Miten 2-3-kuisen vauvan hysteerisiin uni-itkuihin tulisi reagoida: hyssytellä lapsi rauhalliseksi sylissä vaikka toinen viuhtoo ja huutaa itsensä hiestä märäksi? Itse en jaksaisi vartin jälkeen enää huutoa kuunnella (enhän ole huono äiti?); olisiko julmaa antaa vauvan huutaa itsekseen omassa sängyssä (ja miten kauan ennen kuin ottaa taas vauvan syliin)? Miten huudoista pääsisi eroon? Vauva nukkuu kyllä hyvin kunhan rauhottuu mutta joskus huudosta ei tunnu tulevan loppua vaikka tekisi mitä: heijaisi, hyssyttelisi, taputtelisi pepulle, puristaisi lähelle, juttelisi, kapaloisi...
Entä miten olette onnistuneet saamaan vauvan (ja minkäikäisenä?) nukahtamaan itsekseen omassa sängyssä? Laitatte unisen vauvan sänkyyn (vauvalla vielä silmät kuitenkin auki), luette sadun/laulatte laulun, silittelette (miten kauan)? Minkä ikäistä voisi opettaa nukahtamaan itsekseen? Ja minkä ikäistä voi huudattaa mitenkin kauan? En tahtoisi huudattaa mutta meillä nukahtaminen on ihan mahdotonta joskus! Ihana ois jos oppis itekseen nukahtamaan; miten voisin auttaa vauvaani tässä?
Uni-itkut
12
1800
Vastaukset
- omaan sänkyyn
Mielestäni lasta ei saa koskaan huudattaa omassa sängyssä yksin. Meillä on 3 lasta ja alusta asti on pyritty siihen, että nukahtavat itse omaan sänkyyn. Yleensä onnistunut ihan hyvin. Joskus tietty ollu kitinä-iltoja, jolloin on sitten kanniskeltu (yleensä sylissä masullaan maaten) ympäri huushollia. Masullaan olo on paras, jos masussa kiertää. Sitten kun on nukahtanut, on viety omaan sänkyyn.
Iltasatuja en ole koskaan lukenut, sadut on meillä kuuluneet päiväuni/köllöttely/rauhoittumishetkiin. Iltapesun jälkeen omaan sänkyyn, iltapusut, poskensilittely, pieni juttutuokia, valot pois ja nukkumaan. On tähän asti (vanhin 9v) toiminut oikein hyvin. Ja aina kun lapsi huutaa, oli isompi tai pienempi, on viereen menty, joskus pelkkä silittely auttaa.
Olisiko vauvallasi koliikkioireita? Ei varmaan lohduta, mutta yleensä helpottaa itsestään jossakin vaiheessa. Yritä vain jaksaa kanniskella huutavaa lastasi. Onko vauva oikeasti väsynyt kun laitat hänet nukkumaan? Tuossa iässä unen tarve on jo paljon vähäisempi kuin vastasyntyneellä.- Känkkäränkkä
kun sylissä huutaa, silmät lupsaa välillä kiinni ja melkein torkahtaakin huutojen välillä. Koliikkia se tuskin on, masuvaivoja ei ole ollut pitkiin aikoihin (Cuplatonia ja Disflatyliä käytetty 3vkoisesta lähtien). En tahtoisi huudattaa mutta luin jostain että parempi antaa lapsen huutaa hetki kuin hermostua itse. Masullaan nukkuu hyvin jos vaan masulleen asettuisi mutta jos huutaa se ei onnistu. Tähän asti vauva on syliin "jossain vaiheessa taintunu" ja omaan sänkyyn siirto onnistuu kun vauva on itsensä väsyksiin huutanu. Ilmeisesti pitäs osata ennakoida vauvan väsymys ja laittaa sänkyyn jo ennen huutoja mut välillä väsymys yllättää. Tätä huutoa on siis päiväunienkin aikaan, ei vain iltaisin. Voiko olla vaan et vauvalle "tapahtuu niin paljon" että on vaikea sitten rauhoittua? Emme kyllä kauheasti vauvaa leikitä, ihan rauhallista arkea meillä on mutta jos tää on vaan sellanen vaihe et vauva oppii ja näkee kaikkee uutta ja sit on vaikee nukahtaa.
- Laura
Känkkäränkkä kirjoitti:
kun sylissä huutaa, silmät lupsaa välillä kiinni ja melkein torkahtaakin huutojen välillä. Koliikkia se tuskin on, masuvaivoja ei ole ollut pitkiin aikoihin (Cuplatonia ja Disflatyliä käytetty 3vkoisesta lähtien). En tahtoisi huudattaa mutta luin jostain että parempi antaa lapsen huutaa hetki kuin hermostua itse. Masullaan nukkuu hyvin jos vaan masulleen asettuisi mutta jos huutaa se ei onnistu. Tähän asti vauva on syliin "jossain vaiheessa taintunu" ja omaan sänkyyn siirto onnistuu kun vauva on itsensä väsyksiin huutanu. Ilmeisesti pitäs osata ennakoida vauvan väsymys ja laittaa sänkyyn jo ennen huutoja mut välillä väsymys yllättää. Tätä huutoa on siis päiväunienkin aikaan, ei vain iltaisin. Voiko olla vaan et vauvalle "tapahtuu niin paljon" että on vaikea sitten rauhoittua? Emme kyllä kauheasti vauvaa leikitä, ihan rauhallista arkea meillä on mutta jos tää on vaan sellanen vaihe et vauva oppii ja näkee kaikkee uutta ja sit on vaikee nukahtaa.
Voisiko vauvasi ahdistua siitä, että nukahtaessaan joutuu "eroamaan sinusta" ja siksi taistelee viimeiseen saakka unta vastaan?
- Känkkäränkkä
Laura kirjoitti:
Voisiko vauvasi ahdistua siitä, että nukahtaessaan joutuu "eroamaan sinusta" ja siksi taistelee viimeiseen saakka unta vastaan?
miettinyt... En tiedä. On se vaan kumma että kiukku tulee yhtäkkiä ja siinä äidin sylissä huuto on kovimmillaan. Niin että onko se eroahdistusta, mene ja tiedä. Joku viisaampi voisi asiaa kommentoida. Ymmärtääkö vauva että jos nyt nukahdan en näe äitiä? Vai iskeekö pelko ja ahdistus siinä kun silmät kiinni laittaa eikä äitiä näy? Saattaahan se niin olla. Kuitenkaan herättyään vauva ei hysteerisenä huuda vaikka äitiä ei heti näy. Mutta mahtavat on hymyt aamullakin kun pinnikseen kurkkaan ja sieltä pikkuisen silmät tavoitan; näkee ihan miten toinen ilahtuu äidin näkemisestä!
- Viivi
En muista tarkkoja ikiä, mutta kyllä kannattaa jossain vaiheessa antaa vaan huutaa pikkasen ja nukahtaa. Eli meillä ehkä tuossa iässä vielä tissille nukahdettiin aika lailla. Mut sitten ehkä 4kk tms pyrin tarkoituksella siihen iltaisin että laitan ennen nukahtamista jo sänkyyn eikä se pahasti siitä itkeny. Nyt taas tässä kesällä, kun vauva 9kk (aiemminkin olisi jo voinut) on opetettu sitä itse nukahtamaan ja nukkumaan koko yö (sivu asian toki), juuri niin et ekoina öinä saa huutaakkin.
Voisit ihan rohkeasti, jos ei kyse ole nälästä tms. koittaa antaa vauvan huutaa (et ole huono äiti kun yleensä hätään vastaat)ilman että nostat ainakaan sängystä. Siis jos tilanne se että tiedät vauvan olevan väsynyt. Voithan istuu vieres ja vähän taputtaa jos tarve.
Sadut kannattaa säästää myöhemmälle, parivuotiaalle mun mielestä. Ainaki jos mä tunkisin tälle yksvuotiaalle kirjan tuohon häslinkiin, mitä siitä tulis? Mutta laulan kyllä mielellään ja uskon että tykkää siitä;)- Laura
"Voisit ihan rohkeasti, jos ei kyse ole nälästä tms. koittaa antaa vauvan huutaa "
Mielipiteitä on monia, mutta itse en ainakaan voisi antaa lapsen huutaa ja kieltää häneltä fyysistä läheisyyttä (=syliä), kun noin pieni vauva kuitenkin luulee vielä olevansa osa sinua. Vauva ei voi ymmärtää, miksi hänen tarvettaan ei tyydytetä. Vaikka lapsella olisi mikä hätä (samoin kuin aikuisellakin), vaikka juuri sitä hätää ei voisi helpottaa, niin paras lohduke on aina fyysinen läheisyys. Lasta ei voi koskaan pitää liikaa sylissä. Siksi neuvoloissakin sanotaan koliikistakin, että läheisyys on ykkösapu. Vaikka se ei varsinaiseen vaivaan auttaisikaan, niin vauvalle se luo perusturvallisuuden tunteen. Vauvan hätää ei voi mielestäni väheksyä.
T: 4kk vanhan pojan äiti (vauva huusi yhtä soittoa ekat kolme kuukautta)
- 2,5kk
Alkuviikkojen masuvaivojen jälkeen otettiin cuplaton käyttöön ku itki illat puolille öin, silloin hyssyttelin en antanut huutaa. Nyt ei itketä iltaisin enää, eikä cuplistakaan enää mene. Olen laittanut tytön sänkyyn näin 21-23 ja sinne nukahtaa tutin kaa omaan ähräämiseen. Meillä kun ei itketä sitä uni-itkua raivokkaasti ku päivällä ennen unia, illalla ei enää ikinä. Pari kertaa laitan tutin, joskus voi mennä tuntikin ku nukahtaa mutta itsekseen nukahtaa (nytkin nukkuu jo). Päivällä äiti vieressä ja puoliväkisin työntää tuttia suuhun ku se kuitenkin rauhoittaa ja uni tulee... En huudata tyttöä..
- Laura
Meillä on nukuttu perhepedissä alusta asti, jos vauva on herännyt itkuisenakin yöllä, niin olen vain kääntynyt vauvan puoleen ja lykännyt tissin suuhun ja kuiskaillut rauhoittelevasti "sshhhh..." ja suukotellut otsaa. Pian tyyppi rauhoittuukin lutkuttaessaan ja nukahtaa uudelleen päästäen rinnan suustaan (tai otan sen itse ulos, jos huomaan toisen nukkuvan). Sitten vain käännän kylkeä ja nukahdan itse.
Illalla meidän vauva nukutetaan keinuttamalla, joko babysitterissä tai sylissä tyynyn päällä ja kannetaan siitä sitten parisänkyyn. Jos sattumalta hän herää siirrettäessa, niin tissi tai tutti suuhun ja vähän aikaa makoilee vieressä, niin kyllä nukahtaa.
Keinuttaminen ja tissi on meillä alusta lähtien olleet parhaat avut huutoon. Läheisyys on auttanut kaikkein eniten.- Känkkäränkkä
oon tätä nukkumisasiaa miettinyt. Siis kyllähän meilläkin vauvan nukahtamaan saa ja kikkoja on monia (tissi suussa, heijaaminen, sylittely, paijaaminen, "suhina" ja monesti ihan pienenä sänkyyn tyynyllä kannettiin...) mut nyt vauvan kasvaessa oon miettiny mikä ois jatkon kannalta paras tapa ettei vauva "liian hyvään totu". Eli jos aina vaan äidin tai iskän syliin nukahtaa, muu syli ei välttämättä kelpaa. Ja jaksaako iskä tai äiti aina "kilometritolkulla" ympäri kämppää vauva sylissä kannella jos vauvan on sellaiseen totuttanut. Ihanteellistahan se ois et omaan sänkyyn nukahtais; se ois varmaan helpompaa sitku vauva on taapero ja isompikin. Itse en enää vauvaa uneen syötä koska siitä seurasi vaan puklua ennen pitkää ja mielestäni on hyvä että vauva ei yhdistä mielessään syömistä ja nukkumista (kun tavoitteenahan kuitenkin on et joskus selviäis yöt ilman syömistä). Mutta kukin tekee tavallaan; vinkkejä kaipasin ja niitä sain - kiitos niistä! Keskustelu jatkukoon jos tarvis on!
- kantelu
Känkkäränkkä kirjoitti:
oon tätä nukkumisasiaa miettinyt. Siis kyllähän meilläkin vauvan nukahtamaan saa ja kikkoja on monia (tissi suussa, heijaaminen, sylittely, paijaaminen, "suhina" ja monesti ihan pienenä sänkyyn tyynyllä kannettiin...) mut nyt vauvan kasvaessa oon miettiny mikä ois jatkon kannalta paras tapa ettei vauva "liian hyvään totu". Eli jos aina vaan äidin tai iskän syliin nukahtaa, muu syli ei välttämättä kelpaa. Ja jaksaako iskä tai äiti aina "kilometritolkulla" ympäri kämppää vauva sylissä kannella jos vauvan on sellaiseen totuttanut. Ihanteellistahan se ois et omaan sänkyyn nukahtais; se ois varmaan helpompaa sitku vauva on taapero ja isompikin. Itse en enää vauvaa uneen syötä koska siitä seurasi vaan puklua ennen pitkää ja mielestäni on hyvä että vauva ei yhdistä mielessään syömistä ja nukkumista (kun tavoitteenahan kuitenkin on et joskus selviäis yöt ilman syömistä). Mutta kukin tekee tavallaan; vinkkejä kaipasin ja niitä sain - kiitos niistä! Keskustelu jatkukoon jos tarvis on!
Meillä vauvan kanteluun kyllästyttiin kun vanhemmilla alkoi pinna kiristyä huonojen yöunien takia. Seitsemänviikkoisena alettiin laittaa vauva iltaisin aina samoihin aikoihin petiin sen kummemmin nukuttamatta - oli väsynyt tai ei. Pari iltaa protestoi ja huusi itsensä uneen, mutta sen jälkeen on oppinut nukahtamaan itsekseen. Joskus saattaa touhuta jopa tunnin ennen nukahtamista, mutta ei kuitenkaan itke tai muuten osoita olevansa "hylätty".
Nyt moni on tietenkin sitä mieltä, että noin pientä ei saa jättää yksin. No, onko vanhempien jatkuva keskinäinen tappelu nukutusvuoroista hyvä asia? Väsyneenä ne ärräpäät alkavat lentää melko herkästi; samoin työskentely puoliunessa johtaa melko nopeasti työpaikan menettämiseen. Meillä ainakin elämisen laatu ja sen myötä vauvan hyvinvointi paranivat tuon kahden illan parkumisen jälkeen merkittävästi.
- keppälerttu
meidän neiti innostui noin 4kk ikäisenä myös tuohon uni-itku juttuun..muutaman illan kanniskeltiin,mutta yhtenä iltana sitten ajattelin kantaa tytön sänkyyn ja hups,sinne nukahti.
nyt iltaisin kun kitinä alkaa,viemme tytön heti sänkyyn,ja todella harvoin ollaan jouduttu edes tuttia laittaa uudestaan suuhun.
sama pätee päiväunilla.
nyt tyttö 5.5kk ja hyvin on toiminut,yöt nukkunut kokonaan jo 2kk asti.
huomasin että sylissä tai muiden seurassa taisteli unta vastaan,tajusi kai menettävänsä jotain kun muut vielä jäivät valvomaan.
kannattaa kokeilla,ei se välttämättä teillä toimi,mutta kuitenkin.
ja jos joinain iltoina on alkanut huutamaan niin ollaan haettu sängystä pois,ei vielä noin pientä kannata huudattaa yksin sängyssä.. - Nimetön
olen nukuttanut noin 1 kuukauden ikäisestä asti ja hyvin on onnistunut. Lapsi on nyt 3,5 kk. Annan hänen olla syömisen jälkeen niin kauan leikkimatolla, sylissä tai sitterissä että tosiaan rupeaan nukuttamaan sitten kun on merkkejä että uni voisi tulla vien omaan sänkyyn ja tutti suuhun. Rutiinit ovat vauvalle tärkeitä niistä kannattaa pitää kiinni aina kun mahdollista. Sinne yleensä nukahtaa... jos vinkuu siellä käyn laittamassa tutin uudestaan suuhun ja joskus jos tuntuu ettei nuku millään otan vielä syliin vähäksi aikaa. Meillä on näin onmnistunut tosi hyvin.
Noin kuukauden vauva nukkui meidän välissä kun itse halusin mutta siitä ei tullut mitään kun heräsin aina kun hän vaikka kättään vähän liikutti. Nyt meillä on kyllä sellaista ollut että vauva unissaan ähisee en tiedä on vatsan väänteitä vai pahaa unta?? Loppuu heti kun käy laittamassa tutin suuhun ja hän on ihan silmät kiinni aina mutta ähisee. Kuitenkin yössä nukkuu 8-10 tuntia ja syö ja nukkuu vielä noin 2-4 tuntia että ei kai pitäisi valittaa!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091267
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!381005Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka41915- 102888
Ihana juhannusperinne
Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa46717Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...56708Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r78679Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa
Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s66658- 34606
- 57597