Pyreneittenkoirasta kuulee monesti sanottavan, että se ei sovellu ensimmäiseksi koiraksi? Miksi? Ne ovat ilmeiseti itsepäisiä, mutta jos omistaja käyttää aikaa kouluttamiseen, ni eiköhän siitä hyvä tulisi?! Mitä luulette myykö kasvattajat niitä aloittelijoille? Rivitaloon? Haluan ehdottamasti ison koiran!!! :)
Pyreneittenkoira
16
1072
Vastaukset
- rotu
jota ei, niinkun sanoit, myydä kerros-, tai rivitaloon. Soittaisin jollekin kasvattajalle niin saisit ainakin totuudenperäistä tietoa ko. rodusta. Täällä oleviin asiantuntijoihin en luottaisi...
- kitty
Kannattaa kysellä rodusta kasvattajilta ja/tai rotuyhdistykseltä.
ja hoppu ei ole hirmuinen, niin mene vuoden voittaja näyttelyyn ja seuraavana päivänä pohjoismainen voittaja näyttelyyn katselemaan. Siellä näet todella paljon kasvattajia ja rodun harrastajia ja ei kun juttusille vain. Siellä näet omin silmin ja samalla voit kuunnella mitä kasvattajat ja yhdenkin Pyrren omistajat kertovat. Uskoisin sen olevan paras tapa ottaa selvää.
- No?
Vaikutat ensinnäkin kovin nuorelta tai ainakin kokemattomalta. En voi suositella sinulle tuota rotua. Perehdy tarkemmin rotuun ja mieti pystytkö sille todella antamaan rodulle sopivat olosuhteet ja pystytkö todella rotua ymmärtämään. Uskon että sinun kannattaa miettiä itsellesi vähän helpompaa koiraa. Yksikään rotu ei ole helppo, mutta huolellisella ja rehellisellä harkinnalla löytyy kyllä se oma rotu. Heti ensimmäiseksi sinun on luovuttava tuosta suuruuden ihannoinnista ja mietittävä rehellisesti millaiset olosuhteet sinulla on koiralle antaa ja millaisen luonteen kanssa sinä pärjäät.
Pyrre on aika alkukantainen ja vaikea rotu. Sen olemus antaa luonteesta ja vaativuudesta helposti väärän kuvan. Ei sitä kyllä ensimmäisksi koiraksi kokemattomalle ja rotua ymmärtämättömälle voi suositella. Eikä sitä oikein voi suositella rivitaloonkaan, etenkään ensimmäiseksi koiraksi.
Kysyit että voisiko aikaa käyttämällä kompensoida kokemattomuutta. Tämän rodun kohdalla ei todellakaan voi. Koira on osattava heti pennusta alaen kasvattaa oikein ja mielestäni tämä rotu vaatii erityisesti oikean kasvatuksen ja rodulle sopivat olosuhteet pennusta alkaen. - milie81
Noh... Ihan ensimmäiseksi sanon, että EI RIVI- KERROSTALOON! Ja uskokaa tämä!
Syy miksi pyrre ei todellakaan sovi kerros-rivitaloon on sen armoton haukkuminen. Sitä ei saa opettamalla pois, se on ILMOITTAVA VAHTI! Haukku on kova, se kuuluu kauas, se ei lopu vaikka tekisit mitä. Se on sen homma ja se vaatii paljon tilaa ympärilleen.
Varsinkin murrosikäinen pyrre haukkuu oikeasti kaikkea mikä liikkuu tai pitää ääntä. Ääneksi lasketaan sateen ropina katolla. =)
Se että sopiiko pyrre ekaksi koiraksi riippuu todellakin ihmisestä ja tavasta kouluttaa koiraa.
Kokemuksella voin sanoa, että pyrre on itsepäistäkin itsepäisempi koira, mutta kyllä siitä koiran saa, kunhan muistaa kunnioittaa koiraa ja sen aivoituksia.
Pyrren kanssa vaaditaan paljon huumorintajua, ja erittäin paljon hellyyttä/rakkautta. Se on "sylikoira", kirjaimellisesti. =)
Se eroaa muista laumanvartijoista juuri siksi, ettei se ole niin varautunut vieraita kohtaan kuin muut, vaan se useimmiten etsiytyy vieraan kainaloon rapsuteltavaksi kun sellainen sisään päästetään. =D
Olen kiittänyt monesti omaa odotustani, kun en aikaisemmin ottanut pyrreä kun vielä rivarissa asuin, nyt omakotitalossa yli hehtaarin tontilla, lähimmät naapurit n.500m päässä, uskon että pyrren haukku vieläkin varmasti häiritsee, mutta täällä siitä ei ainakaan vielä kukaan ole valittanut.
Se oikeasti osaa haukkua aivan sinne ärsytyksen rajamaille asti, sisällä tahi ulkona. =)- milie81
Jos haluat välttämättä ison koiran, on niitä paljon muitakin samankokoisia. Pyrre kun ei oikeastaan mikään kamalan suuri koira ole.
Omakin urokseni vain 75-77cm.
Mieti vaikka ennemmin berniä, tanskandoggia, bernhardilaista, nöffiä, landseeria yms.
Nämä ainakaan eivät ihan luonteensa puolesta hauku jokapäiväisesti. =)
Älä ota koiraa, jota joutuisit aina komentamaan tekemään jotain joka on täysin vastoin sen käyttötarkoitusta/luonnetta. Se kärsisi siitä. =(
- Rotuun rakastunut
Olen täysi-ikäinen ja olen kysellyt rodusta yhdeltä kasvattajalta ja hän sanoi asuneensa ensimmäisen pyreneittenkoiransa kanssa rivitalossa ja teettäneensä jopa pennut siellä asuessaan. Ja myynyt yhden pennuista kerrostaloon ja hyvin ovat pärjänneet! Joten, noh antaapa olla... Te jotkut olette oikeassa ei täältä saa asiallista kunnon tietoa, harmi!!
- milie81
Näitä on...
Olen kuullut myös kasvattajasta joka asui kerrostalossa helsingissä kolmen pyrren kanssa.
On varmasti totta, että jotkut yksilöt eivät hauku niin paljon kuin toiset. MUTTA! Tarkoitin että ota kuitenkin huomioon, se että suurinosa pyrreistä haukkuu ja paljon. =)
Olisi ikävää että saat häädön koiran luonteen vuoksi.
Ja toisekseen, vaikka niitä on kerros- ja rivitaloissa se ei tarkoita sitä että ne viihtyisivät siellä. Niiden käyttötarkoitus ei ole talon seinien vahtiminen, vaan ne on tarkoitettu suojelemaan/vahtimaan omaa reviiriään (joka on iso) ja laumaansa ja tarvittaessa puolustamaan sitä henkeen ja vereen.
Ja suurin uhka ei todellakaan pitäisi olla ihmiset joita se automaattisesti vahtii kaupungissa vaan ne petoeläimet.
On turhauttavaa yrittää saada ihmisiä tajuamaan koiran käyttötarkoitusta ja uskomaan siihen. Sitten ihmetellään miksi jonkun rodun maine menee tms. On toki kasvattajia jotka myyvät kaupunkeihin pyrrejä, mutta ne ovat harmillisesti monesti niitä jotka möisivät koiransa ihan minne vaan jotta pääsisivät eroon. On toki poikkeuksiakin. =)
Eli en yleistä.
Mutta muuten... hienon rodun olet valinnut, jos siihen päädyt. Töitä saat tehdä, mutta pidetään peukkuja että onnistut. =)
Kyllä pyrren kanssa pärjää, jos on tarpeeksi auktoriteettia ja kiinnostusta käydä siellä koirakoulussa pentuaikana jne.
Oma pyrre on sosiaalistunut hyvin, vaikka täällä maalla ei niin paljoa ihmiskontakteja olekaan.
Tsemppiä hankintaan, muista kuitenkin että se ei ole kaupunkikoira, ole varovainen. - No?
Tätä en ymmärrä että aina sivuutetaan näin kevyesti asiallinen tieto ja asiallinen mielipide. Vieläpä väitetään että ei mistään saa tietoa. Ei kai sitä saa kun itse päättää ennakkoon että vain itseä miellyttävä tieto on asiallista tietoa.
Kyllä se on fakta että pyrreä ei voi suositella kuvailemaasi ympäristöön, ei etenkään kokemattomalle ensimmäiseksi koiraksi. "Poikkeuksia" varmasti on, mutta ei kannata perustaa koiranhankintaa ja koiratietoutta "poikkeuksiin". Pitää perustaa koiranhankinta rodun todellisiin ja tyypillisiin ominaisuuksiin ja lisäksi vielä ottaa huomioon millaisia vaikeuksia voi olla edessä.
Tosiaan hienosta rodusta olet kiinnostunut. Ei meistä kukaan sinua kiellä pyrreä hankkimasta, eikä kukaan väitä että pyrre olisi sinulle väärä rotu. Vastuullisina vastaajina meidän on kuitenkin saatava sinutkin miettimään onko nyt oikea aika ja oikea paikka hankkia nimenomaan pyrre. Pääasia on että olet valinnoissasi rehellinen ja realistinen. Silloin on hyvät mahdollisuudet kaiken onnistumiseen. - Rotuun rakastunut
No? kirjoitti:
Tätä en ymmärrä että aina sivuutetaan näin kevyesti asiallinen tieto ja asiallinen mielipide. Vieläpä väitetään että ei mistään saa tietoa. Ei kai sitä saa kun itse päättää ennakkoon että vain itseä miellyttävä tieto on asiallista tietoa.
Kyllä se on fakta että pyrreä ei voi suositella kuvailemaasi ympäristöön, ei etenkään kokemattomalle ensimmäiseksi koiraksi. "Poikkeuksia" varmasti on, mutta ei kannata perustaa koiranhankintaa ja koiratietoutta "poikkeuksiin". Pitää perustaa koiranhankinta rodun todellisiin ja tyypillisiin ominaisuuksiin ja lisäksi vielä ottaa huomioon millaisia vaikeuksia voi olla edessä.
Tosiaan hienosta rodusta olet kiinnostunut. Ei meistä kukaan sinua kiellä pyrreä hankkimasta, eikä kukaan väitä että pyrre olisi sinulle väärä rotu. Vastuullisina vastaajina meidän on kuitenkin saatava sinutkin miettimään onko nyt oikea aika ja oikea paikka hankkia nimenomaan pyrre. Pääasia on että olet valinnoissasi rehellinen ja realistinen. Silloin on hyvät mahdollisuudet kaiken onnistumiseen.No? Onneksi sinä tiedät paljon rodusta! Olen lukenut rodusta kaiken tiedon mitä olen löytänyt ja TIEDÄN millainen rotu on kyseessä. Olen jutellut parin asiantuntevan kasvattajan kanssa ja olen saanut tietoa että kyllä pyrren rivitaloon voi ottaa, kunhan se tottuu siihen pennusta asti ja keksii virikkeitä. Ja kun laitoin kysymyksen niin tarkoitin sen lähinnä niille kellä on tai tietävät jonkun kellä on kyseinen rotu rivitalossa, olisin halunnut kuulla juttuja miten he ovat pärjänneet... Enkä sellaista tietoa minkä joku on lukenut koira kirjoista ym. Vaan todellisesta elämästä!!!! Harmi että meni näin vaikeaksi tälläinen asia :( mutta tietääpähän nyt millaista porukkaa osa täällä on...
- Rotuun rakastunut
No? kirjoitti:
Tosiaan hienosta rodusta olet kiinnostunut. Ei meistä kukaan sinua kiellä pyrreä hankkimasta, eikä kukaan väitä että pyrre olisi sinulle väärä rotu. Vastuullisina vastaajina meidän on kuitenkin saatava sinutkin miettimään onko nyt oikea aika ja oikea paikka hankkia nimenomaan pyrre. Pääasia on että olet valinnoissasi rehellinen ja realistinen. Silloin on hyvät mahdollisuudet kaiken onnistumiseen.Minkä tahansa rodun kanssa voi tulla eteen ongelmia, sellaisiakin mitä ei voi tietää etukäteen, vaikka olisi kuinka omistanut jo koiria! Mutta onneksi kasvattajilta saa apua ja fiksua sellaista :)
- ajatellut...
Rotuun rakastunut kirjoitti:
No? Onneksi sinä tiedät paljon rodusta! Olen lukenut rodusta kaiken tiedon mitä olen löytänyt ja TIEDÄN millainen rotu on kyseessä. Olen jutellut parin asiantuntevan kasvattajan kanssa ja olen saanut tietoa että kyllä pyrren rivitaloon voi ottaa, kunhan se tottuu siihen pennusta asti ja keksii virikkeitä. Ja kun laitoin kysymyksen niin tarkoitin sen lähinnä niille kellä on tai tietävät jonkun kellä on kyseinen rotu rivitalossa, olisin halunnut kuulla juttuja miten he ovat pärjänneet... Enkä sellaista tietoa minkä joku on lukenut koira kirjoista ym. Vaan todellisesta elämästä!!!! Harmi että meni näin vaikeaksi tälläinen asia :( mutta tietääpähän nyt millaista porukkaa osa täällä on...
asiaa koiran kannalta,se ei saa toteuttaa rodunomaisia vaistojaan sun mielitekojesi takia,ajattelisit omien halujesi sijaan koiraa.
Mieti onko se koira ONNELLINEN suljettuna johonkin rivarin takapihalle. - milie81
No? Onneksi sinä tiedät paljon rodusta! Olen lukenut rodusta kaiken tiedon mitä olen löytänyt ja TIEDÄN millainen rotu on kyseessä. Olen jutellut parin asiantuntevan kasvattajan kanssa ja olen saanut tietoa että kyllä pyrren rivitaloon voi ottaa, kunhan se tottuu siihen pennusta asti ja keksii virikkeitä. Ja kun laitoin kysymyksen niin tarkoitin sen lähinnä niille kellä on tai tietävät jonkun kellä on kyseinen rotu rivitalossa, olisin halunnut kuulla juttuja miten he ovat pärjänneet... Enkä sellaista tietoa minkä joku on lukenut koira kirjoista ym. Vaan todellisesta elämästä!!!! Harmi että meni näin vaikeaksi tälläinen asia :( mutta tietääpähän nyt millaista porukkaa osa täällä on...
