitti:
Ihan sama on tuntuma minullakin. Näyttäkää minulle tanssiseura, jonka amatööriohjaajat maksavat palkkioistaan verot, niin näytän teille vastapalveluksena marsilaisen.
Olen puuhastellut eri tehtävissä seuroissa parikymmentä vuotta ja enpä ole vielä sellaiseen ihmeeseen törmännyt, että ohjauspalkkioista maksettaisiin mitään yhteiskunnan vaatimia maksuja. Pitäsi kyllä maksaa, mutta kukaan ei vain maksa. Johtunee siitä, että yhdistystoiminta noissa seuroissa on katsottu niin viattomaksi, ettei sitä ole koettu kusetukseksi, vaikka sitähän se on, jos suoraan sanotaan.Meilläpäin jumpparyhmä yhdistyksessä on kaikki ohjaajat suht amatöörejä, joitakin satunnaisia kursseja käyneitä on, mutta siihen se jää. Jokainen maksaa jopa onnettomista viiden euron tuntipalkoistaan veroja, kaikki menee kirjanpidon kautta... Joten kuulostaa aika lainkuuliaiselta hommalta noihin verrattuna. Vaihtoehto on kyllä olemassa; ohjaajat saavat ostaa urheiluliikkeistä urheiluvälineitä/vaatteita ja kuittia vastaan saavat rahansa niihin nettopalkan mukaan. Sillä lailla meillä verot kierretään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631473Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271291Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151154- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että277928- 72915