Osaisiko joku kokenut sanoa, missä vika?
Autolla (Renault 19) ajettaessa jo pienehköllä nopeudella kuuluu jatkuvaa huminaa. Ääni on niin kuin ajaisi nappulakumeilla. Laakerit on kunnossa, eli vetoakselissa on melko varmasti vika, mutta missä siellä?
Oikeanpuoleinen vetoakseli moottorin puolelta klappaa akselin poikittaissuunnassa aavistuksen verran. Onko pienen pieni klappi normaalia? Jos ei, niin voisiko se aiheuttaa kyseisen matalan huminan?
Lisäksi, vasemman puoleisen vetoakselin sisäpuoleinen suojakumi on ilmeisesti viallinen, koska kumin uloimman reunan ja akselin välissä on parin millin rako. Paikka on myös vähän kostea. Eli voisiko olla niin, että tämän suojakumin alla oleva nivel on kuiva rasvan päästessä karkuun, mikä aiheuttaisi jatkuvan huminan?
Kiitos etukäteen!
Vetoakseli?
8
4555
Vastaukset
- Eurostartti
Vasemman sis.kumin ja akselin välissä kuuluukin olla 2-3mm:n rako.Ko.kumin sisällä(ulkopäässä)on erikoislaakeri joka sisältää myös akselitiivisteen.Tämä useimmiten tihkuu hieman vaihteistoöljyä ulos,mutta se ei tietenkään saa olla varsinaista vuotamista.Vasemman akselin sisäpään nivel on jatkuvasti voideltuna vaihteistoöljyllä jos vain lootassa on öljyä sisällä.Oikean puolen akselin sisäpää on normaalisti hieman väljä booreiltaan lootan akseliin nähden ja tämä ei vielä kerro mitään asiasta.Tuo välys pitäisikin saada kokeiltaessa eliminoitua pois esim.pitämällä nivel"mötikkää"toisella kädellä tukevasti paikallaan ja heiluttamalla toisella kädellä itse akselia jolloin itse nivelen väljyys tulee esiin.Kunnossa olevassa nivelessä ei saa esiintyä väljyyttä mihinkään suuntaan.Oletko tarkistanut vaihteistoöljyn määrän ja koska viimeksi?.Tasauspyörästössä on esiintynyt voitelun puutteesta johtuen kuvailemiasi ääniä.Tuon öljyn määrä tulisikin tarkistaa omasta mielestäni jopa pari kertaa vuodessa johtuen vaiht.siirtäjän akselitiivisteen pienestä vuodosta.Tämän vaihteiston öljymäärä ei saisi laskea normaalitasosta ainakaan 2-3 dl:aa enempää,ettei vahinkoja pääsisi syntymään.
- Juho
Kiitos tuosta!
Oikea puoli on OK, ja vaihteistoöljy myös.
Katsoin ja kokeilin tänään tarkemmin tuota vasenta vetoakselia. Vaihteiston juuresta klappaa enemmän kuin mitä oikean puolen normaali klappi lohkon juuressa on. Rynkyttelin sitä kunnolla ja alkoi tuntua siltä, että humina voisi aivan hyvin muodostua tästä kyseisestä klapista.
Eli onko vasemman puolen klappi normaalia? Tuntui, että siinä on sitä vahän liikaa, joten voisiko humina siis tulla tästä? Katsoin kaikki muutkin paikat tarkkaan enkä ainakaan havainnut mitään poikkeavaa. - Eurostartti
Juho kirjoitti:
Kiitos tuosta!
Oikea puoli on OK, ja vaihteistoöljy myös.
Katsoin ja kokeilin tänään tarkemmin tuota vasenta vetoakselia. Vaihteiston juuresta klappaa enemmän kuin mitä oikean puolen normaali klappi lohkon juuressa on. Rynkyttelin sitä kunnolla ja alkoi tuntua siltä, että humina voisi aivan hyvin muodostua tästä kyseisestä klapista.
Eli onko vasemman puolen klappi normaalia? Tuntui, että siinä on sitä vahän liikaa, joten voisiko humina siis tulla tästä? Katsoin kaikki muutkin paikat tarkkaan enkä ainakaan havainnut mitään poikkeavaa.Vasemmassa vetarissa ei ole sisäpäässä"omaa"nivelpesää vaan sen pesä on rakennettu tasauspyörästön yhteyteen.Vasemmalla vetarin nivelellä on jatkuva melko hyvä voitelu johtuen vaihteiston öljystä ja on melko harvoin esiintynyt väljää sisäpäätä tällä puolen autoa.On toki näitäkin tapauksia ollut ja ilmeisesti sinullakin on koska olet sitä tutkinut.Mitä tulee siihen,että voiko tuo pitää"humisevaa" ääntä niin hieman epäilen.Edelleen kysyisin onko aivan varmaa,että vaihteistossa on aina ennen(mahdollinen aiempi omistaja)ollut tarpeeksi öljyä??.Ko.vaihteisto on ronkeli pienellekin öljyn vähyydelle ja vaikka nyt olisikin öljyä tarpeeksi niin laakerivaurio on voinut tulla joskus aiemmin.Näistä menee tällöin nuo kaksi vasemman päädyn ensiö ja toisio-akselin laakeria,jotka jumittuessaan alkavat pyöriä poteroissaan ja lopputuloksen voikin jo arvata.
- Juho
Eurostartti kirjoitti:
Vasemmassa vetarissa ei ole sisäpäässä"omaa"nivelpesää vaan sen pesä on rakennettu tasauspyörästön yhteyteen.Vasemmalla vetarin nivelellä on jatkuva melko hyvä voitelu johtuen vaihteiston öljystä ja on melko harvoin esiintynyt väljää sisäpäätä tällä puolen autoa.On toki näitäkin tapauksia ollut ja ilmeisesti sinullakin on koska olet sitä tutkinut.Mitä tulee siihen,että voiko tuo pitää"humisevaa" ääntä niin hieman epäilen.Edelleen kysyisin onko aivan varmaa,että vaihteistossa on aina ennen(mahdollinen aiempi omistaja)ollut tarpeeksi öljyä??.Ko.vaihteisto on ronkeli pienellekin öljyn vähyydelle ja vaikka nyt olisikin öljyä tarpeeksi niin laakerivaurio on voinut tulla joskus aiemmin.Näistä menee tällöin nuo kaksi vasemman päädyn ensiö ja toisio-akselin laakeria,jotka jumittuessaan alkavat pyöriä poteroissaan ja lopputuloksen voikin jo arvata.
Eli ymmärsinköhän oikein, että vasemman vetarin väljähkö sisäpää voisi kuitenkin olla ok, sen sijaan ensiö- ja toisioakselin laakerit voisivat olla viallisia. Jos tämä laakerivaurio on tullut aiemmin, sen on siis täytynyt ehkä tulla yli 60 000 km sitten, jolloin hankin auton. Nyt mittarissa 195tkm. Voisiko siis laakeri vasta nyt alkaa pitää ääntä?
Ovatko nämä kyseiset laakerit vaihteiston sisällä ja jos ovat, niin pystyykö niitä enää matti meikäläinen vaihtaan korjausoppaankaan avulla, jos siellä niistä edes puhutaan? Ja tuleeko tällainen kalliiksi korjaamolla?
Tuli tässä mieleen vielä pyörän laakeri, kun kerran yhden tutun vastaavassa Renussa esiintyi aivan samanlainen matala ääni (olin kyydissä), mitä minulla nyt. Silloin vika oli juuri pyörän laakerissa. Mutta minun tapauksessani en pysty sanomaan, että ääni tulee juuri vasemmalta. Ääni vaikuttaisi tulevan enemmän keskeltä kuin vasemmalta renkaasta.
Olisin kiitollinen, jos vielä viitsisitte kommentoida! Itselleni ei vielä ole tullut eteen tällaisia vikoja, joten kaikki kokemus on tarpeen. - Eurostartti
Juho kirjoitti:
Eli ymmärsinköhän oikein, että vasemman vetarin väljähkö sisäpää voisi kuitenkin olla ok, sen sijaan ensiö- ja toisioakselin laakerit voisivat olla viallisia. Jos tämä laakerivaurio on tullut aiemmin, sen on siis täytynyt ehkä tulla yli 60 000 km sitten, jolloin hankin auton. Nyt mittarissa 195tkm. Voisiko siis laakeri vasta nyt alkaa pitää ääntä?
Ovatko nämä kyseiset laakerit vaihteiston sisällä ja jos ovat, niin pystyykö niitä enää matti meikäläinen vaihtaan korjausoppaankaan avulla, jos siellä niistä edes puhutaan? Ja tuleeko tällainen kalliiksi korjaamolla?
Tuli tässä mieleen vielä pyörän laakeri, kun kerran yhden tutun vastaavassa Renussa esiintyi aivan samanlainen matala ääni (olin kyydissä), mitä minulla nyt. Silloin vika oli juuri pyörän laakerissa. Mutta minun tapauksessani en pysty sanomaan, että ääni tulee juuri vasemmalta. Ääni vaikuttaisi tulevan enemmän keskeltä kuin vasemmalta renkaasta.
Olisin kiitollinen, jos vielä viitsisitte kommentoida! Itselleni ei vielä ole tullut eteen tällaisia vikoja, joten kaikki kokemus on tarpeen.-minäkin epäilen kyllä pyöränlaakeria äänen aiheuttajaksi.Jos kumman tahansa vetarin sisäpäässä olisi liiaksi väljää,niin sen huomaisit kiihdytettäessä esiintyvänä auton"vemputtamisena".Auto ikäänkuin vaapuu silloin puolelta toiselle vaikkapa 3 vaihteella noin 30-60km nopeudella.Sisäpään nivel ei pahemmin ääntele väljänäkään.
- Juho
Eurostartti kirjoitti:
-minäkin epäilen kyllä pyöränlaakeria äänen aiheuttajaksi.Jos kumman tahansa vetarin sisäpäässä olisi liiaksi väljää,niin sen huomaisit kiihdytettäessä esiintyvänä auton"vemputtamisena".Auto ikäänkuin vaapuu silloin puolelta toiselle vaikkapa 3 vaihteella noin 30-60km nopeudella.Sisäpään nivel ei pahemmin ääntele väljänäkään.
Täytyy sitten varmaan ensinnä ottaa se laakeri esiin. Tuskin laakeri voi vaarallisesti hajota kesken ajon, kun tässä täytyy nyt viikonloppu vielä ajella, vai voiko?
- Reepo
Juho kirjoitti:
Täytyy sitten varmaan ensinnä ottaa se laakeri esiin. Tuskin laakeri voi vaarallisesti hajota kesken ajon, kun tässä täytyy nyt viikonloppu vielä ajella, vai voiko?
voihan se leikata kiinni..koko paska..
ite vaihdatin juuri meganeen oik-etu.puolen laakerin
oli todella vaikea itse arvioida kumpi oli sökö.. noh, korjaamolla nostivat molemmat puolet ylös yhtäaikaa joilloin ei ollut epäselvyyttä kumpi on rikki kun rengasta käsin pyöritti.oli muuten pystysuunassa klappia..hinta. AD-Auto korjaamo 86£ ..ajoin muuten sillä risalla laakerilla noin 2000km. kun sattui loma olemaan päällä..kyllä se meteli auton sisällä alkoi kyrsimään... - '''
Juho kirjoitti:
Täytyy sitten varmaan ensinnä ottaa se laakeri esiin. Tuskin laakeri voi vaarallisesti hajota kesken ajon, kun tässä täytyy nyt viikonloppu vielä ajella, vai voiko?
Aja autolla nopeutta jossa kuvailemasi ääni esiintyy. Ajaessa kaarra loivasti vasemmalle (varo vastaantulijaa ;) ) ja vastaavasti oikealle. Tee kaarroksia ja kuuntele ääntä. Mikäli kyseessä on pyöränlaakeri(t) niin ääni muuttuu kaarroksen aikana kun laakeriin vaikuttavat ( pyörä/akseli ) voimat muuttavat vaikutussuuntaa.
Ja kun toteat että laakerihan se, niin eikun reipasta mieltä ja laakerin vaihdolle, ittekin voi vaihtaa, ei ole euroopan homma mutta kotivermeillä melko työläs.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1282887- 462589
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331