Onko masardikatto

tavallista kalliimpi?

Onko masardikatto eli taitekatto kalliimpi kuin tavallinen katto?
Ja minkähän verran se tulee valmiissa talossa kalliimmaksi kuin tavallinen? Entä mistä syistä,
onko kalliimmat kattotuolit, vaikeampi tehdä vai
mikä eniten vaikuttaa?

4

3281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peukku68

koko talon rakenne on ihan erilainen kuin harjakattoisessa. hintaan vaikuttaa kattotuolien rakenne ja kannustalolisä..

• omatalolta

Rakensimme viime vuonna mansardi-kattoisen omakotitalon.
      Talopaketin otimme omien suunnitelmien pohjalta omatalolta.
      Talopaketin otimme ilman kattopeltejä, koska teetimme konesaumakaton.
      En kylläkään kysynyt mitä vastaava oli maksanut tavallisella katolla. Mutta mitä olen vertaillut tuttujen ja vähemmän tuttujen talopakettien hintoihin, niin en ole kyllä huomattavaa eroa nähnyt.
      Paitsi kannustalon mansardi-lisä on tuntuva.
      Kannustalon vastaava paketti oli 27 000e kalliipi.
      Meillä mansardikatto on hieman erinlainen kuin yleensä. Yläkaton kaltevuus on perinteinen 1:2 vai 2:1 kumminpäin se nyt sanotaankaan, mutta kuitenkin tämä mitä kaltevuutta yleensä katoissa käytetäänkin, eli jyrkempi.
      Ylälape tulee n. 40 cm yli alalappeen, eli ylälappeella on räystäänaluslaudoitus. Kannustalollahan ei ole ylälappeella kuin otsalaudat ja sitten lähtee alalape.
      Kannustaloissa kuulemma ollut ongelmaa että vesi nousee kovalla tuulella kattopinnoitetta ylöspäin ja pinnoitteen taakse (rannilan classic).Meillä peltiseppä käänsi n.5 cm peltiä ns. esteeksi alulaudoituksen yläpuolelle.
      Alalappeet ovat todella jyrkät, en tiedä kallistus/aste kulmaa.
      Mielestäni jotkut talotehtaat yrittävät rahastaa mansardi katolla, joka ei kyllä talotehtaalle tule sen kalliimmaksi kuin tavallinenkaan katto.
      Meillä kattotuolit ovat kantavat, eli kantavia väliseiniä ei yläkerrassa tarvittu.
      Tietysti hinnassa näyttelee paljon, että kuinka paljon olet itse valmis tekemään.
      Mansardi katto on kyllä todella työllistävä ja sehän se on joka maksaa.
      Mansardi kattoisen talon yläkerta ei paljon eroa kappaletavara talon rakentamisesta.
      Yläkerrassa hirveä tuulensuojalevy ja villoitus show.
      Myös gyproccien laitto on kaksinverroin työllistävämpi kuin tavallisessa katossa.
      Perustuen siihen, että alalapekin on seinä-alaa.
      Vesikattohan tulee tottakai hieman kalliimmaksi, kun katon pinta-ala on suurempi ja riippuu tietenkin haluamastanne mansardi mallista.
      Nyt mansardin rakentaneena tulee seurattua kuinka monenlaisia malleja onkaan olemassa.
      On ns. niiaava malli jossa on ala-lappeen räystään taitettu ulospäin. On malli jossa ylä- ja ala-lape on ns. yhtäpuuta.
      On todella loivia ylä-lappeita ja myös loivia ala-lappeita.
      On malleja joissa ylä- ja ala-lappeen välissä on otsalaudat ja muutamia tälläisiä kuin meilläkin olen nähnyt(ylä-lape tulee ulospäin).
      Mielestäni mansardin saa helposti epäonnistumaan ja siitä saa raskaan näköisen ja jopa rumankin.
      Suunnitteluun todella kannattaa käyttää aikaa.
      Olen nähnyt monta mielestäni todella epäonnistunutta kattoa.
      Mutta joku voi sanoa samaa omastammekin katto mallista, itse olen kyllä tosi tyytyväinen.
      Ei Mansardikatossa olen kuin hieman enemmän työtä, mitä vastaavassa normaalissa katossa.
      Ja jos on valmis itse tekemään nämä työt, niin ei sen kalliimmaksi tule.
      Ja mitä materiaalia menee vähän enemmän, niin sen kyllä saa takaisin yläkerran tiloissa.
      Ei tarvitse pää vinossa seinän vieressä kulkea.
      Eikä jää tyhjiä tiloja yläkertaan, kuin sen verran että justiin sai ilmanvaihtokanavat mahtumaan.
      Millään en tavalliseen kattoon vaihtaisi, en ole kyllä katunut päivääkään mansardikaton valintaa.

• kaikki osaa

"Kannustaloissa kuulemma ollut ongelmaa että vesi nousee kovalla tuulella kattopinnoitetta ylöspäin ja pinnoitteen taakse (rannilan classic)."

Asia täysin ymmärrettävää, kun kyseessä Classic-katto. Konesaumakatoissa ei tuota ilmiötä esiinny:):):)

• ..arviolta..

..170 neliöiseen mansardikattoiseen taloon konesaumakaton laitto peltisepällä? Kattopintaa olisi sellainen 200 neliötä.. Olisko kellään minkäänlaista hinta-arviota..? Onhan tuossakin paljon hintaan vaikuttavia juttuja vielä, mutta liikutaanko viidessä vaiko 10 000 eurossa.. =)?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      23
      5913
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      2037
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      27
      1499
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1284
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1145
    6. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      69
      1138
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1117
    8. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1072
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      144
      1067
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      995
    Aihe