Viisitoista vuotta sitten pantiin eläkkelle kaikki 60 v. täyttäneet. Jollei itse mennyt, niin irtisanottiin taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Koko ajan kuitenkin valitettiin,, että väki PYRKII eläkkeelle väkipakolla. Miten se olisi edes ollut mahdollista siinä mitassa?
Nyt on päättäjiltä ja työnantajilta muisti kokonaan mennyt. Ovat nyt kovasti iloisia, kun eläkeikä nousee ja ihmiset HALUAVAT pysyä työelämässä pitempään. Juuri uutisissakin korostettiin, että jopa yksi vuosi enemmän lisää hyvinvointia niin ja niin paljolla.
Ei meiltä lama-ajan poispotkituilta aikanaan mitään kysytty. Sanottiin päin vastoin, että pitää olla tyytyväinen kun pääsee työttömyyseläkkeelle nuorena ja terveenä.
Ei meiltä ole muisti mennyt. Joiltakin muilta tuntuu menneen!
harmittaa ihan
10
610
Vastaukset
Muutama henkilö meilläkin jäi töihin siihen 65v asti.
Yhtiö koki nämä kiusallisiksi tapauksiksi.
Tässä yhtiössä on parhaillaankin vähentämistarvetta.
Jäi mieleen silloisen presidentin lähitulevaisuuden näkökulma:
"Elämme mielenkiintoisia aikoja"
Pääministeri; "edessä on hallittu rakennemuutos".
Noilla tuoleilla istujille varmasti totta!- BilMan
Noin viisitoista vuotta sitten kehoitettiin pitkäaikaisia työntekijöitä , jotka olivat olleet yhtäjaksoisesti yksityisellä sektorilla 30v. työelämässä.
Kunnallisella sektorilla 25v. Jäämään , joko osaikaiselle , tai varhennetulle työeläkkeelle.
Olisivat oikeutettuja työvuosien mukaiseen sen aikaiseen laskennalliseen eläkkeen muodostamaan tuloihin kuukausittain.
Silloinkin kyllä tiedostettiin , että jos olet työelämässä 65v,aaksi asti eläkkeesi on silloin suurempi.
Sitä ei osattu sanoa silloin miten paljon, mutta tiedettiin että se tulee olemaan kyllä toisella tasolla.
Meillä suomessa on laskettu kaikki eläkkeen saajat ja niiden tulevat korvaukset ihan realiteettisesti.
Ei huolta huomisesta.
Tämä ikäluokka on osaltaan toiminut, sanoisin miellelläni ;Aivan loistavasti:
Suomen historiassa ollaan ensimmäinen sukupolvi joka ei ole kokenut, tai joutunut sotimaan.
Eikö sekin ole jo saavutus.
Annetaan arvo niille joille se kuuluu.
Edeltäjillemme ja meille.
Tässä tämä tälläkertaa.
Kirjoittelemisiin.- se eka eläkeläinen
Minä motkotin sitä, että päättäjät ovat unohtaneet sen, että ihmisiä kannustettiin siirtymään varhennetulla eläkkeelle lama-aikana. En puhu nyt eläkkeiden määrästä, vaan siitä, että päättäjät nyt ovat iloitsemassa siitä, että työntekijät haluavat jälleen olla työssä pitempään kuin ed. vuosikymmenellä.
Uskon, että silloinkin valtaosa eläkkeelle siirretyistä olisi halunnut jatkaa pitempään.
Meitä työttömyyseläkkeelle siirrettyjä on vaikka kuinka paljon, silloin vielä terveitä ja työhaluisia. Ei meiltä aikanaan mitään kysytty, vaan toimitettiin YT-neuvottelujen jälkeen irtisanomisilmoitus. Yksityisellä sektorilla raja oli himpun verran alle 60 ikävuotta, ainakin siinä konsernissa missä olin itse. (Eläkkeeseen oikeuttavaa työaikaa esim. minulla oli 22 v.)
Se asia on unohtunut. - BilMan
se eka eläkeläinen kirjoitti:
Minä motkotin sitä, että päättäjät ovat unohtaneet sen, että ihmisiä kannustettiin siirtymään varhennetulla eläkkeelle lama-aikana. En puhu nyt eläkkeiden määrästä, vaan siitä, että päättäjät nyt ovat iloitsemassa siitä, että työntekijät haluavat jälleen olla työssä pitempään kuin ed. vuosikymmenellä.
Uskon, että silloinkin valtaosa eläkkeelle siirretyistä olisi halunnut jatkaa pitempään.
Meitä työttömyyseläkkeelle siirrettyjä on vaikka kuinka paljon, silloin vielä terveitä ja työhaluisia. Ei meiltä aikanaan mitään kysytty, vaan toimitettiin YT-neuvottelujen jälkeen irtisanomisilmoitus. Yksityisellä sektorilla raja oli himpun verran alle 60 ikävuotta, ainakin siinä konsernissa missä olin itse. (Eläkkeeseen oikeuttavaa työaikaa esim. minulla oli 22 v.)
Se asia on unohtunut.Laman iskiessä eikö ollut turvatumpi toimeentulo, kun siirtyi varhennetulle eläkkeelle.
Ymmärrän asian niin, että valtio tuli näin vastaan tukemaan.
Nousukauden myötä oli usealla mahdollisuus työelämän pariin ja jäädä varhennetulta taas pois. - Magda
BilMan kirjoitti:
Laman iskiessä eikö ollut turvatumpi toimeentulo, kun siirtyi varhennetulle eläkkeelle.
Ymmärrän asian niin, että valtio tuli näin vastaan tukemaan.
Nousukauden myötä oli usealla mahdollisuus työelämän pariin ja jäädä varhennetulta taas pois.Eipä tuo sanahelinä ketään auta tässä laman jäkeisessä ajassa. Jälkiviisaus on aina makeinta viisautta.
Oliko kolmen koplan tehtailema lama todella tarpeellinen, täydellä syyllä voi kyseenalaistaa asian. Pari nauttii korkeita eläkkeitä ja yksi istuu vieterijakkaralla korkeassa virassa.
Kuinka moni uupui laman saurauksena henkilökohtaisiin ratkaisuihin. Miten paljon aiheutui ihmisille tuskaa ja hätää, on mittaamaton asia.
Tämäm päivän leipäjonot kertovat vieläkin laman aiheuttamista haavoista.
Onko niin, Veikko Hursti on ainut henkilö joka oivalsi, tunsi ja tiesi mitä on todellinen puute ja syrjäytyminen joka tuli laman seurauksena.
Kun kerran oli työelämän kelkasta pudotettu pois,tavalla tai toisella, vaikea oli työtä uudelleen saada. Monilla aloilla ei tarvinnut kauan olla poissa kun jo putosi ulos ammatin vaatimasta uudistumisesta ja kehityksestä.
Syrjäytyminen työelämästä toi eittämättä lisä muutoksia ongelmineen päivittäiseen elämään ja yhteiskuntaan.
Olemmeko me eläkeväki tämän päivän syrjäytettyjä. Siltä vaikuttaa, budjetti keskusteluista ei ole havaintoa , saako eläkeläiset mitään korotuksia, puhuttiin vain kansaneläkkeistä. Olemme jo sellaisessa kuopassa johon ei pienet tuulet puhaltele, eläkkeiden jäkeenjääneisyys yleisestä ansiokehityksestä
v.-95 jälkeen, n.30 - 40% ja se on paljon se. - Juuri noin
Magda kirjoitti:
Eipä tuo sanahelinä ketään auta tässä laman jäkeisessä ajassa. Jälkiviisaus on aina makeinta viisautta.
Oliko kolmen koplan tehtailema lama todella tarpeellinen, täydellä syyllä voi kyseenalaistaa asian. Pari nauttii korkeita eläkkeitä ja yksi istuu vieterijakkaralla korkeassa virassa.
Kuinka moni uupui laman saurauksena henkilökohtaisiin ratkaisuihin. Miten paljon aiheutui ihmisille tuskaa ja hätää, on mittaamaton asia.
Tämäm päivän leipäjonot kertovat vieläkin laman aiheuttamista haavoista.
Onko niin, Veikko Hursti on ainut henkilö joka oivalsi, tunsi ja tiesi mitä on todellinen puute ja syrjäytyminen joka tuli laman seurauksena.
Kun kerran oli työelämän kelkasta pudotettu pois,tavalla tai toisella, vaikea oli työtä uudelleen saada. Monilla aloilla ei tarvinnut kauan olla poissa kun jo putosi ulos ammatin vaatimasta uudistumisesta ja kehityksestä.
Syrjäytyminen työelämästä toi eittämättä lisä muutoksia ongelmineen päivittäiseen elämään ja yhteiskuntaan.
Olemmeko me eläkeväki tämän päivän syrjäytettyjä. Siltä vaikuttaa, budjetti keskusteluista ei ole havaintoa , saako eläkeläiset mitään korotuksia, puhuttiin vain kansaneläkkeistä. Olemme jo sellaisessa kuopassa johon ei pienet tuulet puhaltele, eläkkeiden jäkeenjääneisyys yleisestä ansiokehityksestä
v.-95 jälkeen, n.30 - 40% ja se on paljon se.lama Suomessa aiheutettiin, taitamattomuudella ja välinpitämättömyydellä, vain oman edun ajolla.
Tekijät nauravat partaansa, itse eivät joudu siitä kärsimään.
- sarkikala
työkyvyttömyyseläkkeelle kun olin ollut omassa ammatissani 33 vuotta. En kadu sitä koskaan. Sain täyden eläkkeen ja vaikka olisin ollut vielä 13 vuotta töissä, niin ei se eläke paljon olisi siitä noussut. Kaikkihan oli kiinni palkan noususta!
- muisti mennyt?
Palkat ovat nousseet Tupon myötä muutamia prosentteja kerrallaan. Eläkkeisiin tulee infl. korotus, viimeksi 0,9 %. Nyt ei taida tulla sitäkään, kun kuulemma viinan veron alennus vaikutti siten, että eläkkeisiin ei trvitse koskea.
Näin ollen se iso iso eläke, peräti 60 % palkasta, joka monelle maksettiin työttömyys- tai sairauseläkkeenä, on supistunut 40-50 %:iin. Ostovoima vähenee, kohta ei voi ostaa kaupasta edes särkikalaa!
Muistatko vielä, mikä oli palkka v. 1993, mikä se olisi nyt? - sarkikala
muisti mennyt? kirjoitti:
Palkat ovat nousseet Tupon myötä muutamia prosentteja kerrallaan. Eläkkeisiin tulee infl. korotus, viimeksi 0,9 %. Nyt ei taida tulla sitäkään, kun kuulemma viinan veron alennus vaikutti siten, että eläkkeisiin ei trvitse koskea.
Näin ollen se iso iso eläke, peräti 60 % palkasta, joka monelle maksettiin työttömyys- tai sairauseläkkeenä, on supistunut 40-50 %:iin. Ostovoima vähenee, kohta ei voi ostaa kaupasta edes särkikalaa!
Muistatko vielä, mikä oli palkka v. 1993, mikä se olisi nyt?vuonna 1988 työkyvyttömyyseläkkeellä, joten en tiedä mitä palkkani olisi ollut vuonna 1993.
- muisti mennyt?
sarkikala kirjoitti:
vuonna 1988 työkyvyttömyyseläkkeellä, joten en tiedä mitä palkkani olisi ollut vuonna 1993.
:) Mitäs me eläkeläiset.
Hyvää yötä!
Ei enää harmita mikään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t907326- 373877
- 453470
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402602- 2292566
- 402393
- 1292329
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292219Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202015- 451912