tukiviittomat

adfe3

Ajattelin että menisin kansalaisopistoon opiskelemaan viittomakieltä. Huomasin vain että siellä on vain tukiviittomien alkeiskurssi. Ovatko nämä tukiviittomat samoja kuin varsinaisen viittomakielen viittomat? Että voiko niillä viittoa ymmärrettävästi kuurolle? (tiedän kyllä että viittomakielellä on oma kielioppinsa jne.)

16

6035

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla ei ole kokemuksia tukiviittomista, vaikka tiedän niiden merkitsevän sitä, että jokainen sana ei viitota, vaan välistä jätetään sanoja viittomatta, esim. lause: Minä kerroin sinulle, että ulkona sataa viitottaisiin Minä sinulle ulkona sataa elikkä ne sanat, joita ei viitota, lausutaan selvästi. Korjatkaa joku, jos oon väärässä :) mut näin oon käsittänyt.

      • Ruusu

        Juu,Omppu, käsitit ihan oikein.

        Tukiviittomissa viittomajärjestykset eivät ole samoja kuin mitä varsinaisessa viittomisessa.

        Tukiviittomia käytetään yleensä sellaisten kehitysvammaisten ja autistilasten seurassa. Joten tukiviittomia ei kannata käyttää kuurojen ja viittomakielisten huonokuuloisten kanssa, muuten menee ihan yli hilseen.

        Olen nähnyt pari kertaa jonkun viittoneen tukiviittomia, ja täytyy sanoa,etten ymmärtänyt yhtään mitään, mitä se tyyppi oikein meinasi. Eli oikeesti on mennyt yli hilseen.

        Eli suosittelen mieluummin varsinaista viittomakieltä, jos haluaa opetella viittomaan kuurojen ja viittomakielisten huonokuuloisten kanssa.

        Tuollainen tukiviittomien alkeiskurssi soveltuu mielestäni ennemminkin kehitysvammaisten tai autistilasten vanhemmille,sukulaisille tai niiden lasten parissa työskenteleville. Eikä tukiviittomien alkeiskurssilla välttämättä kerrota mitään kuurojen/viittomakielisten kulttuurista yms. Ainakin olen ymmärtänyt niin.


      • adfe3
        Ruusu kirjoitti:

        Juu,Omppu, käsitit ihan oikein.

        Tukiviittomissa viittomajärjestykset eivät ole samoja kuin mitä varsinaisessa viittomisessa.

        Tukiviittomia käytetään yleensä sellaisten kehitysvammaisten ja autistilasten seurassa. Joten tukiviittomia ei kannata käyttää kuurojen ja viittomakielisten huonokuuloisten kanssa, muuten menee ihan yli hilseen.

        Olen nähnyt pari kertaa jonkun viittoneen tukiviittomia, ja täytyy sanoa,etten ymmärtänyt yhtään mitään, mitä se tyyppi oikein meinasi. Eli oikeesti on mennyt yli hilseen.

        Eli suosittelen mieluummin varsinaista viittomakieltä, jos haluaa opetella viittomaan kuurojen ja viittomakielisten huonokuuloisten kanssa.

        Tuollainen tukiviittomien alkeiskurssi soveltuu mielestäni ennemminkin kehitysvammaisten tai autistilasten vanhemmille,sukulaisille tai niiden lasten parissa työskenteleville. Eikä tukiviittomien alkeiskurssilla välttämättä kerrota mitään kuurojen/viittomakielisten kulttuurista yms. Ainakin olen ymmärtänyt niin.

        Tarkoittaako tukiviittomien käyttö yhtä kuin viitottu suomi?


      • Ruusu
        adfe3 kirjoitti:

        Tarkoittaako tukiviittomien käyttö yhtä kuin viitottu suomi?

        Ei se tarkoita samaa, vaan tukiviittomien ja viitotun puheen välillä on eroa.

        Viitotussa puheessa viitotaan nimenomaan suomen kielen mukaan, eli ihan sanasta sanaan. Sen sijaan tukiviittomissa käytetään yksittäisiä viittomia.

        Esim.kuuroutuneet ja jotkut huonokuuloiset käyttävät viitottua puhetta.

        Tosin ainoa yksi yhtäläisyys tukiviittomissa ja viitotussa puheessa on: ääneen puhuminen samanaikaisesti.

        Suomalainen viittomakieli, jota kuurot,ja viittomakieliset kuulevat tai huonokuuloiset käyttävät, on aivan omansa itsenäinen kieli kielioppineen, rakenteineen yms.


    • okko

      Tukiviittomat tarkoittavat sitä, että lauseesta pääasia viitotaan. Riippuu aina tilanteesta, paikasta, ja nimenomaan lapsesta mitä viitotaan. Yleensä nämä lapset ovat kuulevia, mutta he eivät hahmota kuulemaansa siinä määrin, että ymmärtäisivät sitä sellaisenaan, vaan tarvitsevat visuaalista tukea viestille.

      Viittomat sinänsä ovat ihan samoja kuin mitä käytetään viitotussa puheessa ja viittomakielessä, joten sikäli voit mennä opiskelemaan kyseiselle kurssille viittomamerkkejä. Siitä se alkaa viittomakielikin yksittäisistä merkeistä. Suosittelen.

      • Ruusu

        Okko, kyllä on vaan viitotussa puheessa ja viittomakielessä on eroa, kuin myös tukiviittomassa.

        Vaikka viittomat ovatkin samanlaisia, mutta valtavasti on eroa nimenomaan kommunikoinnissa.

        On aivan turha mennä viittomaan tukiviittomia tai viitottua puhetta kovinkaan useimmille kuuroille tai viittomakielisille, kun varsinaista viittomakieltä ymmärretään paremmin.

        Okko, ei kannata sekoittaa näitä asioita keskenään enempää.


      • adfe3
        Ruusu kirjoitti:

        Okko, kyllä on vaan viitotussa puheessa ja viittomakielessä on eroa, kuin myös tukiviittomassa.

        Vaikka viittomat ovatkin samanlaisia, mutta valtavasti on eroa nimenomaan kommunikoinnissa.

        On aivan turha mennä viittomaan tukiviittomia tai viitottua puhetta kovinkaan useimmille kuuroille tai viittomakielisille, kun varsinaista viittomakieltä ymmärretään paremmin.

        Okko, ei kannata sekoittaa näitä asioita keskenään enempää.

        Viittomat ovat samanlaisia. Tällä hetkellä tärkeintä olisikin että oppisin lisää viittomia. Ei olekaan tarkoitus pystyä viittomaan mitään niin lennokasta. Silleen vain ettei olisi aivan avuton kuuron kanssa... Olen itse kuulovammainen ja olen ollut kuulovammaisten leireillä, jossa on kuuroja. Kyllä ne ovat viittomia ymmärtäneet, vaikkei kielioppi menisikään putkeen. Leireillä on myös opetettu joitakin viittomia.
        Tokihan viittomakielen kurssille menen heti kun sellainen alkaa. Kyllähän nyt tukiviittomat on jo hyvä alku?
        BTW: Ilmoittauduin jo sille kurssille. Ei kai sen nyt täysin turha veto ollut...


      • :-)
        adfe3 kirjoitti:

        Viittomat ovat samanlaisia. Tällä hetkellä tärkeintä olisikin että oppisin lisää viittomia. Ei olekaan tarkoitus pystyä viittomaan mitään niin lennokasta. Silleen vain ettei olisi aivan avuton kuuron kanssa... Olen itse kuulovammainen ja olen ollut kuulovammaisten leireillä, jossa on kuuroja. Kyllä ne ovat viittomia ymmärtäneet, vaikkei kielioppi menisikään putkeen. Leireillä on myös opetettu joitakin viittomia.
        Tokihan viittomakielen kurssille menen heti kun sellainen alkaa. Kyllähän nyt tukiviittomat on jo hyvä alku?
        BTW: Ilmoittauduin jo sille kurssille. Ei kai sen nyt täysin turha veto ollut...

        Siitä tukiviittomistahan se kaikki lähtee! Tukiviittomien osaaminen helpottaa huomattavasti jo viittomistakin, siis kun on jo perusviittomat hallussa. Siitä se minunkin kiinnostukseni viittomiseen ja kuurojen kulttuuriin ponnahti.:)

        Ja kyllä minuakin ovat kuurot ymmärtäneet. Tukiviittomissahan on se puhekin mukana, josta kuuro pystyy lukemaan huuliota.

        Tsemppiä kovasti kurssille ja aurinkoistsa syksyä! :)


      • Ruusu
        :-) kirjoitti:

        Siitä tukiviittomistahan se kaikki lähtee! Tukiviittomien osaaminen helpottaa huomattavasti jo viittomistakin, siis kun on jo perusviittomat hallussa. Siitä se minunkin kiinnostukseni viittomiseen ja kuurojen kulttuuriin ponnahti.:)

        Ja kyllä minuakin ovat kuurot ymmärtäneet. Tukiviittomissahan on se puhekin mukana, josta kuuro pystyy lukemaan huuliota.

        Tsemppiä kovasti kurssille ja aurinkoistsa syksyä! :)

        Pieni kommentti, että _ihan kaikki_ kuurot eivät ymmärrä viitottua puhetta. Tarkoitan siis sellaisia vanhempia kuuroja ihmisiä, joilla on heikko suomen kielen taito. Olen kyllä huomannut, että aika moni heistä on sellaisia "vahvasti viittomakielisiä", jotka eivät jaksa välittää viitotusta puheesta.Eli kannattaa ottaa huomioon se,että on myös paljon kiinni itse yksilöstä,miten ymmärtää vai ei.

