Ei saunaa taloon?

nokis

Olemme päätyneet tulevan ok-talomme suhteen radikaaliin ratkaisuun: taloon ei tule ollenkaan saunaa sisälle, vaan sauna rakennetaan erikseen. Siis samalle tontille tulee erillinen saunarakennus, jossa sauna puukiukaalla, erillinen suihkutila ja pukuhuone.
Lähipiiri kummastelee kovasti ratkaisuamme ja yrittää saada päätämme käännetyksi. Suomessa ei kuulemma vaan kerta kaikkiaan rakenneta taloja ilman saunaa! Olemmeko tosiaan ainoita vai löytyisikö jostain joku samoin suunnitelmin? Mitä mieltä yleensä olette tästä ratkaisusta?

10

2973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nippe

Mielestäni ratkaisunne on hyvä ja järkevä. Pihasauna on se ainoa oikea sauna. Miksi kaivaa verta nenästään ja tuoda kosteuspommi sisätiloihin? Samoin pihasaunan lämpötilaa voi pitää alhaisempana esim. lomien aikana.

Itsekin olen suunnittelemassa pihasaunamme (4m2)tilalle uutta talousrakennusta, johon tulisi löyly, pesuhuone, takkatupa, käymälä ja autotalli. Rahaa ei vaan tällähetkellä ole, pitänee odottaa pari vuotta säästäen.

• perinteiseltä

ja hyväksihavaitulta ratkaisulta.

Jos mahtuis tänne urbaanille tontille olisin voinut tehdä noin. Tosiaan hyvä havainto että peltilehmälle tehdään oma pilttuu!

Paljon hyviä puolia: puusaunahan on se ainoa oikea kunnollinen joten saunasessiot pitenee, jos sauna on erillään voi vieraiden kanssa naatiskella enempi muun elämän häiriintymättä.

Kutsu tämmöiseen saunaan on ihan eri juttu kuin pikku sähkökoppiin jossain nurkassa. Siinä hoituu vilvoittelu kivasti myös.

Kommenteista taitaa päällimmäisenä kuultaa hienoine kateus, eihän tossa mitään huonoa ole!

• saunahullu

Tee tottakai jos tilaa riittää. En kuitenkaan suosittele kodinhoitotilaa sinne kokonaisuudessaan, sillä riippuen perheen koosta, voi olla väliin vaivalloista ravata pyykätessä monta kertaa sinne. Mutta jos olette aikuisia, eikä teillä ole pieniä lapsia, joita ei haluttaisi jättää valvonnatta pyykin hoitamisen aikaan, voi pyykinpesukin hoitua siellä. Mutta ajatelkaa oletteko valmiit juoksemaan siellä jatkuvasti.

Mutta sauna erillään. Kymmenen pistettä sinulle ajatuksesta, toteuda. Kateellinen en voi olla, asun kerrostalossa itse. Kerrohan miten saunan rakentaminen onnistui.

• timppa

Meillä on remontoitu puulämmitteinen sauna ulkorakennuksessa, tilava takkahuone ja vessa. On erittäin hyvä ja toimiva ratkaisu! Eipähän ole päärakennuksessa ummehtuvaa pikkuista sähkösaunaa vaan hyvällä ilmanvaihdolla varustettu rehti, tilava oikea sauna. Pieni ulkoilu saunan jälkeen ei tunnu missään edes kovimmilla paukkupakkasilla, lapsetkin pitävät aivan luonnollisena. Suosittelen!

