En mistään opuksesta ole löytänyt, että milloin vauvojen silmien väri alkaa muuttumaan, jos on muuttuakseen?
Silmien väri muuttuu??
23
22590
Vastaukset
- tahansa
puolen vuoden ikään menessä. Periaatteessa, mutta kuulee niitäkin juttuja, että vasta paljon myöhemmin.
Meillä ekalla muuttui jo kaksi viikkoisena, toisella jäi sinisiksi. - *äityli*
Mä olen kanssa miettinyt sitä samaa asiaa ja kerran sitten kysyin neuvolasta ja kätilöltä,jonka luona käytin vauvaani vyöhyke-hieronnassa,niin kummatkin ovat sanoneet että eiköhän se 3 kuukauden ikään mennessä vaihdu,jos on vaihtuakseen.
Eli en osaa tyhejentävää vastausta sulle antaa,mutta noin mulle on sanottu =) - 3:n äiti
Meidän tytöillä on silmien väri alkanut vaihtumaan sinisestä vihreäksi joskus vähän yli 3 vuotiaana. 4v mennessä on silmät olleet jo lähes lopullisen väriset.
Luultavasti tuo silmien värin vaihtuminen on jollain lailla suku kohtaista, kuten silmien väri yleensä.- Lipa
Meillä poika nyt hiukan reilun vuoden ja silmät ovat taivaansiniset. Sekä mulla että miehellä on enemmänkin vihertävät.!?! Oon kans miettinyt, että mahtaavatkohan muuttaa enää väriään, ja jos niin voiko sinisilmäisyys periytyä esim. isovanhemmilta. Tietääkseni ei!?
- meimei
Lipa kirjoitti:
Meillä poika nyt hiukan reilun vuoden ja silmät ovat taivaansiniset. Sekä mulla että miehellä on enemmänkin vihertävät.!?! Oon kans miettinyt, että mahtaavatkohan muuttaa enää väriään, ja jos niin voiko sinisilmäisyys periytyä esim. isovanhemmilta. Tietääkseni ei!?
Siskonlapsillani on saman väriset silmät kuin minun isälläni eli vihreän/ruskeat, yhdellä taas on ihan siniset silmät. Siskollani on vihreänharmaat ja hänen miehellään siniset.
Ei taida kukaan oikein tietää miten silmienväri periytyy. Ainakaan se periytymismalli joka meille joskus muinoin koulussa opetettiin ei ole mielestäni toimiva.
- kati
meidän jässikällä silmien väri muuttui ruskeaksi yhden vuoden kieppeillä. siitäkös äippä oli iloinen, kun saimma pojalle isänsä kauniin ruskeat silmät ;)
- ruskeasilmäisellä
tyttärellämme silmät olivat heti syntymän jälkeen parin viikon ajan lähes mustat ja siitä vaalenivat tumman ruskeiksi eli kuukauden ikäisenä silmät olivat lopullisen väriset ja heti syntymän jälkeen näki että ruskesilmäinen tulee. Pojalla silmät olivat syntymän jälkeen tumman siniset ja vaalenivat hiljalleen sinivihertäviksi samalla tavalla ensimmäisten viikkojen aikana.
- melissa
ruskeasilmäisellä kirjoitti:
tyttärellämme silmät olivat heti syntymän jälkeen parin viikon ajan lähes mustat ja siitä vaalenivat tumman ruskeiksi eli kuukauden ikäisenä silmät olivat lopullisen väriset ja heti syntymän jälkeen näki että ruskesilmäinen tulee. Pojalla silmät olivat syntymän jälkeen tumman siniset ja vaalenivat hiljalleen sinivihertäviksi samalla tavalla ensimmäisten viikkojen aikana.
Keskimmäisellä tyttärellä oli tod. siniset silmät ensimmäisenä ikävuotena vaan mitä vanhemmaksi tulee niin sitä enemmän ne ovat alkaneet vihertää (huom. ei kaihi :))Ekalla tyttärelläni oli sini-harmahtavat silmät n. vuoden ikäiseksi ja vasta sen jälkeen pikkuhiljaa muuttuivat ruskeiksi. Niiden väri ei sanottavasti muuttunut 2 ikävuoden jälkeen. Pikku-ukolla taas on ollut siniset silmät vauvasta asti ilman mitään muutoksia (nyt 2-v). Taitaa olla aika yksilöllistä tuokin...
- keppälerttu
..kolmella lapsella ollut jo syntyessään tummat silmät,sinisestä ei tietoakaan,muuttuneet ruskeiksi sitten myöhemmin..
harvemmin kai sinisistä enää ruskeat tulevat,siis jos sellaiset taivaansiniset ovat syntyessään olleet..
Silmien väri periytyy kyllä isovanhemmilta ja jos suvussa ruskea silmäisyyttä niin saattaa monenkin sukupolven yli hypätä..ainakin jos molemmilla vanhemmilla geeneissä..- äiti
Itseäni aikoinaan vallan ihmetytti kun lapsella oli siniset silmät syntyessään, olin ihan olettanut että ne on ruskeat. Ja itsellänikin vihreät.
Sillon kirjoitin tänne palstalle ja kysyin silmienvärin perinnöllisyydestä.
Vastaus tuli sitten näin. Jokaisella ihmisellä on kaksi silmävärin pigmenttiä, toinen piilevänä. Ruskea on se väri joka peittoaa muut värit. Ja taas vauva saa molemmilta vanhemmiltaan yhden väri pigmentin joko sen näkyvän, tai sitten sen piilevän.
Eli ei ole laisinkaan ihme että vauvalla on isovanhempien silmienväri. - ..............
äiti kirjoitti:
Itseäni aikoinaan vallan ihmetytti kun lapsella oli siniset silmät syntyessään, olin ihan olettanut että ne on ruskeat. Ja itsellänikin vihreät.
Sillon kirjoitin tänne palstalle ja kysyin silmienvärin perinnöllisyydestä.
Vastaus tuli sitten näin. Jokaisella ihmisellä on kaksi silmävärin pigmenttiä, toinen piilevänä. Ruskea on se väri joka peittoaa muut värit. Ja taas vauva saa molemmilta vanhemmiltaan yhden väri pigmentin joko sen näkyvän, tai sitten sen piilevän.
Eli ei ole laisinkaan ihme että vauvalla on isovanhempien silmienväri.Tuosta ruskean dominoivasta vaikutuksesta juuri vääntöä onkin, koska vanhaa periytymismallia on jouduttu ilmeisesti rukaamaan.
- äiti
.............. kirjoitti:
Tuosta ruskean dominoivasta vaikutuksesta juuri vääntöä onkin, koska vanhaa periytymismallia on jouduttu ilmeisesti rukaamaan.
Myös ruskeasilmäisillä on toinen piilevä pigmetti, esim. jos vsikka on sininen. Jos vauva saa ruskeasilmäiseltä vanhemmaltaan sinisen pigmentin ja toiselta vanhemmaltaan esim. vihreän pigmentin niin silmien väriksi hän silloin tulee jompikumpi edellisestä.
- ................
äiti kirjoitti:
Myös ruskeasilmäisillä on toinen piilevä pigmetti, esim. jos vsikka on sininen. Jos vauva saa ruskeasilmäiseltä vanhemmaltaan sinisen pigmentin ja toiselta vanhemmaltaan esim. vihreän pigmentin niin silmien väriksi hän silloin tulee jompikumpi edellisestä.
Miten sitten selittyy sekaväriset silmät. Esim. vihreänruskeat, vihreänharmaat, siniharmaat, silmät jotka ovat vihreänharmaat, ja joissa on selviä ruskeita pisteitä?
- väri
Eli värin tietää vasta vauvelin ollessa puolivuotias.
- ...............
Ei välttämättä. Minun tyttäreni silmät saivat lopullisen värin vasta noin kaksivuotiaana. Eräällä ystävälläni silmien väri vaihtui teini-iässä. Se oli aika mielenkiintoinen juttu.
- silmienväri
on muuttunut vasta noin kolme vuotiaana. Kirkkaan, vaalean sinisestä tummanruskeaksi.
- vihreänruskeaksi!
ja vasta teini-iässä.
Oli siinä monella ihmettelemistä,
kun muistivat minut sinisilmäisenä pikkutyttönä! - ...........
vihreänruskeaksi! kirjoitti:
ja vasta teini-iässä.
Oli siinä monella ihmettelemistä,
kun muistivat minut sinisilmäisenä pikkutyttönä!no ei tuo vielä mitään. minulla muuttui hiukset pikimustista vaaleiksi. nyt ne ovat alkaneet tummumaan.
- Hensku
Esikoisen silmien väri alkoi n. 2-vuotiaana muuttua hiljalleen sinisestä vihreäksi. 3-vuotiaana silmät olivat jo selkeästi vihreät. Nuorempi lapsistamme on nyt 2,5v. Saas nähdä muuttuuko hänellä vielä silmien väri...
- auringonkukka
Alkoivat muuttua tossa puolenvuoden paikkeella suunnilleen ja ihan tähän päivään asti ovat vähän muuttuneet... Itselläni oli pienenä tyttönä aivan tumman ruskeat silmät ja ovat sitten vaalenneet hiljalleen ja nyt ovat vihertävän ruskeat, tiedä sitten josko ne vaalenevat koko ikäni...? ;)
- itsellä
.. silmien väri vaihtui sinivihreistä hopeanharmaaksi erittäin, ERITTÄIN lyhyessä ajassa? Niin, ja muutos tapahtui ihan vastikään. 14 olen. Yhtenä aamuna katsoin vain itseäni peilistä ja totesin, että kasvoissani on jotain outoa, mutta en kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota. Sitten myöhemmin aloin katsomaan tarkemmin ja kas, silmien väri muuttunut ihan totaallisesti!
- montaväriä
itsellä kirjoitti:
.. silmien väri vaihtui sinivihreistä hopeanharmaaksi erittäin, ERITTÄIN lyhyessä ajassa? Niin, ja muutos tapahtui ihan vastikään. 14 olen. Yhtenä aamuna katsoin vain itseäni peilistä ja totesin, että kasvoissani on jotain outoa, mutta en kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota. Sitten myöhemmin aloin katsomaan tarkemmin ja kas, silmien väri muuttunut ihan totaallisesti!
On tuo tukan ja silmien väri jännä juttu..
Itse kun synnyin oli minulla tulipunainen tukka ja tummat siniset silmät.
Punainen tukka karisi pois ja tilalle tuli aivan vaalea tukka, mutta silmien väri pysyi samana aina 13 ikävuoteen asti.
Vaaleat hiukset ovat yli parikymppisenä muuttuneet maantienruskeiksi (ei värjätty) ja silmät ovat nyt kutakuinkin harmaanvihreänsiniset..joku sanoi keltaistakin bonganneensa.
Tosin vanhemmillani ja isovanhemmillanikin on hiusten ja silmien väri näkyvästi muuttunut vuosien mittaan, ja luulen että se on aika yleistäkin että silmät tummenee tai vaalenee sävyyn tai toiseen.
Kai se aurinko ne vaalentaa tai tummentaa hiukset ja silmät riippuen vuodenajasta.
- Nimetöngfhfgfhh
.. opiskellut !
Pitäisi tietää, että silmän solut erikoistuvat vasta syntymän jälkeen, mikä takia lähes kaikilla vauvoilla on syvän siniset silmät. Ei siis ole mikään ihme jos sinisilmäisestä taivaanlapsestasi tulee vihreäsilmäinen. Ruskeasilmäisillä ovat ruskeat jos syntyessään (dominoiva väri).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315686- 363771
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122658
- 292192
- 122137
- 1631896
- 161454
- 1051362
- 1371174