Skottihame

Kiltti

Terve!

Onko tietoa mistä löytyisi skottihameen/kiltin kaavat? Jotain kirjaa tai lehteä.

Netistä olen löytänyt, mutta on nuo kuvat olleet sen verran epäselviä ja pieniä etten ole varma että osaisin tehdä hameen noilla ohjeilla.

17

5069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä?

      Suuressa käsityölehdessä numerossa 8/2000 on ainakin jonkinlainen kiltin ohje kaavoineen.

      • Käsityö

        No peijoona!

        Täytyypä katsoa. Pistin juuri eilen Käsityölehdelle terveisiä että laittakaapa kiltin kaavat lehteen, mutta jos ne jo on ollut niin eipä sitten.

        Tuo lehti pitäisi täällä jossain olla... kun vaan löytäisi. Kumma kun en tuota muistanut.

        Kiitoksia.


    • SotainsinooriKarlsson

      Hei!

      Pyydä tietoa Skotlannin tiedotustoimistosta Lontoosta. Netti käyttöön ja etsimään niitä alkuperäisiä ja oikeita kilttien kaavoja.

      Tiesitkö muuten, että skottilaisilla klaaneilla on tarkasti määritellyt omat sukuvärit. Niistä saat samalla kierroksella varmaa tietoa. Eikös olisi kiva tietää, minkä nimisen suvun värejä kiltissään kantaa!

      • Kiltti

        Jep jep!

        Tiesin noista sukuväreistä, käytän mikä silmää miellyttää. Ei ole skottiverta suonissa niin eipä ole mitään rasitteita.


    • McDowellin lapsenlapsia

      Kumpaa tarkoitit?

      • Kiltti

        Etsin kilttimäisen skottihameen kaavoja?!?! Eli hameen joka näyttää kiltiltä.

        Ei kiinnosta sukuvärit, perinteiset tartan kankaat yms. Haluan vain sellaisen hameen joka muistuttaa etäisesti kilttiä. Ja jonka voin tehdä vaikka denimistä.


      • McDowellin lapsenlapsia
        Kiltti kirjoitti:

        Etsin kilttimäisen skottihameen kaavoja?!?! Eli hameen joka näyttää kiltiltä.

        Ei kiinnosta sukuvärit, perinteiset tartan kankaat yms. Haluan vain sellaisen hameen joka muistuttaa etäisesti kilttiä. Ja jonka voin tehdä vaikka denimistä.

        Skottihame on naisten vaate
        kiltti on miesten vaate


      • Kiltti
        McDowellin lapsenlapsia kirjoitti:

        Skottihame on naisten vaate
        kiltti on miesten vaate

        Niin, mitäs siten. Olen mies käytän ihan mitä huvittaa.


      • sulla...
        Kiltti kirjoitti:

        Niin, mitäs siten. Olen mies käytän ihan mitä huvittaa.

        nyt erikoinen mielihalu,vaikka et ole skotti niin haluat kiltin ja loppujenlopuksi se onkin hame minkä haluat.
        Noi skotit kantavat ne kilttinsä arvokkaasti koska se kuuluu pitkiin perinteisiin,vähän eri juttu kun joku pohjoisen poika pukkaa puolihameen päälleen ja kuvittelee olevansa vaikuttava,tarvitaan siihen muutakin.


      • kiltti
        sulla... kirjoitti:

        nyt erikoinen mielihalu,vaikka et ole skotti niin haluat kiltin ja loppujenlopuksi se onkin hame minkä haluat.
        Noi skotit kantavat ne kilttinsä arvokkaasti koska se kuuluu pitkiin perinteisiin,vähän eri juttu kun joku pohjoisen poika pukkaa puolihameen päälleen ja kuvittelee olevansa vaikuttava,tarvitaan siihen muutakin.

        Aivan!

        Ymmärsit siis viimein. En ole skotti joten ei tarvitse välittää noista etiketeistä. Siis kilttimäinen hame käy mainiosti.

        Se että onko kiltti Skotlantilaisten keksintö, voidaan ola montaa mieltä. Siellä sitä on ehkä käytetty eniten. Ei ollut kauaakaan siitä kun itävaltalaiset väittivät keksineensä kiltin.
        http://www.cronaca.com/archives/002002.html

        Onneksi asutaan vapaassa maassa missä tosimiehet on tosimiehiä ja pukeutuvat miten haluaa. Muut tehtöön mitä uskaltaavat, jos uskaltaavat.


      • kiltti
        sulla... kirjoitti:

        nyt erikoinen mielihalu,vaikka et ole skotti niin haluat kiltin ja loppujenlopuksi se onkin hame minkä haluat.
        Noi skotit kantavat ne kilttinsä arvokkaasti koska se kuuluu pitkiin perinteisiin,vähän eri juttu kun joku pohjoisen poika pukkaa puolihameen päälleen ja kuvittelee olevansa vaikuttava,tarvitaan siihen muutakin.

        Kiltti sopii kaikille joilla on rohkeutta sitä käyttää. Käyttäähän farkkujakin muutkin kuin kaivosmiehet ja karajapaimenet.

        Ja koska se Aito Kiltti maksaa suhteettoman paljon niin miksei käyttäisi kilttiä muistuttavaa skottihametta. Ei se ole keneltäkään pois.

        Sitä paitsi, harva täällä tunnistaa oikeaa kilttiä.

        Käytin kesällä farkkuhametta kaupungilla, no problem. Ei tullut mitään kommenttia asiasta.

        Nyt ajattelin vaan siirtyä hieman perinteisempään miesten hameeseen.


      • Kiltisti siinä
        kiltti kirjoitti:

        Aivan!

        Ymmärsit siis viimein. En ole skotti joten ei tarvitse välittää noista etiketeistä. Siis kilttimäinen hame käy mainiosti.

        Se että onko kiltti Skotlantilaisten keksintö, voidaan ola montaa mieltä. Siellä sitä on ehkä käytetty eniten. Ei ollut kauaakaan siitä kun itävaltalaiset väittivät keksineensä kiltin.
        http://www.cronaca.com/archives/002002.html

        Onneksi asutaan vapaassa maassa missä tosimiehet on tosimiehiä ja pukeutuvat miten haluaa. Muut tehtöön mitä uskaltaavat, jos uskaltaavat.

        Tiedän että Helsingissä on kaveri joka tekee kilttejä, mutta levitä yhteystietoja julkisesti.

        Maksaa kankaasta riippuen 125€->


      • Kiltti
        Kiltisti siinä kirjoitti:

        Tiedän että Helsingissä on kaveri joka tekee kilttejä, mutta levitä yhteystietoja julkisesti.

        Maksaa kankaasta riippuen 125€->

        Olen kuullut samaa juttua.... kukaan vaan ei tunnu tietävän tyypin yhteystietoja.


    • täällä
    • jese-66

      Kilteistä ja tartan kankaista on liikkeellä mitä ihmeellisempiä tarinoita. Skotlantilaisista kaupoista löytää hirveän laajan valikoiman erilaisia klaanivärejä. Helposti menee pari tuntia kun selaa niitä ja etsii sopivaa väriä.

      Ei kannata ottaa sitä liian tosissaan. Vuoden 1745 kapinan jälkeen perinteiset Skottiasut kiellettiin, niiden käytöstä seurasi vankilatuomio tai karkoitus johonkin Britannian lukuisista siirtomaista.

      Kun myöhemmin tartan kankaat päästettiin pannasta niistä tuli mielettömän suosittuja Skottien keskuudessa. Ikävä kyllä monikaan ei enää muistanut tartanien alkuperäistä tarkoitusta joten oli pian keksittävä kokonainen haavemaailma klaaneista ja skottiylhäisöistä.

      Klaanien nimet liitettiin eri väreihin arpomalla. Eli loppujen lopuksi on ihan sama mitä väriä käyttää, ne on kaikki melko uutta keksintöä.

    • Anonyymi

      Paksusormisten Irlanti, Tuuli hame kuulustelut,

    • Anonyymi

      Myydäänkö Suomessa jossakin tartaania tai siitä tehtyjä tuotteita? Haluaisin tartaanista tehdyn kaulahuivin. Mieluiten Forbesin tai Fraserin klaanin, koska löytyvät esi-isistäni, mutta muukin käy. Kauan sitten kävin Skotlannissa, mutta oli turhan tyyristä: kaulahuivi yli 200 mk! Kaikki muutkin oikein turistihinnoiteltuja whiskyistä lähtien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe