Pennuthan rokotetaan 3kk ikäisinä ensimmäistä kertaa...Olen saanut kuulla, jottei muka pentua voisi ulkoiluttaa ennen ensimmäistä rokotustaan? Jokseenkin kuulostaa hullulta, mutta tahtoisin tietää, pitääkö tämä paikkansa...? Asun kerrostalossa, joten muitakin koiria on paljon naapureissa. Kiitos jo etukäteen vastanneille :-)
pentu tulossa taloon!
6
492
Vastaukset
...minä ainakin ulkoilutin koiraani ennen rokotusta, en vain päästänyt sitä haistelemaan muiden jätöksiä, ja muutenkin tarkkaan seurailin ettei se liikaa tutkiskele kaiken maailman puskia ja ojia. Ja muiden koirien kanssa ei kannata hirveästi antaa peuhailla.
ei toisaalta ole pahaksi koskaan. Tällainen käytäntö on ollut. Kannattaa myös miettiä asuinpaikkansa ja sitä onko siellä paljon noita salakuljetettuja koiria. Juurihan on ollut muutamia parvo epidemioita oliko se nyt alkusuvesta.
Kasvattajana neuvon varovaisuuteen, mutta siinäkin käyttämään maalaisjärkeä. Eli älä päästä koiraasi muiden koirien lähelle ennen rokotuksia ja vältä toisten koirien jätöksiä.
Meille tulijat joutuvat aina pesemään kätensä jos meillä on pennut, enkä hirveän mielelläni ota silloinkaan kylään toista koiraharrastajaa,koska en voi tietää mitä hän ehkä vahingossa tuo tuliaisiksi omista koiristaan.
Onnea pennun kanssa.- PoliceGirl82
Enemmän lopetetaan nuoria koiria epäsosiaalisen käytöksen takia kuin rokottamattomana saadun taudin takia. On tärkeää, että koira saa positiivisia kokemuksia 8-20 ensimmäisen viikon aikana. Tutustuta se VARMOIHIN ja LUOTETTAVIIN koiriin, jotka on rokotettu ajallaan ja jotka tunnet hyvin. Pitkiä lenkkejä sen kanssa et voi hetkeen tehdäkään, mutta vie se mahdollisimman paljon liikenteen, ihmisten ja outojen ympäristöjen sekaan, jotta vältyt myöhemmin ongelmilta. Älä tosiaan anna nuuskutella epämääräisyyksiä ulkona, mutta sosiaalistaminen on tärkeää.
Juttele toisten alueellanne asuvien koiranomistajien kanssa. Toki kaikkia rekkuja ei tarvitsekaan pennun tavata, mutta muutama tuttu ja turvallinen on ihan ok ja hyväksikin. - Interaktio
Kyllä voit ulkoiluttaa. Pennulla on emolta saatuja vasta-aineita veressään, ne suojaavat rokotukseen asti. Eivät toiki rokotuksen veroisesti. Näin minulle on ainakin el.lääk. kertonut.
Toki pitää noudattaa varovaisuutta, vieraita koiria kannattaa välttää, mutta toisaalta, pitäähän pentua totuttaa muihin koiriin. Joten ei pentua täysin kannata muista koirista eristää. Valitkaa kaveriksi joku terve ja rokotettu yksilö. Ulkoilualueeksi tietty kannattaa valita mahd. vähäkoirainen alue jätöksien ym. takia.
Tästä aiheesta on aikamoisen eriäviä mielipiteitä. Ja lieneekö vielä rotukohtaistakin. - kata
jos löytyy oma takapiha niin siellä olisi parempi ulkoiluttaa ennen rokotusta.
- pennunomistaja
Itse kun otin koiranpennun luulin myös että "en voi kiikuttaa sitä mukanani" kodin ulkopuolella.
Ilmottauduin kuitenkin pentukurssille kun koira oli 8 viikkoinen, missä oli toistakymmentä muuta koiraa... Kyselin asioista myös eläinlääkäriltä ja tosiaan, vastauksia tuli monen sorttista. Pennussa on emältä "perittyä" vasta-ainetta aina tuonne 12-viikkoiseksi asti, eli koira on suht turvassa vaikka sitä veisitkin (ja pitääkin jos haluat sosiaalisen koiran) ennen rokotusta ihmisten ja koirien ilmoille. Totta sekin että kannattaa katsoa vaikka sellainen koira pentusi ensimmäiseksi ystäväksi josta olet varma että se on asianmukaisesti rokotettu ja kunnossa (esim. jonkun ystäväsi koira). Itse tein niin, ja olen erittäin positiivisella mielellä koirani sosiaalisesta kanssakäymisestä outojenkin ihmisten ja koirien suhteen (nyt pentuni on jo rokotettu).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle442972Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖362631Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532584Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1012244Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle482084Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3381874- 1501546
- 731408
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231188Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.281175