Tigana

ahdistava

Mitä mieltä olette olleet tigana "sarjasta" ? kirjoittanut; Kay, Guy Gavriel...

oli ihan ok, kunnes pääsin loppuun, jäi tosi "ahdistunut" fiilis... upposinko liikaa vai?

12

1164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ariadne

      Täytyy sanoa, että, öh, n. 30 vuotta "miekka ja magia" -fantasiakirjoja lueskelleena olen jo päätynyt siihen, että harrastus on aikamoisen masokistinen, koska suurin osa vastaan tulevasta on niin silmitöntä sontaa, joko tyhjiin laskelmoitua tai muuten vaan tökeröä.

      Mutta jestas, tuo Tigana pääsi tosiaan yllättämään! Erikoinen loppuratkaisu, ja ERITYISESTI erikoinen viimeinen lause, kirjottaja oikeasti kykeni olemaan selostamatta ja setvimättä kaikkea hengiltä! Myös muu juoni oli hyvä (no, toinen harrastukseni nuorena tyttönä oli Renessanssi-Italian Kauniit ja Rohkeat) ja YHÄ hämmästyttävämpää, moraalikoodisto (seksi mukaan lukien) oli jotain muuta kuin Sakari Topeliusta.

      Ahdistava? Joo, mutta ah, niin hyvin...! :-)

      • Tigana sijoittuu tosiaan renessanssi-Italian mieleen tuovaan maailmaan. Mary Hoffmanin Stravaganza-sarja (trilogia?) on jo maantieteellisestikin Italiassa, kaupunkien nimet on vain muutettu : Venetsia = Bellezza, Siena = Remora. Toinen osa oli minusta eka osaa parempi.
        Venetsiasta kertoo myös Cornelia Funken Rosvoruhtinas. Käyvät kaikenikäisten lukemisiksi.
        Kayn kirjat kyllä ovat aikuisfantasiaa, Fionavar varsinkin sisälsi niin rankkoja ja ahdistavia tapahtumia, että loppu tuntui turhankin kevyeltä.


    • Nynaeve

      Tigana on kyllä helmi suomennettujen fantasiakirjojen joukossa.

      Tunnelma on kirjassa parasta, siihen uppoaa kyllä todella syvälle. Tunnelma on niin hienosti luotu, että moni pikkuvika tarinassa jää sen tähden huomaamatta. Täytyy myös kehua hieman erilaista näkökulmaa sen suurimman pahiksen käsittelyssä. Ja Dianoran osuus tarinassa, kaikessa ahdistavuudessaankin upeaa.

      Devin oli hahmona jotenkin vähän epäuskottava, silmänräpäyksessä sankariksi joka osaa kaiken mihin ryhtyy... No se oli pikkuvika.

      Loppuratkaisu oli varsin ristiriitaisia tunteita herättävä ja varsinkin ne pari viimeistä lausetta aivan lopussa, sitä jää väkisinkin miettimään.

      • Aurelianus

        T on fantasiateoksena sellainen, jonka lukee muutaman kuukauden päästä uudelleen eli se on minun kriteereilläni huippua.
        Noin yleensä mietitäessä, ryhtyäkö lukemaan jotain uutta ja tuntematonta alan teosta:
        Jos kannessa on lihaksikas bodarityyppinen mies miekka/kirves kädessä, vieressä bikineissä aivottomalta vaikuttava isopovinen nuori nainen ja näitä kahta uhkaa jonkinlainen sekasikiöhirviö,niin varauksellisus on paikallaan. Eli jos tarjolla on samaan aikaan jokin etukäteen hyvämaineinen teos, niin lukujärjestyksen asettaminen jälkimmäisen hyväksi ei liene väärin.


      • Otak
        Aurelianus kirjoitti:

        T on fantasiateoksena sellainen, jonka lukee muutaman kuukauden päästä uudelleen eli se on minun kriteereilläni huippua.
        Noin yleensä mietitäessä, ryhtyäkö lukemaan jotain uutta ja tuntematonta alan teosta:
        Jos kannessa on lihaksikas bodarityyppinen mies miekka/kirves kädessä, vieressä bikineissä aivottomalta vaikuttava isopovinen nuori nainen ja näitä kahta uhkaa jonkinlainen sekasikiöhirviö,niin varauksellisus on paikallaan. Eli jos tarjolla on samaan aikaan jokin etukäteen hyvämaineinen teos, niin lukujärjestyksen asettaminen jälkimmäisen hyväksi ei liene väärin.

        Totta kyllä, tässä (-kin) genressä kunnon tarinan löytäminen saattaa olla kiven alla. Mutta kuten Aurelianus totesi, "hyvä veli -verkosto" auttaa huomattavasti: jos "hyvämaineinen henkilö" suosittelee kirjaa, mahdollisuudet ovat keskivertoa paremmat.

        Kun noissa kansikuvassa tuppaa olemaan muskelimanuja ja povipommeja ihan sisällöstä riippumatta (ilmeisesti osalle kuvittajista ei juolahda mieleenkään esim. avata kirjaa, jonka kanteen kuva läimästään).

        Mitä Tiganaan tulee, allekirjoitan joka kohdan Ariadnen arviosta (ja myös sen maskokismiepäilyn)!


      • J.H
        Otak kirjoitti:

        Totta kyllä, tässä (-kin) genressä kunnon tarinan löytäminen saattaa olla kiven alla. Mutta kuten Aurelianus totesi, "hyvä veli -verkosto" auttaa huomattavasti: jos "hyvämaineinen henkilö" suosittelee kirjaa, mahdollisuudet ovat keskivertoa paremmat.

        Kun noissa kansikuvassa tuppaa olemaan muskelimanuja ja povipommeja ihan sisällöstä riippumatta (ilmeisesti osalle kuvittajista ei juolahda mieleenkään esim. avata kirjaa, jonka kanteen kuva läimästään).

        Mitä Tiganaan tulee, allekirjoitan joka kohdan Ariadnen arviosta (ja myös sen maskokismiepäilyn)!

        Onko tällä Tiganalla jotain uhteyttä saman kirjailijan aikaisempaan sarjaan (joku Kuvakudos). Haluaisin tietää kun kiinnostaisi lukea tämä Tigana kun se on niin erikoinen ja arvostettu, mutta ei huvittaisi lukea sitä ennen kolmea kirjaa josta ei ole mitään hajua.


      • Nynaeve
        J.H kirjoitti:

        Onko tällä Tiganalla jotain uhteyttä saman kirjailijan aikaisempaan sarjaan (joku Kuvakudos). Haluaisin tietää kun kiinnostaisi lukea tämä Tigana kun se on niin erikoinen ja arvostettu, mutta ei huvittaisi lukea sitä ennen kolmea kirjaa josta ei ole mitään hajua.

        Tiganan tarina ei varsinaisesti liity millään tavalla Fionavarin kuvakudokseen, mutta Kayn eri maailmoilla on kaikilla jonkilainen yhteys Fionavariin.

        Tiganan voi siis lukea ilman, että ikinä on edes kuullut Fionavarista.

        Fionavarin kuvakudos on muutenkin aika surkea tekele, vaikka siinäkin on aika hieno tunnelma, ei se tunnelma riitä paikkaamaan niitä huonoja puolia.


      • J.H
        Nynaeve kirjoitti:

        Tiganan tarina ei varsinaisesti liity millään tavalla Fionavarin kuvakudokseen, mutta Kayn eri maailmoilla on kaikilla jonkilainen yhteys Fionavariin.

        Tiganan voi siis lukea ilman, että ikinä on edes kuullut Fionavarista.

        Fionavarin kuvakudos on muutenkin aika surkea tekele, vaikka siinäkin on aika hieno tunnelma, ei se tunnelma riitä paikkaamaan niitä huonoja puolia.

        Elikkäs montako osaa tiganassa on? Paikallisesta kirjastosta löytyi vain kaksi, mutta en ole ennen törmännyt kaksiosaiseen kirjasarjaan. Kaikki fantasiasarjat ovat järjestäin vähintään trilogioita, joten löytyykö tiganasta kolmatta osaa, ja jos löytyy niin minkähän niminen?


      • Nynaeve
        J.H kirjoitti:

        Elikkäs montako osaa tiganassa on? Paikallisesta kirjastosta löytyi vain kaksi, mutta en ole ennen törmännyt kaksiosaiseen kirjasarjaan. Kaikki fantasiasarjat ovat järjestäin vähintään trilogioita, joten löytyykö tiganasta kolmatta osaa, ja jos löytyy niin minkähän niminen?

        Tiganassa on tosiaan vain kaksi osaa. Tigana on alunperin yksi kirja, se jaettiin suomennettaessa kahteen osaa, siinä syy kummalliselle "sarjan" kirja määrälle.


      • nimetön
        Otak kirjoitti:

        Totta kyllä, tässä (-kin) genressä kunnon tarinan löytäminen saattaa olla kiven alla. Mutta kuten Aurelianus totesi, "hyvä veli -verkosto" auttaa huomattavasti: jos "hyvämaineinen henkilö" suosittelee kirjaa, mahdollisuudet ovat keskivertoa paremmat.

        Kun noissa kansikuvassa tuppaa olemaan muskelimanuja ja povipommeja ihan sisällöstä riippumatta (ilmeisesti osalle kuvittajista ei juolahda mieleenkään esim. avata kirjaa, jonka kanteen kuva läimästään).

        Mitä Tiganaan tulee, allekirjoitan joka kohdan Ariadnen arviosta (ja myös sen maskokismiepäilyn)!

        "Kun noissa kansikuvassa tuppaa olemaan muskelimanuja ja povipommeja ihan sisällöstä riippumatta (ilmeisesti osalle kuvittajista ei juolahda mieleenkään esim. avata kirjaa, jonka kanteen kuva läimästään)."

        Itseasiassa kyseessä on markkinointi syyt. Amerikkalaiset kustantajat nimittäin huomasivat, että fantasiakirjat myyvät sitä paremmin mitä enemmän kansi on luokkaa "muskeli mies ja typerä, niukkapukeinen bimbo". Tämän vuoksi amerikkalaiset kustantajat pyytävät usein tälläistä kantta taiteilijalta kirjailijan vastalauseista huolimatta. Taiteilija tietenkin tekee työtä käskettynä, eikä edes avaa kirjaa. Sama koskee takakansi tekstejä, pahimmillaan takakannen selostus ei edes vastaa etäisesti kirjan varsinaista sisältöä.


    • fantasticoss

      Luin tänään loppuun Tiganan. Täytyy sanoa, että fantasia-genressä se on kirja, josta puhutaan aivan liian vähän. Pidin todella paljon Kayn tavasta kirjoittaa.

      Jotenkin Tigana on täysin erilainen tunnelmaltaan kuin kaikki muut. Välillä hyvinkin kepeä, mutta toisella hetkellä runollinen, kaunis ja syvällinen. Tiganan maailma ei ole mitenkään erityisen omintakainen eikä juonikaan välttämättä lukeudu fantasiakirjallisuuden parhaimmistoon, mutta silti Tiganasta ei voi olla pitämättä.

      Onko täällä muita kirja lukeneita?

    • Pitää kirjoittaa tuo nimi muistiin. Fionavarin kuvakudos on oudon tutun kuuloinen...Onpa hyvä, että on tämä tämmöinen palsta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe