Vedaismin ikivanhat juuret?

Qadesha

Lueskelen juuri nyt kirjaa "Underworld", jossa Graham Hancock etsii todisteita muinaisesta kulttuurista merenpohjasta ympäri Maan. Kirjassa on pitkä osio koskien Intiaa. Hän on asiantuntijalla teetättänyt karttoja siitä miltä erinäiset seudut vaikuttivat jääkauden loppuessa ja sen jälkeen, ja kartoissa on havaittavissa laajoja nyttemmin meren alle päätyneitä kaistaleita Intian(kin) rannikolla.

Tutkimusten mukaan jääkauden loppuessa/loputtua on ollut kolme katastrofimittaista vedenpinnannousua, joista keskimmäinen osuu noin vuoden 9600 eaa paikkeille (vrt. Platonin Atlantis).

Hancock uskoo että näennäisen äkillisesti jääkauden loputtua alkanut maanviljely on itseasiassa suoraa jatkoa viljelylle jota on harrastettu alueilla jotka jäivät veden alle. Hän tarkastelee Indus-kulttuuria, sen näennäistä tyhjästä pullahtamista moderneine mukavuuksineen... Ja mainitsee kuinka Intian rannikolta on löydetty ko. kulttuurin eksämppeleiden Mohenjodaron ja Harappan kaltainen kaupunki merenpohjasta, 9 km pitkä...!

http://www.grahamhancock.com/underworld/cambay1.php

Minulle oli yllätys se mitä Hancock sanoo ns. arjalaisten invaasiosta. On kuulema ollut jo iät ajat itsestäänselvyys että mitään invaasiota ei koskaan ollutkaan! Oli vain teoria, joka oli väärä. On mahdollista että Intian sivistys on täysin kotoperäinen, ei mistään minnekään tuotu eikä sotimalla paikallisille pakotettu (joskin toki pohjois- ja etelä-Intian väestö kuuluvat erillisiin etnisiin ryhmiin).

Hancock huomauttaa että Indus-kulttuurin tähän päivään asti kääntämistä vailla oleva "kirjoitus" saattaakin olla vaikkapa symboleihin perustuvaa kirjanpitoa. On siis kansa jolta puuttuu varsinainen kirjoitus. Sitten hän etenee Veda-kirjallisuuteen, joista vanhin kirjoitus on Rig Veda. Hän heittää ajatuksen että ko. kirjallisuus joka ei enää voikaan olla arjalaisten tuomisia, koska mitään tulijoita ei ollut, vaan "arjalaiset" ovat alunperinkin asuneet Intiassa, olisikin Indus-kulttuurin suullisesti alunperin suullisesti välitettyä kirjallisuutta. Kenties jopa yli 10.000 v vanhaa vanhimmilta osiltaan.

Hancock arvelee että Intian kirjoituksissa mainittu vedenpaisumuksesta jokusen rishin kanssa selvinnyt ihmiskunnan kantaisä Manu ei suinkaan purjehtinut suoraan rannikolta Himalajalle (kuten kirjoitukset väittävät). Tämä siksi että Hancock ei usko "vedenpaisumuksen" olleen sentään 8 km korkuinen... Hän arvelee että kirja on yhdistänyt sen miten ensin paetaan aluksella, ja sitten myöhemmin aloitetaan viisauden (uudelleen)levitys Himalajalta käsin...

Indus-kulttuurin kuvasto tuntee joogan (kuvia erityisen vaikeista jooga-asanoista), ja moni jumalakin, esim Shiva (Rudra) voidaan ajoittaa muinaisuuksiin asti... Lisäksi Intian rannikolla kulkee perimätieto että Krishna perusti kaupungin jo aiemmin tuhoutuneen/uponneen kaupungin raunioille tai lähettyville...

http://www.grahamhancock.com/

En ole perehtynyt vedalaisuuteen sen kummemmin, mutta arvelin että ehkäpä jotakuta nämä seikat täällä kiinnostaisivat. Itse olen oikein lääpälläni muinaisen kulttuurin teoriaan, megaliittisiin rakennelmiin, Atlantis-taruun jne. :)

4

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tinotito

      trkoita sitä ,ettei Intiassa olisi ollut kehittynyttä kulttuuria ennen heitä. Sehän jo tiedettiinkin.Mutta RIg-Vedan vanhimmat osat ovat niin selvästi sotaisten paimentolaisten ,hevosmiesten(arjalaisten)heiniä.Hindulaisuus kehittyikin paikallisten dravidalaisten ja arjalaisten uskon sekoituksesta. Tuohon sinun mainitsemaasi ajanmääritykseen en ota kantaa ,vaikka olen lukenutkin vastaavista tutkimuksista ,jopa HS;sta

      • Qadesha

        Kappas, sittenhän Suomessakin jo joku tietää jostain jotain... Hyvä.

        Täytyisi varmaan itse lukea päräyttää se Rig Veda... Sitä Hancockin korosti että se on hyvin kerrostunut kirja, jossa voi olla jotain aivan mielikuvituksestakin temmattuja seikkoja vain sen takia että juoneen on saatu koodattua jollain tavoin tärkeitä lukuja.

        Näitä tiettyjä, Maan presessioon ja sen sellaiseen liittyviä lukuja ovat kautta maailman keränneet myyteistä ja tarinoista myös kirjan "Hamlet's Mill" jo aikoja sitten kirjoittaneet professorit von Dechant ja de Santillana (jos nimet muistin oikein).

        Olen todella lääpälläni näihin teorioihin vuosituhantisesta tietämyksestä... :P


    • lalita

      Olipas kiehtova kontribuutio tähän keskusteluryhmään tuo tekstisi! Itse uskon juuri, että uudistusten tai "uuden tiedon" esiinnostaminen ns. menneistä kulttuureista (tai kulttuureista edelleen läsnäolevina, vaikkakin toisessa ulottuvuudessa?) edellyttää juuri uudenlaista teoreettista näkökulmaa.

      Oma kokemukseni on, että näemme sen mihin uskomme ja uskomusten tasolla on tehtävä niitä uudistuksia mikäli tavoitteena on myös uusien "löytöjen" tekeminen.

      Kommentoin tosin yhdenlaisena teistinä, tietenkin :) ... Minullehan Radha-Krishna on todellisuutta :) ...

      • Qadesha

        jostain syystä kristillisessä ja islamilaisessa maailmassa suhtaudutaan hyvin penseästi teoriaan "kadonneesta korkeasta sivilisaatiosta", liekö sitten Raamattu-pohjaiseen 6000 v ikäiseen maailmaan tai ihmissukuun viittaava asenne siinä taustalla.

        Meinasin kyllä pääni syödä kiukusta kun olen tuota mainostamaani kirjaa lukenut eteenpäin ja siellä on kuvattu millaista disinformaatiota ja suoranaista ilkivaltaa suoritetaan Maltan saarella jotta ei vaan vahingossakaan kukaan ajattelisi ko. saarella olleen ihmisiä kuin korkeintaan 7000 v sitten vasta. Kummaa touhua. Mutta ei toki kuulu tälle palstalle...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe