Ulkovuoraus, miten??

Hattivatti

Eli kertokaas ootteko laittanu ulkovuoren naulapyssyllä vai hakannu perinteisesti käsin??
Meidän timpuri meinaa että käsin pitäis paukuttaa, mutta olisin ite erimieltä. Onko sillä niin näöllinen merkitys kun maalia tulee pintaan kumminkin?? Ja kun se naulapyssy on keksitty... Kertokaa mitä mieltä.
Kiitos vastanneille!!!

15

27588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies

Laita hyvä ihminen naulapyssyllä kiinni. Kompura kannattaa säätää siten, että naulankannat tulevat samaan tasoon laudan kanssa. Jos naulaat liian isolla paineella, niin naulat uppoavat rumasti laudan sisään. Kannattaa myös ostaa valmiiksimaalattua ulkovuorauslautaa niin ei tarvitse maalata kuin kerran päälle.

• Saetkae

Minä korjasin työtilojani pari vuotta sitten. Uusin pohjois seinän laudoitusta kun laitoin pari ikkunaa sinne. Toinen tuttavani sanoi että pitää laittaa naulat vasaralla, ja toinen sanoi että pyssyllä.
      Tottelevaisena miehenä kokeilin kumpaakin, tasan puolet.

Nyt eron huomaa selkeästi. Käsin lyödyt 75mm naulat (kuumasinkityt) ovat pysyneet hyvin. Niitten kannat ovat uponneet hieman syvemmälle puuhun, puun kosteuselämisestä johtuen.

Pasloadella ammutut 90mm liimanaulat ovat "löysällä". Kannat ovat kyllä yhtä syvällä puussa, mutta varsi on noussut niin että lautoja voi "heiluttaa".

Eipä tuo juuri näy, jos ei tiedä katsoa, eikä siitä vältämättä mitään haittaakaan ole, mutta kyllä minä seuraavalla kerralla käytän vasaraa!

Naulaimella kun ampuu laudan runkotolppaan, se ei kiristy tolppaan kiinni, vaan "pomppaa" vähän irti. Jotta sen saisi kireälle täytyy kuitekin paukuttaa vasaralla. Ja vaikka tein niin osalle ammutuista nauloista, ne ovat yhtä löysällä kun vasaroimattomat.

• Jaska

Käytitkö oikeita nauloja eli kuumasinkittyä kampanaulaa ?

Pyssyllä naulatessa pitää paine/syvyyssäätö säätää siten, että naulan kanta ei painu laudan sisään. Käytännössä käy niin, että osa nauloista jää hieman koholle ja ne pitää lyödä vasaralla loppuun. Joka tapauksessa pyssyn kanssa pääsee selvästi helpommalla, naulan kannat on aika nopea lopuksi paukuttaa käsin pohjaan.

• Saetkae
        Jaska kirjoitti:

Käytitkö oikeita nauloja eli kuumasinkittyä kampanaulaa ?

Pyssyllä naulatessa pitää paine/syvyyssäätö säätää siten, että naulan kanta ei painu laudan sisään. Käytännössä käy niin, että osa nauloista jää hieman koholle ja ne pitää lyödä vasaralla loppuun. Joka tapauksessa pyssyn kanssa pääsee selvästi helpommalla, naulan kannat on aika nopea lopuksi paukuttaa käsin pohjaan.

Minä yritin ostaa kuumasinkittyjä, mutta silloinen naulakauppias sanoi, ettei niitä vanhaan Pasloadeen saa. Hän möi minulle säkösinkittyjä liimanuloja.
        Ehkä siinä syy...vääärät naulat :D

• naulapyssy
        Saetkae kirjoitti:

Minä yritin ostaa kuumasinkittyjä, mutta silloinen naulakauppias sanoi, ettei niitä vanhaan Pasloadeen saa. Hän möi minulle säkösinkittyjä liimanuloja.
        Ehkä siinä syy...vääärät naulat :D

kannattaa ulkovuoraus kiinnittää? onko eroa jos lyö käsin tai käyttää naulapyssyä? runkonaulain vai viimestelynaulain?

• pisin
        naulapyssy kirjoitti:

kannattaa ulkovuoraus kiinnittää? onko eroa jos lyö käsin tai käyttää naulapyssyä? runkonaulain vai viimestelynaulain?

Laudan tai paneelin paksuus on noin kolmannes naulan pituudesta eli 25 mm:n laudalle sopiva naula on 75 mm. Käytännössä noita ulkopaneelihommia tehdään 60 - 75 mm:n nauloilla.

• Jaska
        pisin kirjoitti:

Laudan tai paneelin paksuus on noin kolmannes naulan pituudesta eli 25 mm:n laudalle sopiva naula on 75 mm. Käytännössä noita ulkopaneelihommia tehdään 60 - 75 mm:n nauloilla.

Pitää myös muistaa, että naula ei saa mennä tuulensuojalevystä läpi. Jos ulkovuorauksen alla on koolaukset ristiin 20 mm paksulla laudalla, on naulan maksimipituus 2x 20 mm ulkoverhouslaudan paksuus eli 25 mm laudalla 65 mm.

• aki
        Jaska kirjoitti:

Pitää myös muistaa, että naula ei saa mennä tuulensuojalevystä läpi. Jos ulkovuorauksen alla on koolaukset ristiin 20 mm paksulla laudalla, on naulan maksimipituus 2x 20 mm ulkoverhouslaudan paksuus eli 25 mm laudalla 65 mm.

Mitä väliä sillä on meneekö naula tuulensuojalevystä läpi vai ei??
        Milläs koolaus on kiinni tai miten tuulensuojalevyt on kiinni jos ei nauloilla läpi tuulensuojan, HÄH??? vai liimataanko ne??

• pisin
        aki kirjoitti:

Milläs koolaus on kiinni tai miten tuulensuojalevyt on kiinni jos ei nauloilla läpi tuulensuojan, HÄH??? vai liimataanko ne??

Koolaus (myös vaakasuuntainenkin) ja tuulensuojalevyt on naulattu rungon kohdilta kiinni k600 eli kun naula menee tuulensuojalevyn läpi niin se uppoaa runkoon. Keskelle tuulensuojalevyä ei tietenkään kannata puhkoa reikiä, koska tuulen- ja ilmanpaine menee pienestäkin reijistä läpi ja näin heikentää lämmöneristeen eristyskykyäkin.

• Jaska
        aki kirjoitti:

Vaakakoolaus on kiinni runkotolpissa k600-jaolla, muualla koolaus on "ilmassa". Pystyverhousta naulatessa ulkoverhouslaudat tulevat runkotolpan kohdalle vain 60 cm:n välein, kaikkien muiden lautojen takana pitää varoa etteivät naulat mene tuulensuojalevyn läpi. Muuten tuulensuoja menettää merkityksensä.

Naulan ei tarvitse olla yhtään pidempi kuin ulkoverhouslauta ja koolauspuiden paksuus on yhteensä. Eli 25 mm ulkoverhouslaudalle riittää 45-50 mm naula, jos koolauspuu on 20 mm paksu. Loppu osa naulasta jää ilmaan eikä lisäpituus paranna naulan pitävyyttä yhtään. Sen sijaan riski tuulensuojan rikkoutumisesta kasvaa.

• peukku68

hanki sellanen naulapyssy jossa kunnon naulat! meillä tehtiin niin ja nopeaa oli ja taatusti pysyy seinässä..

• pekku123

Kun ulkoverhous paneli on 20mm ja lauta sen takan 22 mm sitten ilmarako, mitä hyötyä on 75 mm naulasta kun 45 mm naulakin menee molemmista läpi. isommat naulat on myös paksumpia joten takan oleva lauta saattaa haleta, kun siihen tulee kuitenkin nauloja n. 5cm välein samaan riviin.

• Rakennus.mies

Pituudesta ei ole mitään hyötyä jos se ei uppoa koko matkaa eli ristikoolattuun panelointiin riittää n. 50 mm pitkä naula. Paksuus vaikuttaa kanssa miten hyvin naula puree puuhun paksumpi naula pureutuu ajan kanssa tiukempaan kuin ohut. esim. 2,5 x 50 mm naula on hyvä ja niiden naulaamiseen rullalipasnaulain on paras.

• rak.mies

20 mm on saunan paneeli, ei ulkoverhouspaneeli. Sikäli olette oikeassa, että 75 mm on älytön saunan paneeliin. Yleensä se on kuitenkin oikea valinta ulkoverhoukseen.

• Rakennus.mies

Juu puunormeissakin suositellaan ulkoverhouksen paksuudeksi vähintään 23 mm.

Melkein jokaainen kauppa kuitenkin myy 20mm tavaraa eri leveyksilla toki tuota 23mm saa ja paksumpaakin jos vaan ostaa oikeasta paikkaa.

Oletteko muuten katselleet youtubesta esim. This old house, Kanadassa ne laittaa puuta ulkoverhoukseen eikä se ole kuin n. 10 mm paksua ja suoraan seinään taakse siis ei minkäänlaista ilmarakoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe