Kissan lempiväri punainen?

Luin valituista paloista kerran,että kissan lempiväri olisi punainen?!Voiko tämä pitää paikkaansa?

14

4870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MiKsu

      en kyllä tiedä. näkeekö kissa edes värejä? tietääkö kukaan?

      • miuku

        Ainakin kissakirjassa matka kissan mieleen vai mikä se olikaan sanottiin että kissa on ns. puna-viher sokea. Eli siis ei näe punaista eikä vihreää. En tiedä miten tämä on sitten tutkittu.


      • tarkoita, että
        miuku kirjoitti:

        Ainakin kissakirjassa matka kissan mieleen vai mikä se olikaan sanottiin että kissa on ns. puna-viher sokea. Eli siis ei näe punaista eikä vihreää. En tiedä miten tämä on sitten tutkittu.

        ei nää punaista ja vihreää, vaan että ei erota niitä toisistaan; Yleisin geneettinen silmäsairaus on punavihersokeus, vaikeus erottaa punaista ja vihreää väriä toisistaan.


      • miuku
        tarkoita, että kirjoitti:

        ei nää punaista ja vihreää, vaan että ei erota niitä toisistaan; Yleisin geneettinen silmäsairaus on punavihersokeus, vaikeus erottaa punaista ja vihreää väriä toisistaan.

        Joo näin se jotenkin taisi mennä... Kovin tarkkaan tuota juttua siitä lukenut.


    • kissikis

      Kissan värinäkö on huonosti kehittynyt ja en tiedä onko vieläkään saatu tutkituksi, mitä värejä kissat näkee, tai näkeekö. Kisuille kun värit ovat aika toisarvoisia, liike on tärkeämpi (saalistaessa). Toisaalta, yleensä suurin osa eläimistä tunnistaa punaisen, koska sehän on vaaran väri, mutta voiko se sitten olla lempiväri, jos kerran ilmaisee vaaraa...? Hmmm.

      • hirni_mikmiu

        Mitenhän se kissa tajuaa punaisen vaaran väriksi?
        Eiköhän kissasta vaarallisia asioita ole autot, ihmiset, isot koirat, petoeläimet, kovat äkilliset äänet jne. En usko että kissa osaa ajatella niin vertauskuvallisesti, että ajattelee jonkun värin symboloivan jotain asiaa.
        Ja käsittääkseni kissat näkevät värejä mutta heikosti. Mutta vain käsittääkseni...


      • kissikis
        hirni_mikmiu kirjoitti:

        Mitenhän se kissa tajuaa punaisen vaaran väriksi?
        Eiköhän kissasta vaarallisia asioita ole autot, ihmiset, isot koirat, petoeläimet, kovat äkilliset äänet jne. En usko että kissa osaa ajatella niin vertauskuvallisesti, että ajattelee jonkun värin symboloivan jotain asiaa.
        Ja käsittääkseni kissat näkevät värejä mutta heikosti. Mutta vain käsittääkseni...

        Varmaankin samalla tavalla kuin muutkin eläimet. Punainen edustaa yleensä myrkyllisyyttä. Ehkä tämä 'taito' sitten kissalta puuttuu, enpäs tosiaan tiedä :)


    • vanukas

      Mielestäni kissa ei näe punaista ja keltaista. Vihreän ja sinisen ne vissiin näkevät.

    • vaaleanpunainen

      on selkeästi meidän kissojen lempiväri. Muunvärisillä lakanoilla ne eivät suostu nukkumaan ;)!

    • "Kissa, vietiin, kaupunkiin. Takki, sille, ostettiin. Iloinen on mieli sen, takki on niin lämpöinen. Kissa, vietiin, kaupunkiin. Takki, sille, ostettiin....."

      Muistatteko lastenlaulun?
      Ja siitä säkeistön:

      "Löytyi nappi keltainen, lempiväri kissojen.....

      Laulun mukaan kissojen lempiväri on keltainen... :)

      • Katzenfrau

        Omankin empiirisen "tutkimukseni" mukaan kissojen lempiväri on keltainen.


    • lak2

      jossain (joku dokumentti en muista mikä) oli että näkee kylmät värit...vihreä ja sininen..

    • Kissa tietäjä

      Kissa ei näe punaista,se näkee sen vihreänä ja vihreän vihreänä.Oranssin se näkee keltaisena.

    • Kattikaveri

      Luin joskus netissä että kissat eivät näkisi keltaista, mutta en ole varma siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe