yhteismetsä forestia?

sanna

mitä mieltä olette/ onko kokemuksia. olen perinyt kolmisen vuotta sitten n. 40 hehtaaria kasvavaa, osittain rämepohjaista metsää. itse en pysty enkä osaa metsän hoito töitä tehdä. mielipiteitä..

12

1766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lissu

      Metsänhoitoyhdistys on meidät pelstanut metsänhoitotöiltä.Tehtiin soppari että mhy tekee harvennukset ja muut metsänhoidolliset työt.Voimassa olevan metsänhoitosuunnitelman mukaisesti.Lupa vielä kuitenkin meiltä vielä ensin.Kaupatkin hoituisi sitä kautta,tosin provikat menee.

    • Räkämänty.

      Lähimpään metsänhoitoyhdistykseen otat yhteyttä.He tekevät kaikki työt puolestasi,kysyvät vain ennen jokaista metsänhoidollista toimenpidettä luvan sinulta.Helppoa ja vaivatonta.

    • jarska

      ei kannata mennä sieltä mistä aita on matalin. Eli mhy ei ole tosiaankaan ainut "metsiä hoitava" taho. Kannattaa miettiä ja laskea tarkkaan kenen kontolle metsät antaa. Omat kokemukseni mhy:stä on todella huonot. Ne metsäfirmojen hoitosopimukset on kyllä "hintansa väärtejä" Eikä kannata myöskään unohtaa metsäpalveluyrityksiä. Usein nämä yrittäjävetoiset metsäpalvelufirmat ovat niitä jotka ajattelee asiakkaitaan parhaiten.

    • apua!

      Metsänhoitoyhdistykset on sitä varten että sieltä neuvotaan ja opastetaan, metsätalouden ammattilaisia kun ovat. Sieltä saa myös työvoimaa tarvittaviin taimikonhoitoihin ja harvennuksiin sekä asiantuntemusta puukauppa-asioihin.

      • mies

        älä kysy mhy:ltä. Niillä on näissä asioissa oma lehmä ojassa. Tai toki kysyä saa mut vaikka siel ois kuin lipevä mies niin ei kannata kuunnella.


      • taaskin

        mhy:ltä saa tosiaan apua puukauppoihin, mutta mihin hintaan? Puukaupan teko on niin yksinkertainen asia että siitä ei kannata ulkopuolisille maksaa.


      • mies?
        taaskin kirjoitti:

        mhy:ltä saa tosiaan apua puukauppoihin, mutta mihin hintaan? Puukaupan teko on niin yksinkertainen asia että siitä ei kannata ulkopuolisille maksaa.

        Puukaupan teko on tosiaan helppo juttu mutta se minkälaisen hinnan myyjä niistä puistaan saa onkin sitten eri asia. Ja vielä noista yhtiöiden markkinoimista hoitosopimuksista. Puufirmoilla on aina yksi ainoa tavoite tehdessään hoitosopimuksen maanomistajan kanssa. Ne pyrkivät siihen ettei myyjä kilpailuttaisi puitaan vaan myisi ne suoraan kyseiselle yhtiölle sen tarjoamaan hintaan. Ne mahdolliset hoitotyöt mitä puukaupan yhteydessä luvataan tehdä on vain silmän lumetta.


      • ruskeakieli?
        mies kirjoitti:

        älä kysy mhy:ltä. Niillä on näissä asioissa oma lehmä ojassa. Tai toki kysyä saa mut vaikka siel ois kuin lipevä mies niin ei kannata kuunnella.

        Mihin perustat väitteesi ettei mhy:tä kannata kysyä? Kyllä ne lipevät äijät ovat nimen omaan siellä firmojen ostaja puolella kun yrittävät puhua metsänomistajia myymään heille puitaan ilman minkäänlaista kilpailutusta. Metsänhoitoyhdistykset ovan iän päivän puolustaneet suomalaisen puun hintaa ansiokkaasti(Vertaapa vaikka Ruotsiin). Metsänhoitoyhdistyksien tarkoitushan on tuottaa neuvontaa ja palveluita metsänomistajien tarpeisiin. Metsänhoitoyhdistyksien tarkoitus ei ole tuottaa liiketoiminnallista voittoa. Siitä osoituksena jo sekin että yli puolella metsänhoitoyhdistyksistä liiketoiminta oli tappiollista viime vuonna. Tottakai joistakin palveluista täytyy pidättää toimitusmaksut jotta metsänhoitomaksut pysyvät kohtuullisella tasolla. Pitää kuitenkin muistaa että metsänhoitoyhdistysten väki tekee paljon töitä mistä ei toimitusmaksuja peritä lainkaan vaan nämä ovat metsänomistajille ilmaisia. Tälläisiä ovat mm. neuvonta, ilmaiset tilakäynnit uusille metsänomistajille, leimikon suunnittelu, yms., tosin yhdistyskohtaisia eroja maksuttomissa palveluissa saattaa olla..ja kysyminenhän ei ikinä maksa mitään...


      • mies? kirjoitti:

        Puukaupan teko on tosiaan helppo juttu mutta se minkälaisen hinnan myyjä niistä puistaan saa onkin sitten eri asia. Ja vielä noista yhtiöiden markkinoimista hoitosopimuksista. Puufirmoilla on aina yksi ainoa tavoite tehdessään hoitosopimuksen maanomistajan kanssa. Ne pyrkivät siihen ettei myyjä kilpailuttaisi puitaan vaan myisi ne suoraan kyseiselle yhtiölle sen tarjoamaan hintaan. Ne mahdolliset hoitotyöt mitä puukaupan yhteydessä luvataan tehdä on vain silmän lumetta.

        kilpailuttaminen kannattaa aina. Voi itsekin kilpailuttaa, mutta osaako noin yhtäkkiä sanoa mikä on taloudellisesti itselle parhain tarjous? Ei ne provikat ole suuria metsänhoitoyhdistyksessä ja kuitenkin ne ajattelee metsänomistajan etua, koska se on niidenkin etu. Metsäfirmat tekevät mitä pitääkin eli yrittävät tahkota mahdollisimman paljon voittoa osakkeiden omistajille, ja siihen strategiaan ei sovi ylimääräisten almujen antaminen metsänomistajille.


    • auttaa

      Onko metsässäsi paljon puustoa? Ja oletkos sinkku? ;)

      • ahne itsekin

        Tässäpä se jo edellisessä tulikin, joka mulla oli mielessä. Saattaa nykyinen tai tuleva äijä perustaa puistakin.
        Niin tai mahdollinen jälkikasvu.

        Ota ainakin mhy:ltä tarjous / ehdotus.


      • mie..
        ahne itsekin kirjoitti:

        Tässäpä se jo edellisessä tulikin, joka mulla oli mielessä. Saattaa nykyinen tai tuleva äijä perustaa puistakin.
        Niin tai mahdollinen jälkikasvu.

        Ota ainakin mhy:ltä tarjous / ehdotus.

        Mutku eikös se ois hyvä kauppa jos yhdistettäs miun ammattitaito ja hänen metsänsä..;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe