Puunveisto

kiinnostaa

Onko täällä kuvanveistäjiä, joilla materiaalina puu? Kertokaa kokemuksianne puusta veistomateriaalina. Tai vaikka hyviä verkko-osoitteita.

23

13611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • villhelm

      Puu on elävä materiaali jonka ajan myötä oppii tuntemaan paremmin ja paremmin. Eri puulajit ovat veisto-ominaisuuksiltaan erilaisia, mutta yleisesti ottaen esim koivu on hyvää veistopuuta, ja sitähän saa vaikka mistä.

      Mutta ehkä kaikkein tärkein asia jotta homma olisi mielekästä on hyvät ja terävät(!) työkalut. Tylsällä veistäminen on tylsää. Parhaimmillan rauta uppoaa puuhun kuin veitsi voihin.

      Katsopa vaikka "Oiva Kentta: Koristeveisto". Siinä on hyvä kirja veiston perusteista ja löytyy varmasti lähimmästä kirjastosta.

      • jukka anttila

        Oiva ketta on hyvä esimerkki miten puun saa elämään,on monia hyviä puumateriaaleja joita voi käyttää taiteen tekemiseen itse mielelläni käytän kaikkia suomen puulajeja riippuen mitä kulloinkin veistän.Työkaluihin on syytä panostaa. Nyt olen alkanut tekemään myös puutaidetta polttamalla, idea tuli kun käteeni osui venäläis valmisteinen puunpoltto kolvi. Jos jollain on hyviä ideoita tai haluaa keskustella sekä teettää minulla jotain puutaidetta niin vapaasti yhteyttä niin katsotaan mihin rahkeeni riittävät.


      • syyn"lukija"ko
        jukka anttila kirjoitti:

        Oiva ketta on hyvä esimerkki miten puun saa elämään,on monia hyviä puumateriaaleja joita voi käyttää taiteen tekemiseen itse mielelläni käytän kaikkia suomen puulajeja riippuen mitä kulloinkin veistän.Työkaluihin on syytä panostaa. Nyt olen alkanut tekemään myös puutaidetta polttamalla, idea tuli kun käteeni osui venäläis valmisteinen puunpoltto kolvi. Jos jollain on hyviä ideoita tai haluaa keskustella sekä teettää minulla jotain puutaidetta niin vapaasti yhteyttä niin katsotaan mihin rahkeeni riittävät.

        missäs vois sun töihin tutustua.pidän antoisana,avartavana noin yleisestikkin eri taiteilijoiden töiden tutkiskelua.sitä kautta saattaa jotain löytyä,avautua.ei lainattua.vaan omaa..kuka ties.itse olen touhunnut noin reilu 05v opiskellen tekniikoita/pyrkinyt luomaan omaa tietä työskentelemällä metallin ja puun parissa..


      • jukka anttila
        syyn"lukija"ko kirjoitti:

        missäs vois sun töihin tutustua.pidän antoisana,avartavana noin yleisestikkin eri taiteilijoiden töiden tutkiskelua.sitä kautta saattaa jotain löytyä,avautua.ei lainattua.vaan omaa..kuka ties.itse olen touhunnut noin reilu 05v opiskellen tekniikoita/pyrkinyt luomaan omaa tietä työskentelemällä metallin ja puun parissa..

        Kiitos että olet kiinnostunut aiheesta, pidin juuri näyttelyn töistäni jossa oli myös oppilaani töitä näytteillä tampereella.Töitäni on myynnissä erilaisissa toritapahtumissa ja joskus myös huutonetin kautta mutta jos haluaa nähdä jossain muualla noita niin sähköposti [email protected] jossa voi kansani keskustella suoraan ja mahdollisesti vaikka vaihtaa kuvia toistemme töistä.


      • taiteilija
        jukka anttila kirjoitti:

        Kiitos että olet kiinnostunut aiheesta, pidin juuri näyttelyn töistäni jossa oli myös oppilaani töitä näytteillä tampereella.Töitäni on myynnissä erilaisissa toritapahtumissa ja joskus myös huutonetin kautta mutta jos haluaa nähdä jossain muualla noita niin sähköposti [email protected] jossa voi kansani keskustella suoraan ja mahdollisesti vaikka vaihtaa kuvia toistemme töistä.

        mielestänne moottorisahalla tehdyt puuveistokset mielestänne taidetta?


      • jukka anttila
        taiteilija kirjoitti:

        mielestänne moottorisahalla tehdyt puuveistokset mielestänne taidetta?

        Kyllä mielestäni moottorisahalla tehdyt veistokset ovat taidetta siinä missä muutkin veistokset. Itse tosin en sitä välitä tehdä koska noita moottorisahureita tuntuu olevan tosin olen kyllä jokusen teoksen noin kokeen vuoksi tehnyt tuollakin menetelmällä.Talttatyöt huolellisesti tehtynä ja pintakäsiteltynä kuitenkin pitävät oman paikkansa kun puhutaan veistotaiteesta ja puusta materiaalina.silti en aliarvioi noita sahureitakaan.


      • syyn"lukia"ko
        taiteilija kirjoitti:

        mielestänne moottorisahalla tehdyt puuveistokset mielestänne taidetta?

        varmasti on nurkkakuntia suuntaan jos toiseen. pieni lastu lainehilla:jos tavoite on tekninen taitavuus.jonkun jo olemassa olevan taideteoksen kopiointi.pystyy kehittymään taitavaksi.esim.puunveistäjäksi.maalariksi...jos tekemiseen yhdistyy luovaa ajattelua.sen tulkitsemista minkä näkee,miten sitten näkeekään,missä näkee..voi työstä löytää kaunista symmetriaa.harmoniaa,ompa tekiä saattanut olla nerokaan inspiratsioonin vallassa..ja sen voi kokea konesahataiteilijakin ...anna sahan soida!!!


      • syyn"lukia"ko
        jukka anttila kirjoitti:

        Kiitos että olet kiinnostunut aiheesta, pidin juuri näyttelyn töistäni jossa oli myös oppilaani töitä näytteillä tampereella.Töitäni on myynnissä erilaisissa toritapahtumissa ja joskus myös huutonetin kautta mutta jos haluaa nähdä jossain muualla noita niin sähköposti [email protected] jossa voi kansani keskustella suoraan ja mahdollisesti vaikka vaihtaa kuvia toistemme töistä.

        hyvä!otan yhteyttä myöhemmin.


    • syyn"lukija"ko

      hyvä.hyvä!puunveisto on mielestäni vaativaa mutta antoisaa.kannattaa ehdottomasti kokeilla!koskaan ei tiedä mitä sitä kautta avautuu!tosijaan niin kuin jo tuli aikaisemmin ilmi sopivan kokoiset taltat ja sopivalla teräyskulmalla(jos käyttää nuijaa.kulma suurempi)tietysti taltat eivät ole vääntämiseen tehtyjä työkaluja!sellasia kutsutaan pulkuraudoiksi,rautakangiksi..siis,terävät ne pitää tietysti olla.siinä onkin oppimisen paikka monella.myös kirjoittaneella.siihen varmasti pätee sama kuin muuhunkin taitoon eli:harjoitus.harjoitus ja harjoitus.(yhden englantilaisen veistomestarin neuvo kun hältä kysyttiin :onko oikotietä mestariksi.hän tuumasi kyllä on)!on tietysti talttoja jotka ovat tehdasterässä käyttökelpoisia. Oivan kirja on oivallinen.myös Jennifer rung:puunveistukirja antaa perusteita.kun on halua ja tahtoa niin pääsee alkuun.ymmärrys.taito tulevat sit omaan tahtiin..ja eikun lastut lentämään!!

    • Solascriptura

      Itse olen harrastanut sitä jo lapsuudesta asti.
      Aloitin puukolla vuolemaan pienistä kapuloista lintuja yms. ja siten ihmisiä.

    • Nimetön

      Tietäisikö kukaan sanoa mistä saisi ostaa puun polttokolveja ja niiden päitä?

      • Puu hullu

        Täältä saa kaikenlaista sälää puupäille.Kokemusta on.


      • Puu hullu

        Täältä saa kaikenlaista sälää puupäille.Korjaus edelliseen


      • jukka anttila

        Polttokolvia on myynnissä ainakin BauHaussissa hinta 70-80 euron välillä.


    • heimo4

      käykää sivulla www.fantasiaveisto.blogspot.com

    • eeverttipoika

      Jahas, taas moottorisahaveistoa vähäteltiin; katsokaa sivut: www.veistokset.net ja mikonpuuveistos.fi... ja oppikaaa

      • Tykyttää.

        Minä ainaski veistelen moottorisahalla ITe- taidetta , ei sen tuloksen aina tarvi karhua muistuttaa...


    • tuk tuk

      hei

      tässä hyvä neuvo:
      puun veistämiseen tarvitset taltan ja vasaran, sekä tietysti palan puuta.
      tuk, tuk.

      tässä linkki:

      www.puunveisto.fi

    • heimo3

      Suomessa puunveiston tai puutaiteen arvostus taitaa olla aika pohjamudissa. Eva Ryynäsen taiteilijaprofessorin arvonimen jälkeen ei ole kunnioitusta julkisesti tippunut puutaiteelle, kaikki kunnianosoitukset tai palkinnot menee videotaiteen kaltaisille tahoille. Yhtään videotaidetta väheksymättä millään lailla. Me suomalaiset taidetaan olla armottomia teknofriikkejä !

      • heimo3

        Ei ole julkisissa tiloissa , kuten esimerkiksi lentoasemien ja juna-asemien odotushallit jne suurempia puuveistoksia. Jos siellä on taidetta yleensä ollenkaan, on se metalli tai kivi, tai jotain muuta tyyliä kuin puuveistoksia. Puutaide suorastaan kirkuu poissaolollaan. Olen kuullut että, esim kanadassa tilanne on toisenlainen, puuveistoksia on julkisissa tiloissa, sisällä ja ulkonakin. Missä syy ? Eikö meillä suomessaa arvosteta puutaidetta tarpeeksi, pidetäänkö sitä vanhanaikaisena vai missä syy ? Ottakaa ihmiset kantaa !


      • Parta-äijä
        heimo3 kirjoitti:

        Ei ole julkisissa tiloissa , kuten esimerkiksi lentoasemien ja juna-asemien odotushallit jne suurempia puuveistoksia. Jos siellä on taidetta yleensä ollenkaan, on se metalli tai kivi, tai jotain muuta tyyliä kuin puuveistoksia. Puutaide suorastaan kirkuu poissaolollaan. Olen kuullut että, esim kanadassa tilanne on toisenlainen, puuveistoksia on julkisissa tiloissa, sisällä ja ulkonakin. Missä syy ? Eikö meillä suomessaa arvosteta puutaidetta tarpeeksi, pidetäänkö sitä vanhanaikaisena vai missä syy ? Ottakaa ihmiset kantaa !

        ITE - taiteilijoissa , ainakin lapissa , tod. näk muuallakin suomessa , aivan mahtavia puun käsittelijöitä !!!


    • pohjoinen puu

      puu on puuta kaikkialla, katso vaikka etelä aasian puutöitä, tai afrikkalaiset veistokset. suomessakin on taitoa mutta myös pohjolaista mielenlaatua.

    • Kaivertaja

      Hei, olisiko kenellään vinkkejä mistä Nurmijärven läheltä saisi kovia puulajeja ostettua? (Esim omenapuuta, puksia, tms.) en oikein edes tiedä mistä pitäisi lähteä etsimään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe