Olen ajatellut ostaa yläjyrsimen, mutta; mistä saan ohjeistusta koneen käyttöön, kun en tiedä
koneesta muun kuin käyttötarkoituksen?
Kiitos vastauksista...
YLÄJYRSIN
8
19650
Vastaukset
- jyrsijä
No, yläjyrsimellä voidaan jyrsiä erilaisia profiileja listoihin, levyjen reunoihin ym. Voit käyttää jyrsintä yläjyrsimenä, niin kuin on tarkoituskin tai sitten voit kiinnittää sen ylösalaisin pöytään kiinni niin että terä tulee pöydän keskellä olevasta reiästä näkyville, tällöin jyrsin toimii eräänlaisena alajyrsimenä ja on monesti paljon vakaampi ohjattava kun voi kaksin käsin ohjata kappaletta, pöytään voi myös kiinnittää ohjurina toimivan riman tai vastaavan. Halvemmissa ei ole käynnistyskytkintä joka jäisi pohjaan eli jos käytetään pöytään kiinnitettynä joutuu teippaamaan tai pienellä puristimella kytkemään virran päälle ja töpselistä käynnistämään/katkaisemaan. Terien käytöstä sen verran, että syötä aina pyörimissuuntaa vasten, näin terä ei ei lähde vetämään kappaletta vauhdilla pois käsistä. Jos jyrsittävä profiili on kovin korkea siis ottaa paljon puuta pois, niin on hyvä tehdä se kahdella otolla niin tulee siistimpi jälki ja terä kestää paremmin. Kun jyrsintä pidetään kädessä eikä käytössä ole laakeripäistä terää joka ohjaa itse, on käytettävä jyrsimeen kiinnitettävää ohjuria jolla säädetään terän etäisyys suhteessa työstettävään kappaleeseen. Terän korkeus on luonnollisesti säädettävissä jyrsimestä. Jos haluaa niin jyrsimellä voit tehdä lohenpyrstöliitoksia, tähän tarkoitukseen on eri valmistajilla olemassa ohjuri kampoja ja muita lisävarusteita joilla liitokset onnistuvat, kannattaa varmistaa ennen jyrsimen ostamista, että tarvittaessa on saatavissa siihen sopivia lisävarusteita jos haluaa liitoksia tehdä. En välttämättä suosittele ostamaan isoja teräpaketteja jotka ovat aika kalliita, vaan ostamaan tarpeen mukaan sopivia laadukkaita teriä, koska noissa paketeissa on aina mukana sellaisia teriä joita ei tule ikinä käytettyä.
- YKX
Kiitos kattavasta vastauksesta; olisiko sinulla tietoa jotain kirjaa mistä voisi rueta opiskelemaan koneen käyttöä, ja eri-tekniikoita?
- jyrsijä
YKX kirjoitti:
Kiitos kattavasta vastauksesta; olisiko sinulla tietoa jotain kirjaa mistä voisi rueta opiskelemaan koneen käyttöä, ja eri-tekniikoita?
En osaa sanoa mitään yhtä kirjaa, mutta Akateemisessa on varmaan jotain ja ainakin Europublicationissa on ollut pelkästään jyrsimen käyttöön liittyvää kirjallisuutta.
Tuli vaan mieleeni vielä Class Ohlssonilla myytävä jyrsimen lisälaite jossa jyrsin on kiinnitetty piirtimeen jolla seurataan esim. sapluunan reunoja ja jyrsin tekee saman kuvion puuhun, en tiedä laitteen tarkkuudesta. Jyrsimellä voit myös tehdä pyöreitä levyjä jos teet akselin jossa kiinnitys tappi levyn keskikohtaan (ei ole pakko porata reikää levyn keskelle vaan levyyn voi liimata palan puuta sanomalehden pala liimasauman välissä, näin lähtee kopauttamalla irti). Voit myös rakentaa laitteen johon kiinnitettynä voit jyrsiä erikokoisia ovaaleja.
Voisi sanoa, että on kyllä todella monipuolinen ja kätevä laite kun oppii käyttämään, mutta niinhän ne kaikki työkalut taitaa olla :) - antskuukkeli
YKX kirjoitti:
Kirjastossahan niitä. Ainakin täällä parikin eri kirjaa.
- Nikkari
Mistä löytyy sinkkaus (lohenpyrstö)ohjuri kampoja? Mitä ne sitten suunilleen maksaa.Voiko itse niitä ohjureita valmistaa?
- jyrsijä
Nikkari kirjoitti:
Mistä löytyy sinkkaus (lohenpyrstö)ohjuri kampoja? Mitä ne sitten suunilleen maksaa.Voiko itse niitä ohjureita valmistaa?
Kivilinna itäkeskuksessa ainakin tilaa eri valmistajilta noita. Halvimmat jotain 100€ paikkeilla riippuu kuinka leveä kampa ja kallein taas tietysti Festo jonka systeemeistä saat ainakin 1000-2000€ pulittaa, eikä ole sen kestävämmät kuin muidenkaan, eikä tietenkään ole yhteensopiva minkään muun kuin Feston jyrsimen kanssa. Kannattaa varmistaa ennen ostamista minkä jyrsimen kanssa on yhteensopiva.
- jyrsinmies-84
Nikkari kirjoitti:
Itse ostin hyvän lohenpyrstö/sormiliitos jigin KodinTerrasta. Woodcraftin tekemä ja toimii oikein hyvin. Saa näppärästi tehtyä hienoja liitoksia.
CMT valmistaa myös hyvän näköistä liitoksen tekoon tarkoitettua ohjuria. Lisäksi ne valmistaa erimallisia kampoja, eli mahdollisuus useamman kokosiin liitoksiin. CMT jälleenmyy Etelä-Suomessa ainakin Terätoimitus Salonen Oy, Lahti.
Suosittelen muutenkin kaikkia jyrsimisestä kiinnostuneita hankkimaan jostain itselleen CMT:n katalogin. Siellä on ihan mielettömästi jyrsintään liittyviä tarvikkeita. Itse olen ottanut sieltä paljon ideoita ja valmistanut saman tyyppisiä ohjureita/pöytiä itse!!! jyrsinmies-84 kirjoitti:
Itse ostin hyvän lohenpyrstö/sormiliitos jigin KodinTerrasta. Woodcraftin tekemä ja toimii oikein hyvin. Saa näppärästi tehtyä hienoja liitoksia.
CMT valmistaa myös hyvän näköistä liitoksen tekoon tarkoitettua ohjuria. Lisäksi ne valmistaa erimallisia kampoja, eli mahdollisuus useamman kokosiin liitoksiin. CMT jälleenmyy Etelä-Suomessa ainakin Terätoimitus Salonen Oy, Lahti.
Suosittelen muutenkin kaikkia jyrsimisestä kiinnostuneita hankkimaan jostain itselleen CMT:n katalogin. Siellä on ihan mielettömästi jyrsintään liittyviä tarvikkeita. Itse olen ottanut sieltä paljon ideoita ja valmistanut saman tyyppisiä ohjureita/pöytiä itse!!!se feston mallinen on kyllä hintansa arvoinen tulee hienoja liitoksia kun vaan ensiksi oppii sen kunnolla. Ja jos vertaa feston käsi jyrsintä muihin merkkeihin niin se lähtee paljon tasaisemmin käymään ja sammuu kuin esim. cmt,de walt,ym. "ammatti koneet". Terätkin ovat festolla ihan huippu laatua ja johto homma on festolla tosi hyvä ja pakit on kaikki päällekkäin sopivia. Jos enempi tekee puutöitä niin sitten tietty imurikin on festolla hyvä ! ! !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662278Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381873Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241548Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711530Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851264Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841194Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101105En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939