rattijuopumus

kaaleppi

vaikuttaako 2 törkeää rattijuopumusta kuljetusalan koulutukseen/töihin pääsyyn? tai yhdistelmäkortin saantiin? hölmöilyistä aikaa 5 ja 1.5 vuotta

34

7216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulutukseen

      tietääkseni vaikuttaa.

      • sompi

        kyllä vain. koulutukseen pyrkiviltä vaaditaan ajokorttirekisterin tiedot kirjallisena, jotka tilataan AKE:sta. siinä näkyvät kaikki vakavammat asiat 5 vuoden ajalta, ja rj-tiedot eivät katoa laisinkaan.


      • Mie
        sompi kirjoitti:

        kyllä vain. koulutukseen pyrkiviltä vaaditaan ajokorttirekisterin tiedot kirjallisena, jotka tilataan AKE:sta. siinä näkyvät kaikki vakavammat asiat 5 vuoden ajalta, ja rj-tiedot eivät katoa laisinkaan.

        Katoaa 15:sta vuoden kuluttua tapahtumasta. Yhden ratin voisi ehkä panna nuoruuden piikkiin muttei kahta. Varmaan 95% ajanut joskus maistissa mökkitiellä, mutta kahteen käryyn tarvitaan alkholiongelma ja useita kymmeniä rattijuopumuksia joten kattele vaan muita hommia.


    • driver

      Yksi kaverini haki 3kertaa yhd.kussille ja ei päässy yhden rattijuopumuksen takia. Ja kyllä käy mielessä oletko sopiva alalle jos sulla on kaks käryä... Nehän on vain käryjä, eli kuis usein ajelet kännissä...

      • kaaleppi

        alle 10 kertaa kaikkiaan. viimeisen käryn jälkeen en kertaakaan.
        nyt takana 3 tipatonta kuukautta ja muutenkin elämä muuttunut.
        meinaan vaan, että onko niihin ce- ym.koulutuksiin niin tungosta, että niihin voi kuoria kermat päältä.
        työpaikkoja ainakin riittäis.
        kieltääkö jokin laki ex-rattijuopon koulutukseen tai töihin ottamisen vai oiskohan mahdollisuus. kun nuo auto- ja konehommat kiinnostaa.


      • eikiveiki
        kaaleppi kirjoitti:

        alle 10 kertaa kaikkiaan. viimeisen käryn jälkeen en kertaakaan.
        nyt takana 3 tipatonta kuukautta ja muutenkin elämä muuttunut.
        meinaan vaan, että onko niihin ce- ym.koulutuksiin niin tungosta, että niihin voi kuoria kermat päältä.
        työpaikkoja ainakin riittäis.
        kieltääkö jokin laki ex-rattijuopon koulutukseen tai töihin ottamisen vai oiskohan mahdollisuus. kun nuo auto- ja konehommat kiinnostaa.

        mitä luulet että tuleva työantaja digaa moninkertaisesta rattijuoposta...


      • pankkirosvokaan
        eikiveiki kirjoitti:

        mitä luulet että tuleva työantaja digaa moninkertaisesta rattijuoposta...

        varmaan pääse pankkiin töihin, miks sitten rattijuoppo ratin taakse?
        jos tekee erehdyksiä niistä joutuu joskus maksamaan. tuo on vain kikkien meidän muiden hyväksi.


      • kaaleppi
        pankkirosvokaan kirjoitti:

        varmaan pääse pankkiin töihin, miks sitten rattijuoppo ratin taakse?
        jos tekee erehdyksiä niistä joutuu joskus maksamaan. tuo on vain kikkien meidän muiden hyväksi.

        tulihan natsista paavi.
        narkkarista usa:n presidentti. jne...


      • kaaleppi kirjoitti:

        alle 10 kertaa kaikkiaan. viimeisen käryn jälkeen en kertaakaan.
        nyt takana 3 tipatonta kuukautta ja muutenkin elämä muuttunut.
        meinaan vaan, että onko niihin ce- ym.koulutuksiin niin tungosta, että niihin voi kuoria kermat päältä.
        työpaikkoja ainakin riittäis.
        kieltääkö jokin laki ex-rattijuopon koulutukseen tai töihin ottamisen vai oiskohan mahdollisuus. kun nuo auto- ja konehommat kiinnostaa.

        Ei millään pahalla,mutta on paljon muita hommia joihin ex-rattijuoppo on sopiva. Vaikea on tapojaan muuttaa ja viina ja ajaminen ei o hyvä yhdistelmä,ei millään kulkuneuvolla.

        En mäkään o pystyny ylensyömistä lopettaan vaikka järkeä onkin päässä olevinaan,onneks ylipaino ei vielä o ajamiseen vaikuttanu.

        Koulutukseen et todennäköisesti tule pääsemään,kermat vaan kuoritaan päältä,siis katsotaan soveltuvuus alalle.


      • kaaleppi
        virgo65 kirjoitti:

        Ei millään pahalla,mutta on paljon muita hommia joihin ex-rattijuoppo on sopiva. Vaikea on tapojaan muuttaa ja viina ja ajaminen ei o hyvä yhdistelmä,ei millään kulkuneuvolla.

        En mäkään o pystyny ylensyömistä lopettaan vaikka järkeä onkin päässä olevinaan,onneks ylipaino ei vielä o ajamiseen vaikuttanu.

        Koulutukseen et todennäköisesti tule pääsemään,kermat vaan kuoritaan päältä,siis katsotaan soveltuvuus alalle.

        kyllähän tämän yleisen epäilyn ymmärtää.
        vaan onneksi ne alkolukot tulee pakolliseksi lähi vuosina


      • yrjöx
        kaaleppi kirjoitti:

        alle 10 kertaa kaikkiaan. viimeisen käryn jälkeen en kertaakaan.
        nyt takana 3 tipatonta kuukautta ja muutenkin elämä muuttunut.
        meinaan vaan, että onko niihin ce- ym.koulutuksiin niin tungosta, että niihin voi kuoria kermat päältä.
        työpaikkoja ainakin riittäis.
        kieltääkö jokin laki ex-rattijuopon koulutukseen tai töihin ottamisen vai oiskohan mahdollisuus. kun nuo auto- ja konehommat kiinnostaa.

        Kyllä minusta tuntuu notta ei oo kerman kuorinta kursseilla onnistunut kun katsoo nykyistä rekkamiesten touhua.
        Joten kyllä kannattaa hakea kurssikeskusten omaehtoiseen koulutukseen, sinne on tilaa.
        Työvoimakoulutuksessa on ne viidensadan päivän rahtimiehet, jotka ei niin enää töistä välitä.


      • virgo65 kirjoitti:

        Ei millään pahalla,mutta on paljon muita hommia joihin ex-rattijuoppo on sopiva. Vaikea on tapojaan muuttaa ja viina ja ajaminen ei o hyvä yhdistelmä,ei millään kulkuneuvolla.

        En mäkään o pystyny ylensyömistä lopettaan vaikka järkeä onkin päässä olevinaan,onneks ylipaino ei vielä o ajamiseen vaikuttanu.

        Koulutukseen et todennäköisesti tule pääsemään,kermat vaan kuoritaan päältä,siis katsotaan soveltuvuus alalle.

        No rattijuopumus ei liity mitenkään alkoholismiin useimmiten.

        Itsekin vedin eilen illalla ainakin puoli kopppaa neloskaljaa, ja silti aijon tänään lähteä ajamaan autoa jossain vaiheessa, ja ensi kerran juon ehkä keskiviikko illalla kun menen saunaan...

        Kannattaa muistaa että kuka tahansa työnantaja voi soittaa käräjäoikeuteen, ja kysyä nimellä mitä kaikkea löytyy. Tosin jos on vaihtanut nimensä, niin silloin ne vanhat jutut ei löydy sillä uudella nimellä lainkaan :)


    • joppe

      .... oli puhetta tuolla koulussa et yli viis vuotta vanhoista jutuista ne ei välitä enään...
      hommaa nuppi hommia muutamaks vuodeks ja yritä uudelleen!:) sit ku sitä kokemusta ja järkeä karttuu niin olet sitä kermaa!;)

      • Rekkanainen

        ...tai sinua mollaten,mutta kuljetusala ei ehkä kuitenkaan ole sinulle oikea valinta :(

        Työnantajan roolissa sanon aivan suoraan,etten ottaisi töihin ketään,joka olisi kärynnyt ratista yhdenkään kerran!! Ja uskon aika monen kollegan allekirjoittavan saman asian. Liian riskialtista, valitan :(

        Mietipä sitä konepuolta tai autonasentajan koulutusta, HYVISTÄ raskaan puolen asentajista on pula!!!


      • Rekkanainen
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...tai sinua mollaten,mutta kuljetusala ei ehkä kuitenkaan ole sinulle oikea valinta :(

        Työnantajan roolissa sanon aivan suoraan,etten ottaisi töihin ketään,joka olisi kärynnyt ratista yhdenkään kerran!! Ja uskon aika monen kollegan allekirjoittavan saman asian. Liian riskialtista, valitan :(

        Mietipä sitä konepuolta tai autonasentajan koulutusta, HYVISTÄ raskaan puolen asentajista on pula!!!

        ...sori Joppe,tuli tuo ed.kirj.sinulle jatkoksi,piti kirjoittaa se aloittajalle.


      • Rekkanainen kirjoitti:

        ...tai sinua mollaten,mutta kuljetusala ei ehkä kuitenkaan ole sinulle oikea valinta :(

        Työnantajan roolissa sanon aivan suoraan,etten ottaisi töihin ketään,joka olisi kärynnyt ratista yhdenkään kerran!! Ja uskon aika monen kollegan allekirjoittavan saman asian. Liian riskialtista, valitan :(

        Mietipä sitä konepuolta tai autonasentajan koulutusta, HYVISTÄ raskaan puolen asentajista on pula!!!

        En ottais kärynnyttä kuljettajaksi,tosin en ole työnantaja vaan siinä toisessa roolissa. Mikään ei tietenkään estä yrittämästä,sittenhän sen tietää miten suhtaudutaan. Onhan niitä raitistuneita,tiedän henkilökohtaisestikin ainakin yhden joka raitistui 9 vuodeksi ja sitten taas uusi putki ja käry ja elämä uusiks. Ei millään pahalla.


      • Naisen logiikkaa
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...tai sinua mollaten,mutta kuljetusala ei ehkä kuitenkaan ole sinulle oikea valinta :(

        Työnantajan roolissa sanon aivan suoraan,etten ottaisi töihin ketään,joka olisi kärynnyt ratista yhdenkään kerran!! Ja uskon aika monen kollegan allekirjoittavan saman asian. Liian riskialtista, valitan :(

        Mietipä sitä konepuolta tai autonasentajan koulutusta, HYVISTÄ raskaan puolen asentajista on pula!!!

        Kyllä nyt taas nähtiin,kun ämmät pystyy ajamaan näitä nykyisiä "autoja", se on ollu monella karjulla aikanaan hyvä ratkaisu alkoholiongelmaan jatkaa ajohommia, jos on joskus töpännyt.Eipä tule dokailu,ihan ekana mieleen.Mieti myös tämä puoli kolikosta.


    • rahtari oy

      Moi,

      Rattijuoppouskäryt vaikuttaa positiivisesti.
      Koska ammattiliikenteessä käryjä on jatkuvasti, silloin koulutukseen hakeneella on ko alasta kokemusta.

      Ei muuta kun kouluun ja rekkaa ajamaan. Mahdollisimman paljon kilometrejä vuoteen niin oppii. Nykyään on hieman rajoitettu ajoa, mutta keveästi jos ei ole ihan laiska kaveri niin ajelee 200000km vuoteen. Tyrät ryskyyn vaan.

    • lisää kuppii vaa

      Lervolla ja rattijuopumuksella ei ole mitään yhteistä. Ajaa kunnon sooseissa, tujuissa ja sumussa. Savet kolitseissa mylvii. Otsallaan nojaa auton oveen kun kusee etupyörään. On se hassu konna!

    • Anonyymi

      Ajokorttiote kertoo ratit ym mitä kouluttaja vaatii ennen koulutuksen aloitusta...

    • Anonyymi

      Udhda koko koulutus, siwasta saa pussikaljaa ja seinästä rahnaa.

    • Anonyymi

      Vakavaa keskustelua alkolukoista

      • Anonyymi

        Kyllä pääset koulutukseen, pistä papereiten väliin muutoma satanen, kummasti auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pääset koulutukseen, pistä papereiten väliin muutoma satanen, kummasti auttaa.

        Siwamies ja tämä onneton joka luulee olevansa Venäjällä ja rahalla selviää kaikesta .... en kommentoi trolleja ,henkilöitä tyhmiä kuin loppuun käytetty kumisaapas joka on reikiä täynnä. Heillä ei ole mitään järkevää annettavaa keskusteluihin. Sitten tämä aatteenmies jolla on vahva visio siitä,että alkolukko pitäisi saada jokaiseen paketti- ja kuorma-autoon.
        Voidaanko kuljettaja laittaa lainsäädännössä eriarvoiseen asemaan muihin ammatteihin verrattuna. Ei voida , on hyvin omituista luoda kuvaa kuljettajista jotka ovat "lähes kaikki alkoholisteja" ja siksi pitäisi olla puhalluslaitteet joka autossa. Mutta kun tämä väittämä ei pidä paikkaansa ollenkaan. 2021 vuonna kuljettajat ovat hyvin särmää porukkaa jotka hoitavat työt mallikkaasti . Se että Inva-taksi ja koulukyyti puolella rattijuopumus tapauksia tuli esille niin paljon,että puhalluslaitteet tuli pakolliseksi
        ajoneuvoihin kertoo sen totuuden,että niihin töihin on hakeutunut harvinaisen paljon henkilöitä joilla on alkoholiongelma. Voidaan esittää lisä kysymys miksi lentokoneen perämies ja kapteeni ei joudu puhaltamaan ennen reissua vaikka kyseessä on satojen ihmisten henki. Niin koska kyseessä on luottamus työntekijän ja työnantajan välillä.
        On kunnia -asia ,että jokainen tulee töihin työkunnossa, työnantajan kuuluu luottaa omiin työntekijöihin, muuten yhteistyö on todella heikolla pohjalla. Myös jokaisen työntekijän velvollisuus on puuttua työtoverin toimintaan jos havaitsee alkoholista aiheutuvia ongelmia työkunnossa. Ei ajokuntoista työkaveria ei saa päästää lähtemään liikenteeseen,sillä näin kuuluu toimia työssä ja vapaa-ajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siwamies ja tämä onneton joka luulee olevansa Venäjällä ja rahalla selviää kaikesta .... en kommentoi trolleja ,henkilöitä tyhmiä kuin loppuun käytetty kumisaapas joka on reikiä täynnä. Heillä ei ole mitään järkevää annettavaa keskusteluihin. Sitten tämä aatteenmies jolla on vahva visio siitä,että alkolukko pitäisi saada jokaiseen paketti- ja kuorma-autoon.
        Voidaanko kuljettaja laittaa lainsäädännössä eriarvoiseen asemaan muihin ammatteihin verrattuna. Ei voida , on hyvin omituista luoda kuvaa kuljettajista jotka ovat "lähes kaikki alkoholisteja" ja siksi pitäisi olla puhalluslaitteet joka autossa. Mutta kun tämä väittämä ei pidä paikkaansa ollenkaan. 2021 vuonna kuljettajat ovat hyvin särmää porukkaa jotka hoitavat työt mallikkaasti . Se että Inva-taksi ja koulukyyti puolella rattijuopumus tapauksia tuli esille niin paljon,että puhalluslaitteet tuli pakolliseksi
        ajoneuvoihin kertoo sen totuuden,että niihin töihin on hakeutunut harvinaisen paljon henkilöitä joilla on alkoholiongelma. Voidaan esittää lisä kysymys miksi lentokoneen perämies ja kapteeni ei joudu puhaltamaan ennen reissua vaikka kyseessä on satojen ihmisten henki. Niin koska kyseessä on luottamus työntekijän ja työnantajan välillä.
        On kunnia -asia ,että jokainen tulee töihin työkunnossa, työnantajan kuuluu luottaa omiin työntekijöihin, muuten yhteistyö on todella heikolla pohjalla. Myös jokaisen työntekijän velvollisuus on puuttua työtoverin toimintaan jos havaitsee alkoholista aiheutuvia ongelmia työkunnossa. Ei ajokuntoista työkaveria ei saa päästää lähtemään liikenteeseen,sillä näin kuuluu toimia työssä ja vapaa-ajalla.

        Todella asiallinen kirjoitus. Ei mitään ammattiryhmää pidä leimata alkoholisteiksi.Nyt kun on kyseessä kuljettajien oma keskustelu-areena niin tuntuu hyvin erikoiselta,että joku "haluaa pissata omaan kotipesään"Varsinkin kun kyseisen ammatin edustajat ymmärtävät hyvin milloin ollaan vapaa-ajalla milloin töissä. Vapaa-ajalla jokainen saa tehdä mitä haluaa,mutta töissä ollaan todella särmää porukkaa sillä olemme kaikki todella tärkeitä koko Suomelle. Kumipyörillä Suomi ja sen talous nousuun.Suomalainen kuljetusalan ammattilainen on todella rautainen ammattilainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella asiallinen kirjoitus. Ei mitään ammattiryhmää pidä leimata alkoholisteiksi.Nyt kun on kyseessä kuljettajien oma keskustelu-areena niin tuntuu hyvin erikoiselta,että joku "haluaa pissata omaan kotipesään"Varsinkin kun kyseisen ammatin edustajat ymmärtävät hyvin milloin ollaan vapaa-ajalla milloin töissä. Vapaa-ajalla jokainen saa tehdä mitä haluaa,mutta töissä ollaan todella särmää porukkaa sillä olemme kaikki todella tärkeitä koko Suomelle. Kumipyörillä Suomi ja sen talous nousuun.Suomalainen kuljetusalan ammattilainen on todella rautainen ammattilainen.

        Eli jos nyt ymmärsin oikein niin työkaveria jolla on alkoholiongelma niin tällaista kaveria ei pidä "hyysätä" vaan kissa pitää nostaa pöydälle ja kertoa totuus siitä miten hommat hoidetaan jatkossa jos työkaveri aikoo jatkaa työntekoa. No.... näinhän se asia on ja pitääkin olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos nyt ymmärsin oikein niin työkaveria jolla on alkoholiongelma niin tällaista kaveria ei pidä "hyysätä" vaan kissa pitää nostaa pöydälle ja kertoa totuus siitä miten hommat hoidetaan jatkossa jos työkaveri aikoo jatkaa työntekoa. No.... näinhän se asia on ja pitääkin olla.

        Alkolukko PAKOLLISEKSI niin paljon on rekkakuskit törtöileet kännipäissään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkolukko PAKOLLISEKSI niin paljon on rekkakuskit törtöileet kännipäissään.

        No niin ja pirteänä aamupuuron jälkeen heti lauantai aamuna klo 6.17 on kirjoitettu kommenttia kehiin.
        Suomessa rekkakuskit,kuorma-autokuskit ja bussikuskit törttöilevät kännissä todella vähän. Kuljettajat ovat särmää porukkaa tässäkin asiassa. Joka ammatissa on aina joku yksittäinen tapaus,jolla on alkoholi-ongelma. Lääkäreitä,poliiseja jne... edelleen. Ei asia ole ammattiin sidottu . Kuljettajat ovat ihan yhtä hyviä luotettavia työntekijöitä kuin kuka tahansa muu ammatinharjoittaja. On täysin sairasta luoda sellaista ilmapiiriä ,että kuljettajia pitäisi erityisesti valvoa Orwellin 1984 romaanin mukaisin keinoin ,sillä jos tällaiseen ryhdyttäisiin niin se tarkoittaisi elin-ikäistä ehdonalaista valvonnassa. Silloin ei kukaan haluaisi ryhtyä kuljettajaksi juuri edellä mainitun romaanin tavoin yhteiskunnan jatkuvan valvonnan alaisuuteen. Edelliselle kirjoittajalle vinkiksi lue tuo mainio Orwellin vuosi 1984 niin ehkä se avaa silmäsi. 1940 luvulla kirjoitettu kirja ,mutta täyttä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin ja pirteänä aamupuuron jälkeen heti lauantai aamuna klo 6.17 on kirjoitettu kommenttia kehiin.
        Suomessa rekkakuskit,kuorma-autokuskit ja bussikuskit törttöilevät kännissä todella vähän. Kuljettajat ovat särmää porukkaa tässäkin asiassa. Joka ammatissa on aina joku yksittäinen tapaus,jolla on alkoholi-ongelma. Lääkäreitä,poliiseja jne... edelleen. Ei asia ole ammattiin sidottu . Kuljettajat ovat ihan yhtä hyviä luotettavia työntekijöitä kuin kuka tahansa muu ammatinharjoittaja. On täysin sairasta luoda sellaista ilmapiiriä ,että kuljettajia pitäisi erityisesti valvoa Orwellin 1984 romaanin mukaisin keinoin ,sillä jos tällaiseen ryhdyttäisiin niin se tarkoittaisi elin-ikäistä ehdonalaista valvonnassa. Silloin ei kukaan haluaisi ryhtyä kuljettajaksi juuri edellä mainitun romaanin tavoin yhteiskunnan jatkuvan valvonnan alaisuuteen. Edelliselle kirjoittajalle vinkiksi lue tuo mainio Orwellin vuosi 1984 niin ehkä se avaa silmäsi. 1940 luvulla kirjoitettu kirja ,mutta täyttä asiaa.

        Alkolukko on todettu sekä Suomessa että useissa muissa maissa (mm. Ruotsi, Alankomaat, Ranska, Yhdysvallat, Kanada ja Australia) ajokieltoa huomattavasti tehokkaammaksi keinoksi rattijuopumuksen uusimisen ehkäisemiseen. Suomessa rattijuopumuksesta kiinni jäänyt kuljettaja voi pyytää alkolukolla valvottua ajo-oikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkolukko on todettu sekä Suomessa että useissa muissa maissa (mm. Ruotsi, Alankomaat, Ranska, Yhdysvallat, Kanada ja Australia) ajokieltoa huomattavasti tehokkaammaksi keinoksi rattijuopumuksen uusimisen ehkäisemiseen. Suomessa rattijuopumuksesta kiinni jäänyt kuljettaja voi pyytää alkolukolla valvottua ajo-oikeutta.

        Alkolukko rekkakuskin rutiineihin
        Vapaaehtoinen alkolukko on vielä harvinainen näky raskaassa liikenteessä.
        https://yle.fi/uutiset/3-5659198


    • Anonyymi

      Nyt kun on vuosia vierähtänyt, niin mitenköhän kävi kaalepille? Tuliko raitis rekkamies vai juoppo joutomies? Jotain siltä väliltä?

    • Anonyymi

      Hyvästi selvä pää.....

    • Anonyymi

      Lisää keskustelua

      • Anonyymi

        Ilo ilman viinaa on teeskentelyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3928
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      213
      2196
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2113
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1494
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1245
    8. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      93
      1158
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1110
    Aihe