        Mutta nykyään aika moni nuori kuuro kuten minä mukaanlukien ymmärtää vp:ta, ehkäpä parantuneen koulutuksen kautta hyvän suomen kielen taidon ansiosta.


      • Ruusu
        Ruusu kirjoitti:

        Pieni kommentti, että _ihan kaikki_ kuurot eivät ymmärrä viitottua puhetta. Tarkoitan siis sellaisia vanhempia kuuroja ihmisiä, joilla on heikko suomen kielen taito. Olen kyllä huomannut, että aika moni heistä on sellaisia "vahvasti viittomakielisiä", jotka eivät jaksa välittää viitotusta puheesta.Eli kannattaa ottaa huomioon se,että on myös paljon kiinni itse yksilöstä,miten ymmärtää vai ei.

        Mutta nykyään aika moni nuori kuuro kuten minä mukaanlukien ymmärtää vp:ta, ehkäpä parantuneen koulutuksen kautta hyvän suomen kielen taidon ansiosta.

        Mutta on toki käynyt niin, etten ymmärtänyt ihan heti, kun joku oli viittonut viitottua puhetta minulle. Se johtui siitä,ettei valitettavasti henkilökemia mennyt pelaamaan hyvin... :(

        On myös paljon muita pikkuseikkoja,jotka voivat vaikuttaa kokonaisuuteen.

        Ihan sama asia varmasti on se,että kun jos joku kuuleva puhuu jotain toiselle uudelle kuulevalle ihmiselle, mutta tämä ei ymmärrä heti tai tajua heti.. ja henkilökemiat ei pelaa tai viesti mene perille.


      • Vanhan polven kuuro
        Ruusu kirjoitti:

        Mutta on toki käynyt niin, etten ymmärtänyt ihan heti, kun joku oli viittonut viitottua puhetta minulle. Se johtui siitä,ettei valitettavasti henkilökemia mennyt pelaamaan hyvin... :(

        On myös paljon muita pikkuseikkoja,jotka voivat vaikuttaa kokonaisuuteen.

        Ihan sama asia varmasti on se,että kun jos joku kuuleva puhuu jotain toiselle uudelle kuulevalle ihmiselle, mutta tämä ei ymmärrä heti tai tajua heti.. ja henkilökemiat ei pelaa tai viesti mene perille.

        Väitteesi, että nuoret ymmärtävät paremmin viitottua suomea ei pidä aivan paikkaansa. Asia taitaa olla ihan päinvastoin. Olen nähnyt miten moni nuori kuuro ei ymmärrä ollenkaan huuliota.
        Ei pitäisi myöskään yleistää, että vain vanhoilla kuuroilla olisi heikko suomen kielen taito. Niitä on joka ikäryhmässä.


    • olatkco

      www.mikael-koulu.fi/multimedia

    • BBB

      Nimenomaan vanhoilla kuuroilla on hyvä suomenkielen taito. Heidät on pakotettu opiskelemaan sitä aikoinaan koulussa. Nuorille viittomakielisille taas on voitu lapsesta asti viittoa puhdasta viittomakieltä, tulkkaus. yms opiskelussa, joten nimenomaan nuorten suomenkielen taito voi olla tosi huono.

      Tukiviittomia kannattaa opiskella, mutta tukiviittomissa ja viittomakielen viittomissa on arkitilanteissa paljonkin eroa. Vaikka osaisi paljon tukiviittomia, ei välttämättä ymmärrä yhtään kuuron viittomista.

      Suosittelen menemään suoraan viittomakielen kurssille, sillä siellä käsitellään viittomien lisäksi myös kuurojen kulttuuria ja tapoja. Viittomakielessä on myös monia viittomia, jotka ns. vain kuvailevat, eivätkä tarkoita mitään. Lumiukko voidaan viittoa LUMI UKKO, ja myöhemmin pelkästään kuvailla sen muotoa tms.

      Kannattaa myös etsiä viittomakielistä juttuseuraa. Monet kuurot ovat hyviä ymmärtämään, vaikka viittoisikin päin peetä. Juitellessa oppii paljon ymmärtämistä sekä tuottamista.

    • SVK in JYU

      "Viittomakielessä on myös monia viittomia, jotka ns. vain kuvailevat, eivätkä tarkoita mitään."

      Mitä ihmettä? Ko. produktiiviset viittomat ovat suomalaisen viittomakielen yksi tärkeimmistä seikoista, kun mietitään kielen erilaisuutta esim. puhuttuihin kieliin. Ei voida todellakaan sanoa, ettei ne "tarkoita mitään". Tervetuloa esim. Jyväskylän yliopistoon opiskelemaan suomalaista viittomakieltä pääaineena. Opit mitä ko. asiat tarkoittavat.

    • trolikki
      • horioppia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2599
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      207
      2353
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2272
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      179
      1771
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe