Häkkikoirat

Pahalta tuntuu

Surullisena katson häkkikoiria aina kun
ohi kävelen ja niitä kyllä löytyy; jopa taajamissa.
Joka kerta mietin että eikö näillä ihmisillä
ole sydäntä tai omaatuntoa kun pystyvät
pitämään koiria yötä päivää häkissä.
Koskaan niitä ei lenkillä vastaan tule.
Lähisukulaisellani oli myös vuosia sitten
metsästyskoira joka pääsi vain kerran syksyllä
mukaan metsälle.Kerran erehdyin lenkittämään
koiraa ja ette arvaa millaista meno oli.
Koira oli niin sekaisin ilosta että hän veti
minutkin kumoon ja teloin itseni.
Jälkeenpäin sain siitä nuhteita ja sain kuulla
että nyt koira odottaa koko ajan milloin pääsee
seuraavan kerran ulos.Tunsin itsekkin tehneeni
väärin.
Vaikeita asioita joihin on paha puuttua tai vaikuttaa.
En ymmärrä millaisia tällaiset ihmisevät ovat;
onko heillä sydäntä lainkaan vai ovatko aivan tunteettomia?

20

2946

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sth

Tarkoitat varmaan "tarhakoiria", häkin ymmärrän, että se on sellainen n.koirankokoinen kuljetushäkki.
      En minäkään ymmärrä, että hankitaan koira sinne pihatarhaan tai narunpäähän pihalle, eikä niistä välitetä sen enempää, ruoka vaan annetaan...

• Interaktio

Nyt on pakko sohaista ampiaispesää nimeltään suomenajokoirat.

Meinaan eikös se ole yleisin rotu suomessa? Rekisteröinnit montakotuhatta lie, ja paperittomat päälle. Mutta missä nämä koirat käyvät lenkillä? Minä liikun paljon myös ns. syrjäseuduilla ja muuallakin taajamien ulkopuolella. Aika harvinainen näky siellä ajokoira omistaja. Siis lukumäärään nähden niitä näkee todella harvoin lenkillä. Ja niitähän pitäisi liikuttaa todella paljon kunnon ylläpitämiseksi. Vai syötetäänkö niille syksyllä jotain kuntoa kasvattavaa ravintoa?

Vai rikkovatko ajokoiraihmiset lakia pitämällä koiriaan vapaana metsissä jahtikauden ulkopuolella? Toivottavasti, se toinen vaihtoehto ei ole yhtä hyvä.

Ja enhän minä tietenkään jokapaikassa ole kokoajan, joten voi olla, että ei vaan ole sattunut niitä koiria vastaan tulemaan. Mutta ihmeen paljon enemmän näkee saksanpaimenkoiria, noutajia ja muita yleisiä rotuja.

• Dreeveri

Ajavienkoirien omistajat eivät koiriaan "ulkoiluta" !Taas syksyllä
        antavat koirien juosta pitkin kylää vaikka
        vielä ei olisi edes metsästyskausi alkanut ja
        koirat pitäisi olla kytkettynän.
        Häkeissä tai tarhakoirina elelevät.

• hurtta-83
        Dreeveri kirjoitti:

tuli tuossa mieleen...
        Onneksi kaikki ei ole samanlaisia.
        Minun kummisedälläni on beagle hyvä mettäkoira..njoo...=) tosin enemmän se muistuttaa jotain sylikoiraa, aina sylissä...
        Ainakin kun minä ja kummisetäni tyttö(minun kaverini) käydään siel kylässä.
        Siellä on nää mettä koirat aina olleet samanlaisia...ajokoirat istuvat sohvalla pouliks isännän sylissä ja beagle nukkuu mahan päällä...ja sitä rataa...
        Nää koirat kyllä pidetään kunnossa jouksuttamalla niitä päivittäin lenkillä...mitenkäs muuten ne ajo kunnossa pysyvät...ompa tainut ainakin yksi kummini koira olla joku ajomestari tai vastaava...ainakin oli joskus sen jonkun lehen kannessa!

• hatamm

Minäkin tunnen paljon koira-ihmisiä, niin täällä kaupungissa kuin maaseudullakin, mutta ainoastaan yhdellä heistä on lemmikkinä ajokoira. Usein sitä ollaan kavereiden kanssa ihmeteltykin, missä nuo kaikki ovat jos se kerran on yleisin koirarotu Suomessa.
        Toinen rotu on pystykorva. Minä en tiedä ketään jolla sellainen olisi. En edes täällä netissä ole kuullut kenelläkään sitä olevan. Mistä nämä luvut siis tulevat?

• ajuri
        hurtta-83 kirjoitti:

tuli tuossa mieleen...
        Onneksi kaikki ei ole samanlaisia.
        Minun kummisedälläni on beagle hyvä mettäkoira..njoo...=) tosin enemmän se muistuttaa jotain sylikoiraa, aina sylissä...
        Ainakin kun minä ja kummisetäni tyttö(minun kaverini) käydään siel kylässä.
        Siellä on nää mettä koirat aina olleet samanlaisia...ajokoirat istuvat sohvalla pouliks isännän sylissä ja beagle nukkuu mahan päällä...ja sitä rataa...
        Nää koirat kyllä pidetään kunnossa jouksuttamalla niitä päivittäin lenkillä...mitenkäs muuten ne ajo kunnossa pysyvät...ompa tainut ainakin yksi kummini koira olla joku ajomestari tai vastaava...ainakin oli joskus sen jonkun lehen kannessa!

Meitä on niin monenlaista isäntää /emäntää.
        Kaikilla tyylinsä pitää koiria sisällä tai ulkona,häkissä tai tuvassa,hyvää tai huonoa hoitoa .Onnellinen kuitenkin se koira kun
        kaikki sen elämässään on hyvin ja huolettu.

• Dude
        Dreeveri kirjoitti:

meidän Dreeveri poika kyllä on kotona koko ajan, siis sisällä. Nukkuu porukoiden sängyssä ja istuu sohvilla, lenkitetään joka päivä, ei pietä irti juoksentelemassa ympäri kylää! Että ei kaikki ajavatkoirat elä häkissä eikä niiden kohtalo ole häkki! Ei meillä ainakaan! Nytkin poika vetää sikeitä lakanoiden välissä, että sellainenpa on meidän Dreeveri!! :) :)

• wuffis

Niinpä, meidänkin lähistöllä asustaa koira tarhassa ympäri vuoden. Aina joskus näen sen kyllä lenkillä mutta epäilen että se lenkittäminen on aika harvinaista, varma en ole.
      Se on kyllä täysin ulko koira edes kovilla pakkasilla se ei suostu sisällä olemaan. Täytyy kyllä sanoa että omistajakin on varsin persoonallinen tapaus...
      Itsekään en pidä tuollaisesta koiran pidosta, jos siitä jotain positiivista hakee niin hyvä vahti se on, muistaa haukkua jos jotain ylimääräistä liikettä on alueella. Ei nimittäin täällä varkaita pyöri!

• minä

Mullakin on ns. kaveri, jolla on saksanpaimen koira. Se on ulkona kesästä talveen liian pienessä tarhassa. En ole koskaan kuullut että sitä vietäisiin lenkille, vaikka maalla asuvat ja vielä omakotitalossa,minkä ympärillä on iso piha. Samoin on ruuan suhteen. Omistajat eivät anna koiralle mitään kunnon ruokaa. Esim. yksien bileiden jälkeen koira sai ylijääneet sipsit päiväruuaksi!!!

• Pia

Kyllä suurten kasvattajien koirien elämä
      on valta osaltaan " HÄKKIKOIRANA" elämistä
      kotona tai näyttelyissä.Kukas niin suurta määrää
      lenkityttäisi ? toiminta perustuu kasvattamiseen
      ja nlyyn/eli esiin tuomiseen.Meriittiä haetaan nimennomaan näyttelyistä.Materiaalia pitää olla paljon että myös tulosta syntyy (pentuja).

• olenko suur kasvattaja tai pien kasvattaja, mutta meillä on tasan yksi häkki ja sekin näyttelyitä varten. Kyllä ne suur kasvattajat joutuvat koiriaan lenkkeilyttämään. Nyky näyttelyissä kun ei pärjätä ilman kunnon lihaksia ja niitähän ei tule tarhassa tai häkisssä olemisesta. Myös suurkasvattajat joutuvat koiriensa turkit ym huoltamaan viimeisen päälle, joten siinäkin suhteessa tulee sitä koirien kanssa seurustelua hoito toimien osalla ihan kiitettävästi tehtyä. Suurkasvattajilla tai mitä sitten tarkoitatkin, on myös paljon koiria sijoituksissa ja yhteisomistuksissa. Koulutukset mukaan lukien, sillä ethän sinäkään toki luule, että kokenut mainetta niittänyt kasvattaja tuosta vain tempaa pystymetsästä häkin tai tarhan perukoilta koiran esiin ja vie sen siitä vain näyttelyyn. Eikä sitä tulosta synny määrästä vaan laadusta.
        Menestynyt kasvattaja vaikka nyt sitten suurkasvattajakin on erittäin tarkka koirista joita käyttää jalostukseen.

• PoliceGirl82
        umalehtinen kirjoitti:

olenko suur kasvattaja tai pien kasvattaja, mutta meillä on tasan yksi häkki ja sekin näyttelyitä varten. Kyllä ne suur kasvattajat joutuvat koiriaan lenkkeilyttämään. Nyky näyttelyissä kun ei pärjätä ilman kunnon lihaksia ja niitähän ei tule tarhassa tai häkisssä olemisesta. Myös suurkasvattajat joutuvat koiriensa turkit ym huoltamaan viimeisen päälle, joten siinäkin suhteessa tulee sitä koirien kanssa seurustelua hoito toimien osalla ihan kiitettävästi tehtyä. Suurkasvattajilla tai mitä sitten tarkoitatkin, on myös paljon koiria sijoituksissa ja yhteisomistuksissa. Koulutukset mukaan lukien, sillä ethän sinäkään toki luule, että kokenut mainetta niittänyt kasvattaja tuosta vain tempaa pystymetsästä häkin tai tarhan perukoilta koiran esiin ja vie sen siitä vain näyttelyyn. Eikä sitä tulosta synny määrästä vaan laadusta.
        Menestynyt kasvattaja vaikka nyt sitten suurkasvattajakin on erittäin tarkka koirista joita käyttää jalostukseen.

Yhdyn kahteen edelliseen kyllä minäkin. Tunnen monia kasvattajia, joilla on kymmenkunta koiraa. Esimerkkinä tietämäni noutaja-kasvattajat. Paitsi että koirat pärjäävät näyttelyissä, ne myös käyvät metsällä ja säännöllisesti kokeissa ja treenaamassa. Niinkuin noutajan kuuluukin.

Totta on myös se, että noita häkissä eläviä ajureita on aivan liikaa. Totuus on kumminkin se, että vaikka koira olisi kuinka hyvä ajuri, se vaatii myös lihashuoltoa ja -kuntoa hyvään suoritukseen kyetäkseen. Tottakai on niitäkin, joille koira ajaa vain muutaman pupun omaan pöytään ja se siitä. Ne, jotka kilpailevat koirillaan ja aktiivisesti niillä metsästävät, joutuvat tekemään kovaa työtä pitääkseen koiran kunnossa. Hiihtäen, pyöräillen ja vaikka potkukelkalla.
        Näitä olen joitakin tuntenut ja uskokaa huviksenne; osalla se ajokoira jopa nukkuu isännän vieressä! Eli ei huononna ajuria sisälläpito, vaikka vanha kansa niin uskookin.