Minäkin olen lukenut koirakirjoja ja omistan pyrren. Olen myös jutellut (tunnen muutaman) pyrren kasvattajan, menestyneen sellaisen, ja hekin ovat sitämieltä että pyrre ei ole kaupunkikoira. Kuten jo aiemmin sanoin, on niitä pyrrejä jotka eivät hauku niin paljoa, mutta sitä et pennusta saa selville katsomalla.
Omakin pyrre oli luovutusiässä tosi hiljainen, mietittiin jo että osaako haukkua ollenkaan? Mutta niin se vaan alkoi tuossa murrosiässä eikä loppua näy. =)
Annoin sinulle kuvaa, millaista pyrren kanssa on oikeassa elämässä, ja se voi olla tosi hankalaa jos sen ottaa paikkaan johon sitä ei alunperin ole tarkoitettu. Mieti tosiaan sen koiran kannalta.
Ja kuten sanottu, en kiellä sinua ottamasta pyrreä rivariin, yritän vain saada taottua sinulle että laumanvartijan paikka ei ole siellä. Pyrrehän on laumanvartija ja verrattavissa aivan hyvin mm. kaukasianpaimenkoiraan, keskiaasianpaimenkoiraan, maremmaan yms. Eikä näitäkään suositella kaupunkiin (rivi- tai kerrostaloihin). Näitä suosituksia ei kukaan tee kenekään kiusaksi, vaan ihmisten turvallisuuden ja nimenomaan sen koiran alkuperäisen käyttötarkoituksen vuoksi.
En ymmärrä miksi ihmiset ovat niin ummikkoja etteivät voi uskoa näitä...
Laumanvartijan pitäminen sisällä ja pienessä pihapläntissä on täysin vastoin sen luonnetta. Jos kerran olet lukenut niin kovasti pyrrestä olet varmasti havainnut että pyrre tarvitsee suuren reviirin jota vartioida, vai luuletko että tuolla pyreneiden vuoristossa on paljonkin rivari pihoja missä niiden vapaana kulku on rajoitettu?, ja missä niitä kielletään haukkumasta? - No?
Väheksy vapaasti minua kommentteineni [muiden puolesta en voi puhua], mutta se fakta ei väheksymällä miksikään muutu että pyrre ei ole kaupunkikoira. Sen pitäminen voi kaupungissa onnistua, mutta onnistuessaankin kaupunkielämä ei ole rodulle tyypillistä ja siten se ei ole suositeltavaa. Väität tietäväsi millainen rotu pyrre on, mutta väheksyt tätä monen esittämää faktaa? Miksi?
Ensimmäistäkään koiraopusta en ole lukenut, ihan oikeassa ja todellisessa elämässä olen koiruuksiin yrittänyt perehtyä. Nimenomaan koiruuksien kannalta, ei niinkään ihmisen kannalta.
Minä en ymmärrä sitä että viitsitte [kovin yleistä, siksi monikossa] moittia muita kun vastaukset eivät miellytä. Kun kuitenkin tässäkin tapauksessa nämä moititut kommentit perustuvat rehelliseen totuuteen.
- on...
Ystävälläni on pyreneittenkoira...kerrostalossa! Eikä tämä tapaus hauku mitenkään erityisen paljon, saman verran kuin muutkin koirat.
Hyvin ovat pärjänneet.
Eiköhän kaikki tällaisetkin asiat ole koirakohtaista... uskoisin kasvattajaa, kyllä he tietävät roduistaan. - Tigru_79
Onpa minullakin tuttavapiirissä kokemusta pyrreistä kerrostaloelämässä ja hyvin ovat pärjänneet, eivät edes hauku mahdottomia. Nämä pyrret olivat kaverini ensimmäiset koirat ja mielestäni hän on saanut niistä ihan yhteiskuntakelpoisia. En näe mitään estettä miksei ne soveltuisi sinullekin ekaksi koiraksi jos olet valmis haastavaan kouluttamiseen ja olet hankkinut etukäteen paljon tietoja.
Käy täällä katselemassa eri kasvattajia ja heidän yhteystietojaan
http://www.suomenpyrenelaiset.fi/kennelit.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135223
- 675034
- 904094
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603178- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 381750
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371618