Kumpi on parempi keittiön lattiamateriaaliksi laatta vai laminaatti?
Keittiön lattia?
26
20188
Vastaukset
Jos muualla on laminatti ja ei halua että keittiö on enemmän "oma alueensa" voi myös keittiöön laittaa laminaatin.
Jos taas muualla on parketti, ja henkilökohtaisesti pitää laminaattia hieman "feikki"materiaalia, oikea valinta lienee laatta.
Itsellä on laatta parista syystä:
- Upean näköinen
- Täysin vedenpitävä
- Helppo puhdistaa
Muuta en keittiöön itse haluasi. - Pro
laatta!!!
- Jörö
Me laitamme keittiöön Tarketin laattakuvioidun muovimaton. On todella aidon näköinen ja kohokuvioinnin ansiosta aidon tuntuinenkin. Tehdas myöntää matolle 15 vuoden takuun.
Syynä päätökseemme on lattialämmityksen puuttuminen, laattalattia kun tuppaa ilman sitä olemaan kylmä tepastella. Lisäksi matto on helppo ja nopea asentaa.- -T-
Kyllä kuulostaa järkyttävältä vaihtoehdolta. Itse katselin vuosi sitten Tarketin esitettä, ja jo silloin kauhistelin asiaa. Jos ei ole varaa/mahdollisuutta laittaa laattaa, miksi laittaa laatan kuvia lattiaan? Eikö ihan reilu muovimatto olisi ollut parempi?
Itsellä keittiöremppa juuri työn alla, huomenna alkaa lattian laatoitus. Ja ei ole aiemmin ollut lattialämmitystä meilläkään, mutta nyt on...
- sellainen
kun korkki.se on keittiöön kuin tehty!
- mää
laatta lattialämmityksellä on ensisijainen vaihtoehto, mutta ainakin meillä tilaratkaisut vaativat laminaatin laittamista, hyvä vaihtoehto sekin.
Siis laita se, mikä teille sopii!!! - Nuukailija
Me laitettiin korkkikuvioinen muovimatto.
Korkki > liian kallis
Laatta > kova jaloille, tämän hetken trendimateriaali, ja kun joka tapauksessa lasi putoaa jossain vaiheessa, menee varmasti rikki
Laminaatti > olen ennakkoluuloinen sen suhteen, kun ja jos siihen putoaa se lasi, niin siinä lasissa on tietenkin jotain nestettä, niin laminaatin rakoihin menee sitä nestettä ja laminaatti ei ole enää hyvännäköinen - mää
Nuukailija kirjoitti:
Korkki > liian kallis
Laatta > kova jaloille, tämän hetken trendimateriaali, ja kun joka tapauksessa lasi putoaa jossain vaiheessa, menee varmasti rikki
Laminaatti > olen ennakkoluuloinen sen suhteen, kun ja jos siihen putoaa se lasi, niin siinä lasissa on tietenkin jotain nestettä, niin laminaatin rakoihin menee sitä nestettä ja laminaatti ei ole enää hyvännäköinenmonasti on puhuttu laminaatin raoista. Ainakin monissa nykyisissä lukkoponteissa on saumat niin "lukossa", ettei neste siihen uppoa vaikka ämpärillä heittäis. päätypontteihin noita rakoja voi toki jäädä helpommin. Oikeestaan tarkemmin ajattelen melkein väittäisin, että laatat (lue: NIIDEN SAUMAT) ovat vaikeammin puhdistettavissa kuin laminaatti.
- Elämä kallis..
Nuukailija kirjoitti:
Korkki > liian kallis
Laminaatti > olen ennakkoluuloinen sen suhteen, kun ja jos siihen putoaa se lasi, niin siinä lasissa on tietenkin jotain nestettä, niin laminaatin rakoihin menee sitä nestettä ja laminaatti ei ole enää hyvännäköinenKorkki -> lämmin, mukava jaloille (joustava), kalvopinnalla ikuinen (voi olla liimattava, tai itse-asennettava lukkopontillinen korkki-HDF-korkki vaha/kalvo)
Laatta -> Käytetty satoja vuosia, oikein hoidettuna todella kestävä, kova jaloille? (mee pediatrille!) ja betoni kai siellä lattiamateriaalina on kuitenkin ennen "pintaa", joten rikki menee se lasi kyllä muovimatolle pudotessaankin, laatta VAATII kyllä sen lattialämmityksen
Laminaatti -> Bullshit
Muovimatto -> Hyvä, kestävä (puhutaan siis Tarkett`n laatumatoista väh. EXTRA), todella helppohoitoinen, ja vaivattomasti asennettava vaihtoehto (mielellään tietysti ammattilaisen liimaamana, mutta voi pieneen tilaan myös hätätapauksessa asentaa uivana)
Parketti -> "Aikuiseen" perheeseen, jossa ei sikailevia lemmikkejä, tosi hyvä vaihtoehto
Valitte siitä sitte! - Riikka
Elämä kallis.. kirjoitti:
Korkki -> lämmin, mukava jaloille (joustava), kalvopinnalla ikuinen (voi olla liimattava, tai itse-asennettava lukkopontillinen korkki-HDF-korkki vaha/kalvo)
Laatta -> Käytetty satoja vuosia, oikein hoidettuna todella kestävä, kova jaloille? (mee pediatrille!) ja betoni kai siellä lattiamateriaalina on kuitenkin ennen "pintaa", joten rikki menee se lasi kyllä muovimatolle pudotessaankin, laatta VAATII kyllä sen lattialämmityksen
Laminaatti -> Bullshit
Muovimatto -> Hyvä, kestävä (puhutaan siis Tarkett`n laatumatoista väh. EXTRA), todella helppohoitoinen, ja vaivattomasti asennettava vaihtoehto (mielellään tietysti ammattilaisen liimaamana, mutta voi pieneen tilaan myös hätätapauksessa asentaa uivana)
Parketti -> "Aikuiseen" perheeseen, jossa ei sikailevia lemmikkejä, tosi hyvä vaihtoehto
Valitte siitä sitte!Minä en jostain syystä oikein pidä "puun väristä", joten meille tuli keittiöön ( olohuoneeseen) maalattu lautalattia. Näyttää ja tuntuu tosi hyvältä! Puhtaanapitokin on helppoa, eikä hintakaan päätä huimannut.
Toisena vaihtoehtona mietimme linoleumia, mutta koska olohuoneeseen olimme jo päättäneet hankkia lautalattian, tuntui järkevimmältä jatkaa lautaa keittiöön asti.
Korkki oli aluksi yksi vaihtoehto, mutta mies tyrmäsi sen heti, kuten minä taas tein muovin, laminaatin ja parketin kohdalla ;). Laattaa taas emme harkinneetkaan sen kovuuden ja kylmyyden vuoksi (ei lattialämmitystä). - mää
Elämä kallis.. kirjoitti:
Korkki -> lämmin, mukava jaloille (joustava), kalvopinnalla ikuinen (voi olla liimattava, tai itse-asennettava lukkopontillinen korkki-HDF-korkki vaha/kalvo)
Laminaatti -> Bullshit
Valitte siitä sitte!no just joo. Toivottavasti kukaan ei ota tota tosissaan. Hei, Onhan noita laattoja ja korkkejakin eri hinta- ja laatuluokkia...
- Kosteusremppa
mää kirjoitti:
no just joo. Toivottavasti kukaan ei ota tota tosissaan. Hei, Onhan noita laattoja ja korkkejakin eri hinta- ja laatuluokkia...
Meille asennettiin keittiöremontissa laminaattilattia keittiöön 3 vuotta sitten ja leminaatin alle jätettiin vanha muovimatto. Astianpesukone laukesi (6 v 3 kuukauden ikäinen UPO) ja pesukoneen pohjalta oli tullut vettä, joka oli päässyt astiakaapiston alta laminaatin alle, ilmeisesti ylivuotoventtiili tai vastaava oli koneesta särkynyt.
Vettä pääsi laminaatin ja muovimaton väliin ja levisi siitä laajalti. Nyt laminaatit tietenkin pois ja lisäksi keittion alakaapit jouduttiin purkamaan, jotta koko lattian saa auki koolaukseen asti. Sitten kostuneet eristeet ja levyt pois ja puuosien kuivaaminen. Tästä vesivahingosta viisastuneena tulemme asentamaan keittiöön laattakuviollisen muovimaton,jonka asennus huolehditaan vielä niin, että se nousee astianpesukoneen takana seinälle. Jos astianpesukone särkyy, nyt vesi tulee lattian pinnalle kosteutta kestävän muovin päälle pesukoneen eteen ja luulen ettemme tarvitse remontoida koko keittiön lattiaa uudestaan vaan vesi pois muovimaton päältä. Yllätyin kuinka oikean kiven näköistä muovimattoa on saatavana. Lisäksi miellytti myös maton pinta, joka ei tuntunut muoviselle vaan oli käsitelty karheahkoksi - tuntui miellyttävälle. Joten katsotaan nyt tämä materiaali käytännössä...
- Rose
Meillä on keittiössä laatta. Muutettiin pari kuukautta sitten ja useaan otteeseen ollaan jo todettu, että on tosi vaivaton. Ei haittaa, vaikka vettä tai muuta hiukan roiskuisi. Aiemmin meillä oli rivarissa parketti matto ja piti olla heti rätin kanssa kun jotain tippui. Matto oli lisäksi aina ihan törkyisen näköinen.
Lattialämmityksen laatta kyllä vaatii. Meillä ei vielä ole lämmitys ollut kunnolla päällä ja kieltämättä paljasjaloin on aika kylmä laatalla kävellä. - jos haluaa
säästää niin sitten laminaatti. Laattalattialle kun tipahtaa niin on varmasti rikki. Jos perheessä on lapsia niin sitä herkemmin niitä astioita tipahtelee :-)
- mää
laminaatillakin lasit paukkuu ei siinä mitään, nykyään laminaattejakin saa tosi kestävällä pinnalla, eikä sitä nyt niin tarkkaan tarvitse kaikkia roiskeita pyyhkiä heti jos ei hotsita, mut kyllä itse pyyhin heti, niin kuin pyyhkisin kyllä laataltakin...että silleen.
- rakentamassa toista kertaa
mää kirjoitti:
laminaatillakin lasit paukkuu ei siinä mitään, nykyään laminaattejakin saa tosi kestävällä pinnalla, eikä sitä nyt niin tarkkaan tarvitse kaikkia roiskeita pyyhkiä heti jos ei hotsita, mut kyllä itse pyyhin heti, niin kuin pyyhkisin kyllä laataltakin...että silleen.
Saman asian kanssa olen suunnitelmissani pähkäillyt, mutta nyt olen laminaatin kannalla.
Edellisessä itse rakennetussa talossa oli laminaatti. Joka toimi ominaisuuksiltaan ihan hyvin. Ei ole kovin herkkä, jos jotain roiskuu, tosin kannattaa pyyhkiä ennen pitkää pois.
Tässä väliaikaisessa talossa on laatta ja kuukauden asumisen jälkeen päätin ettei laattaa ikinä. Vaikeampi mielestäni pitää puhtaana saumoineen, astioita särkyy herkemmin lisäksi näin kesällä kun ei tarvitse lämmitystä, laatta erittäin kylmä ja jalkoja särkee, jos ei ole aina sukat ja mielellään sisäkengät jalassa.
Rakentajan kannalta laminaatti myös helpompi ja nopeampi asentaa. Tosin halvinta laatua ei kannata laittaa vaan laminaattilaaduissakin on eroa.
Eli rakenteilla olevaan lapsiperheen taloon tulee laminaatti keittiöönkin.
- toista
mutta harkinnan jälkeen tulossa Pergon laminaatti. Kokemusta on myös laatasta ja pidän siitäkin. Laatta kuitenkin turhan vaikea vaihtaa, jos kyllästyn ja toisaalta en löytänyt mieleistäni laattaa.
Puukuvio miellytti enemmän silmää. - Kokemusta kolmesta
Ensikisi pitää kertoa, että kaikki keittiöni ovat olleetkerrostalokeittiöitä ja saneerauskohteita.
Ensimmäisesä itse suunnittelemassani keittiössä oli keraaminen laatta. No, tulihan siihenkin kolhuja kun kamat putoili. Toisekseen se oli kylmä ilman lattialämmitystä, kolmannekseen kaikki putoava hajosi ja neljännekseen inhosin kaurapuuron kaapimista saumoista. Muuten helppo ja huoleton.
Toisessa kämpässä oli parketti. Ihan kiva muuten, mutta lautojen päätysaumoista vesi imaisi nopeasti lakan alle ja pinta alkoi kupruilla; vähän, mutta kuitenkin. Tuli siihenkin kolhuja, mutta kolhuinen parketti ei silti ole aamalla tavalla "rikki" kuin kolhuinen laatta. Hyvä oli saumattomuus muihin tiloihin ja kiva tuntu tassun alla.
Kolmas keittiö on Pergon Modern Tile - laminaattilaattamallistoa, ja siitä niitä kahta sileää laattaa, jotka eivät imitoi mitään. Nämä ovat niin makuasioita, mutta itse yritän välttää kaikenlaisia lookalike-ratkaisuita. Tämän erityisesti keittiöön tarkoitetun laminaatin pitäisi kestää vettä ja kolhuja ihan kelvosti. Lisäksi se on täysin sileänä helppo pitää puhtaana. Varmuuden vuoksi hankin tietysti korjausmassat, sillä ei hyväkään laminaatti mitä tahansa kestä.
Täydellistä keittiön lattiamateriaalia ei ole olemassakaan, joten jokin kompromissi aina on tehtävä kun tekee valintojaan. Kukin sitten tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan. Saattaa olla, että seuraavassa keittiössäni on julkisten tilojen muovilaattaa tai linoleumia, kuka tietää?- graniittia kenties
Meillä keittiössä on graniitti-laatat. Siis ihan umpi kiveä. Helppo pitää puhtaana, ei mene rikki kuten laatat, ei naarmuunnu kuten parketti tai laminaatti. Lattialämmityksen kanssa aivan ihana. Ja se kiilto...mmmm. Todella arvokkaan näköinen materiaali, joka kestää isältä pojalle.
- mää
graniittia kenties kirjoitti:
Meillä keittiössä on graniitti-laatat. Siis ihan umpi kiveä. Helppo pitää puhtaana, ei mene rikki kuten laatat, ei naarmuunnu kuten parketti tai laminaatti. Lattialämmityksen kanssa aivan ihana. Ja se kiilto...mmmm. Todella arvokkaan näköinen materiaali, joka kestää isältä pojalle.
??
Ajatelkaa jos kuosit rupee jurppimaan, tai vaikka jos keittiö rempataan ympäriltä, eikös olis helppo uusia laminaatti verrattuna laattaa lämmitykseen?
- jhgfdj
Jos ei oo kauheen tiukka budjetti nii kyllä mä laittaisin lattialämmityksen ja laatat. Kestää kosteutta ja helppo pitää puhtaana sekä hyvännäkönen. Ainoo heikkous on se, että se on nii kova: jos lasi tippuu lattialle se menee takuuvarmasti rikki ja sirpaleita löytyy monen metrin päästä. Mutta laminaattikin passaa ihan hyvin, kunhan on hyvä laminaatti. Me ite laitettii ihan äskettäin laminaatti.
- laattaa
Meille tulee varmasti laatta. Samaa sarjaa jatketaan kuin eteiseen tuli. Lattialämmitystä ei laitettu, eikä laiteta keittiöönkään, ois todettu ihan turhaksi.
- heimo
laattaa kirjoitti:
Meille tulee varmasti laatta. Samaa sarjaa jatketaan kuin eteiseen tuli. Lattialämmitystä ei laitettu, eikä laiteta keittiöönkään, ois todettu ihan turhaksi.
oho
- Ziccia
heimo kirjoitti:
oho
Jos laatat laittaa, miksi pitää lattialämmityksessä pihistellä? Meille nyt tuleekin kaikkialle lattialämmitys mutta en ikinä laittaisi laattaa minnekään missä ei olisi lattialämmitystä.
Itse kysymykseen en taas osaa vastata koska se on mietinnän alla täälläkin. Nykyisessä parkettia mutta sitä ei tule tulevaan asuntoon minnekään (lapset koirat yhdistelmästä johtuen). Aikaharvoin laseja lattialle tippuu ja jos tippuu ostetaan uudet, joten se ei ole peruste mun mielestä lattiamateriaalin valinnalle.
Laattalattiakeittiötä ei ole itsellä vielä ollut. Toisaalta en ymmärrä miten se on muka helpompi pitää puhtaana, ainakin kun vertaa esim. eteisen laattalattiaa jossa näkyy kaikki ja saumat imevät hyvin likaa. Tosin laattaa meinattiin eteiseen kuitenkin laittaa juuri kosteudenkestävyyden takia. Ehkä näihin ei ole yhtä ja oikeaa ratkaisua, täytyy valita se itselle pienempi paha ;) - Oljuniina
Ziccia kirjoitti:
Jos laatat laittaa, miksi pitää lattialämmityksessä pihistellä? Meille nyt tuleekin kaikkialle lattialämmitys mutta en ikinä laittaisi laattaa minnekään missä ei olisi lattialämmitystä.
Itse kysymykseen en taas osaa vastata koska se on mietinnän alla täälläkin. Nykyisessä parkettia mutta sitä ei tule tulevaan asuntoon minnekään (lapset koirat yhdistelmästä johtuen). Aikaharvoin laseja lattialle tippuu ja jos tippuu ostetaan uudet, joten se ei ole peruste mun mielestä lattiamateriaalin valinnalle.
Laattalattiakeittiötä ei ole itsellä vielä ollut. Toisaalta en ymmärrä miten se on muka helpompi pitää puhtaana, ainakin kun vertaa esim. eteisen laattalattiaa jossa näkyy kaikki ja saumat imevät hyvin likaa. Tosin laattaa meinattiin eteiseen kuitenkin laittaa juuri kosteudenkestävyyden takia. Ehkä näihin ei ole yhtä ja oikeaa ratkaisua, täytyy valita se itselle pienempi paha ;)Edellisessä asunnossamme (rivari, 1-taso, ei päätyhuoneisto) oli laattalattia kylpyhuoneessa, WC:ssä sekä keittiössä - ilman lattialämmitystä. Ei siinä pihistelystä ollut kyse, ihan vaan maalaisjärjen käytöstä. Kylppärin ja veskin lämpöpatteri (kaukolämpö) riitti hyvin lämmittämään myös lattian. Keittiön laattaosuuden lähettyvilläkään ei ollut patteria. Silti laatta tuntui jalalle miellyttävältä (paitsi kovalta). Kommentteja laatan kylmyydestä tai viileydestä ei tullut sukulaisilta eikä vierailta, eikä edes asunnon katsojilta sitten, kun pistimme myyntiin! Kommenteista päätellen markkinamiehet ovat onnistuneet kiitettävästi - useimmat kun näyttävät pitävän lattialämmitystä laatan kanssa "pakollisena". Tilanne on tietysti toinen, jos kyseessä on esim. kkylppäri ok-talon kellarikerroksessa.
- materiaali
Itse en ainakaan puusta laittaisi keittiön lattioita. Kulutus kun tuppaa olemana juuri keittiössä huippuluokkaa. Kesätivn vaihstoheto lienee laatta ja varsinkin graniitti. Hinnatkin ovat nykyään jo lähellä klinkkeriä (alle 35€/m² löytyy kun etsii=) Kivilattia tosin tarvitsee toverikseen lattialämmitksen. ja kuulemma mieluiten vesikiertoisen sellaisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733