Villakoirakerhon sivuilla sanotaan että pennun ensimmäinen varsinainen trimmaus (kuonoa, jalkoja ja hännän- ja mahanalusta lukuunottamatta) tehdään kuuden kuukauden iässä, MUTTA... Voiko koiran kuitenkin trimmata jo ennen tätä? Minulla on kolmen kuukauden ikäinen kääpiövilla ja haluaisin trimmata koiralle lyhyen turkin jo nyt ihan puhtaanapitosyistä, sillä koira asustaa maalla ja viuhtoo päivät pitkät ulkona... Onko kenelläkään kokemuksia asiasta?
Villakoiran pennun trimmaus?
10
10364
Vastaukset
- siskon veli
kyllä voit trimmata nyt jo. ohje on ilmeisesti annettu näyttelykoiraa varten. edustamani trimmattava rotu trimmataan jo 8viikkoisena, eli ennen luovutusta. muista aloittaa trimmaus koiran ehdoilla ettei sille jää mitään trimmaus kammoa
Ohjeet annetaan yleensä noudattamista varten, mutta kysy kasvattajalta mitä mieltä asiasta on. Yleensä ohjeet laativat rodun tuntijat. Nypittävät rodut ovat todella eriasia kuin villakoirat.
- Ansku
En huomannut äsken sanoa että koirani on värivirheellinen eikä ole rekisterissä, joten minkään näyttelyhommien takia ei turkkia tarvitse kasvattaa. Lähinnä mietin että tuleeko jotain ongelmia kun on pentukarva?
- kitty
Ansku kirjoitti:
En huomannut äsken sanoa että koirani on värivirheellinen eikä ole rekisterissä, joten minkään näyttelyhommien takia ei turkkia tarvitse kasvattaa. Lähinnä mietin että tuleeko jotain ongelmia kun on pentukarva?
Tiettyhän sitä trimmausta voi jo vähän harjoitella, mutta itse ainakin antaisin pennun turkin kasvaa kunnolla ja vasta sitten trimmailisin. No taitaa olla lähinnä makuasia, mutta enpä usko että se "6 kk- ikäraja" on annettu ihan huvin vuoksi vaan... Joten, ei kannata pitää kiirettä :) Kyllä sitä villistä myöhemminkin ehtii moneen kertaan trimmata ;)
Ansku kirjoitti:
siinä sinällään on paljon eroa onko näyttely koirasta kyse tai ei. Anna nyt muutaman viikon vielä kasvaa niin tulossa olisi ei pentuturkki vaan jo huomattavasti vahvempi ja tiiviimpi karvapeite.
Kyllä niissä ohjeissa aina kuitenkin se totuuden siemenkin löytyy. Koirasi on vasta kuten itse sanoit 12 viikon ikäinen ja pentukarvassa täysin.umalehtinen kirjoitti:
siinä sinällään on paljon eroa onko näyttely koirasta kyse tai ei. Anna nyt muutaman viikon vielä kasvaa niin tulossa olisi ei pentuturkki vaan jo huomattavasti vahvempi ja tiiviimpi karvapeite.
Kyllä niissä ohjeissa aina kuitenkin se totuuden siemenkin löytyy. Koirasi on vasta kuten itse sanoit 12 viikon ikäinen ja pentukarvassa täysin.voit trimmata nyt olin todella väärässä. Vanha ystäväni soitti ja hän trimmaa villiksiä ja muitakin ja hänellä on myös villakoiria, kerroin kyselyistäsi ja hän sanoi minulle olet taas lähteä ilman välineitä kalaan, joten anna palaa vain.
- -T-
Minulla on 3,5kk-ikäinen kk villakoira ja kasvattaja (kunnollinen sellainen) kävi juuri viime viikolla trimmaamassa sen turkin ensimmäistä kertaa. En tiedä miksi on tuo 6kk raja, mutta luulen että siinä vaiheessa monelle koiralle on vasta kasvanut sellainen turkki johon saa leikattua muotoa. Omalle koiralleni pystyi kyllä jo leikkaamaan jonkinlaisen leijonan. Ja hyvähän se on että pentu totutetaan hyvissä ajoin kaikenlaiseen käsittelyyn, myös "saksimiseen"...
- Sara
Olen leikannut kaiken pennusta asti ja siihen tottuu. Kynnet hoituvat helpsoti, korvat puhdistetan ja harjataan,leittetään ja sänkikohdat menee hnelposti.Pidän aika lyhyenä,. kosma kärsii kuumasta.
- Lovskars
Käy vaan trimmauttamassa koirasi.
Minä trimmaan koirat noin kerran kuukaudessa, ja jos jätät ensimmäisen kunnon siistimisen tuonne 6 kk ikään asti, niin karva on todella pitkää ja saattaa olla jo hankala harjata sitä. Jos turkkia pätkitään usein, se myös kasvaa paremmin ja tasaisemmin ja turkki tulee tuuheaksi, mitä se pitääkin olla.
Ehkä parin kuukauden välein kannattaa käydä koira trimmauttamassa - jokaisella yksilöllä on tietenkin yksilöllinen karvankasvu. - sth
Itse pesen föönöön ja trimmaan villakoiran-pennun
kokonaan (siis kuono tassut vatsa ja hännänjuuri, koneella,turkki saksilla)eka kerran 7-8 viikkoisena, eli luovutusiässä.
Noita konetöitä ja kynsien leikkausta tehdään kyllä jo aiemminkin.
Voit kyllä trimmauttaa koirasi jo, mutta älä nyt hirveän lyhyeksi pentua leikkaa, kun on syksy ja kylmät tulossa, ja kerroit että pentu pihalla viettää paljon aikaansa. Suosittelisin nyt ihan normaalia pentu trimmiä ja vasta keväällä trimmauttaisit ihan lyhyeksi.Helppohan tuonikäisen turkkia on pitää puhtaana, kun ei vielä edes takkuunnu. Takkuvaihe tulee vasta aikaisintaan 8kk.ikäisenä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809