• sisälle meilläkään

Me olemme suunnittelemassa myös uuden kodin rakentamista ja mieheni on ehdottanut myös että tekisimme erillisen saunarakennuksen.
      Ajatushan on loistava tuumasin, kun aikani asiaa puntaroin.Sauna ei pääse ainakaan aiheuttamaan kosteusvaurioita taloon.
      Teemme saunarakennukseen saunan, pesutilan,pukuhuoneen ja takkahuoneen sekä wc:n. Tila toimii myös vierashuoneena hyvin.
      Taloon aiomme laittaa myös suihkun missä on kätevä käydä. Suihkuun tulee suihkukaappi altaalla, ettei vesi roisku ympärinsä, talotohtori Panu Kaila myös suosittelee allas suihkukaappeja taloihin. Kailan mielestä ihmiset roiskii liikaa pesutiloissa.
      Olemme kokeneet kovat pettymykset edellisen vanhan talomme kanssa mistä muutimme homevaurion takia pois terveytemme menettäneenä.Sekin on yksi syy miksi ajattelimme rakentaa saunan talon ulkopuolelle.
      Oli kiva lukea muiden mielipiteitä asiasta, koska olen saman asian kanssa tuuminut.
      Aiotteko tehdä "saunan jättämään tilaan" vaatehuoneen, makuuhuoneen, suuremmen olohuoneen... vai saunan verran pienemmän talon.
      Me aiomme rakentaa kaikki sallitut neliöt mitä on mahdollista ja saunan jättämään tilaan tulee iso vaatehuone kodinhoitohuoneen yhteyteen.

• taloon meilläkään

Me olemme suunnittelemassa myös uuden kodin rakentamista ja mieheni on ehdottanut myös että tekisimme erillisen saunarakennuksen.
      Ajatushan on loistava tuumasin, kun aikani asiaa puntaroin.Sauna ei pääse ainakaan aiheuttamaan kosteusvaurioita taloon.
      Teemme saunarakennukseen saunan, pesutilan,pukuhuoneen ja takkahuoneen sekä wc:n. Tila toimii myös vierashuoneena hyvin.
      Taloon aiomme laittaa myös suihkun missä on kätevä käydä. Suihkuun tulee suihkukaappi altaalla, ettei vesi roisku ympärinsä, talotohtori Panu Kaila myös suosittelee allas suihkukaappeja taloihin. Kailan mielestä ihmiset roiskii liikaa pesutiloissa.
      Olemme kokeneet kovat pettymykset edellisen vanhan talomme kanssa mistä muutimme homevaurion takia pois terveytemme menettäneenä.Sekin on yksi syy miksi ajattelimme rakentaa saunan talon ulkopuolelle.
      Oli kiva lukea muiden mielipiteitä asiasta, koska olen saman asian kanssa tuuminut.
      Aiotteko tehdä "saunan jättämään tilaan" vaatehuoneen, makuuhuoneen, suuremmen olohuoneen... vai saunan verran pienemmän talon.
      Me aiomme rakentaa kaikki sallitut neliöt mitä on mahdollista ja saunan jättämään tilaan tulee iso vaatehuone kodinhoitohuoneen yhteyteen.

• lipsahti

No nyt se tuli 2 kertaa.

• ratkaisu jos etäisyys ei pitkä

Olen itse asunut lähes 20 vuotta talossa, jossa sauna ooli eri rakennuksessa, joten tiedän mitä on lampsia noin 50 m talvella saunaan. Kustannuksia tulee tietysti lisää ja kuitenkin varmaankin haluatte pesuhuoneen taloon? Kosteista tiloista ei näin pääse kokonaan eroon. Mutta on siinä varmaan puolensa.

• Ami/ asiantuntija

Ehdottomasti rakentakaa sauna sekä muut virkistystilat muualle kuin varsinaiseen asuinrakennukseen, mikäli siihen on kaavassa ja kaupungin/ maalaiskunnan lupamenettelyssä mahdollisuus. Onnea ja Yritystä teille!

• fiuha

Jos on tilaa niin senkun rakentaa saunan pihalle.
        Mutta jos ei osaa sitä sinne rakentaa sen paremmin kuin sisällekään niin homehtuuhan se ja aiheuttaa sairautta.

Kodinhoitotilat itse pitäisin kotona. Minä kun nuo pyykit hoidan niin en viitsis pitkälle niitä kantaa.

Meillä on sisäsauna ja ollaan se ammattitaidolla tehty. Pitäisi puhkoa seinät ja kaakelit ja vesieristeet sekä tukkia ilmastointikone, jotta saisi hometta kertymään.

Olishan se kiva joku kesäsauna. Talvella inhosin lapsena sitä pakkoulkoilua saunomisen yhteydessä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe