rahasta ja muusta

alkava suurperhe..

itse kun nelikon äitinä maailmaa katselee ja rahan meno vaan kiihtyy niin on alkanut hoksata pari juttua. monilapsisissa perheissä on kahta sorttia;

niitä joilla rahaa ei koskaan ole ollut ja lapsi tuo tavallaan elatuksen tullessaan eli asutaan vuokralla, äiti kotona hoitotuella. lapsien lisääntyessä tulot ja menot pysyvät tasapainossa suht hyvin asumistuen mukana..

hyvätuloisia perheitä joissa äiti myös kotona kun on varaa miehen hyvien tulojen vuoksi. on isot talot, merkkivaatteet, tila-autot yms sälää mitä lauman kanssa tarvitaankaan. on varaa reissata ja harrastaa. äidit kuskaa katrastaan joka puolelle yms

missäsä ne on joila sama tilanne kuin meillä?
molemmat käy töissä. autoa vaihdetaan kun on varaa tai entinen hajoaa (kaksi oltava!). tarjoukset ja suurpakkaukset ihania edullisuutensa vuoksi. kierrätys kunniassa. isoja hankintoja mietitään ja punnitaan. toimeen tullaan mutta luksusta ei juuri ole ja reissaaminen säästöbudjetilla. jokainen lapsi on pienentänyt kuukausittaista pottia muilta ja menot vaan murkuilla kasvaa.. esim raaka totuus on että jos viidennen lapsen tekisi vielä kun mieli tekisi niin lapsilisä menee hoitomaksuun eikä edes riitä, kotiin jäämistä ei voi harkita. lapsen kulut olisivat taas muilta pois ja muutenkin vanhin alkaa olla siinä iässä ettei tuota lapsilisääkään saa enää kauaa! kyllä joskus ajattelee että kaksilapsisena perheenä olisi helpompaa ja kivempaa, mutta kenet olisi jätetty hankkimatta??

nuo kaksi ylempää perhetyyppiä on meillä ihan perhepiirissäkin ja todella elintapaero on huima, vaikka lopulta molemmissa perheissä rahaa suunnilleen jää yhtä paljon, mutta se käytetään ihan eri tavalla. joskus on keskusteltu paljonko asumisen yms pakollisten kuukausittaisten menojen jälkeen jää ja meillä aina vähiten, vaikka ollaan ns keskituloisia ja yläpäässä sittenkin eli yhteiset tulot noin 58000€ vuodessa... niin ja asutaan eteläsuomessa n50000 asukkaan vakaassa kunnassa!

47

11726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marianna

Meillä on lapsia viisi ja kuudes tulossa. Molemmat käymme töissä, mies päivisin ja itse iltaisin.Oma työsuhteeni on määräaikainen ja loppuu jo ennen äitiysloman alkua.Raha on jotenkin niin suhteellinen käsite... Emme näe nälkää(ja on jopa 2 kertaa viikossa karkkipäivä), vaatteita on ja lämmin koti. Autoja on yksi, mutta kaikilla on pyörät.Likat(3) ratsastaa ja sukset yms koulussa tarvittava urheiluvälineistö löytyy( ja jokaisella on omat).
      matkustella emme paljon voi, mutta joka kesä joku pikkureissu (miniristeily,Särkänniemi tms) tehdään.Minusta olen todella rikas.Kuinka moni nytkin näkee nälkää?

• Jaana

Meillä on 5 lasta, 2 jo murkkuiässä. Minä olen nuorempien kanssa kotona kotihoidontuelle, mies käy töissä. Asumme ok-talossa ja maksamme asuntolainaa, matkat tehdään pelkästään kotimaassa. Meillä on vain yksi auto, jossa on 7 paikkaa - minä kuskaan sillä lapsia harrastuksiin=). Ruoka ostetaan tarjouksesta, vaatteet kierrätetään, ostetaan kirpparilta ja murkuille uusina. Miehen kanssa "tuhlaamme" rahaa talomme remontointiin. Tulomme ovat yhteensä noin 54 000e/v, joten emme kyllä kuulu luokittelemaasi "rikkaaseen" ryhmään- emme toki siihen toiseenkaan

• on näin

Meillä on viisi lasta. Olen nyt äityslomalla ja jään sitten vielä vuodeksi kotiin hoitamaan pienempiä. Meillä on kummallakin vakituinen työpaikka ja tulomme ovat yhteensä n. 60 000e vuodessa.

Olen mielestäni todella etuoikeutettu, meillä on iso omakotitalo (josta tosin lainaa 101 000e), kaksi autoa, toinen 7-hengen jolla kuljetaan yhdessä koko perhe ja toinen kauppakassi. Kaikilla on polkupyörät, hiihtovehkeet, luistimet ym. Lapset saavat harrastaa toiveidensa mukaan. Uusia vaatteita ostetaan tarpeen mukaan, paljon kierrätetään vaatteita ja käydään kirppiksillä.

Ruokaan menee valtavasti rahaa kuussa, tykkäämme ostaa herkkujakin. Muropaketti menee alle kahdessa päivässä, litran jogurtti illassa, eikä aina piisaakaan :) Ruoasta emme pihistele, se on yksi elämän ihanuuksia!

Kesällä teemme yhden huvipuistoretken ja kiertelemme omalla asuntovaunulla. Oma mökkikin meillä on jossa vietämme paljon aikaa, varsinkin kesällä.

Tämä kaikki on saavutettu lähinnä mieheni ansiosta. Hän on aina jalat maassa tyyppi, joka pitää tilillään aina sen 2000e jemmassa. Tekee kovasti töitä ja haluaa lainamäärän pysyvän pienenä, nyt asuntolaina on hänelle vähän kauhistus, vaikka yritän kertoa hänelle, että se on vielä keskivertoisesti ajatellen aika pieni :)

Mielestäni onkin oleellista, että ymmärtää kuinka hyvin kaikki on. Lapsillekin opetamme jo pienestä pitäen, että kaikkea ei voi saada ja kaikkea ei tarvitse saadakaan, ei ainakaan uutena. Lapsillamme on omat huoneet, koulupöydät ja muut tarvikkeet. Tänä syksynä juttelimme isompien koululaisten kanssa, että ei näin ollut isin ja äidin kodissa, että yhdessä nukuttiin samassa huoneessa ja jaettiin tavaroita. Ehkä nyt sitten haluamme antaa lapsillemme sitä mitä meillä ei ollut? Mutta niinhän se taitaa olla, että omille lapsilleen toivoo aina niin paljon enemmän!

Olen todella onnellinen tästä materiaalisesta onnesta, mutta kyllä kaikkein suurin onni on terveet lapset, onnellinen parisuhde ja ihana oma perhe! Mitäänhän täältä ei mukaan saa, eli kannattaa aina yrittää panostaa siihen henkiseen hyvään ja pääomaan. Jos materiaalinen hyvä on tullakseen niin se on vain kermavaahtoa ja hilloa letun päälle, mutta kyllä se sokerinkin kanssa maistuu!

• 5 lasta.

Ihan totta, eipä olisi 2-lapsisena perheenä tajunnut kuinka paljon sitä rahaa joskus uppoaa ihan vain pelkkään ruokaan.

Itse olen kotona ilman tuloja ja mies on töissä. Käteen jäävä nettotulo lapsilisien kera on hiukan yli 50000e/vuosi. Kuvittelisi, että siitä jäisi jotain säästöönkin, mutta.. No, elämme kyllä ihan tavallisesti, mutta ruuassa en pihistele ennen kuin on pakko. Iso talo, josta vielä velkaakin, vie oman osansa tuloista. Kaksi autoa on meilläkin välttämättömyys, toinen pikkubussi, jossa aika iso dieselvero.

Mutta on tämä ihanaa aikaa kun lapset ovat osa murkkuja ja loput ala-asteella. Kuinkahan sitä joskus osaa olla kun talo alkaa hiljenemään? Vanhin lapsi on opiskelija ja joskus tulee tämäkin asia mieleen. Ehkä sitä rahaakin alkaa silloin vähän kertymään ;)

• Äiti,isä ja 5lasta

Mieheni on johtotason tehtävissä ja nettotulot lapsilisien kera hiukan yli 50000e/vuosi, bruttoa en viitsinyt edes laskea kun tuo netto on se tärkeämpi ;)

• kaksilapsisen perheen äiti

Kyllä mä ainenkin osaan kuvitella kuinka paljon esim. 5 lapsisen perheen ruokamenot on.
        Ihan ammattikoulutaustalla ja suppeen matikalla osaan kertotaulun ja siitä se sitten selviää.
        Kun on laittanut toisen lapsen 1 vuotiaana hoitoon ja selkävääränä tienannu perheen ruokarahat (mies maksaa yhteiset laskut, minä omat ja koko perheen ruuat puolet taloveloista) niin tietää tehneensä.
        Mutta onneksi kävin tällä palstalla että tiedän elämäni olevan hauskaa ja helppoa :)))

• Äiti,isä ja 5lasta
        kaksilapsisen perheen äiti kirjoitti:

Kyllä mä ainenkin osaan kuvitella kuinka paljon esim. 5 lapsisen perheen ruokamenot on.
        Ihan ammattikoulutaustalla ja suppeen matikalla osaan kertotaulun ja siitä se sitten selviää.
        Kun on laittanut toisen lapsen 1 vuotiaana hoitoon ja selkävääränä tienannu perheen ruokarahat (mies maksaa yhteiset laskut, minä omat ja koko perheen ruuat puolet taloveloista) niin tietää tehneensä.
        Mutta onneksi kävin tällä palstalla että tiedän elämäni olevan hauskaa ja helppoa :)))

No, en kyllä kovin vakavasti kirjoittanut tuota ensimmäisen kirjoitukseni alkua...

• 6 lasta

ja rakkautta riittää. Kaikkea on mitä tarvitaankin ja ylimääräistäkin. Tulot vaan on nettona joku 40000€. Kotona olen ollut lasten kanssa jo 14 vuotta. Lapset harrastavat ja niiden kuskaamiseen menee aikaa ja rahaa. Suht uusi 8 paikkainen matkailuauto on mulla jokapäiväisessä käytössä ja sillä myös kierretään eurooppaa, isännällä oma työmatka-autonsa. Asuntolainaa on vielä jäljellä.

• egageagaegag

lähteä töihin? Kyllä 14 vuotta kotiäitinä luulisi piisaavan?

• sakille

Minusta vuositulonne ovat kyllä kaikilla sitä luokkaa, että kuulutte alkuperäisen kysyjän luokittelemiin erittäin hyvätuloisiin perheisiin. Mistä tollasia tienaa? Meidän bruttotulot yht. n. 40000 e vuodessa ja kumpikin kokopäivätyössä.

• siro-inkeri

todellakin. Hyvätuloista porukkaa täällä pyörii! Kertokaa mullekin, mistä työstä noin hyvin maksetaan?

• työskentelemme

kumpikin ihan tavallisissa työpaikoissa, eli mies on ollut vuosia ison yrityksen työntekijänä kirjapainoalalla, ihan työntekijä tasolla. Minä olen rahoitusalalla pankissa, toimihenkilötasolla. Mutta mieheni tienaa enemmän kuin minä :) Mutta meillä oli nuo 60000 e vuositulot bruttona, eli huomattavasti pienemmät tulot nettona :)

• Jaana

Miehen vuositulot ovat 40 000e ja loppusumman tuloista muodostavat 5 lapsen lapsilisät ja kotihoidontuki. Mies yksinään olisi suht hyvätuloinen, mutta koko perheelle tuo summa ei ole suuri. Toisekseen bruttotulohan on aivan eri asia kuin se, mitä jää käyttöön.

• aloittaja

siis tietysti brutosta kyse eli pois lähtee päältä vielä. meillä mies raksalla ja minä hoitohommissa eli aika tavalliset ammatit. työmatkoja vaan tulee molemmille aikalailla ja vain toiselle työnanataja korvaa niitä..

kuussa verojen jälkeen jää n 3300 keskivertona ja lapsilisät päälle. pankki ottaa omansa siitä ja autoilu ikävä kyllä liki toisen samanlaisen siivun..

tuo palkan mukaan luokittelu on tilastokeskuksen käyttämä. en tarkkoja lukuja muista, mutta aina kun ne jossain vilahtaa niin keskituloisiin kuulutaan!

• köyhin

Me olemme olleet aina köyhiä. Olen viiden lapsen äiti, mutta tuloja minulla ei ole mitään muuta kuin lapsilisät, 493 euroa. En saa työmarkkinatukea, kun kotihoidontuki loppui, emme saa asumistukea (asumme vuokralla), vanhin lapsi ei saa opintotukea. Mieheni tulot eivät kuitenkaan päätä huimaa, n. 3300 euroa bruttona kuussa. Käteen meille jää vuokranmaksun jälkeen reilusti alle 2000 euroa, ja tässä on siis lapsilisät mukana. Nyt vasta oikeasti huomasin, että olemme köyhiä, kun näitä teidän tulojanne täällä lueskelen. Silti, vaikka menot kasvavat lasten varttuessa, en yhtään lapsista olisi voinut jättää tekemättä vain rahan puutteen takia. Ja oikeasti, ihan kohtalaisen hyvin tulemme toimeen. Tosin ulkomaan matkoja emme ole koskaan pystyneet tekemään.

• Jaana

Ainoa ero on se, että me saamme lapsilisän vielä kaikista 5 lapsesta ja minä saan kotihoidontuen, koska nuorin on alle 3v.

• aloittaja

jäätkö edelleen kotiin vai hakeudutko töihin? nythän teidän tulot on pienet kun yksi vain ansaitsee..

tänään tuli hoitomaksulappukin ja kyllä suututti kun siinä taas lukee että ollaan 3 henkinen talous!

tuosta kotiäitiydestä vielä töissäkin juteltiin ja esiin tuli joitakin aika merkityksellisiä seikkoja juuri silloin jos rahaa vähemmän käytössä. eli kun lapset kotona niin vaatteita ei tarvita niin paljoa eikä niiden tarvitse olla samaa laatua kuin hoidossa. eli yksinkertaisesti pestä ehtii paremmin, ulkoilussa ei tarvitse huomioida samalla tavalla kuivana pysymistä yms seikkoja. tämän sanoi äiti joka ollut kotona pitkään ja sitten lapsi meni tarhaan ja vaatemenot räjähti! kotona ollessa ruokaa ehtii laittaa paremmin ja hätä ja pika-ateriat jää pois ja ne niitä kalliita ruokia yleensä ovatkin, lisäksi ateriointi työaikana vie äkkiä suuren summan.. kotikin on eri asemassa kun siellä ollaan ja eletään aina on usein tärkeintä että paikat ovat ok, mutta kuluneempi ja vanhempikin huonekalu sopii kun todella niiden kulutus on ihan erilaista kuin kodissa jossa ollaan vapaa-aikaa. ei meidän koti varmaan edes kestäisi sitä kulutusta, mikä oli kun lapset kotona ja pieniä! sohva olsi pian sökö vaikka maksoi hunajaa aikanaan oli halpissohva sotkalta ja pestävällä päällisellä. ehkä se kotona olemisen merkitys on niin toienlainen että haluaa ympärilleen kalliimpaa=laadukkaampaa ympäristöä ja siihenkin kuluu varoja. sama tuo matkustelu kun lomaa on vähän ja vapaa-aikaa niin silloin sitä halutaan juhlistaa.. onko järkevältä kuulostavaa? meinaan harvalla ne säästöt lisääntyy vaikka tulot lisääntyy eli menot ja tulot on aina yhtä suuret kuitenkin?? ja teinit kuluttaa niin paljon kuin vain on varaa!!

• Jaana
        aloittaja kirjoitti:

jäätkö edelleen kotiin vai hakeudutko töihin? nythän teidän tulot on pienet kun yksi vain ansaitsee..

tänään tuli hoitomaksulappukin ja kyllä suututti kun siinä taas lukee että ollaan 3 henkinen talous!

tuosta kotiäitiydestä vielä töissäkin juteltiin ja esiin tuli joitakin aika merkityksellisiä seikkoja juuri silloin jos rahaa vähemmän käytössä. eli kun lapset kotona niin vaatteita ei tarvita niin paljoa eikä niiden tarvitse olla samaa laatua kuin hoidossa. eli yksinkertaisesti pestä ehtii paremmin, ulkoilussa ei tarvitse huomioida samalla tavalla kuivana pysymistä yms seikkoja. tämän sanoi äiti joka ollut kotona pitkään ja sitten lapsi meni tarhaan ja vaatemenot räjähti! kotona ollessa ruokaa ehtii laittaa paremmin ja hätä ja pika-ateriat jää pois ja ne niitä kalliita ruokia yleensä ovatkin, lisäksi ateriointi työaikana vie äkkiä suuren summan.. kotikin on eri asemassa kun siellä ollaan ja eletään aina on usein tärkeintä että paikat ovat ok, mutta kuluneempi ja vanhempikin huonekalu sopii kun todella niiden kulutus on ihan erilaista kuin kodissa jossa ollaan vapaa-aikaa. ei meidän koti varmaan edes kestäisi sitä kulutusta, mikä oli kun lapset kotona ja pieniä! sohva olsi pian sökö vaikka maksoi hunajaa aikanaan oli halpissohva sotkalta ja pestävällä päällisellä. ehkä se kotona olemisen merkitys on niin toienlainen että haluaa ympärilleen kalliimpaa=laadukkaampaa ympäristöä ja siihenkin kuluu varoja. sama tuo matkustelu kun lomaa on vähän ja vapaa-aikaa niin silloin sitä halutaan juhlistaa.. onko järkevältä kuulostavaa? meinaan harvalla ne säästöt lisääntyy vaikka tulot lisääntyy eli menot ja tulot on aina yhtä suuret kuitenkin?? ja teinit kuluttaa niin paljon kuin vain on varaa!!

Lapseni ovat 1v8kk, 4,5v, 10v, 12v ja 14v. Kotiäitiyteni loppuu kun kuopus tulee 3v ja silloin edessä on luultavasti aluksi "pehmeä" paluu töihin eli esim. harjoittelupaikan etsiminen, koska olen pitkään ollut kotona (ammattiasiat unohtuneet). Tulot luultavammin alussa siis tippuvat kun hoitomaksut menevät kuitenkin täysimääräisinä eikä harjoitteluajalta saa varsinaista palkkaa. Hoitoalalla tilanne on kuitenkin se, että uskon töitä löytyvän alun jälkeen - kunhan kestän pätkätyöt.

Minusta lasten menot "räjähtävät käsiin" vasta kouluiässä kun ne alkavat harrastaa ja vaatteiltakin vaaditaan enemmän. Kotiin tulee panostettua nyt kyllä rahallisesti melko paljon kun siellä ollaan niin paljon. Hoitomaksuissa ja kotihoidontuen tulorajoissa kieltämättä tympäisee se, että meidän tulorajamme ovat samat kuin 4-henkisillä perheillä.

Menot todellakin tuntuvat lisääntyvän ihan samaa tahtia kuin tulotkin=) Meillä myös lainanlyhennykset nielevät ison osan nettotuloista kun yritämme lyhentää lainaa nopeasti pois. Takavuosilta kun on työttömyyskin tullut tutuksi. Lainan nopealla maksulla yritetään siis turvata tulevaisuutta.

Pitäisi kyetä olemaan tyytyväinen siihen mitä on. Meillä on kaikki tarpeellinen ja ihanat lapset. Omalta töihin menoltanikaan en voi odottaa sitä, että se nostaisi elintasoa, sillä olen ja tulen aina olemaan pienipalkkainen. Sen siitä saa kun hakeutuu ammattiin, johon tuntee "kutsumusta"=). Vaikka ajoittain jo odotankin työelämän alkamista niin tulen luultavasti kaipaamaan näitä kiireettömiä ja antoisia kotiäitivuosiani...

• köyhin
        aloittaja kirjoitti:

Minä olen aikanaan kouluttautunut alalle, josta ei töitä tunnu saavan tällä hetkellä millään. Olisin valmis ottamaan vastaan mitä töitä tahansa ja olen niitä aktiivisesti etsinyt, mutta ei ole tärpännyt. Työkkäristäkään ei mitään tarjota, ilmeisesti siksi, kun en ole oikeutettu työmarkkinatukeen miehen "jättitulojen" takia. Jos olisi jonkin sortin hoitajan koulutus, niin voisin ottaa lapsia hoitoon, mutta minun taitoihini lastenhoitajana ei luoteta. Siispä elelemme miehen palkalla ja lapsilisillä.

Kritisoin tuota sinun alkuperäistä suurperhejaotteluasi. Meille ainakaan lapset eivät ole tuoneet elantoa. Päinvastoin, elelisimme vaikka pelkällä miehen palkalla paljon leveämmin kahdestaan. Emme tarvitsisi niin isoa asuntoa kuin nyt, emme tila-autoa ym. sälää. Työn perässä olisi paljon helpompi lähteä kahdestaan kuin viiden lapsen kanssa. Kaikki vuokralla asuvat eivät saa automaattisesti asumistukea. Toistaiseksi tulemme toimeen näinkin ja saanpahan olla kotona vastaanottamassa koulusta tulevia ja vahtimassa heitä koulupäivän jälkeen. Ja teinit tosiaan kuluttaa. Pelkästään lukiolaisen koulukirjoihin uppoaa uskomattomia summia.

• aloittaja
        köyhin kirjoitti:

Minä olen aikanaan kouluttautunut alalle, josta ei töitä tunnu saavan tällä hetkellä millään. Olisin valmis ottamaan vastaan mitä töitä tahansa ja olen niitä aktiivisesti etsinyt, mutta ei ole tärpännyt. Työkkäristäkään ei mitään tarjota, ilmeisesti siksi, kun en ole oikeutettu työmarkkinatukeen miehen "jättitulojen" takia. Jos olisi jonkin sortin hoitajan koulutus, niin voisin ottaa lapsia hoitoon, mutta minun taitoihini lastenhoitajana ei luoteta. Siispä elelemme miehen palkalla ja lapsilisillä.

Kritisoin tuota sinun alkuperäistä suurperhejaotteluasi. Meille ainakaan lapset eivät ole tuoneet elantoa. Päinvastoin, elelisimme vaikka pelkällä miehen palkalla paljon leveämmin kahdestaan. Emme tarvitsisi niin isoa asuntoa kuin nyt, emme tila-autoa ym. sälää. Työn perässä olisi paljon helpompi lähteä kahdestaan kuin viiden lapsen kanssa. Kaikki vuokralla asuvat eivät saa automaattisesti asumistukea. Toistaiseksi tulemme toimeen näinkin ja saanpahan olla kotona vastaanottamassa koulusta tulevia ja vahtimassa heitä koulupäivän jälkeen. Ja teinit tosiaan kuluttaa. Pelkästään lukiolaisen koulukirjoihin uppoaa uskomattomia summia.

en ajatellutkaan eroa lapsettomien ja lapsellisten välillä vaan nimenomaan tilannetta jossa lapsia on enemmän kuin kaksi. kahdestahan menee jo maksimi hoidot yms..

todella neljännen lapsen lapsilisä on jo niin suuri, että siitä riittää lapsen "ylläpitoon" jos äiti kotona. meillä tuo sama summa kuluisi hoitomaksuun! ymmärrätkö mitä ajoin takaa? toinen perhe pystyy elämäntilanteessaan hoitamaan vauvansa lapsilisällä jolloin perheen kulut ei kasva, mutta työssäkäyvällä lapsen elatus on suoraan pois pussista eli viisi lasta jakaisi saman potin kuin neljä! se että todennäköisesti kotiäiti perheessä tulotaso on matalampi valmiiksi ja elintapa sopeutettu siihen helpottaa perheen kasvattamista isommaksi.

meillä jo toisen auton hävittäminen toisi säästöä ja lisäksi tilapäisesti varoja, vielä kun dieseleitä molemmat. sitten ei vaan enää liikuttaisi minnekkään.. eli kummallakin työ matkan päässä ja linkkaria ei tarvitse edes suunnitella ajoreittien puutumisen tai sopimattomuuden takia. auto ei myöskään voi olla mikä vaan kottura jos matkaa tulee satakunta kilometriä molemmille ja päinvastaisiin suuntiin!

teillä kyllä on oltava ihan ok tulot jos asumistukea ei tulojen takia tule tai sitten todella pieni vuokra!

itseasiassa olen vähän kade tilanteestasi! kaikki on mahdollista eikä ole rahasta kiinni koska tulosi ei tuosta pienene.. itsellä olisi halu jatkaa opintoja, mutta se ei onnistu ilman taloudellista kaaosta millään konstilla vielä vuosiin. työ lähempänä kotia tai edes päivätyö helpottaisi tuota opiskeluajatusta, mutta vakituisesta virasta ei niin vaan lähdetä kun keikkaa vain olisi tarjolla lähellä...

• köyhin
        aloittaja kirjoitti:

en ajatellutkaan eroa lapsettomien ja lapsellisten välillä vaan nimenomaan tilannetta jossa lapsia on enemmän kuin kaksi. kahdestahan menee jo maksimi hoidot yms..

todella neljännen lapsen lapsilisä on jo niin suuri, että siitä riittää lapsen "ylläpitoon" jos äiti kotona. meillä tuo sama summa kuluisi hoitomaksuun! ymmärrätkö mitä ajoin takaa? toinen perhe pystyy elämäntilanteessaan hoitamaan vauvansa lapsilisällä jolloin perheen kulut ei kasva, mutta työssäkäyvällä lapsen elatus on suoraan pois pussista eli viisi lasta jakaisi saman potin kuin neljä! se että todennäköisesti kotiäiti perheessä tulotaso on matalampi valmiiksi ja elintapa sopeutettu siihen helpottaa perheen kasvattamista isommaksi.

meillä jo toisen auton hävittäminen toisi säästöä ja lisäksi tilapäisesti varoja, vielä kun dieseleitä molemmat. sitten ei vaan enää liikuttaisi minnekkään.. eli kummallakin työ matkan päässä ja linkkaria ei tarvitse edes suunnitella ajoreittien puutumisen tai sopimattomuuden takia. auto ei myöskään voi olla mikä vaan kottura jos matkaa tulee satakunta kilometriä molemmille ja päinvastaisiin suuntiin!

teillä kyllä on oltava ihan ok tulot jos asumistukea ei tulojen takia tule tai sitten todella pieni vuokra!

itseasiassa olen vähän kade tilanteestasi! kaikki on mahdollista eikä ole rahasta kiinni koska tulosi ei tuosta pienene.. itsellä olisi halu jatkaa opintoja, mutta se ei onnistu ilman taloudellista kaaosta millään konstilla vielä vuosiin. työ lähempänä kotia tai edes päivätyö helpottaisi tuota opiskeluajatusta, mutta vakituisesta virasta ei niin vaan lähdetä kun keikkaa vain olisi tarjolla lähellä...

Kerroin jo tuolla ensimmäisessä viestissä, miten rikkaita olemme. Ilmeisesti lasket meidät kahtiajakosi mukaan tähän rikkaaseen sakkiin, vaikka asummekin vuokralla eikä meillä ole varaa matkustella. Vai olisiko niin, että mieheni on rikas ja minä sosiaalipummimutsi, vaikken saakaan muuta kuin lapsilisät? No, joka tapauksessa, mitään tukia ei meille tipu miehen tulojen takia ja ne ovat siis n. 3300 brutto. Tässä summassa on mukana miehen ateriaetu, joka nostaa tuloja niin, että moniin tukiin tuloraja ylittyy, mutta lompakon paksuudessa se ei näy mitenkään. Itse asiassa tulisi paljon halvemmaksi ottaa eväät mukaan töihin, mutta se ei oikein käy työn luonteen vuoksi. Käteen jää vuokranmaksun jälkeen n. 1200 euroa ja se on sitten tarkoitettu ilmeisesti vain minulle ja miehelleni, koska lapset kuuluu mielestäsi ylläpitää lapsilisillä. Meillä kylläkään ei lapsille jää sitten edes niin paljon kuin yksilapsisissa perheissä, koska 493 euroa viidelle lapselle ei tee edes satasta lasta kohden.

En voi oikeasti uskoa, että kukaan kadehtii tilannettamme. Varmasti jokainen, jolla lapsia on, tietää, ettei pelkillä lapsilisillä lapsia elätetä, vaikka lapsia olisi miten paljon. Ja varsinkin kun lapset kasvavat. Et voi tosissasi olettaa, että edes sillä neljännen lapsen lapsilisällä kustannetaan kaikki lapsesta aiheutuvat menot kotiäitiperheissäkään - ihan vauvan menot kyllä, mutta ei isomman: vaatteet, ruoka, terveydenhuolto, hygienia, harrastukset, koulutus, joka sekään ei todellakaan ole ilmaista peruskoulun jälkeen.

Meidän on ollut aina pakko sopeutua siihen rahatilanteeseen, mikä on. Kesällä tulomme romahtivat, kun vanhimman lapsen lapsilisä loppui ja samaan aikaan loppui nuorimman kotihoidontuki, eli yhteensä tulot putosivat n. 450 euroa kuussa. Se teki melkoisen loven meidän budjettiimme. Edelleen lasken mieheni tulot koko perheen tuloihin, samoin lapsilisät, eli yhteensä meille jää n. 1700 euroa kuussa, siis n. 243 euroa henkeä kohti. Saatte ihan vapaasti kahdehtia.

• äitee +4
        köyhin kirjoitti:

Kerroin jo tuolla ensimmäisessä viestissä, miten rikkaita olemme. Ilmeisesti lasket meidät kahtiajakosi mukaan tähän rikkaaseen sakkiin, vaikka asummekin vuokralla eikä meillä ole varaa matkustella. Vai olisiko niin, että mieheni on rikas ja minä sosiaalipummimutsi, vaikken saakaan muuta kuin lapsilisät? No, joka tapauksessa, mitään tukia ei meille tipu miehen tulojen takia ja ne ovat siis n. 3300 brutto. Tässä summassa on mukana miehen ateriaetu, joka nostaa tuloja niin, että moniin tukiin tuloraja ylittyy, mutta lompakon paksuudessa se ei näy mitenkään. Itse asiassa tulisi paljon halvemmaksi ottaa eväät mukaan töihin, mutta se ei oikein käy työn luonteen vuoksi. Käteen jää vuokranmaksun jälkeen n. 1200 euroa ja se on sitten tarkoitettu ilmeisesti vain minulle ja miehelleni, koska lapset kuuluu mielestäsi ylläpitää lapsilisillä. Meillä kylläkään ei lapsille jää sitten edes niin paljon kuin yksilapsisissa perheissä, koska 493 euroa viidelle lapselle ei tee edes satasta lasta kohden.

En voi oikeasti uskoa, että kukaan kadehtii tilannettamme. Varmasti jokainen, jolla lapsia on, tietää, ettei pelkillä lapsilisillä lapsia elätetä, vaikka lapsia olisi miten paljon. Ja varsinkin kun lapset kasvavat. Et voi tosissasi olettaa, että edes sillä neljännen lapsen lapsilisällä kustannetaan kaikki lapsesta aiheutuvat menot kotiäitiperheissäkään - ihan vauvan menot kyllä, mutta ei isomman: vaatteet, ruoka, terveydenhuolto, hygienia, harrastukset, koulutus, joka sekään ei todellakaan ole ilmaista peruskoulun jälkeen.

Meidän on ollut aina pakko sopeutua siihen rahatilanteeseen, mikä on. Kesällä tulomme romahtivat, kun vanhimman lapsen lapsilisä loppui ja samaan aikaan loppui nuorimman kotihoidontuki, eli yhteensä tulot putosivat n. 450 euroa kuussa. Se teki melkoisen loven meidän budjettiimme. Edelleen lasken mieheni tulot koko perheen tuloihin, samoin lapsilisät, eli yhteensä meille jää n. 1700 euroa kuussa, siis n. 243 euroa henkeä kohti. Saatte ihan vapaasti kahdehtia.

luin tuota ketjua ja te kaksi puhutte ihan eri asiasta.

Osa perheistä todella tulee toimeen lapsilisillä ja toisen pienelläkin palkalla. Eli kirjoittajan mainitsemalla lapsi tuo leivän tullessaan systeemillä perhe kasvaa ja kasvaa... Kyse ei ole summista vaan lähinnä suhteellisuudesta. Ja rahaahan sinulta ei kadehdittu vaan mahdollisuuksia elämässä eteenpäin.

Itsekkin olisin halukas jatkamaan opiskelua vähän toiseen suuntaan kuin nykyinen työni, mutta pankki haluaa osansa samoin moni muu taho ja vaikka kuinka pyörittää ei tulojen pienenemisen takia pysty toistaiseksi opintielle lähtemään. Kymmenet kerrat olen aikuisopintorahoja yms pyöritellyt, mutta kun ei riitä niin ei riitä. Meille jäisi enemmän kuin teille, mutta se ei riittäisi silti kaikkiin menoihin millään. Teillähän sillä ollaan jo tultu toimeen pitkään... täällä siis toinen kadehtija.

• henkisesti rikas

Meillä jää miehen nettopalkasta asunto-ja autolainan jälkeen vajaa 1500 euroa käteen (brutto 3600), lisäksi 3:n lapsen lapsilisät, ja joskus pieniä kilometrikorvauksia. Itselläni ei siis minkäänlaisia tuloja/tukia.
        Asumme uudessa isossa omakotitalossa (ison kaupungin lähellä=kalliit rakennuskulut=iso asuntolaina), uusi pieni tila-auto(odotamme sijoitukseen tulevaa lasta), toinen ikivanha, ilmaiseksi saatu pieni kulkuneuvo kauppakassina. Lapsille ostetaan pääasiassa vaatteet uusina,lasten harrastuksiin riittää rahaa jonkin verran ja pyörät yms. löytyvät. Kahtena kesänä olemme jopa pystyneet vuokraamaan asuntovaunun ja tekemään pienen reissun Pohjoismaissa.

Itse tingin kaikesta mahdollisesta. Vaatteni mahtuvat kaapissa parille hyllylle, en omista meikkipussia, en käytä alkoholia, en tupakoi, en käy kampaajalla,silmälasien ikää en kehtaa kertoa. Kotona kuljen vanhoissa verkkareissa ja t-paidatkin alkavat olla hyvin ilmastoituja.Retrohan on muotia:)

Ruokaan (5 ateriaa joka päivä) menee n. 100 euroa viikossa, ja syömme hyvin ja monipuolisesti.

Minulla olisi mahdollisuus mennä(siis töitä löytyisi) läheiseen kaupunkiin kolmivuorohommiin hoitsuksi. Joutuisin hankkimaan paremman auton(ei mahdollisuutta joukkoliikenteeseen työaikoina) ja maksamaan muksujen hoidosta.
        Ei kiitos, tämä on minun valintani ja olen todella onnellinen ja rikas näin. Ja yhteiskunta säästää pitkän pennin kun ei tule hoitokuluja, ja eläkkeenikin on tulevaisuudessa pieni.

Mietin tässä, että kumpaankohan ryhmään kuulun noista alkuperäisistä. Vaikka miehelläni on hyvä palkka, niin en pidä meitä rikkaina. Eläähän palkalla kuitenkin 5 henkeä. Taidan siis olla väliinputooja:)köyhäkään kun en missään tapauksessa ole.

Muuten uusimmassa Kodin Kuvalehdessä kerrotaan, että velkajärjestelyissä ja toimeentulotuessa käytetään normeja. Ne ovat aikuisilla 373euroa ja lapsilla 283 euroa. Sisältävät ruuan, puhelimen, sanomalehden ja pienet terveydenhoitomenot. Kuinkahan moni keskituloinen, asuntovelkainen lapsiperhe todella elää noin leveästi, että normit täyttyvät? Olemmeko kaikki oikeasti köyhiä?

• Äityli

Ihmettelin tässä lukiessani, että mikä oikeasti on ns. köyhyysraja. Tietääkö kukaan? Aina siitä puhutaan, mutta määritelmää en ole nähnyt.Olisi kiva tietää, olemmeko "oikeasti köyhiä".
        Olen siis neljän pienen äiti kohta hoitovapaalla, ja yhteisiä nettotuloja laskeskelin lapsilisät mukaan luettuna noin 27000 euroa vuodessa.
        Eli kuussa meillä on asuntolainan maksamisen jälkeen 1600, josta maksetaan 2 auton bensat, vakuutukset, sähköt, ruoat, vaatteet yms. elämiset.
        Olen aina ajatellut, että kyllähän me ihan kohtuullisen hyvin pärjätään ja ettei mistään ole suuremmin puutetta. Nyt kommenttejanne lukiessa vaan totesin, että olemme tosi pienituloisia.
        Lapset ovat onneksi suuri rikkaus ja lahja!

• köyhin
        Äityli kirjoitti:

Ihmettelin tässä lukiessani, että mikä oikeasti on ns. köyhyysraja. Tietääkö kukaan? Aina siitä puhutaan, mutta määritelmää en ole nähnyt.Olisi kiva tietää, olemmeko "oikeasti köyhiä".
        Olen siis neljän pienen äiti kohta hoitovapaalla, ja yhteisiä nettotuloja laskeskelin lapsilisät mukaan luettuna noin 27000 euroa vuodessa.
        Eli kuussa meillä on asuntolainan maksamisen jälkeen 1600, josta maksetaan 2 auton bensat, vakuutukset, sähköt, ruoat, vaatteet yms. elämiset.
        Olen aina ajatellut, että kyllähän me ihan kohtuullisen hyvin pärjätään ja ettei mistään ole suuremmin puutetta. Nyt kommenttejanne lukiessa vaan totesin, että olemme tosi pienituloisia.

Minäkään en tiedä tuota köyhyysrajaa ja sehän minut pisti kirjoittamaan, kun ihmiset surkuttelevat, miten pienellä joutuvat tulemaan toimeen. Kuitenkin täällä tuntuu liikkuvan todella hyvätuloista porukkaa, ainakin meihin verrattuna. Meillä nyt jää se 243 euroa henkeä kohti kuussa, siis vuokranmaksun jälkeen. Ei tosin ihan noinkaan paljon, koska autolaina vie 200 euroa, mutta joka tapauksessa mielestäni tulemme ihan kohtalaisen hyvin toimeen. Puutetta ei ole mistään, mutta tarkkaan täytyy tietysti harkita, mitä voidaan ostaa.

Minuakin kiinnostaisi tietää, miten köyhyys oikein lasketaan. Laskutapoja on varmaankin monia, mutta mikähän on se virallinen?

• Äityli

Välillä tuntuu hassulta, kun joku miehen kaveri puhuu, et meiän pitäis hankkii joku uus laite, joka maksaa vaikka vain alle sata euroa. Sitten päivitellään, jos meillä ei ole sellaista rahaa yhtäkkiä laittaa. Yleensä meillä ensin katsotaan, et jokainen lasku on kerrallaan maksettu, sitten mietitään, paljonko on ruoka- ja bensarahaa, sitten, tarttisko joku jotain vaatetta. Tietokoneet yms. vähän vähemmän olennaiset tulevat hännänhuippuna tärkeysjärjestyksessä. Ja tällaisessa tilanteessa vielä sitten kommentoidaan, et jos ei oo rahaa, eikös sitten emännän pitäisi mennä töihin!
        Vaikka olemmekin sen valinnan tehneet, että haluamme monta lasta ja heidät hoidetaan kotona, välillä ärsyttää toisten jatkuva arvostelu.
        Onneksi on sentään niitäkin, jotka todella osaavat olla avuksi ja joille ei tarvitse jäädä kiitollisuudenvelkaan. Hyviäkin löytyy vielä!

• voiskojokuselittää
        Äityli kirjoitti:

Jos äiti on kotona niin miksi perheessä tarvitaan kahta autoa?
        Eikö mies voi mennä bussilla töihin?

• Äiti, isä ja 5lasta
        voiskojokuselittää kirjoitti:

Minä myös olen lasten kanssa kotona ja tarvitsemme 2 autoa.
        Asumme haja-asutusalueella, emmekä näin ollen pysty käyttämään yleisiä kulkuneuvoja.
        Mies tekee pitkää päivää, etten voi edes ajatella olevani kotona ilman autoa(neuvola, lääkäri, kaupat, harrastukset, "ihmisten ilmoille" menot yms.).

• kuule

kun ne bussit ei täällä maalla kulje kuin ehä kerran päivässä ja silloinkin väärään suuntaan:)

• Äityli

Jos asutaan maalla 15 kilometriä poissa mistä vaan ja miehen työaikoina ei kulje bussit eikä kimppakyytiä ole saatavilla, on pakko olla kaksi autoa. Toinen vaihtoehto olis se, että mies ottaisi auton, ja vaimo ei pääsisi lasten kanssa kerhoihin tai kaatosateessa viemään lapsia kouluun. Tietysti vaimo voi mennä bussilla, mutta haluaako liikkua esim. 4 kanssa kävellen kaupungissa koko aamupäivän, ja odotella busseja. Tulee päiväuniajat, ruoka-ajat yms., jolloin olis kiva olla jo kotona. Voishan niinkin elää, mut kyl on paaaaaaaaljon helpompi heittää monta lasta autoon.
        Toinen asia on sitten se, että jos vaikka tulee äkillinen lääkärillemeno keskellä päivää tms., niin miten maalta pääset katraan kanssa ilman autoa. Taksi on kallis, enkä minä ainakaan halua kuljettaa pieniä murujani ilman turvaistuimia.

• sgasgadg

En tajua tätäkään viestiä. Miksi et mene töihin?

• uykfkuyfk
        köyhin kirjoitti:

Tuosta tuli jotenkin sellainen vaikutelma, että "syytät" lapsia osastasi.
        "työn perässä olisi helpompi lähteä kahdestaan kuin viiden lapsen kanssa" aivan, mutta tuntuu, että luot itsellesi tekosyitä nyt.
        Koulukirjat voi ostaa käytettyinä.
        Vaatteet voi ostaa kirpputorilta. jne jne

• voi itku

Perheessämme on kaksi aikuista ja kolme pientä lasta. Yhteiset vuositulomme ovat noin 47 000 e (brutto!).

Asuntomme on 4 h k hyvältä alueelta, autonamme Volvo v70. Pelit ja vehkeet on, leluja liikaakin, ruokaa ostetaan mitä tarvitaan. Kännykät on, seinäpuhelimt, netit, tietokoneet, dvdt, vakuutukset jne. Ja vielä riittää antaa silloin tällöin keräyksiin ja hyväntekeväisyyteenkin.

"Mieheni tulot eivät kuitenkaan päätä huimaa, n. 3300 euroa bruttona kuussa." Voi hyvänen aika! Tuollaisista palkoista ei moni voi kuin uneksia!!

"Käteen jäävä nettotulo lapsilisien kera on hiukan yli 50000e/vuosi. Kuvittelisi, että siitä jäisi jotain säästöönkin, mutta.. " Kyllä pitää rahaa hukata jonnekin ja urakalla, jollei tuosta summasta saa mitään säästöön!

Ihan pahaa tekee... Miten holtittomasti _oikeasti hyvätuloiset_ ihmiset käyttävät rahojaan, ja sitten vielä arvelevat elävänsa tavallisesti tai jopa köyhästi!!

Oi että, tekisi mieli itkeä...

• kaikki mitä

täältä saa lukea ei aina ole totta. useampi voisi kertoa mitä TODELLA jää käteen, eikä vaan hokea jotain bruttoja. meillä käteen jää 2860€/kk ja siitä ison osan vie asunto ja autovelka.kun on 6 lasta niin ei se leipä niin leveää ole.

• köyhin
        kaikki mitä kirjoitti:

täältä saa lukea ei aina ole totta. useampi voisi kertoa mitä TODELLA jää käteen, eikä vaan hokea jotain bruttoja. meillä käteen jää 2860€/kk ja siitä ison osan vie asunto ja autovelka.kun on 6 lasta niin ei se leipä niin leveää ole.

Juuri siksi kerroinkin ihan rehellisesti, mitä meille jää käteen, koska bruttotulot eivät kerro mitään. 3300 euroa kuulostaa isolta bruttona, mutta jos vuokranmaksun jälkeen käteen jää 1200 euroa minun tulona lapsilisät 493 euroa ja ruokittavana on 7 henkilöä, niin se kertoo jo jotakin. Turha täällä on kenenkään itkeä; en minäkään itke, vaikka köyhiä ollaankin.

• Äityli
        kaikki mitä kirjoitti:

Samoin kuin nimimerkki Koyhin minäkin rehellisesti kerroin käteen jäävät 1600, josta vielä autolaina pois ja kaikki laskut.
        Eihän sillä juhlita, mutta kyllä tuntuu siltä, että meidän elämä on juhlaa toisella tavalla. Rakkaat ihmiset ovat aina kotona ja lähellä, touhua ja oikeata elämää riittää. Kyllä rikkaus on jotain ihan muuta kuin rahaa ja rahaa ja tavaroita. Joskus kyllä vähän itkettää, kun esimerkiksi haaveilee itse jostain uudesta vaatteesta, jonka oikeasti tarvitsisi, mutta kun ei oo rahaa, niin ei ole. Mutta kyllä todelliset itkut tulevat muista asioista.

• Äiti,isä ja 5lasta

Emmehän me tuota rahaa ihan urakalla hukkaa, mutta tosiaankaan emme vielä pysty kummoisestikaan säästämään.
        Meidän asumiskulut (lainanlyh. as.kulut)ovat noin 2000e/kk. Mieluummin maksamme nyt isoa lainaa pois, matkustellaan sitten toivottavasti eläkkeellä. Vaikka itsellenihän tuota eläkettä ei kerrykään.
        Myöskään automme eivät ole edullisimmasta päästä, turhankin prameita lapsiperheelle.
        Mielestäni elämme kuitenkin suht tavallisesti, köyhyydestä en puhunut missään vaiheessa. Tietysti jos rahaa olisi käytettävissä vähemmän, niin tinkisin vaatteista, harrastuksista ja hiukan ruuastakin (siitä kyllä viimeiseksi).

Teillä on 3 pientä lasta, meillä kaksi jo murkkua. Oletan, että olette meitä nuorempia, me olemme 4kymppisiä. Lohdutuksena sanoisin, ettei meilläkään ollut tällaisia tuloja(eikä menoja!) silloin kun vanhimmat lapset olivat pieniä.

Aurinkoista syksyä kuitenkin kaikille! ;o)

• Queen
        Äiti,isä ja 5lasta kirjoitti:

Emmehän me tuota rahaa ihan urakalla hukkaa, mutta tosiaankaan emme vielä pysty kummoisestikaan säästämään.
        Meidän asumiskulut (lainanlyh. as.kulut)ovat noin 2000e/kk. Mieluummin maksamme nyt isoa lainaa pois, matkustellaan sitten toivottavasti eläkkeellä. Vaikka itsellenihän tuota eläkettä ei kerrykään.
        Myöskään automme eivät ole edullisimmasta päästä, turhankin prameita lapsiperheelle.
        Mielestäni elämme kuitenkin suht tavallisesti, köyhyydestä en puhunut missään vaiheessa. Tietysti jos rahaa olisi käytettävissä vähemmän, niin tinkisin vaatteista, harrastuksista ja hiukan ruuastakin (siitä kyllä viimeiseksi).

Teillä on 3 pientä lasta, meillä kaksi jo murkkua. Oletan, että olette meitä nuorempia, me olemme 4kymppisiä. Lohdutuksena sanoisin, ettei meilläkään ollut tällaisia tuloja(eikä menoja!) silloin kun vanhimmat lapset olivat pieniä.

Aurinkoista syksyä kuitenkin kaikille! ;o)

Kaduttaako teitä koskaan, että hankitte paljon lapsia. Itselläni on yksi 1- vuotias lapsi ja minulla oli kiire töihin! Bruttotulomme mieheni kanssa on noin 130 000€/v ja rahat eivät tunnu riittävän millään. Toki meillä on isosta talosta paljon lainaa, mutta elämäntyylimme ei ole pröystäilevä. Mutta tämä Suomen verotus nyhtää meitä oikein olan takaa... Itse en voisi kuitella koskaan hankkivani kahta lasta enempää...

• Äiti, isä ja 5 lasta
        Queen kirjoitti:

Kaduttaako teitä koskaan, että hankitte paljon lapsia. Itselläni on yksi 1- vuotias lapsi ja minulla oli kiire töihin! Bruttotulomme mieheni kanssa on noin 130 000€/v ja rahat eivät tunnu riittävän millään. Toki meillä on isosta talosta paljon lainaa, mutta elämäntyylimme ei ole pröystäilevä. Mutta tämä Suomen verotus nyhtää meitä oikein olan takaa... Itse en voisi kuitella koskaan hankkivani kahta lasta enempää...

Ei todellakaan. Yksi lapsi tässä vielä menisikin..on jo tilauksessa ;)

• khfkhfkhf
        Queen kirjoitti:

on on!

• ruusatölli

Meitä kaksi aikuista ja seitsemän lasta, joukossa joku "erilainenkin".
      Mies käy pvätyössä ja mä täällä kotona täysvuorokautisena - toki mieskin jakaa koko paketin, minkä pystyy.
      Lapsilisineen n 3000 euroo. Lapset 4-16 v.
      Auto kulkee kauppareissut, talo puuhamaa, jota ajan ja budjetin - ja viitsimisen mukaan kohennellaan. Velka muutama 10.000 e.
      Lapset syövät rahaa, mutta murkunkin osalta pysynyt kohtuudessa, kun kaikki ovat oppineet ajan kanssa "tienaamaan itse leipänsä". eli tienaavat polttopuusavotoissa, omenatalkoissa, silitysduunissa, haravoiden, jne... viikkorahansa. Ja tietävät itse, mihin ne ropposet laittavat. Kunnon palkka kunnon työstä!
      ja minä kotinaisena voin tehdä, lasten osallistuessa hommiin, jotakin sellaista, joka tuntuu pussissa - vaatteita, sapuskaa alusta alkaen, olla äiti jollekin joskus yksistään, toimia lasten garderoobin täydentäjänä tai musavalikoiman lisääjänä kirppiksillä tai kierrätyksillä - tai joskus ihan oikeessa musakaupassa. Näin mm.!
      Joku viisas sukulaiseni joskus sanoi: Suhteuta menot tuloihin! Ja mä lisään vielä, että itse elämäntapansa voi valita. jos joskus joku tuntuu "luopumiselta", se ei kovin kauan kirpase. Tilalle tulee kuitenkin aina jotakin!
      ps. mieskään ei vielä ole HD:n omistaja...ja mä en nelijalkaisen hirnujan... Joskus matkaan kuitenkin akantappokoneessa, miehen pitkän parran ja ponnarin kypärän alla hulmutessa

• Tuleva köyhisäiti??

Hmm. Sitä alkaa näitä juttuja lukiessa oikein miettimään, että kannattaako lapsia sittenkään hankkia... Meidän yrittäjäperheessä (siis minä ja mieheni) yhteiset tulot on ehkä 20 000 - 25 000 € vuodessa, ainakin näin alkuvaiheessa. Silti on auto (vanha tosin), moottoripyörä ja omakotitalo ja kaikki maksutkin saadaan ajallaan hoidettua.

Eipä pahemmin ylimääräistä ole, mutta ihan mukavasti menee silti. Onnellisia ollaan "uusvanhasta" talosta ja omasta pihasta ja puutarhasta. Siihen on mukava ainakin haaveilla muutamaa tenavaa kirmailemaan. :)

Ei kuitenkaan pitäisi antaa rahan olla vauvahaaveen esteenä, nämä nykyisetkin unelmat on saavutettu, kun on vaan luotettu siihen, että pärjätään. Ja koska pärjätty on, niin kai sitä perhettäkin uskaltaa jo suunnitella!

• ruusatölli

Arki ja elämä (sama asia) ovat valintoja täynnä. Ja jos niitä on onnistunut tekemään omaan systeemiin toimiviksi palikoiksi, kyllä se kantaa. Aiemmin jo kirjoitin, et suhteuttamalla... uskallusta peliin vaan. Jos joku joskus mättää, on aina mahdollisuuksia tehdä viilausta - ellei ihan mahdottomia systeemejä ole kokoillut ympärillensä.
        Ja ihan oikeesti, lapset ovat kyl nii ihanii, kauheuksissaanki.

• äippä

Enpä jaksanut kaikkia kirjoituksia lukea, mutta ajattelin tähän laittaa vähän meidän perheestä. Emme ole tosin suurperhe, meillä on 1 lapsi.

Meidän netto tulot kuukaudessa on n. 1750 €. Laskujen jälkeen jää kuukaudessa rahaa käteen keskimäärin n.700 €. (Laskin siis koko vuoden laskut, ja jaoin ne joka kuulle. Toisina kuukausina jää siis pari sataa enemmän käteen.) Siitä sitten ostetaan ruoat ja vaatteet ja maksetaan muut menot. Viimekuussa ostin uuden sängyn käteisellä, joka maksoi 550 €, ja hyvin pärjättiin loppukuukausi! Tiukkaa kyllä oli, mutta hengissä selvittiin. Katsomalla kaupassa mitä ruokaa ostaa, niin siinäkin säästää aika lailla.

Mutta mielestäni emme ole köyhiä. Rahaa kyllä toisinaan toivoisi olevan enemmän, mutta kun ei ole, niin näin on pärjättävä. Ainut asia tällähetkellä johon tarvittaisiin rahaa, on uusi auto, mutta ehkä sitten joskus...
      En ole koskaan ollutkaan rikas, joten minulle tällähetkellä todellinen rikkaus on se, että minulla on vihdoinkin oma rakas lapsi ja perhe- elämä on onnellista pienistä asioista!

• Realisti

Mielenkiintoinen keskustelu.

Mitä on köyhyys? Tai rikkaus? Asiat voi määritellä monella tavalla, ja lienee kaikki tekevät sen omista arvoistaan ja näkökulmistaan. Esim. joku katsoo olevansa rikas, kun hänellä on monta lasta. Minä taas en näe asiaa samalla tavalla, kun itsellä on vain yksi lapsi - ja takana tietoinen päätös jättää perhekoko tähän. Vaikka lastani rakastankin koko sydämestäni, en koe "lapsellisena" olevani jotenkin lapsettomia tai muitakaan rikkaampi. Ei se niin ihmeellistä ole..? Elämässä on muutakin kuin lapsi/lapset.

Myös moni suhteellisen paljon (siis enemmän kuin norm. keskituloinen suomalainen) tienaava perhe voi valittaa, ettei raha riitä mihinkään. Ehkä tämä johtuu omista valinnoista, että on hankittu myös paljon velkaa tms., jonka vuoksi raha ei tavallaan näy arkielämässä? Meidän 3-henkisen perheen nettotulot ovat vähän reilut 3000 e/kk, mitään tukia 100 euron lapsilisää lukuun ottamatta emme saa. Emme siis ole mitään rikkaita (bruttotuloilla mitattuna aika lailla keskituloisia), mutta en koe itseämme myöskään köyhiksi. En tiedä johtuuko se valinnoista... Olemme päättäneet asua toistaiseksi vuokralla, koska elämänlaatu on meille tällä hetkellä kiinteää omaisuutta tärkeämpää. Asumiskulut (vuokra, sähkö, vesi, vakuutukset...) 600 e/kk. Lainoja ei ole nimeksikään (vähän opinto- ja autolainaa), joihin menee noin 300 e/kk, mutta ei enää kauaa (kohta velat maksettu). Eli laskuihin ja elämiseen jää reilut 2100 euroa kuussa, kyllä sillä 3 henkeä tulee hyvin toimeen (jää säästöönkin). Voisimmehan maksaa näillä tuloilla omaakin asuntoa, mutta mutta... tällä hetkellä emme näe sitä järkeväksi tai mitenkään tarpeelliseksi.

Tässä minun ajatuksiani.

• ihmettelen...

Meillä on yksinhuoltajaperhe aikuinen 3 lasta sekä eläimiäkin mahtuu mukaan ja kuukaudessa tienataan 1000euroa ja lapsilisät, elatusmaksut n.500euroa/kk, mutta asumistukia ei saada eikä koskaan olla oltu työttöminä tai millään kotihoidontuilla kun aina ollaan töitä tehty, silti ollaan erittäin nauravaisia, iloisia ja elämästä nauttivia ihmisiä ja rahaakin jää jokavuotiselle ulkomaanmatkalla sekä uusiin pyöriin ja vaatteisiin, että en oikein ymmärrä mihin te muut niin paljon tuhlaatte, ku valitatte ettei oo rahaa tarpeeksi..??

• f33-
        ihmettelen... kirjoitti:

Meillä on yksinhuoltajaperhe aikuinen 3 lasta sekä eläimiäkin mahtuu mukaan ja kuukaudessa tienataan 1000euroa ja lapsilisät, elatusmaksut n.500euroa/kk, mutta asumistukia ei saada eikä koskaan olla oltu työttöminä tai millään kotihoidontuilla kun aina ollaan töitä tehty, silti ollaan erittäin nauravaisia, iloisia ja elämästä nauttivia ihmisiä ja rahaakin jää jokavuotiselle ulkomaanmatkalla sekä uusiin pyöriin ja vaatteisiin, että en oikein ymmärrä mihin te muut niin paljon tuhlaatte, ku valitatte ettei oo rahaa tarpeeksi..??

kiinnostaa. meillä netto jotai 1100-1200e yht.asuminen 650e.auto mitä nyt ksm kuussamenee kaikkinensa arvonalenn.400 eli aika lailla -0 menee .toinen työtön toinen kotiäiti. kaksoset kohta vuoden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      76
      8232
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3243
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2556
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      17
      2170
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      36
      2129
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      25
      2107
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1907
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1703
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      61
      1647
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18