6-viikkoinen vauva hoitoon

ja ryyppäämään

Niin, miltä kuulostaa?

Tuttavani vei 6-viikkoisen vauvan hoitoon ja lähti itse viihteelle. Haki vauvan reilun vuorokauden päästä, kun oli selvinnyt juhlimisesta ja krapulasta.

Olin yllättynyt ja huolissanikin, mutta kun itsellä ei lapsia ole, en sanonut mitään.

Oli vaan sellainen kuva, ettei pienestä vauvastaan edes halua olla pitkiä aikoja erossa. Ja mites vauva sen kokee..?

19

5545

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulostaa

Mutta onneksi vei hoitoon eikä esim.ryypännyt kotona..

• spider

Ihan normaalia minun mielestä että äitikin haluaa päästä tuulettumaan kun vaavi on 1-2kk.

Jokainen äiti sitten itse päättää haluaako "vapaa päivänsä/iltansa" millä tavoin viettää. Ihmiset käyvät ravintolassa ja juovat, tanssivat ja seurustelevat. Aika usein siitä krapula seuraa, joskus ei. Miksi vauvan äiti ei saisi käydä tuulettumassa? Onhan se siinä vaiheessa huolestuttavaa jos siitä tulee ongelma ja bilettäminen kiinnostaa enemmän kuin lapsenhoito, mutta sillon tällön jos käy niin ei siinä MITÄÄN IHMEELLISTÄ OLE! Päinvastoin on hyvä välillä käydä jossain! Ja 1.5 kk vauvan voi ihan hyvin laittaa yöhoitoon. Itse laitoin juuri tuon ikäisenä ensimmäisen kerran yöhoitoon ja kaikki meni todella hyvin! JA KYLLÄ, OLIN RAVINTOLASSA! JA KYLLÄ, JOIN kohtuudella! JA KYLLÄ, minulla OLI KRAPULA!

• psykologeilla

saattaa olla toisenlainen käsitys siitä, onko vauvalle onnellista olla erossa äidistään noin pienenä yli vuorokauden :(

Mutta tietystihän äiti saa ajatella enemmän itseään kuin lastaan erilaisilla tekosyillä tekojaan puolustellen.

• mmmas
        psykologeilla kirjoitti:

saattaa olla toisenlainen käsitys siitä, onko vauvalle onnellista olla erossa äidistään noin pienenä yli vuorokauden :(

Mutta tietystihän äiti saa ajatella enemmän itseään kuin lastaan erilaisilla tekosyillä tekojaan puolustellen.

olen samoilla linjoilla, itselle ei olisi tosiaankaan tullut mieleen lähteä ryypiskelemään kun vauveli on noin pieni.vauva on etusijalla ja omat tarpeet saavat jäädä. Kyllä sitä ehtii rientoihin enkä usko et jääpi mistää paitsi.Vai jäänkö?
        Kukin tavallaan mut en olis jättänyt hoitoon jollekkin yöksi. Tietty isälle, mutta en usko et muille. Sitä paitsi varhainen vuorovaikutus suhde on tärkeä vauvan kehityksen kannalta ja tällöin äiti vastaa vauvan tarpeisiin eihän sillä ole ketään muuta. Ikävä kyllä mies ei korvaa tässä tilanteessa täysin äitiä tai sitten tämä ks. suhde on isän ja lapsen välinen. Noin pieni vauva ei pysty luomaan ks. suhteen kun tiettyyn ihmiseen.
        En halua olla julma, mut välillä mietin et mihin tää maailma menee??Heitteile ottoja on paljon ja lapsilla paha olo.Tietty vanhemmat kaipaavat omia menoja mutta täytyykö lähteä ryyppäämään kyllä jonkun mukava meno löytynee muualta eikä vauvelin tarvitse jäädä mihinkään hoitoon.

• plop plop
        psykologeilla kirjoitti:

miten jos äiti joutuu sairaalaan tai muuhun hoitoon vaikka pariksi vuorokaudeksi ja vauva joutuu olemaan ilman äitiään? mitähän kehityspsykologi tähän sanoo?

• verrata
        plop plop kirjoitti:

miten jos äiti joutuu sairaalaan tai muuhun hoitoon vaikka pariksi vuorokaudeksi ja vauva joutuu olemaan ilman äitiään? mitähän kehityspsykologi tähän sanoo?

Riippuu vähän siitä, miksi ja mihin paikkaan äiti joutuu hoidettavaksi, voiko hän ottaa kuusi-viikkoisen vauvansa mukaan. Aika moneen paikkaan nykyisin voi ottaa.

Jos ei voi ottaa vauvaa mukaan, silloin on pakkotilanne, joka sekin on haitallinen vauvalle. Mutta sille ei itse voi mitään. Sen sijaan sille, että lähtee ryyppäämään, voi itse paljonkin. Siis niitä tapauksia ei voi verratakaan.

• kaikenlaista

Itsellä oli ainakin suht raskas raskaus, synnytys ja ekat viikot, niin lähdin heti kun tilaisuus tuli (vauva 1kk) istumaan iltaa kavereitten kanssa ja kelaamaan tilannetta. Vauva jäi mieheni hellään hoitoon. En koe että tein itsekkäästi, olen sen jälkeen jaksanut olla paljon paremmin vauvan kanssa, kun jos en olisi päässyt ollenkaan tuulettumaan. Kun äiti voi hyvin, voi vauvakin hyvin. Vaikka joutuisi olemaan vuorokauden erossa:) Kunhan ei ole jatkuvaa.

Ja jos tuttavasi joutui viemään vauvansa hoitoon, niin hän on varmaan yh? Olen kyllä ihan sitä mieltä, että jos äiti unohtaa itsensä eikä ajattele omaa jaksamistaan, niin voi käydä heikosti. Mutta kukin tavallaan, en minä ainakaan halua ketään tuomita!

• tavallinen tallaaja

irrottautua hetkeksi vauvasta ja käydä jossain. Kyllä pää sekoo jos on OIKEESTI 24*7 vauvan kanssa. Nyt jos joku alkaa jeesustelemaan etten lapsesta välitä jos johonkin lähtee sillon tällön niin huh huh! Ei se äidistä huonoa tee jos ulkona sillon tällön YKSIN käy, eikä sekään tee äidistä huonoa jos ei käy. Jokaisen äidin oma valinta.
        Satunnaiset käynnit eivät ole mikään ongelma, eikä niitä pitäisi muiden lapsellisten tai lapsettomien puida, vaan keskittyä omiin asioihinsa perheisiinsä ja omiin arvoihinsa. Ei se nosta äitiä ns. paremmalle jalustalle jos ei mihinkään yksin lähde. Jos vauva ei hoidossa vielä selviäisi tai olisi valmis olemaan niin kohtuaika olisi paljon pitempi. Sitähän se on että vauva totuttelee muuhunkin maailmaan kun äitin masuun ja tuskin mitään traumoja saa jos joskus on hyvässä hoitopaikassa yötä. Nykyään kyllä tehdään joka asiasta järetön haloo ja kärpäsestä härkänen.

• nuottiavain
        tavallinen tallaaja kirjoitti:

irrottautua hetkeksi vauvasta ja käydä jossain. Kyllä pää sekoo jos on OIKEESTI 24*7 vauvan kanssa. Nyt jos joku alkaa jeesustelemaan etten lapsesta välitä jos johonkin lähtee sillon tällön niin huh huh! Ei se äidistä huonoa tee jos ulkona sillon tällön YKSIN käy, eikä sekään tee äidistä huonoa jos ei käy. Jokaisen äidin oma valinta.
        Satunnaiset käynnit eivät ole mikään ongelma, eikä niitä pitäisi muiden lapsellisten tai lapsettomien puida, vaan keskittyä omiin asioihinsa perheisiinsä ja omiin arvoihinsa. Ei se nosta äitiä ns. paremmalle jalustalle jos ei mihinkään yksin lähde. Jos vauva ei hoidossa vielä selviäisi tai olisi valmis olemaan niin kohtuaika olisi paljon pitempi. Sitähän se on että vauva totuttelee muuhunkin maailmaan kun äitin masuun ja tuskin mitään traumoja saa jos joskus on hyvässä hoitopaikassa yötä. Nykyään kyllä tehdään joka asiasta järetön haloo ja kärpäsestä härkänen.

ekaa kertaa ristiäisten jälkee ja lähin hyvien ystävien kans iltaa viettää baariin. Huonoo omatuntoo en asiast potenu, miks pitäis!? Hyvää se tekee välil tuulettuu ja jokaine taplaa tyylillää. Ja kohtuukäyttö kunniaan!

Pistäkääpä galluppina millon ekaa kertaa hoitoo vauva?

• säde
        nuottiavain kirjoitti:

ekaa kertaa ristiäisten jälkee ja lähin hyvien ystävien kans iltaa viettää baariin. Huonoo omatuntoo en asiast potenu, miks pitäis!? Hyvää se tekee välil tuulettuu ja jokaine taplaa tyylillää. Ja kohtuukäyttö kunniaan!

Pistäkääpä galluppina millon ekaa kertaa hoitoo vauva?

Juuri viime pe tuli extempore tarjous lähteä kattoo yhtä bandiä. Tyttö 2,5 kk ja kysyin isiltä voinko mennä. Syöttö ysiltä ennen lähtöä. Baarissa jokunen siideri, kahdelta kotiin. Syöttö 06 pullosta pumpatusta maidosta jne. Tyttö ei ollut siis edes herännyt sinä aikana kun kävin baarissa. Helppo hoitovuki isällä. Aamulla totesin, että kivaa oli mutta vähäksi aikaa riitti. Vaikka tyttö antoi aamulla kölliä 11 saakka välillä syöden. Eikä huono omatunto ollenkaan, oikein äitillenikin ilmoitin, ettö nyt sitä ekaa kertaa mennään...

• heini

siis aina näitä asioita liioitellaan! ei se vauva siitä moksiskaan ole jos on hyvässä hoidossa yhden päivän!

minusta siinä ei ole mitään pahaa jos haluaa lähteä tuulettumaan vähän. vielä kun takana on 9kk vaikea raskaus ja vielä hirveämpi synnytys. siinä äiti jos kuka ansaitsee illan vapaata!!
      tottakai vauva on etusijalla, mutta ei se sija siitä mihinkään muutu jos yhden illan lähtee tuulettumaan.

en käsitä näitä tuomitsevia ihmisiä. jokainen tietysti tavallaan, mutta minusta se on aivan ymmärrettävää jos haluaa juhlia yhden illan!

• aivan niin

kukin taplaa tyylillään ja olen myös sitä mieltä et jos ystävänä seuraat tilannetta niin se on ok, minusta jos puutut hänen käytökseensä on tökeröä.(ainakin itse kokisin näin, toinen asia on jos vauvasta ei pidetä huolta) Et kuitenkaan lukiessani tekstiäsi omista lasta/vauvaa joten et tiedä kuinka rankkaa vauvelin kanssa on.
      Tiedän omassa ystäväpiirissä muutaman ilman lasta olevan kamun ja heiltä pukkaa neuvoa jos mihinkä ja saattavat arvostella jotain asioita. Jätän yleensä heidän huomauttelut arvoonsa(jos itse näen asiat muulla tavalla). Kukin toimii tavallaan ja ne jotka haluavat olla hyviä äitejä pyrkivät siihen. Itse inhoan ihmisiä jotka arvostelevat äitejä, monella eri tavalla kun lapsen voi kasvattaa ihan kunnolliseksi.
      Itse en jättäisi vauvaani siis noin pientä muiden hoitoon, mutta kukin tavallaan enkä halua moralisoida muita. Kullakin ihmisellä on omat tarpeet ja kun en ennen raskauttakaan rillutellut baareissa niin miksi nytkään tekisin niin. Vinkkua saatan lasin ottaa saunan päätteeksi kamujen kanssa. Minulla ollut todella paha loppu raskausaika ja synnytys meni ponnistamisvaiheeseen asti josta tehtiin hätäsectio joten kokemuksena rankka, mutta en kaipaa baareja vaikka väsynyt olin joskun. Minulla hyvä ystävä piiri ja aivan mahtava mies!
      Jaksuja siis kamullesi!

• miia

moikka!
      en kyllä minäkään pidä sitä pahana.jokainen lapsen kantanut ja synnyttänyt (joko alateitse tai sektiolla) on ansainnut yhden illan/yön itselleen.sen verran itsekäs saa olla.vauva ei henkisesti eikä fyysisesti vuorokauden erosta kärsi ja äitikin saa reissusta varmasti lisää virtaa vauvan hoitoon pitkäksi aikaa.tietenkin on niitä äitejä jotka pian innostuvat ja jäävät sille tielle,ne onkin sitten asia erikseen.eli ei mielestäni ole paha asia.on myöskin ihmisiä jotka sen tuomitsevat,mutta ei välitetä niistä kun ei nekään meistä! :)

• mentiin

meillä oli poika n. kuukauden kun mummu tuli meille kotiin poikaa hoitamaan, että päästiin miehen kans käymään baarissa. ei oltu kuin pari tuntia, eikä mulle ees maistunu pitkän raittius ajan jälkeen, join puolitoista siideriä ja kotiin nukkumaan. nyt ollaan käyty kerran kuussa, poika viedään joko mummulle tai mun sisko tulee meille. mun mielestä on hyvä opettaa jo pienestä asti yö kylään (ei tietenkään liian usein, kerran kuussa, ei aina välttämättä kuitenkaan) että tottuu sitte isompanaki, eikä vierasta. tää on mun mielipide!

• Jenna

Kyllä pitää päästä itsekkin tuulettumaan välillä.. kyllähän vaavia on ikävä mutta oma pää tuulettuu siinä jaksaa taas paremmin. ja vauvalle on varmasti ihan hyvä olla muittenkin kanssa kuin vaan äitinsä.

• 1hiukan

kyllä mietin et onko 2kk vauvelin hyvä päästä jonkun muun kuin mamman tai papan hoitoon?? Eri asia mielestäni on, että myöhemmin kun lapsi on vanhempi ja ehkä ymmärtää jotain, mutta ihan vauvelin 1kk-3kk hoitoon jättämisestä...
        Kyllä ulos täytyy päästä tuulettumaan, mutta mitä hyvää siitä seuraa vauvalle??siis muuta kuin se että äiti ja isä jaksavat hoitaa vauvaansa?En usko et tuon ikäinen nauttii hirveästi jonkun ventovieraan sylistä hyvä kun katsoo silmiin tuossa 2kk iässä.

• vanha Mamma

Olen 55 v., mutta en niin kauheana pidä, että vie hoitoon. Hyvä että vei, eikä ottanut mukaan juhlimaan!
      Itse en juo, mutta en nyt pahanakaan pidä,jos äiti lähtee välillä tuulettumaan ja tapaamaan muita ihmisiä. Sitä jaksaa paremmin, kun on saanut pikkuisen vapaata lapsenhoidosta.
      Minulla on ollut useampi lapsi, eikä ollut mahdollisuutta aikoinaan päästä viihteelle, koska mummit ja vaarit asuivat kaukana ja olivat raihnaisia.
      Sen vuoksi minusta on kiva olla avuksi omille miniöille, ja hoitaa lapsenlasta, koska tiedän että vaihtelu virkistää ja hauskan illan jälkeen taas jaksaa paremmin tarttua arkisiin puuhiin.
      Mielipiteeni on, että kuusiviikkoinen voi jo hyvin olla muutaman valveillaolo tunnin vieraassa hoidossa, ja yöhän meneekin nukkuessa.
      Omani jouduin viemään kuusiviikkoisina päivähoitoon, ja ihan normaaleja ihmisiä heistä tuli!

• Mammalle

Etkö ole koskaan miettinyt, miksi nykyisin ei enää tarvitse viedä kuusiviikkoista päivähoitoon?

Se johtuu juuri siitä, että todettiin noin pienten vauvojen tarvitsevan vielä ehdottomasti äitinsä hoivaa. Siksi äitiyslomia on pidennetty nykyiseen pituuteensa.

• eee

Uskomatonta!!! Kokeilehan itse olla tiiviisti pienen lapsen kanssa kahden kotona 24h/7pvä..Ihmettele sitten uudestaan tohtiiko noin pientä lasta jättää hoitoon vuorokaudeksi joskus! Mitä pahaa siinä on? Lapsi ei todellakaan tuon ikäisenä "kärsi" tai koe "hylätyksi oloaan" jos äiti haluaa hetken HENGÄHTÄÄ. Mistä kannoit HUOLTA? Siitäkö ettei tuttavasi ollut nyt se maailman kuuluisin "TÄYDELLINEN ÄITI"??? Ja joo, itse olen yh ja todellakin tiedän miltä tuntuu hoitaa kaikki asiat yksin, huom TÄYSIN YKSIN..Kunnioittaisitte ihmiset myös meitä yh-äitejä/isukkeja. Eiköhän kaikki tee kuitenkin parhaansa lastensa hyväksi. Se on myös lasten hyväksi, että äiti/isä saa joskus rentoutua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4312
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1813
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1523
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1287
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      833
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe