Mietityttää

...

siis vielä kerran: pitääkö koiralle antaa raakaa lihaa? voiko se saada siitä pöpöjä ja entä jos sen maha ei kestä sitä? entä onko kellään parempaa yrjölänpuuro-reseptiä, koirani on mieluummin nälissään kuin syö yrjölänpuuroa, jonka olen valmistanut seuraavista aineista: hirssi, tattari, riisi, ohra, jauheliha, kinkku.

10

943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minde

raakana liha.kanasta en ole varma, mutta muut lihat raakana. Koiran vatsa kestää kyllä melko paljon, mutta jos et ole syöttänyt raakaa lihaa niin totuta koirasi siihen. Anna lihaa vähän kerrallaan.vatsa ehtii tottua siihen..
      Tuohon yrjölän puuroon en osaa kommentoida kun en syötä sitä koiralleni....

• ihan koirasta.toiset kestää raakaa lihaa ja toiset ei.mun yhellä tutulla oli koira joka ei kestänyt mitään lihaa raakana...maha aina kuralla ja karvat lähti vex.syötän omalle koiralleni lihaa ja se on syöny ihan pennusta asti sitä.ja hyvin voi...jos käytät koiraasi säännöllisesti rokotteilla ei ole mitään "pöpövaaraa"ja omistaja itehän päättää mitä koirallensa syöttää,toiset antaa teollistaruokaa ja toiset syöttää mahd.luonnonmukaisesti

• raakaa lihaa mikään kirkossa kuullutettu asia ole. Minullakin kun on ollut paljon koiria, niin liiasta raa´an lihan syöttämisestä vatsa on sanonut PRUUT.

• yhdenlainen

Raaka liha on toki terveellisempää kuin kypsä, mutta joidenkin koirien vatsa ei kestä sitä. Esiintyy oksentelua jne. Tämä johtuu siitä, että liha on melko hapanta ja ikänsä kuivamuonaa sulatellut vatsa ei kestä sitä. BARF koirilla tätä ongelmaa kuulemma ei esiinny, mahahapot vahvempia kun syövät luita tms. Koira ei saa pöpöjä tavallisesta marketista ostetusta ihmisílle tarkoitetusta lihasta, sen sijaan niitä voi tulla niistä "lemmikkieläinlihoista" joita koiranruokaosastoilla myydään pakasteesta.
      Jos koira ei syö raakaa lihaa, sen voi kypsentää, eikä se ole mitenkään tuomittavaa toimintaa. Jos ei syö raakaa, niin ei syö ja piste. Lisää sitten niitä lisäravinteita jos on tarvis.
      Yrjölän puuron, siis sen alkuperäisen reseptin sa puolestani heittää jorpakkoon. Itse keittelen puuroa vaihtelevasti eri aineksista ja laitan korkeintaan kolmea viljaa kerrallaan. Parhaiten on maistunut riisi,hirssi, ohrarouhe puuro. Tattaria en käytä koskaan, olen itse maistanut sitä ja se on ällöttävän makuista, joten tuskin koiranikaan sitä söisi. Se sitäpaitsi voi pahentaa allergiaoireita joten ei kiitos!
      Kun vaihtelet niitä aineksia, koirasi tuskin kyllästyy. Meillä auttoi myös se, että vaihdoin osan tavallisesta puuroriisistä jasmiini tai basmatiriisiin, ne tuoksuvat paremmalta ja koirani syö niitä selvästi mielummin kuin tavallista puuroriisiä.

• taneli

Mulla on lgd koiria ja kyllä se liha on raakana ok!
        Toisaalta ei keitetty lihakaan pahasta ole, jos maha tökkii!!Välttäkää maksaa ja mahaa, niin muut kyllä uppoo.
        Saattaa pari päivää olla sekaisin muusta lihasta, mutta toipuu ja tottuu kyllä!

• buffy

raaka liha on koiran terveen elämän perusta! samoin kuin raa'at luut, raaka kala, rakaa eläin rasvaa jne. koira saa pöpöjö raa'asta lihasta, ja juuri niitä se tarvitsee! kinkkua en suosittele antamaan. se on kypsää ja siinä on suolaa todella paljon! tuo tattari, hirssi, riisi ja ohra, niin hyviä viljoja koiralle, mutta koira ei tarvi hiilihydraatteja siten kuin ihminen. koiralle edullisempaa on saada energia raa'asta proteiinista ja rasvoista. jos koira ei suostu syömään millään raakaa lihaa se kannattaa kypsentää puolikypsäksi, ettei kaikki ravintoaineet häviä.

itse syötän koirilleni tällaista ruokaa: osana viikon päivinä annan rakaa jauhelihaa jossa on mukana sisäelimiä jauhettuna, rypsi tai oliivi öljyä tai lohirasvaa, raakaa lihaisaasianläskiä ja vähän nappuloita jotka on turvotettu rasvaiseen piimään.
      yhtenä päivänä annan samat liha jutut mutta korvaan nappulat ja piimän puuroola jota laitan vain nimeksi.
      kerran viikossa annan raakaa lohta jossa on ruodot ja muut jauhettuna, rypsiöljyä, sian läskiä ja nappula piimä sekotusta.
      yhtenä päivänä luuta, rustoja ja puhasta lihaa palkästään. ja ehdottomasti raakana. ja jokaisena päivänä koirat saa syödä luita ja kanankauloja ja muuta kivaa syötävää sekä hedelmiä ja vihanneksia. :o) tuon ruokavalion olen toennut hyväksi meillä. turkki kiiltää, ei sairauksia ja uloste on on hyvää aina.

tuosta vatsan kestämisestä, niin aluksi vatsa voi olla sekaisin kun sinne tulee täysin uutta ruokaa, mutta tasoittuu kyllä ajan kanssa. ruoka muutokset kannattaa tehdä hitaasti. hyviä ruokahetkiä! :o)

• buffy

niin piti sanoa vielä että myös raaka linnun liha on ihan ykkös juttu! ja kun linnun luut ovat raakoja niitä kannattaa ehdottomasti antaa koirille!! raakana luut ovat pehmeitä ja sulavat koiran vatsassa hyvin, mutta kypsiä linnunluita ei saa antaa. linnun liha on myös hyvää vaihtelua jauhelihalle. myös riistaliha ja luut ovat hyvää ravintoa koiralle.

• kuukunen
        buffy kirjoitti:

niin piti sanoa vielä että myös raaka linnun liha on ihan ykkös juttu! ja kun linnun luut ovat raakoja niitä kannattaa ehdottomasti antaa koirille!! raakana luut ovat pehmeitä ja sulavat koiran vatsassa hyvin, mutta kypsiä linnunluita ei saa antaa. linnun liha on myös hyvää vaihtelua jauhelihalle. myös riistaliha ja luut ovat hyvää ravintoa koiralle.

Ihan vaan nyt tarkennan, en siis tarkoita että teet väärin tai mitään sellaista.
        Enmsinnäkin, maitotuotteet pitäisi antaa kokonaan erikseen, sillä kalsium haittaa raudan imeytymistä. Eli nappulat ja piimä eri aikaan.
        Broileri on suomessa kasvaneena turvallista totta, mutta kun kaupasta saa myös ulkomaista broiskua. Sen suosittelen kypsentämään.
        Kaikki koirat eivät kestä raakaa lihaa vaikka kuinka totuttaisi ja silloin ei raakaa lihaa pitäisi antaa.
        Riistalihoista täytyy kypsentää villisika, jänis ja linnut, niissä kun voi tosiaan olla trikiinejä, tularemiaa ja salmonellaan. Riistaeläinten luista vain hirvieläinten luut ovat koiralle kelvollisia. Villien lintujen luut ovat kovia ja sälöytyviä raakoinakin joten niiden antaminen on koiran hengellä leikkimistä.
        Muuten kuulostaa hyvältä tuo ruokavalio.

• buffy
        kuukunen kirjoitti:

Ihan vaan nyt tarkennan, en siis tarkoita että teet väärin tai mitään sellaista.
        Enmsinnäkin, maitotuotteet pitäisi antaa kokonaan erikseen, sillä kalsium haittaa raudan imeytymistä. Eli nappulat ja piimä eri aikaan.
        Broileri on suomessa kasvaneena turvallista totta, mutta kun kaupasta saa myös ulkomaista broiskua. Sen suosittelen kypsentämään.
        Kaikki koirat eivät kestä raakaa lihaa vaikka kuinka totuttaisi ja silloin ei raakaa lihaa pitäisi antaa.
        Riistalihoista täytyy kypsentää villisika, jänis ja linnut, niissä kun voi tosiaan olla trikiinejä, tularemiaa ja salmonellaan. Riistaeläinten luista vain hirvieläinten luut ovat koiralle kelvollisia. Villien lintujen luut ovat kovia ja sälöytyviä raakoinakin joten niiden antaminen on koiran hengellä leikkimistä.
        Muuten kuulostaa hyvältä tuo ruokavalio.

tosi asioita kirjoitit kuukunen. itse olen todennut tuon ruokavalion olevan paras koirilleni. ajattelin nyt kuitenkin kommentoida viestiäsi. :o) piimä ja nuo nappulat, niin nappuloissahan ei ole mitattavissa määrin rautaa, eikä niitä lasketa suureksi raudanlähteeksi, onhan niissä toki vähän rautaa, mutta ei niissä määrissä paljon mitä syötän koirilleni, lihassa ja veressä ja sisäelimissä sitä on mitattavissa määrin. piimänappulamönjän ja lihan anna erikseen usein, aamulla piimät ja illalla lihat, joskus samaan aikaan. ja muutamana päivänä viikosta en anna ollenkaan maitotuotteita. broitskua en osta kaupasta vaan kennelrehusta joka myy suomalaista. sanoinkin että jos ei raakaa lihaa koira syö niin sitten se pitää kypsentää. riista eläimistä puhuin vain yleisesti ja itse olen koirille antanut vain hirven luita ja lihaa. juuri noista syistä. ainuita linnun luita joita olen antanut onkin broileri ja raakana. luen juuri Ulla Kivimäen Koiran Luonnonmukainen hoito kirjaa. mielestäni tuo kirja on aika hyvä.

• Kirja
        buffy kirjoitti:

tosi asioita kirjoitit kuukunen. itse olen todennut tuon ruokavalion olevan paras koirilleni. ajattelin nyt kuitenkin kommentoida viestiäsi. :o) piimä ja nuo nappulat, niin nappuloissahan ei ole mitattavissa määrin rautaa, eikä niitä lasketa suureksi raudanlähteeksi, onhan niissä toki vähän rautaa, mutta ei niissä määrissä paljon mitä syötän koirilleni, lihassa ja veressä ja sisäelimissä sitä on mitattavissa määrin. piimänappulamönjän ja lihan anna erikseen usein, aamulla piimät ja illalla lihat, joskus samaan aikaan. ja muutamana päivänä viikosta en anna ollenkaan maitotuotteita. broitskua en osta kaupasta vaan kennelrehusta joka myy suomalaista. sanoinkin että jos ei raakaa lihaa koira syö niin sitten se pitää kypsentää. riista eläimistä puhuin vain yleisesti ja itse olen koirille antanut vain hirven luita ja lihaa. juuri noista syistä. ainuita linnun luita joita olen antanut onkin broileri ja raakana. luen juuri Ulla Kivimäen Koiran Luonnonmukainen hoito kirjaa. mielestäni tuo kirja on aika hyvä.

Itse olen ostanut jo vuosia sitten sen, kiva kun täälläkin oli joku joka osaa arvostaa sitä, sattumalta näin viestisi. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      3032
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe