LUKIO 2vuodessa?

lukiolainen2

Eli kysyisin kokemuksia niiltä, jotka ovat kirjoittaneet jo kahdessa vuodessa ylioppilaaksi. Oliko kuinka rankkaa ja stressaavaa? itse en oikein opiskellut kunnolla yläasteella ja nyt aloitin lukion. Aion kuitenkin parantaa tapani, koska pystyn siihen kyllä jos vain haluan. Kävittekö esim. Kesälukiota, jotta saitte kaikki kurssit suoritettua? oliko paljon pitkiä päiviä? vai pitikö osa opiskelusta hoitaa kotona (siis kokonaan itsenäisesti...kiitos jo vastauksista =)

9

1135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä on

hyvin harvinaista. Omana lukioaikana kaksi teki näin, toinen oli maahanmuuttajataustainen joten reputti suomen kielen kirjoituksissa. Molemmat olivat matemaattisesti poikkeuksellisen lahjakkaita (laaja matikka ja fyssa ym. pelkkää kymppiä, toinen opiskeli matikkaa yliopistossa jo ennen kirjoittamista) ja kaikissa muissakin aineissa todella hyviä.

Suosittelen, että katselet nyt tän alun, ainakin pari jaksoa ja vasta sitten teet päätöksiä siitä, onko järkevää yrittää kahdessa vuodessa. Suurimmalle osalle se normi 3 vuotta (itse olen kirjoittanut niin kauan sitten, ettei hajauttaminen ollut mahdollista) on ihan sopiva tahti. Parempi, että käytät sen 3 vuotta ja keskityt saamaan hyviä arvosanoja, kuin se, että "räpellät" minimikurssivaatimuksin ja ehkä heikommin arvosanoin kahdessa vuodessa. Loppujen lopuksi kunnollista opiskeluaikaa ei siihen jäisi kuin noin puolitoista vuotta, ja se on kyllä hiton vähän (varsinkin jos olet ollut yhtään kunnianhimoinen kurssivalinnoissa).

Tsemppiä opintoihin kuitenkin!

• ..................

2 vuodessa kirjoittaminen on vain teoriassa mahdollista. 2,5 on jo minkä voi tehdä, jos käy tiheään kursseja.
      Kahden vuoden kirjoittaminen tarkoittaisi sitä että joutuisit käymään kaikki kurssitarjottimeltasi löytämät kurssit, ja käymään joitain tenttimällä, kiinosti tai ei.

• -__-

Joop, en ryhtyisi kyllä hommaan ja ainakaan omassa lukiossani se ei olisi ollut mahdollistakaan kun tenttimällä HIRVEÄSTI kursseja. Olen aina ollut ihan normaalitason oppilas ja välillä 3 vuoteen suorittaminenkin teki tiukkaa ja oli todella rankkaa!

• Touhukas tyttö
        -__- kirjoitti:

Joop, en ryhtyisi kyllä hommaan ja ainakaan omassa lukiossani se ei olisi ollut mahdollistakaan kun tenttimällä HIRVEÄSTI kursseja. Olen aina ollut ihan normaalitason oppilas ja välillä 3 vuoteen suorittaminenkin teki tiukkaa ja oli todella rankkaa!

Itsellä tiukka puoltoista vuotta takana, aloitin ekan puol vuotta itsenäisesti tenttien ja vuoden olen käynyt tunneilla etätyöskennellyt. Nyt menen ekoihin kirjoituksiin ja keväällä tarkoitus saada lakki. Kursseja kertyy yhteensä 81. Eli täysin mahdollista ja motivaatiosta kiinni..

• mutta mutta,
        Touhukas tyttö kirjoitti:

Itsellä tiukka puoltoista vuotta takana, aloitin ekan puol vuotta itsenäisesti tenttien ja vuoden olen käynyt tunneilla etätyöskennellyt. Nyt menen ekoihin kirjoituksiin ja keväällä tarkoitus saada lakki. Kursseja kertyy yhteensä 81. Eli täysin mahdollista ja motivaatiosta kiinni..

MIKSI?

• ihmeessä

Ei sitä 2 vuodessa käymistä kannata kammoksua. Se on täysin mahdollista. Tiedän monia, jotka tekivät niin, itseni mukaan lukien.

Tosin yhtä lukuun ottamatta kaikki tuntemani kahden vuoden suorittajat lukivat lukionsa iltalukiossa/aikuislukiossa, jossa kursseja tarvitsee saada kasaan vain 44.

Tuollainen määrä kyllä onnistuu mutkitta kahdessa vuodessa. Rankkaa tuskin tulee olemaan, koska päivälukiossa parissa vuodessa pitäisi muutenkin suorittaa mielellään väh. 50 kurssia.

Itselleni tuli ekana vuonna oikein suorittamisen tunne, kun oli tavallaan antoisaa kokeilla kuinka paljon kursseja sai mahdutettua jaksoon ja kuinka hyvin niistä selviäisi. Ennätykseni oli 12 kurssia yhdessä jaksossa, joista 5 oli etäkursseja (eli pari kertaa lähiopetustunneilla ja kokeeseen). Lopullinen kurssimääräni oli muuten 55, että ylittyi tuo 44 kurssin maksimikin ihan mukavasti. Löytyy todistuksestani nelosia, mutta on siellä myös kymppejä, pääosin kuitenkin kasia ja ysiä.

Niin paljon on itsestäsi kiinni, paljon aiot opiskella, että suosittelen kokeilemaan rohkeasti 2 vuotta, jos siltä tuntuu.

• siinä

ei ole eroa kuin vain yksi vaivainen vuosi tavalliseen verrattuna. Se on aika vähän kun ajattelee kuinka paljon opiskelemisesta voikaan nauttia, kun käy kolmessa vuodessa.

• ...

älä harkitse moista!

Muuten kuluu kokonainen vuosi sitten siihen, että yrität levätä rääkistä :D

• minä vaan

Kyllä se on ihan mahdollista suorittaa kahdessa vuodessa. Itse tein sen tuossa vuosituhannen vaihteessa. Keksin sen oikeastaan vasta tokalla ollessani ja ihan hyvin sain kurssit suoritettua. Vaatihan se muutamia itsenäisesti suoritettuja kursseja, mutta mieluummin tein kurssit niin kuin olisin tylsistynyt tunneilla. Kokeile! Suosittelen! Voihan se tuntua joskus rankaltakin, mutta oli ihan kivaa. Toisaalta, mihin sinulla on kiire? Miksi et voi opiskella sitä "normaalia" kolmea vuotta? Se on kevyempää ja saa aikaa miettiä mitä tekis isona, voi tavata kavereita jne viettää rennompaa elämää. Sitten kun menet opiskelemaan esim yliopistoon, niin elämä muuttuu täysin verrattuna lukiolaisen "turvattuun" elämään..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      239
      4613
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3055
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1703
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      79
      1451
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe