Voiko maito loppua rintatulehduksen jälkeen? Tuntuu, että maitoa tulee paljon vähemmän tulehduksen jälkeen.Olen antanut tuttelia tänään n. 70ml.Osaako vauva syödä tarpeeksi vai pitääkö huolestua, että vauva syö liian vähän.Erittäin huolestunut äityli! Kertokaa hyviä neuvoja muut Suomen äitylit!
Rintatulehdus
7
3769
Vastaukset
- itsekin kokenut
Olen kuullut,että maidon tulo yleensä vähentyy rintatulehduksen jälkeen. Ei sen pitäisi kuitenkaan kokonaan loppua. Itselläni oli rintatulehdus vauvan ollessa 6 vkoa, mutta en huomannut sillä olevan mitään vaikutusta maidontuloon. Luulenpa, että tämäkin on yksilöllistä. Eiköhän vauvasi kuitenkin syö tarvitsemansa määrän ja ilmoittaa kyllä jos jää nälkä. Jatka vain sinnikkäästi imettämistä niin kyllä se maidon tulo varmaan palautuu vaikkakin olisi hetkellisesti vähentynyt.
- anya
Maidon tulo voi vähentyä tilapäisesti, jos ei oikein pysty kipeästä rinnasta imettämään. Mutta samalla tavalla maitoa alkaa tulla taas lisää kuin muissakin kriisitilanteissa: imetä ahkerasti ja etenkin siitä rinnasta, jossa tulehdus oli. Eivät rintatulehdus ja antibiootit lopeta maidon tuloa eivätkä saa maitorauhasia toimintakyvyttömiksi. Muista juoda riittävästi! Ja imetä rinnat tyhjiksi, ettei tulehdus vain uusi.
- mammaliini
Kyllä voi loppua maidon tulo rintatulehduksen jälkeen! Itselläni on kaksi lasta, joista kummastakin olen saanut heidän ollessaan 5 vkoa vanhoja rintatulehduksen. Näiden tulehdusten jälkeen ei ole tippaakaan tullut maitoa vaikka kuinka olisi väkisin imettänyt! Kun ei tullut niin ei tullut eikä siinä sen kummempaa.
Kävin tutkimuksissa rintatulehduksien vuoksi, jolloin lääkäri totesi ensinnäkin sen, että minun rintani ovat rakenteellisesti vääränlaiset eli saan sen rakenteen johdosta aina rintatulehduksen. Toisekseen tästä rakenteellisesta viasta johtuvan rintatulehduksen vuoksi maidon tulo päättyy!
Eli pointtini on se, että rintatulehduksen vuoksi voi maidon tulo joillakin tietyillä ihmisillä päättyä vallan. Nämäkin asiat ovat niitä yksilöllisiä juttuja! - anya
mammaliini kirjoitti:
Kyllä voi loppua maidon tulo rintatulehduksen jälkeen! Itselläni on kaksi lasta, joista kummastakin olen saanut heidän ollessaan 5 vkoa vanhoja rintatulehduksen. Näiden tulehdusten jälkeen ei ole tippaakaan tullut maitoa vaikka kuinka olisi väkisin imettänyt! Kun ei tullut niin ei tullut eikä siinä sen kummempaa.
Kävin tutkimuksissa rintatulehduksien vuoksi, jolloin lääkäri totesi ensinnäkin sen, että minun rintani ovat rakenteellisesti vääränlaiset eli saan sen rakenteen johdosta aina rintatulehduksen. Toisekseen tästä rakenteellisesta viasta johtuvan rintatulehduksen vuoksi maidon tulo päättyy!
Eli pointtini on se, että rintatulehduksen vuoksi voi maidon tulo joillakin tietyillä ihmisillä päättyä vallan. Nämäkin asiat ovat niitä yksilöllisiä juttuja!Pystyit siis ennen tulehduksia imettämään normaalisti, vaikka rinnoissasi on rakenteellinen poikkeavuus? Tulehdukset olivat varmaankin kummassakin rinnassa, jos maidontuotanto kokonaan lakkasi. Taitaa olla aika harvinaista, että maitorauhaset lakkaavat toimimasta rintatulehduksen takia. Ennen en ole moisesta kuullut, mutta kaikkea sitä näköjään oppii, kun vanhaksi elää. En epäile kertomustasi. Minulla maidontulo jatkui normaalina rintatulehdusten jälkeen, siis sitten, kun lopulta pystyin kunnolla imettämään. Ja näin on käynyt kaikilla tutuillani, jotka ovat rintatulehduksen sairastaneet. Toki minä sen tiedän, että yksilöllisiä poikkeavuuksia voi olla. En ole lääkäri enkä imetyksen asiantuntija - kerron vain, mitä itse tiedän rintatulehduksesta ja imetyksestä ja että normaalisti rintatulehdukseen ei maidontulo lopu. Ei joka ikisessä viestissä jaksa korostaa, että aina on poikkeuksia, on rakennevikoja ym., joiden takia imetys ei onnistu.
- minäkin olen
anya kirjoitti:
Pystyit siis ennen tulehduksia imettämään normaalisti, vaikka rinnoissasi on rakenteellinen poikkeavuus? Tulehdukset olivat varmaankin kummassakin rinnassa, jos maidontuotanto kokonaan lakkasi. Taitaa olla aika harvinaista, että maitorauhaset lakkaavat toimimasta rintatulehduksen takia. Ennen en ole moisesta kuullut, mutta kaikkea sitä näköjään oppii, kun vanhaksi elää. En epäile kertomustasi. Minulla maidontulo jatkui normaalina rintatulehdusten jälkeen, siis sitten, kun lopulta pystyin kunnolla imettämään. Ja näin on käynyt kaikilla tutuillani, jotka ovat rintatulehduksen sairastaneet. Toki minä sen tiedän, että yksilöllisiä poikkeavuuksia voi olla. En ole lääkäri enkä imetyksen asiantuntija - kerron vain, mitä itse tiedän rintatulehduksesta ja imetyksestä ja että normaalisti rintatulehdukseen ei maidontulo lopu. Ei joka ikisessä viestissä jaksa korostaa, että aina on poikkeuksia, on rakennevikoja ym., joiden takia imetys ei onnistu.
Maidon tulo voi vähentyä rintatulehduksen jälkeen tilapäisesti koska sitä kysyntää ei ole ollut, mutta siitä se sitten käynnistyy taas lapsen vaatimusten tahtiin - useimmilla.
Ja siinä kun vauva on 2 kk niin useimmilla vähenee tilapäisesti maidontulo/vauva vaatii tiheämmin rintaa ja äiti luulee että maidon tulo on vähentynyt. Tähänkin auttaa se lapsentahtinen imetys.
Ei siis välttämättä kiinni edes siitä rintatulehduksesta. Usein vauvat imee välillä tiheämmin ja kiihdyttävät maidontuloa uudelle tasolle. Tissiä vaan pienelle pallerolle, siitä se maidon tulo taas lähtee kun rakas puhisee sylissä :)
- sofia
ei maito lopu rintatulehduksen takia. jos tuntuu, että maitoa tulee vähemmän niin maidon tulo lisääntyy kun vauva imee tiuhempaan. näin se kiihdyttää maidon tuotantoa. korvikkeen antaminen vähentää vauvan rinnan imemistä ja näin rinta ainakin tuottaa vähemmän maitoa. rinnat tuottaa sen verran maitoa mitä vauva sitä imee ulos.
- äippyli
mulla ei loppunut ainakaan maidontulo rintatulehdukseen. Kun sain tulehduksen hoidettua niin maitoa tuli ihan entiseen malliin. Tulehduksen aikana en saanut toisesta rinnasta maitoa tulemaan ulos millään keinolla. Kun olin syönyt lääkekuuria pari päivää ja koittanut syöttää vauvaa tulehtuneesta rinnasta useasti ja lypsää lisäksi niin rinta alkoi pikkuhiljaa toimia. Tulehduksen jälkeen taas jatkettiin pelkällä rintamaidolla.
eli ei varmaan sullakaan lopu, kun minäkin olin aivan varma et nyt loppuu maito toisesta rinnasta,mut niin ei kuitenkaan käynyt. Joten koita vaan imettää ja saada rinta toimimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760