käyttää kiellettyä tallimääräystä.
Joten mitä mieltä olette moisesta touhusta?
Minun mielestä se on epäurheilijamaista käytöstä
Renault-tallin taholta.
Joten mitä mieltä olette moisesta touhusta?
Minun mielestä se on epäurheilijamaista käytöstä
Renault-tallin taholta.
Vastaukset 17
Vanhimmat
Toisaalta jos vastaava olisi tapahtunut Räikkösen ja sen plösön kolumbialaisen välillä Suomessa hurrattaisiin loistavalle tallitaktiikalle?
epäurheilijamaista käytöstä se olisi jos sitä soveltaisi MC-larenin-talli,sillä minä en hyväksy
minkään tallin tekemänä sitä.
Toi tallimääräys kielto jolla talli ei saa määrätä kumpi ajaa ekana on kyllä sellainen kielto joka pitäisi poistaa koska ei sitä mitenkään voida valvoa kunnolla ja tulee näitä syytöksiä ja sitten joistakin tulee mahdollisesti rangaistuksia ja joistain ei jolloin tilanne on vielä epäreilumpaa kun joku kärsii samasta rikkeestä kun toinen ei lainkaan. mut formuloiden sääntöjä olis muutenkin hyvä yksinkertaistaa ja poistaa kieltoja joista tulee tulkinnan varaisia tuomioita. niin kun esim sääntö jonka mukaan voidaan langettaa rangaistuksia lajin halventamisesta. noh mun mielestä mosley, fia ja eclestone eivät ole juuri muuta tehneetkään kuin halventaneet lajia mutta heitä ei rangaistukset koske kun ovat itse päättämässä ja kuka nyt itselleen rangaistuksia antais. lisäks talleilla tulisi olla vapaa mahdollisuus olla ajamatta kisoja jos eivät halua osallistua niihin näinhän on esim rallissakin kun esim mitsubishi ei jonain vuosina osallistunut kuin joihinkin ralleihin kauden aikana.
sitä että säännöt tehty rikottavaksi.
sitä sääntöä ei olisi pitänyt koskaan säätääkkään ja nyt kun virhe on tapahtunut tulisi fian korjata virheensä ja poistaa se tän f1 kauden päätyttyä niin ettei sitä ole ensi vuoden kisoissa eikä siitä eteenpäinkään.
Tallimääräysten kieltäminen koskien kuljettajien sijoittumista kilpailussa on hyvä ajatuksena mutta mahdotonta valvoa. Ehkäpä FIA:n tarkoitus olikin ko. säännöllä poistaa määräykset jotka ovat niin läpinäkyviä että yleisökin reagoi niihin.
Mielestäni talleille ei missään tapauksessa pidä antaa oikeutta olla halutessaan kilpailematta. Voi tulla esim. tilanne että sarjaan ilmoittautunut talli päättää jättää vaikkapa Australian ja USA:n GP:t väliin säästääkseen kustannuksissa. Se vahingoittaisi koko sarjan imagoa.
Ei talleilla mitään määräyksiä ole. Ei ollut takavuosinakaan kun E.Irvine selitti, en nyt muista kisaa, ajokkiinsa tulleen "käsittämättömiä jarrumurheita" jotta sumi pääsi ohi hieman ennen maaliviivaa. Ja tämähän ei ole kuin yksi esimerkki punatallin toiminnasta siihen aikaan kun sumista tehtiin mestaria väenvängällä ja väkisin. Tosin kuluvana kautena he eivät nähtävästi ole vilppiä harrastaneet. Ainakaan viime kisassa...
sinä et tiedä tämän päivän F1.säännöistä mitään,
sillä siellä on sellainen sääntö,ettei talli saa
tehdä sellaista Renault-talli viime kilpailussa teki että määräsi Fisicellan tahallaan päästämään
edelleen saman tallin ajajan Alonson,joten siinä on selvä sääntö rikkomus.
...sitten muut tallipäälliköt pelätä mafiooso Briatorea kun kukaan ei uskaltanut protestia tapauksesta (jos se kerran niin selvä sääntörikko oli) väsätä?
No, täältähän ne parhaimmat asiantuntijat löytyvät asiassa kuin asiassa.
mikään asiantuntija,vaan olen kuullut tästä kyseisestä säännöstä jota käytetään tällä kaudella ja sitä sääntöä rikkoi Renault-talli viime viikonlopun kilpailussa.
Sääntö ei tullut täksi kaudeksi, eikä Renault kirjaimellisesti rikkonut sitä sääntöä (riippuen hieman epäselvän säännön tulkinnasta).
147) Team orders which interfere with a race result are prohibited.
Eli
"Kisan lopputulokseen vaikuttavat tallimääräykset on kielletty."
Vaikuttiko Alonson ohitus lopputulokseen? mahdoton tietää. Käskikö talli Fisichellan päästää Alonso ohi? Ilmeisesti ei, koska FIA olisi ollut pakotettu käyttämään tuota sääntöä niin selvässä tapauksessa.
Kuuliko joku sitten että Fisicon käskettiin päästää Alonso ohi? Minun ymmärtääkseni se mitä tiedetään on että talli sanoi radion kautta Alonsolle: Olet nopeampi, ohita hänet. Ja ohitushan tapahtui heti tuon viestin kautta. Se on eri asia kuin jos Fisicon olisi käsketty päästää Alonso ohi.
" viestin kautta"..piti kirjoittaa viestin jälkeen.
Mitähän Fisicolle sanottiin? Aika outoa, sillä tollasessa kohdassa Fisicellan ei ois pitänyt jarruttaa noin selvästi. Eihän sitä voi tallimääräykseksi todistaa, koska varmasti talli voi käyttää jotain koodikieltä. Eli "Olet nopeampi, ohita hänet." ja Fisicon kanssa on sovittu, että tuon lausahduksen jälkeen hänen on päästettävä Alonso ohi.
Juuri tätä tarkoitin kun kirjoitin että sääntöä on mahdotonta valvoa.
toisin sanoen sääntöä mahdoton valvoa,koska sitä kumminkin tullaan rikkomaan tavalla tai toisella.
Niin, ja ennenkaikkea selviämään ilman rangastuksia vaikka rikkomus tehtäisiinkin...