• koiranen
        umalehtinen kirjoitti:

olenko suur kasvattaja tai pien kasvattaja, mutta meillä on tasan yksi häkki ja sekin näyttelyitä varten. Kyllä ne suur kasvattajat joutuvat koiriaan lenkkeilyttämään. Nyky näyttelyissä kun ei pärjätä ilman kunnon lihaksia ja niitähän ei tule tarhassa tai häkisssä olemisesta. Myös suurkasvattajat joutuvat koiriensa turkit ym huoltamaan viimeisen päälle, joten siinäkin suhteessa tulee sitä koirien kanssa seurustelua hoito toimien osalla ihan kiitettävästi tehtyä. Suurkasvattajilla tai mitä sitten tarkoitatkin, on myös paljon koiria sijoituksissa ja yhteisomistuksissa. Koulutukset mukaan lukien, sillä ethän sinäkään toki luule, että kokenut mainetta niittänyt kasvattaja tuosta vain tempaa pystymetsästä häkin tai tarhan perukoilta koiran esiin ja vie sen siitä vain näyttelyyn. Eikä sitä tulosta synny määrästä vaan laadusta.

EN LUULE vaan tiedän,kasvattajan jolla on
        paljon näyttelykoiria jotka asuvat Bokseissa kuin
        " kerrostalossa".Toisten rotujen turkit ON myös
        helppoja ei tarvitse laittaa viimeisen päälle
        ja lihaksistoa ei näy , sen verran turkki peittää näyttelyssä ja hyvin pärjäävät!
        ....eivät KAIKKI SUURKASVATTAJAT ole tarkkoja
        koiristaan mitä käyttää jalostukseen....
        ...VALITETTAVASTI !

Minusta olet hyvä pien kasvattaja ja pitäähän
        näyttelyhäkki olla ,se on taas eri juttu se.

• kukkahattuinen
        koiranen kirjoitti:

ja lihaksistoa ei näy , sen verran turkki peittää näyttelyssä ja hyvin pärjäävät!
        ...VALITETTAVASTI !

Jos tietosi on faktaa puutteista kasvattajan toiminnassa,niin ilmoita viranomaisille,rotuyhdistykselle ja Suomen Kennelliitolle välittömästi.

Toiseksi.Kyllähän ne ulkomuototuomarit myös kokeilevat koiran lihaksistoa.Jos upean turkin alla "ei ole mitään",niin se on takuuvarmasti arvostelu T,korkeintaan H.

• koiranen kirjoitti:

...VALITETTAVASTI !

välittömästi eläisuojeluyhdistykseen ja kennelliittoon. Pistävät tarkastajat asialle. Tuollainen on törkeää käytöstä ja sotii kaikkea inhimmillisyyttä vastaan.

• hurtta-83

Mun kaverin isäpuolella oli joskus oikein kaunis saku narttu. Tosin se ei hirveesti muistuttanu sakemannia, vaan lähinnä sutta.
      Koira oli AINA pihalla, takapihalla, junaradan vieressä.Ei se sieltä paljon ihmisiä nähnyt ja olikin menettänyt totaallisesti luottamuksen ihmiseen, puri kaikkia lähelle tulijoita.
      Turkki oli paksu(ihan kuin hirvikoiralla), aivan takussa ja likainen, kynnet kasvaneet vinoon ja tassut levinny ja anturat repeilly.
      Ei ollut koiran elämässä muuta kuin n.2metriä pitkä naru ja koppi missä ei ollut minkäänlaista lämmitystä(lauta hökötys), tai pehmustetta...
      talvisin ei ollut edes vettä, kun vesi oli peltiämpärissä ja aina tietenkin jäässä.

Minä olin ihan pikkutyttö sillon, jotain 14 olisinko ollu, monesti kävin oman saku narttuni kanssa siellä kylässä ja mies aina kehui narttuani kun se jäi nätisti ja haukkumatta istumaan portinpieleen ja sisälläkin osasi olla hiljaa ja höyryymättä.

Kerran kerroin et minä käyn koirani kanssa erillaisissa koulutuksissa ja kaverini innostui, josko hänkin voisi "omaa" sakuaan kouluttaa.

Ja ukko antoi koiran meidän mukaan lenkille.
      Koira oli aivan taivaissa, se sai vihdoin huomiota, ei enää yrittänytkään purra minua vaan juoksi luokseni ja nuoli koko naamani...
      Me ruvettiin käyttää koiria jokapäivä ulkona ja pitkillä lenkeillä ja se koira oppi pikkuhiljaa kävelemään hienosti kaupungissakin ja hienosti se käyttäyty sisälläkin(meillä oli monesti), tosin puri kaikkia jotka yrittivät sitä koskea(isä sai hammasti ja veljeni)

Noh minä sitten kerran ajattelin et pesen koiran ja harjaan takut ja hoidan muutenkin kuntoon että kestää paremmin sitä kylmää...pesin, harjasin, leikkasin kynnet, lyhensin rehottavat tassukarvat(ettei lumi niihin tarttuisi).
      Sitten hyvin ylpeänä vein koiran takaisin ja sain kuulla miten tyhmä olin ollut, pihakoiria ei hoideta.

Jos meillä olis ollu mahdollisuus ottaa toinen koira silloi, niin varmasti oltas se otettu ja siitä ois saanu tosi hyvän kaverin...
      Onneksi se mies antoi sen koiran sitten pois, vai liekko ampui sen...taivaassa sillä olisi ainakin kaikki hyvin.

Se on niin jumalattoman sairasta, pitää ottaa koira ja jättää se sitten sinne pihanperälle.
      Voihan sillä sitten aina lesoilla "on mullakin vihanen saku" tyyliin.

Joskus tuntuu ettei aikuiset ihmiset ymmärrä miten hienon kumppanin ne on saanu, koira antaa täysin itsensä sinun käsiisi ja joku pässi hylkää sen pihan perälle...
      MUlle nää jokaikinen hännänheiluttaja täällä kotona on jotain niin tärkeetä, että ei sitä sanat riitä kertomaan.Ne on meidän kodin sydän, jokainen näistä on oma ihana persoonansa ja minä olen näiden kaikkien "äiti". Se joka huolehtii siitä, että jokaikinen elämänsä sekuntti on näillä karvakuonoilla turvallista ja onnellista aikaa.Jokaikinen sekuntti ne ´tietävät olevansa osa meidän laumaa, se osa jota ilman laumaa ei olisi.

Pitää kuitenkin muistaa että osa niistä häkkikoirista on niitä isännän parhaita ystäviä, ne käyvät metällä ja koirat saavat olla myös sisällä talossa...minunkin hyvin monella tutulla on koirat päivällä häkissä ja mettä koirat on "aina" häkissä, mut ne käytetään lenkillä, niille annetaan rakkautta ja huolenpitoa.
      Kopeissa on lämmitykset, ja tarhat pidetään siistinä, koirat saavat tulla myös sisälle taloon...ja häkit on pihalla keskeisellä ja näkyvällä paikalla niin että koirat on aina näkösällä...nille jutellaan, annetaan ruuat ajallaan, vesikipot on puhtaat ja vesi on todellakin aina sulaa!Niitä paijataan ja annetaan herkkuja yms.
      Ei näissä mitään vikaa ole...

• ulko koira

Meillä oli ulkokoira, jota kyllä hoidettiin kunnolla! Ja sydäntäkin meillä on!
      Kaikki ei ole sellaisia, jos muutamalla näkemällä koiralla olot on niin.
      Koirassamme oli suomenpystykorvaa, samojedia ja karjalankarhukoiraa, joten talvella turkki oli niin paksu että sisällä sillä oli liian kuuma. Eikä se sisällä pysynyt, jos ulko-ovet eivät olleet lukossa pääsi se itse ulos omille teilleen.
      Tietenkin jos ulkona oli aivan älytön pakkanen otettiin se sisälle! Totta on että vesi jäätyy talvella, mutta ainakin meillä sitä käytiin useaan otteeseen päivän aikana vaihtamassa.
      Lenkilläkin kävimme eikä oletettu ikinä että onhan se ulkona, ei sitä enää tarvi ulkoiluttaa.
      Aitausaule oli myös suht iso, paljon paljon pienempiäkin olen nähnyt. Sillä oli selvä paikka peränurkassa jossa kävi tarpeillaan ja sieltä ne oli helppo siivota.
      Oli myöskin kova karkailemaan, mutta aina tuli takas kotiin. Kerran oli kaivanut pienen kolon ja päässyt aidan alta pois, tuotiin kotiin oikein poliisiautolla :)
      Jos olimme teidän mielestä sydämmettömiä ja rääkkääjiä niin en voi sille mitään.
      Sitä emme ole.
      Sitä en ymmärrä jos suomen ajokoiria pidetään ympärivuoden ulkona, kuinka ne tarkenee?

Meidän koira eli hyvät ja rakastetut 13 vuotta.

• Gikke

eivät tietenkään suinkaan kaikki häkkikoirien omistajat ole vastuuttomia vaan pitävät koiristaan hyvää huolta. onhan koirarotuja, jotka viihtyvät paremmin ulkona kuin sisällä. virikkeitä pitää silti olla. leluja, leikittämistä ja lenkittämistä ja yhdessäoloa. tiedän tälläisiä onnellisiakin häkkikoiria. mutta ikävä kyllä tiedän surullisiakin tapauksia. kun olin noin viisi vuotias, oli mummulan naapurissa ajokoira jota pidettiin tarhassa. tarha oli todella pieni ja muistan kuinka koira välillä aina itki tarhassaan yksinään, kun perheen toinen koira (kiinanpalatsikoira) sai kaiken huomion ja kehut. ajokoiralle sensijaan huudettiin "turpa kiinni tai tulee selkään!". olin sen verran pieni, etten tietenkään tajunnut paljon koirien hoidosta tai pidosta, mutta sen muistan että olin surullinen koiran puolesta kun omistaja sille niin pahasti huusi. serkkuni sitten pyysi minua mukaansa kysymään eräänä päivänä ajokoiran omistajalta voidaanko viedä sitä lenkille. koiran omistaja tokaisi: " viekää vain mutta se kyllä sitten vetää" omistaja haki koiralle vajasta paksua narua ( kuvitella, sillä ei ollut edes omaa hihnaa!) ja haki koiran meille. voi sitä riemua ja iloa kun koira tajusi pääsevänsä meidän mukaan lenkille. se kyllä veti, mutta saimme pidettyä siitä kiinni. otimme tämän koiran ulkoilutuksen tavaksi aina kun kävimme mummolassa ja koira oli aina yhtä iloinen. kesäisin veimme sitä joenrannalle ja talvisin laitoimme sen kiskomaan pulkkaa perässään. tätä jatkui pari vuotta. sitten, erään kerran kun olimme taas menossa ulkoiluttamaan "retua" , se ei enää ollutkaan tarhassaan. " se sairastui," omistaja sanoi meille.minä ja serkkuni itkimme monta päivää retun perään. (omia eläimiä meillä ei ollut) vanhempana minulle kerrottiin että omistaja oli ampunut koiran, syytä ei tiedetty. että tälläinen tarina. vieläkin nousee hymy suupieliin kun muistelee kuinka riemuissaan koira oli aina nähdessään meidät, kun tiesi pääsevänsä liikkumaan :)

• Dude

no toivottavasti koira oli sairas, ettei omistaja turhaan ampunut!!

• jo'ann

Meidän koira elää tarhassa(metsästyskoira)eikä sen elämä ole mitenkään huonoa. me lenkitämme sitä ja se pääsee metsälle syksyllä ja joskus muulloinkin. ja asumme taajama-alueella! älä siis yleistä, ei kaikilla tarhassa elävillä koirilla ole huonot olot!!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      105
      4690
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      395
      1418
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      187
      1081
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1062
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      990
    6. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      912
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      911
    8. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      901
    9. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      10
      897
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      876
    Aihe