Korvatulpat ?

Rookie...

Mites korvatulpat (ear-korvasuojaimet) auttavatko tai vaikuttavatko lentoon lähtiessä korvien lukkoonmenon suhteen ?

nim.merk. ensikertalainen

13

12310

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noear

ei auta, kun ei ole mitään autettavaakaan. Normi-terve ihmiseltä korvat ei mene lähdössä lukkoon. Matkustamot on kyllä paineistettu...

• Rookie.....

En olekaan terve :( flunssassa jo kohta viikon...

• Riina-san

Korvat menevät helposti kaikilta lukkoon niin nousussa kuin laskussa. 'Normi-terve' ihminen vain saa korvansa yleensä helposti auki, monesti nielaisu riittää. Eikä lukkiutumista välttämättä edes huomaa, jos nieleskelee tarpeeksi usein... =)

Matkustamo on kyllä paineistettu, mutta ei suinkaan maanpinnan paineeseen, vaan paine matkustamossa laskee matkalentokorkeuteen noustessa vähitellen niin, että matkalentokorkeudessa matkustamon ilmanpaine vastaa n. 1.500-2.000 (keskimäärin 1.800) metrin korkeudessa vallitsevaa ilmanpainetta.

Korvat voivat mennä lukkoon jo hyvin pienissäkin paineen vaihteluissa. Suuressa osassa korvien lukkoon menemisessä on nousu-/lasku- eli muutosnopeus. Jos muutos tehdään kovin hitaasti, on korvilla enemmän aikaa sopeutua. Jos muutos tapahtuu nopeasti, eivät korvat ehdi sopeutua paineen muutokseen (=paine ei ehdi tasautua) ja korvat menevät lukkoon.

Itselläni korvat ja muut pään tiehyet ovat täysin normaalit ja silti aivan terveenä ollessani korvani menivät lukkoon Eiffel-torniin noustessa (hissillä).

Olen kerran myös kokenut niin rajun matalapaineen, että korvani menivät lukkoon, vaikka olin aivan paikallani ja ihailin vain myrskyä.

Kaikki Alpeilla tai muualla 'isommissa mäissä' lasketelleet tietävät myös kuinka helposti korvat menevät lukkoon vuorelle noustessa, vaikka huippukorkeus olisikin vain jossain 1.500 metrin korkeudessa.

En ikävä kyllä osaa sanoa mitään tuohon ap:n kysymykseen auttaako earit korvien lukittumisessa, koska en ole itse koskaan kokeillut tuollaista. En kuitenkaan usko, että se välttämättä on hyvä idea, sillä käsittääkseni sisäkorvan paine voi tasaantua myös muita reittejä pitkin kuin vain tärykalvon läpi ja silloinhan sisäkorvassa olisi alempi paine kuin ulkopuolella (jossa siis korvatulppa on lukinnut korvaan lähtöpaikan ilmanpaineen). Voin kyllä hyvinkin olla väärässä, sillä en ole mikään lääketieteen tai ihmisen anatomian tuntija...

Eareja täytyisi joka tapauksessa pitää tietenkin koko lentomatkan ajan, lähdöstä laskuun. Esim. Finnairilla on ilmailulääkäripalvelu, josta varmasti osataan antaa parempaa tietoa.

• flunssaiselle
        Rookie..... kirjoitti:

En olekaan terve :( flunssassa jo kohta viikon...

Periaatteessa flunssaisena ei pitäisi lentää ollenkaan, mutta tietysti jos matka on ostettu ja maksettu niin ikävähän sitä on perua/siirtää.
        En korvatulppiin ota sen enempää kantaa, mutta paras apu "pieneen" flunssaan (ainakin itselleni) on Nasolin ja antihistaamini lääke. Molemmat sopivasti,60min-30min ennen lähtöä, ja nasoliniahan voi sitten laittaa vielä hyvissä ajoin ennen laskeutumista. Kannattaa käydä lekurin kautta ennen lennolle lähtöä.

• merja
        Riina-san kirjoitti:

Korvat menevät helposti kaikilta lukkoon niin nousussa kuin laskussa. 'Normi-terve' ihminen vain saa korvansa yleensä helposti auki, monesti nielaisu riittää. Eikä lukkiutumista välttämättä edes huomaa, jos nieleskelee tarpeeksi usein... =)

Matkustamo on kyllä paineistettu, mutta ei suinkaan maanpinnan paineeseen, vaan paine matkustamossa laskee matkalentokorkeuteen noustessa vähitellen niin, että matkalentokorkeudessa matkustamon ilmanpaine vastaa n. 1.500-2.000 (keskimäärin 1.800) metrin korkeudessa vallitsevaa ilmanpainetta.

Korvat voivat mennä lukkoon jo hyvin pienissäkin paineen vaihteluissa. Suuressa osassa korvien lukkoon menemisessä on nousu-/lasku- eli muutosnopeus. Jos muutos tehdään kovin hitaasti, on korvilla enemmän aikaa sopeutua. Jos muutos tapahtuu nopeasti, eivät korvat ehdi sopeutua paineen muutokseen (=paine ei ehdi tasautua) ja korvat menevät lukkoon.

Itselläni korvat ja muut pään tiehyet ovat täysin normaalit ja silti aivan terveenä ollessani korvani menivät lukkoon Eiffel-torniin noustessa (hissillä).

Olen kerran myös kokenut niin rajun matalapaineen, että korvani menivät lukkoon, vaikka olin aivan paikallani ja ihailin vain myrskyä.

Kaikki Alpeilla tai muualla 'isommissa mäissä' lasketelleet tietävät myös kuinka helposti korvat menevät lukkoon vuorelle noustessa, vaikka huippukorkeus olisikin vain jossain 1.500 metrin korkeudessa.

En ikävä kyllä osaa sanoa mitään tuohon ap:n kysymykseen auttaako earit korvien lukittumisessa, koska en ole itse koskaan kokeillut tuollaista. En kuitenkaan usko, että se välttämättä on hyvä idea, sillä käsittääkseni sisäkorvan paine voi tasaantua myös muita reittejä pitkin kuin vain tärykalvon läpi ja silloinhan sisäkorvassa olisi alempi paine kuin ulkopuolella (jossa siis korvatulppa on lukinnut korvaan lähtöpaikan ilmanpaineen). Voin kyllä hyvinkin olla väärässä, sillä en ole mikään lääketieteen tai ihmisen anatomian tuntija...

Eareja täytyisi joka tapauksessa pitää tietenkin koko lentomatkan ajan, lähdöstä laskuun. Esim. Finnairilla on ilmailulääkäripalvelu, josta varmasti osataan antaa parempaa tietoa.

mun ei tarvi mennä ku Pohjois-Norjaan ja kun autolla tulee jyrkkää korkeaa mäkeä alas niin korvat menee lukkoon. Samoin lentokoneessa silloin tällöin, mutta aukeavat kyllä helposti enkä tunne kipua niin kuin jotkut muut.

• Marjut

Jos korvasi menevät helposti lukkoon ja jopa kipeytyvät (ja varsinkin flunssaisena!), niin laitapa juuri ennen nousua (ja laskua)nenätippoja.
      Johan helpottaa korviin(kin)!

Tämähän on vanha ja paljon käytetty konsti eritoten lapsilla, mutta toimii hyvin aikuisillakin.

Matkustelemme paljon, ennen miehen ja pojan (13 v) korvat aina kipeytyivät nousuissa ja laskuissa, mutta nykyään on AINA nenätipat mukana ja vaivasta on päästy.

Ja nenätipat siis nenään, ei korviin;-)

• Rookie dookie

Jep kiitos vastanneille, tosiaan täytyypä suihkuttaa tiehyet auki ja ottaa tropit ennen lähtöä. kyllä se sillä luulisi onnistuvan. toi eari juttu nyt oli ihan hatusta temmattu juttu, yritin vaan saada keskustelua aikaan. käytän eareita lähinnä rauhassa nukkumiseen =)

• Aika yksilöllinen juttu kyseessä, sillä riippuu täysin henkilöstä. Tarkoitatko nyt siis näitä apteekista saatavia korvatulppia joiden on väitetty lieventävän korvasärkyä lentomatkoilla?

Itselläni on viimeisimmästä lentomatkasta aikaa noin pari viikkoa ja ostin apteekista nämä korvatulpat lentomatkaa varten koska ajattelin että jos niistä vaikka olisi jotain apua. Mutta itselläni nämä korvatulpat eivät auttaneet ollenkaan ja kipu oli korvissa ihan yhtä sietämätön kun aina lentomatkojen aikana, joten itselläni näistä ei siis ollut minkäänlaista apua.

Riippuu tietenkin ihan henkilöstä ja jollain nämä saattavat jopa auttaa tuohon vaivaan. Olen ihmetellyt kun monilla ei tule lentomatkojen aikana minkäänlaista korvakipua, kun taas toiset joutuvat todellakin kärsimään lentomatkoista.

Itse kuulun juuri tähän viimeksi mainittuun ryhmään ja sen vuoksi yritän vältellä lentämistä kaikin keinoin.

• astiantuntija

Ei korva tulpat auta yhtään siihen etteivät korvat menisi lukkoon. Ihmisellä on nimenomaan onteloita pään sisällä, jotka ovat käytännössä suljetussa tilassa jossa vaikuttaa maanpäälinen ilmanpaine hetken aikaa.. Kestää hieman aikaa paineiden tasautua siellä onteloissa jos noustaan nopeasti korkealle tai lentokoneessa paineistusta viedään nopeasti "ylöspäin" vaikka paine todellisuudessaan laskee kun mennään korkeamalle.
      Ei se auta todellakaan jos laitetaan korvatulpat, sillä se matkustamon paine pääsee kuitenkin vaikuttamaan sisään nenän tai suun kautta..Ja samalla se paine tuntuu korvissakin koska ei tämä korvatulppa ole täysin tiivis jolloin tärykalvot pääsevät pullistumaan siellä korvassa.

• Olen miettinyt monet kerrat sitä että miksi tähän vaivaan ei ole vieläkään keksitty mitään parannuskeinoa?

Luulisi nyt että nykyaikaisen ja kehittyneen lääketieteen avulla olisi melko pikku juttu keksiä ratkaisu noin pieneen ongelmaan, näin ollen ihmisten ei tarvisi enää kärsiä lentomatkoilla tuosta pää ja korvasärystä jonka se ilmanpaine siellä aiheuttaa.

Tosin vain pieni osa ihmisistä kärsii tuosta vaivasta yhtä paljon kun toiset, mutta itselläni tuo korvien ja päänsärky on pahin mahdollinen ongelma lentomatkoilla. Kaiken lisäksi minulla tämä särky kestää vielä monta monituista päivää lentomatkan jälkeenkin. Sen vuoksi yritänkin välttää lentomatkoja aina kun se vaan on mahdollista.

En tiedä mistä johtuu että mitä korkeammalta lentokone joutuu laskeutumaan, niin sitä pahempi tuo särky tulee minulla aina olemaan. Varsinkin tämä lentokoneen laskeutumisvaihe on minulle se kaikkein pahin tilanne, siinä tuntuu todellakin että tärykalvot puhkeaa aivan varmasti.

Olen huomannut että kotimaan lennoilla koneet nousevat maksimissaan johonkin 6-8 kilometrin korkeuteen ja näin ollen se laskeutumisvaihe ei ole minulle ihan yhtä tuskallinen kun ulkomaan lennoilla joissa koneet nousevat noin 10-12 kilometrin korkeuteen. Tosin kyllä se kotimaan lennolta palautuminenkin kestää minulla aina vähintään pari päivää.

Itselläni korvat menevät jo lukkoon junassa kun juna menee tunneliin, sekä myös hississä joka nousee tarpeeksi korkealle. Mutta nämä ovat kuitenkin niin lyhytaikaisia juttuja ettei niiden takia tarvitse kärsiä montaa päivää kuten lentomatkojen vuoksi joissa matka on huomattavasti pidempi.

• lentelijä

Paineentasauskorvatulpat auttaa. Niitä ei kuitenkaan tahdo saada Suomesta. Joskus on kuulemma ollut myynnissä ulkomaan terminaalin, jollain kioskilla (siis ennen turvaportteja). Itse ulkomaanpuolelta en niitä ole löytänyt.

USA:N lentokentillä noita paineentasaustulppia on myynnissä. Hinta on noin 10 dollaria pari ja ne kestää n.2 nousua ja laskua. Idea perustuu tulpassa olevaan venttiiliin. Itse ole työmatkoilla räkätautisena saanut avun näistä tulpista. Nenäsumutteetkin auttaa.

• Nasu

En tiedä korvatulpista, mutta jos olet flunssassa/allergian vuoksi tukossa, pseudoefedriini auttaa, tunnetuin (ehkä jopa ainoa?)Suomessa myytävä merkki on Duact (nieltäviä kapseleita). Valitettavasti reseptilääke, mutta ehkä tohtorisetä kirjoittaisi määräyksen? Myös aikaisemmissa viesteissä suositellut nenätipat, suihkeet yms. auttavat.

• lääkärissä

kävin lääkärin pakeilla kun edessä on matka etelän lämpöön. Korvat ovat herkät menemään lukkoon ja kipu on sietämätön. Korvat myös tulehtuvat lennon jälkeen. Sain resptin Duactia varten , nasolin nenäsuihketta ja korvatipat heti lennon jälkeen kipuilevaan korvaan. Duacti aloitetaan 2 vuorokautta ennen lentoa ja lääke otetaan tunti ennen lentoa. Nasolin laitetaan heti koneessa. Lääke on nopea vaikutteinen. Käyhän hakemassa apua lääkäriltä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3342
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3147
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2546
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2528
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1943
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1840
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1455
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82