Luin valituista paloista kerran,että kissan lempiväri olisi punainen?!Voiko tämä pitää paikkaansa?
Kissan lempiväri punainen?
14
4870
Vastaukset
- MiKsu
en kyllä tiedä. näkeekö kissa edes värejä? tietääkö kukaan?
- miuku
Ainakin kissakirjassa matka kissan mieleen vai mikä se olikaan sanottiin että kissa on ns. puna-viher sokea. Eli siis ei näe punaista eikä vihreää. En tiedä miten tämä on sitten tutkittu.
- tarkoita, että
miuku kirjoitti:
Ainakin kissakirjassa matka kissan mieleen vai mikä se olikaan sanottiin että kissa on ns. puna-viher sokea. Eli siis ei näe punaista eikä vihreää. En tiedä miten tämä on sitten tutkittu.
ei nää punaista ja vihreää, vaan että ei erota niitä toisistaan; Yleisin geneettinen silmäsairaus on punavihersokeus, vaikeus erottaa punaista ja vihreää väriä toisistaan.
- miuku
tarkoita, että kirjoitti:
ei nää punaista ja vihreää, vaan että ei erota niitä toisistaan; Yleisin geneettinen silmäsairaus on punavihersokeus, vaikeus erottaa punaista ja vihreää väriä toisistaan.
Joo näin se jotenkin taisi mennä... Kovin tarkkaan tuota juttua siitä lukenut.
- kissikis
Kissan värinäkö on huonosti kehittynyt ja en tiedä onko vieläkään saatu tutkituksi, mitä värejä kissat näkee, tai näkeekö. Kisuille kun värit ovat aika toisarvoisia, liike on tärkeämpi (saalistaessa). Toisaalta, yleensä suurin osa eläimistä tunnistaa punaisen, koska sehän on vaaran väri, mutta voiko se sitten olla lempiväri, jos kerran ilmaisee vaaraa...? Hmmm.
- hirni_mikmiu
Mitenhän se kissa tajuaa punaisen vaaran väriksi?
Eiköhän kissasta vaarallisia asioita ole autot, ihmiset, isot koirat, petoeläimet, kovat äkilliset äänet jne. En usko että kissa osaa ajatella niin vertauskuvallisesti, että ajattelee jonkun värin symboloivan jotain asiaa.
Ja käsittääkseni kissat näkevät värejä mutta heikosti. Mutta vain käsittääkseni... - kissikis
hirni_mikmiu kirjoitti:
Mitenhän se kissa tajuaa punaisen vaaran väriksi?
Eiköhän kissasta vaarallisia asioita ole autot, ihmiset, isot koirat, petoeläimet, kovat äkilliset äänet jne. En usko että kissa osaa ajatella niin vertauskuvallisesti, että ajattelee jonkun värin symboloivan jotain asiaa.
Ja käsittääkseni kissat näkevät värejä mutta heikosti. Mutta vain käsittääkseni...Varmaankin samalla tavalla kuin muutkin eläimet. Punainen edustaa yleensä myrkyllisyyttä. Ehkä tämä 'taito' sitten kissalta puuttuu, enpäs tosiaan tiedä :)
- vanukas
Mielestäni kissa ei näe punaista ja keltaista. Vihreän ja sinisen ne vissiin näkevät.
- vaaleanpunainen
on selkeästi meidän kissojen lempiväri. Muunvärisillä lakanoilla ne eivät suostu nukkumaan ;)!
"Kissa, vietiin, kaupunkiin. Takki, sille, ostettiin. Iloinen on mieli sen, takki on niin lämpöinen. Kissa, vietiin, kaupunkiin. Takki, sille, ostettiin....."
Muistatteko lastenlaulun?
Ja siitä säkeistön:
"Löytyi nappi keltainen, lempiväri kissojen.....
Laulun mukaan kissojen lempiväri on keltainen... :)- Katzenfrau
Omankin empiirisen "tutkimukseni" mukaan kissojen lempiväri on keltainen.
- lak2
jossain (joku dokumentti en muista mikä) oli että näkee kylmät värit...vihreä ja sininen..
- Kissa tietäjä
Kissa ei näe punaista,se näkee sen vihreänä ja vihreän vihreänä.Oranssin se näkee keltaisena.
- Kattikaveri
Luin joskus netissä että kissat eivät näkisi keltaista, mutta en ole varma siitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651586
- 104921
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16605ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40537Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m158486Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;187426- 26419