Syyllisyys kuoleman jälkeen

Kaverinsa menettänyt

Jouduin luopumaan iäkkäästä koirastani.
Sain nauttia elämästä hänen kanssaan pitkään ja koti on
todella tyhjä ilman koiraani mutta sellainen on elämän kulku
vaikka se ei aina surevaa lohduta.
Millaisia tunteita teillä on ollut kuoleman jälkeen.
Itse mietin että olisiko pitänyt tehdä enemmän sitä ja tätä
ja kun joskus tuli suututtua jne.eli erilaisia syyllisyyden tunteita
vaikka huolehdinkin hänestä hyvin.
Rakastin koiraani paljon ja vie varmasti kauan ennen kuin tähän tilanteeseen tottuu.

12

3981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • härkä78

      ei tule koskaan yksin. muistan tunteen. minä sain ensimmäisen koirani v89. se oli pienni ja ihana. eli luonani melkein 14v. olin luvannut sille että kun aika tulee, en anna sen kärsiä. olin hankkinut jo uuden koiran kun koirani talvella 2003 sai oudon yskän eikä siihen tehonnu antipiootti kuurit. käytin sen klinikalla kuvissa ja silla todettiin keuhkoissa 5 kasvainta ja rappeutunut henkitorvi. silloin tein päätökseni. kun maa sulaa on sinun aika koittanut. lääkkeet auttoi kipuun mutta teki pienestä koirastani agressiivisen. tuli kevät ja maa suli. 14v oli takana. kaivoin montun äitini pihalle ja otin viimeiset kuvat. (kyyneleet valuu)käytin ystäväni ell. hetkessä kaikki oli ohi. valokuvat tuo muistoja. ihania muistoja. ja kyltti piha koivussa. muistele, itke, kulje paikoissa joissa kuljitte, niin voit tuntea kuinka se edelleen käpertyy viereesi.

    • mutta koskaan ei unohdu. Muistot tulevat vielä vuosienkin jälkeen pintaan aivan yllättävissä tilanteissa. Yksi ruohon korsi tuulessa ja taas muistat. Muistot ovat silloin sitten jo iloisempia.
      Minulla on ollut koiria paljon elämäni aikana, yhtä rakkaita kaikki, mutta toisia muistaa enemmän. Minulla oli aikoinaan uros jota kutsuttiin Rutuksi. joka ilta ruokaa jakaessani näen Rutun odottamassa kuppiaan omalla paikallaan.
      Asumme maaseudulla vaikka kerrostalossa asummekin ja alueellamme on laaja kantainen linnusto. Kerran tänne eksyi pieni pöllö, joka istui männyn oksalla lähellä ikkunaamme, sen huomattuani oli kuin Unelma olisi tullut takaisin kertomaan kaikki hyvin. Naama oli kuin Unelman. Itkuhan siitä tuli.

      Aika voittaa surusi ja tilalle tulee ne niin lämpimät muistot.

    • wuffis

      Itsekin olen vanhuudelle menettänyt kaksi koiraa, vaikka tästä on jo aikaakin kulunut ja uusia koiria tullut niin eipä noita edellisiä unohda. Jotenkin tulee mieleen että olisi voinut aina jotain tehdä enemmän tai paremmin, niin se vaan menee. Vieläkin meinaan sanoa "pojat" sitä ja tätä vaikka nykyään on uros ja narttu. Sitten tätä nuorta poikasta meinaan kutsua viimeksi menneen nimellä kun ovat niin saman luonteisia...

      Ei se unohdu, mutta aika parantaa haavat.

    • Minäkin olen hiljan menettänyt koiran, tai ainakin siltä minusta tuntuu. Se tapahtui viime elokuussa ja vieläkin tuntuu kuin se olisi tapahtunut tänään...

      Tunnen syyllisyyttä siitä kun suutuin sille tai äksyilin sille, syyttä suotta... mutta jotenkin se aina ymmärsi millä tuulella olin ja siten vältyimme pahoilta tilanteilta.

      toinen asia mikä saa minut tuntemaan syyllisyyttä on se että olisiko minun pitänyt huomata aiemmin että se oli kipeä... mutta lopulta tulin siihen tulokseen että kaikki voitava oli tehty... sitä oli viety eläinlääkärille... eikä vikaa löytynyt, mitä nyt erityisen paha masennus siitä että olin jättänyt sen vanhemmilleni ja muuttanut yhteen mieheni kanssa... Lopulta mietin kaikki vaivat läpi mitä se oli kokenut... ja totesin... "etpä sinä valittanut silloinkaan kun sinulla oli kohtutulehdus" nykyisin syytän siitä edesmennyttä koiraani... se ei koskaan valittanut kipujaan... mutta kenties se tiesi että sen elinaika lyhenisi jos me olisimme sen tienneet ennemmin että mikä sitä vaivaa.

      Onneksemme koiramme kuoli pois nukkuessaan... ketään ei jäänyt vaivaamaan josko se olis vielä eläny edes muutaman päivän.

    • lellu1960

      On ihan normaalia tuntea syyllisyyttä läheisen,on se sitten ihminen tai lemmikki,kuoleman jälkeen.Jo se,että sitä mietiskelet kertoo sen,että teit parhaasi sen hyväksi.Se,että joskus kiukustuu koiransa tekemisiin,se on vain elämää ja ihan luonnollista:siitäkään ei tarvitse tuntea syyllisyyttä.Kun aika on kypsä,ala katselemaan uutta pentua,saat muuta ajateltavaa ja koet taas koiran omistamisen ilon ja ihanuuden. :)

      • Kaverinsa menettänyt

        Lohduttavaa kuulla että muillakin on ollut samanlaisia tunteita.
        Olen yrittänyt ajatella että se oli eläin ja siihen pitäisi suhtautua
        eri tavoin kuin ihmisen poismenoon mutta minkäs voit kun tuntuu kurjalta.
        Tällä hetkellä tuntuu että toista koiraa en halua mutta eläinrakkaana en voi siitä olla ihan varma.


      • wuffis
        Kaverinsa menettänyt kirjoitti:

        Lohduttavaa kuulla että muillakin on ollut samanlaisia tunteita.
        Olen yrittänyt ajatella että se oli eläin ja siihen pitäisi suhtautua
        eri tavoin kuin ihmisen poismenoon mutta minkäs voit kun tuntuu kurjalta.
        Tällä hetkellä tuntuu että toista koiraa en halua mutta eläinrakkaana en voi siitä olla ihan varma.

        Kyllähän sen tietää jo lemmikkiä ottaessa että joku päivä on viimeinen, joko vanhuudesta, sairaudesta tai onnettomuuden johdosta. Mutta ei sitä niin voi ajatella kun se vaan on ikävä realiteetti.

        Itse otin heti ja samantien uuden koiruuden toisen seuraksi ja itselleni myös tietenkin.


    • Dude

      joo, meidän hauveli, ois kohta täyttänyt 11-vuotta jouduttiin lopettamaan sydämmen vajaatoiminnan takia, vissiin oli vielä sydämen laajentuma, niin mun kullan kuoleman jälkeen oon syyttänyt ja yrittänyt miettiä mitä olisin voinut tehdä asialle, että koiraa ei olisi tarvinnut lopettaa. Tosin koira meni niin huonoon kuntoon (sai epilepsiakohtauksia ton sydämmen laajentuman takia), että lopettaminen oli ainut vaihtoehto. Sydänlääkkeet oli, toimivat vajaat 2vko ja sitten ei enää auttanut mitään.

      Tehtiin kaikki koiran parhaaksi, mutta menetin rakkaani silti. Nyt vaan mietin, että mitä olisin voinut tehdä, ja aina tulen samaan tulokseen, että tilanteelle ei enää voinut tehdä mitään, ja että koirallani on nyt paremmat oltavat. Mutta ei toi auta kun enemmän miettii.. Haluaisin vaan vielä silittää ja halia ja antaa pusuja kullalleni, mutta mahdotonta. Olin koirani vierelläni koko ajan. Kun käytiin rokottamassa se, jolloin se katsoi mua aina surullisesti silmiin, tarkisti olenko tukena, ja olinhan minä. Tikit otetiin varpaasta pois ja koiraa pelotti kamalasti, mutta olin mukana rapsuttelemassa ja rauhoittelemassa sitä. Vaihdoin sille siteet joka ilta tassuun ja huuhtelin sen, kuivasin hyvin ja suihkutin tassuun lääkettä, ja sitten pakettiin.

      Olin mukana viimeiseen hetkeen asti. Istuin koirani vierellä kotonani lattialla ja rapsuttelin sen päätä ja olin sen tukena.. Aina parhaat lähtee aikaisin pois! :( On todella ikävä kultaani..

      • Kaverinsa menettänyt

        Niin on se vaan niin outoa että vaikka siihen poismenoon
        kuin valmistuisi niin sitä ikävää ja surua on vaikea käsittää
        ennen kuin se tulee kohdalle.
        Toivon mukaan helpottaa ajan kanssa.
        Pitää vain ajatella että koirillamme on nyt hyvä olla.


    • niksu

      tuon tunteen...
      Jos tunnet, että olisi pitänyt tehdä enemmät tätä ja tuota, olet varmasti tehnyt parhaasti ja koirallasi oli ihanan elämä. Vain ihminen, joka miettii tuollaista koiransa kuoleman jälkeen, on todella välittänyt koirastaan ja tehnyt parhaansa. Teitä kun löytäisi enempi pentujen omistajiksi, voisi kasvattaja nukkua yönsä hyvin.

      • Kaverinsa menettänyt

        Parhaani taisin tehdä mutta tuntuu vain että
        enemmänkin olisi voinut.
        Kovasti sitä yrittää ajatella järkevästi ja
        varsinkin yrittää olla ajattelematta koko
        asiaa mutta ei vaan onnistu.
        Tyhjä paikka nostaa vedet silmiin aina kun
        sinne katson ja ikävä kouraisee pahasti.
        Ihan kuin olisi parhaan kaverinsa menettänyt
        ja niinhän se onkin.
        Kyllä tämä joskus helpottaa.


    • Lappari

      Vanha ketju mut kirjoitan kuitenkin.
      Itellä kans hirveä syyllisyys ikävän ja surun lisäksi. Mietin juurikin että oliko koiralla hyvä olla... Tuli oltua toisinaan turhan ankara kun se osasi olla välillä hermoja raastava mutta niiin rakas ja tärkeä kuitenkin.
      Alusta loppuun asti siitä kuitenkin välitin.
      Nyt muutama päivä sitten käytin eläinlääkärissä ikuiseen uneen laittamassa :/
      10vuotias.. Mietin vaa että oliko se nyt kuiteskaa pakko näin mennä...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      355
      3163
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      121
      1176
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1157
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      943
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      679
    Aihe