Raju PMS

AnBelFel

Ymmärtääkseni lähes jokaisella naisella on pieniä oireita ja tuntemuksia ennen kuukautisten alkua. Itselleni kuukautisten odottelu on joka kerta suuri painajainen: tunnen, että koko persoonallisuuteni muuttuu.

3-5 päivää ennen kuukautisia minulle iskee valtava tarve järjestää koko huusholli uuteen uskoon. Mies kuulee kunniansa väärin laskostetuista kalsareista, vessaharja on vaihdettava, taulujen paikat ärsyttää jne.

Olen hyvin, hyvin itkuinen ja masentunut ennen kuukautisia. Tunnen olevani maailman surkein yksilö, ja minulla on kaikenlaisia harhakuvitelmia muiden ihmisten suhteen: kaikki vihaavat minut, olen sietämätön, teen pelkkiä virheitä, näytän rumalta. Tekisi mieli vetäytyä viltin ja suklaakeksien kanssa yksinäisyyteen, mutta toisaalta sekin pelottaa.

Emme koskaan riitele mieheni kanssa niin paljon kuin PMS:n aikoihin. En pysty keskittymään velvollisuuksini. Syön kuin sika. Olen hyvin hermostunut. Ajattelen negatiivisesti ihmisistä. Loukkaannun pienestä. Ummettaa. Unohtelen pieniä ja isojakin asioita. Pudottelen tavaroita.

Oikeasti, en tiedä mikä auttaisi. E-pillereitä en voi syödä, sillä silloin voin vielä huonommin. Onko jollakin kokemuksia psyykelääkkeistä ennen kuukautisia tms. Kertokaa! Hajoan!

28

11556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osan aikaa

kuukaudesta, on tuonut avun.

• niksu

näette, ettei maailman nerot välitä keksiä kunnollista lääkitystä kuukautisvaivoihin, kun ne on "vain" naisten vaivoja. Jos ne olisi miesten (-kin) vaivoja, olisi kuulkaa kunnon tropit kuukautisvaihoihin.
        Musta on uskomatonta, että vaivoja lievennetään masennuslääkkeillä, kun kyse on kuitenkin hormonaalisesta vaivasta.
        SSRI lääkkeitä ei pitäisi mutustella vuosikausia. En on ensisijaisesti tehty masennuksen hoitoon. Ne saattavat muuttaa aivojen toimintaa yli kahden vuoden käytön jälkeen.

• Miesnero
        niksu kirjoitti:

näette, ettei maailman nerot välitä keksiä kunnollista lääkitystä kuukautisvaivoihin, kun ne on "vain" naisten vaivoja. Jos ne olisi miesten (-kin) vaivoja, olisi kuulkaa kunnon tropit kuukautisvaihoihin.
        Musta on uskomatonta, että vaivoja lievennetään masennuslääkkeillä, kun kyse on kuitenkin hormonaalisesta vaivasta.
        SSRI lääkkeitä ei pitäisi mutustella vuosikausia. En on ensisijaisesti tehty masennuksen hoitoon. Ne saattavat muuttaa aivojen toimintaa yli kahden vuoden käytön jälkeen.

Onko niiden lääkkeiden kehittely siis täysin miesten vastuulla? Taitaahan se pitkälti niin olla, mutta kuka kieltää naisia kehittelemästä vaikka mitä lääkkeitä omiin ongelmiinsa. Turha siitä nyt on syytä miesten niskaan kasata
        ( kuten nähtävästi teit vaikket sukupuolta maininnutkaan).

• niksu
        Miesnero kirjoitti:

Onko niiden lääkkeiden kehittely siis täysin miesten vastuulla? Taitaahan se pitkälti niin olla, mutta kuka kieltää naisia kehittelemästä vaikka mitä lääkkeitä omiin ongelmiinsa. Turha siitä nyt on syytä miesten niskaan kasata
        ( kuten nähtävästi teit vaikket sukupuolta maininnutkaan).

kyllä maailma on edelleen kovin miehinen.
        Lääkeiden kehittelyyn tarvtaan rahaa ja rahoittaja. Sitä rahoitetaan mieluummin sotateollisuutta, avaruushankkeita, syöpätutkimuksia, ym. juttuja (tärkeitä toki nekin) kuin naisetn vaivojen tukimuksia. Kyllä se vaan niin on.

• Miesnero
        niksu kirjoitti:

kyllä maailma on edelleen kovin miehinen.
        Lääkeiden kehittelyyn tarvtaan rahaa ja rahoittaja. Sitä rahoitetaan mieluummin sotateollisuutta, avaruushankkeita, syöpätutkimuksia, ym. juttuja (tärkeitä toki nekin) kuin naisetn vaivojen tukimuksia. Kyllä se vaan niin on.

Toki maailma edelleen kovin miehinen on, mutta eihän lääketieteessä naisten tauteja ole suinkaan jätetty ö-mappiin. Nuo mainitsemasi naisten vaivat liittyvät kuitenkin suoraan lisääntymiseen, ja kyllä sille sektorille on lääketieteessä laitettu aika suuri painoarvo.

• niksu
        Miesnero kirjoitti:

Toki maailma edelleen kovin miehinen on, mutta eihän lääketieteessä naisten tauteja ole suinkaan jätetty ö-mappiin. Nuo mainitsemasi naisten vaivat liittyvät kuitenkin suoraan lisääntymiseen, ja kyllä sille sektorille on lääketieteessä laitettu aika suuri painoarvo.

on laitettu painoarvoa naisten vaivoille, kun on kyseessä hedelmöittymisongelmat, mutta jokakuukautiset ongelmat on jätetty keskiajan tasolle.
        Ihmettelen vaan, ettei joka kuukautisiin ongelmiin meinaa löytyä kunnon lääkkeitä, kun koviakin oireita pitää "hoitaa" masennuslääkkeillä. Ei voi olla niin vaikeaa löytää kunnollisia lääkkeitä kuukautisvaivoihin. Rahasta se vaan on kiinni, kun on kyse naistenvaivoista.

Itse ratkaisin ongelani poistattamalla kohdun. Tosin siitäkin piti todella taisetella. Sinnikkäästi menin yhä uudelleen ja uudelleen lääkäriin, niin auttoihan se lopulta.
        Olo on mahtava; se helvetillisiä kipuja, ei ripulia, ei raivokohtauksia, ei enää verllä sotkemisiä ym. epämiellyttäviä juttuja.
        Tietenkään kohdunpoisto ei ole ratkaisu niille naisille, jotka haluavat lapsia. Heillekin pitäisi löytyä muutakin apua kuin masennuslääkkeet. Pidemmän päälle niiden käyttö on arveluttavaa.

• Miesnero
        niksu kirjoitti:

on laitettu painoarvoa naisten vaivoille, kun on kyseessä hedelmöittymisongelmat, mutta jokakuukautiset ongelmat on jätetty keskiajan tasolle.
        Ihmettelen vaan, ettei joka kuukautisiin ongelmiin meinaa löytyä kunnon lääkkeitä, kun koviakin oireita pitää "hoitaa" masennuslääkkeillä. Ei voi olla niin vaikeaa löytää kunnollisia lääkkeitä kuukautisvaivoihin. Rahasta se vaan on kiinni, kun on kyse naistenvaivoista.

Itse ratkaisin ongelani poistattamalla kohdun. Tosin siitäkin piti todella taisetella. Sinnikkäästi menin yhä uudelleen ja uudelleen lääkäriin, niin auttoihan se lopulta.
        Olo on mahtava; se helvetillisiä kipuja, ei ripulia, ei raivokohtauksia, ei enää verllä sotkemisiä ym. epämiellyttäviä juttuja.
        Tietenkään kohdunpoisto ei ole ratkaisu niille naisille, jotka haluavat lapsia. Heillekin pitäisi löytyä muutakin apua kuin masennuslääkkeet. Pidemmän päälle niiden käyttö on arveluttavaa.

Ilmeisesti tuon kuukautisia edeltävän oireyhtymän syyt eivät ole täysin tiedossa, joka tietenkin vaikeuttaa tehokkaiden lääkkeiden kehittelyä. Jos PMS:ään määrätään hormoonivalmisteita kuin yhtälailla masennuslääkkeitä, niin sehän viittaa vaan siihen, että ongelmien perimmäinen syy ei ole täysin tiedossa. Toisin sanoen onko se siis fysiologista vai mentaalista, vai kenties molempia.. Mutta en tällä sen enempää spekuloi, koska henk.koht kokemusta asiasta ei ole ja lääketieteellinen tietämys ei ulotu ruohonjuuria ylemmäs.

• Ansku

mitkään muut lääkkeet (=luontaistuotteet yms.) eivät ole tehonneet kuin Sepram (Cipramilin rinnakkaisl.) mieliala pysynyt parempana ja oireet miltei hävinneet. Itse olen kärsinyt vuosikausia aivan samanlaisista oireista, perhe joutui kärsimään tottakai myös aina viikon kerrallaan. Lääkärini kyllä kehoitti ottamaan lääkkeen päivittäin, sanoi ettei auta jos ottaa vain osan aikaa kuusta. Suosittelen, elämänlaatu on parantunut huomattavasti!

• Salla

myöskin käytössä Sepram (on muuten aivan sama lääke kuin Cipramil,ei ole sen rinnakkainen, tulee samalta hihnalta lääketehtaassa,vain pakkaus eri ja tietysti hinta, Cipramilille on toki gen.sub., mutta Sepram ei sellainen ole, se on tismalleen sama lääke kuin Cipramil!!), 20 mg/vrk ja otan sen joka päivä.
        Kyllä PMS-oireiden lievittämiseen voidaan käyttää SSRI-lääkkeitä myöskin siten, että niitä syödään vain määrättynä aikana kuukaudesta, tästä on ihan tutkimustietoakin.
        Eli auttaa...en tiedä oliko Ansku lääkärisi psykiatri vai gynekologi, itse olen asiasta jutellut psykiatrin kanssa ja varmistanut olenko ymmärtänyt oikein tämän ei-jatkuvasti käytön.
        Ja olen, eli kyllä se auttaa vaikkei käyttö olisikaan päivittäistä, siinä sitten käytetään kierron mukaisesti lääkettä.
        Itselläni on lievä paniikkihäiriö, osasyy Sepramin käyttöön.

• jotain vikaa
        Salla kirjoitti:

myöskin käytössä Sepram (on muuten aivan sama lääke kuin Cipramil,ei ole sen rinnakkainen, tulee samalta hihnalta lääketehtaassa,vain pakkaus eri ja tietysti hinta, Cipramilille on toki gen.sub., mutta Sepram ei sellainen ole, se on tismalleen sama lääke kuin Cipramil!!), 20 mg/vrk ja otan sen joka päivä.
        Kyllä PMS-oireiden lievittämiseen voidaan käyttää SSRI-lääkkeitä myöskin siten, että niitä syödään vain määrättynä aikana kuukaudesta, tästä on ihan tutkimustietoakin.
        Eli auttaa...en tiedä oliko Ansku lääkärisi psykiatri vai gynekologi, itse olen asiasta jutellut psykiatrin kanssa ja varmistanut olenko ymmärtänyt oikein tämän ei-jatkuvasti käytön.
        Ja olen, eli kyllä se auttaa vaikkei käyttö olisikaan päivittäistä, siinä sitten käytetään kierron mukaisesti lääkettä.

Tuntuu siltä että juuri masennuslääkkeiden käyttö on lisääntynyt huimasti viimeisten vuosien aikana. Ja se että niitä määrätään sellaisille jotka eivät edes pode masennusta. Huh huh. Ihan pelottaa millaisia sekopäitä ihmisistä tulee sitten kun näiden lääkkeiden sivuvaikutukset käyvät ilmi ehkä useiden vuosien päästä. Niiden pitkäaikaisesta käytöstähän ei ole mitään varmoja tietoja. Älä nyt ala masennuslääkkeitä syömään PMS:oireisiin. Itsekin olen niitä kokeillut ja minulla ne pahensivat PMS oireita, sekä sain ensimmäisenä vuotopäivänä kauhean migreenin. Hormoneistakin voisi ehkä jollekin olla apua, mutta niistäkin minä sain migreenin. Ja jos ei ole vielä vaihdevuosi-iässä, on aika pelottavaa syödä lisähormoneja (karvankasvua ym jänniä juttuja). Älä nyt ainakaan sen takia ala syömään lääkkeitä jotta miehesi kestäisi sinua paremmin.

Luontaisterapioista voisi olla apua, ehkäpä homeopatiasta?

• mihin aikaan
        Salla kirjoitti:

Mihin aikaan kuusta tarkkaan ottaen otat Cepramia? Minulla on kierto nykyään melko tasan tarkkaan sen 28 päivää eli milloin aloittaisin sen lääkkeenottopätkän? Että osaisin vähän neuvoa mahdollisesti asiasta tietämättömämpää lääkäriä...:) Pakko alkaa harkita lääkehoitoa, kun on elämässä alkanut tavallista vaativampi jakso. Ettei mene tulevaisuudensuunnitelmat mönkään näiden "naisten juttujen" takia!

• klikk

Itselläni alkoi pinna paukkua aina tiettyyn aikaan kuusta vajaa puolisen vuotta sitten. Tavaraa lensi seinään ja vollotutti...

Ajattelin etten heti lähde lääkkeillä yrittämään, pelkäsin esim. hormonilääkityksen painoa lisäävää vaikutusta.

Satuin sitten näkemään (älkää naurako...) Dr Philin aihetta käsittelevän jakson, ja tulostin netistä ohjelmassa vierailleen ravitsemusihmisen neuvot.

Itse otin niistä käyttöön pellavansiemenöljyn ja -rouheen sekä helokkiöljyn.

Öljyistä ajauduin lueskelemaan muutenkin rasvahapoista, ja otan nyt myös kalaöljyä, jolla pitäisi olla mielialaa parantava vaikutus. Joku "tohtori" sitä suosittelikin yhdessä helokkiöljyn kanssa otettavaksi.

Paremmalla tuulella on nyt tässä jo kohta pari kuukautta mennyt, koputan puuta...

• klikk

Niissä amerikkalaisissa ohjeissa annostukset on huimia, itse noudatan Suomessa myytävien tuotteiden annosteluohjeita.

• hormonit
        klikk kirjoitti:

Niissä amerikkalaisissa ohjeissa annostukset on huimia, itse noudatan Suomessa myytävien tuotteiden annosteluohjeita.

Helokkiöljyllä on erilaisia vaikutuksia eri ihmisiin. Sillähän on hormonaalisia vaikutuksia. Joillakin voivat pms-oireet pahentua siitä.

• klikk
        hormonit kirjoitti:

Helokkiöljyllä on erilaisia vaikutuksia eri ihmisiin. Sillähän on hormonaalisia vaikutuksia. Joillakin voivat pms-oireet pahentua siitä.

se sitten selviääkin vain kokeilemalla. Ja tavallaanhan tässä just niitä "hormonaalisia vaikutuksia" haetaankin, tietenkin niitä hyviä...

• Hullu Lehmä

Mulla samanlaisia oireita, vaikka syön e-pillereitä. Olen epäluuloinen, vihainen, minun on pakko raivota ja sanoa inhottavia asioita. Olen vakuuttunut siitä, että olen läski, ruma, vastenmielinen ja kaikki muut ovat minua parempia. Olen varma, että mieheni ei oikeasti halua olla kanssani ja jos hän sanoo minulle jotakin kaunista epäilen hänen tarkoitusperiään...

Ja vaikka tämän ajankohdan ulkopuolella olen järkeillyt itselleni ja miehelleni, että kohtaukset ajoittuvat juuri kuukautisia edeltäviin päiviin, katoaa järjenääni kun päivät ovat taas käsillä.

Ahdistukseni vain pahenee kerta kerralta...Tulen hulluksi!

• vain henkisiä

Kun minulla alkaa pms-oireet, nousee korkea lämpö, jota kestää menkkojen alkamiseen saakka. Samalla heikottaa. Joskus oireita on jo viisi päivää ennen menkkoja.

• varsinkin

jos on hormonitoiminnaltaan tällainen kuin moni meistä on. Ei sitä voi kuvitella edes toinen nainen, joka ei kärsi mielialamuutoksista, puhumattakaan että joku mies käsittäisi miltä silloin sisimmässä tuntuu. Minulla on kyllä nykyään hyvin ymmärtäväinen mies, jolle voin purkaa murheitani, mutta se onnistuu yleensä vain muuhun kuin PMS-aikaan, sillä silloin on vaikea keskustella järkevästi... on joko aivan itsesäälin syövereissä tai yksinkertaisesti vain raivoissaan.

Kiinnostaisi tosiaan, millaisella aikataululla masennuslääkettä pitäisi ottaa, että olisi apua. Itse alan olla kypsä kokeilemaan vaikka mitä. Pelottaa jo etukäteen, mitä taas tässä kuussa tuleman pitää. Minulla on vaikeata tuolla ihmisten parissa, kun alan kuvittelemaan, että pitävät minua ihan hulluna ja tunnenkin itseni vähintään oudoksi. Silloin tekisi mieli painua kotiin peiton alle ja olla siellä muutama päivä näkemättä ketään...

• oireita

Niin, mitäs sitten kun mies ei ymmärrä, että raivokohtaukseni johtuvat pms:stä? Hän väittää, että olen hullu anyway ja pms on vain tekosyy.

Minulla oireet on lievimmästä päästä ja lieventyneet lähes olemattomiin helokkiöljyn vaikutuksesta. Siispä mies, joka on helpottunut, että en ole enää "hullu" ei ymmärrä edes kiukutteluani pms-aikaan. Hän jättää minut kiukkuni kanssa yksin, lähtee baariin kun sanon pahasti. Tänää viimeksi: en polta ja minua ärsyttää kun hän polttaa silloin tällöin. Tehtiin ruokaa ja otettiin viiniä. Kävin netissä ja hän meni tupakalle sillä aikaa, menin kysymään miksi helvet***. Hän vastasi kun on ollu pinna kireällä.

Minä hermostuin, että olisitko voinut olla huomaavainen ja tulla sanomaan minulle, että nyt potuttaa ja menen polttamaan tupakkaa ja hän olisi antanut minulle suukon. Mutta ei, hän vaan menee, vaikka tietää että minä hermostun. Ja kun olen pms-vaiheessa, hermostun.

Siinä lensi juuri tekemäni juustopiirakka nurin lattialle ja mies lähti baariin.

Jos voisin kirota miehelleni pms-oireet puoleksi vuodeksi, olisin onnellinen.

• enkä minä itsekkään

Mulla tulee epäsäännöllisin väliajoin pahempana tai helpompana. Nyt tais olla viimeinen tikki miesystävälleni, hän mielestään sellaiseen ei voi vedota. Totisesti, kun joutuis olemaan tämmöisessä mielialassa TAHTOMATTAA, ni vois alkaa käsittää kuinka helvetillistä tämä on. Meitä on kait 3-8 % sukukypsistä naisista, joten eipä voi muuta sanoa kuin pitipäs osuakin omalle kohdalle. En toivo kenellekään tällaisia toistuvia lannistavia jaksoja enkä varsinkaan jos saa kärsiä yksin ja joutua tuntemaan siitä vielä kaiken lisäksi SYYLLISYYTTÄ! Hemmetti sentään.

• peeämäs

Sain todennäköisest pahimman pms-oireen mitä mulla on koskaan ollut. Luulin sitä ensin vatsataudiksi.
      Piti lähtä kesken työpäivän kotiin :/ . Juttu alkoi suoliston kuplinnalla, sitten alkoi valtava päänsärky ja kuvotus. Lepäsin kotona heti muutaman tunnin ja kuvotus ja kuplinta hellitti iltamyöhäiseen mennessä. Päänsärky ei lähtenyt tavallisella tabulla, vielä seuraavanakin päivänä pää oli kuin moukaroinnin jäljiltä, valo aristi ja silmiä kirveli. Kuplinta oli onneksi lakannut.
      Vatsatauti se ei ollut, sillä kärsin ennemminkin ummetuksesta. Toisinaan pms-viikolla kärsin pelkästään ummetuksesta tai sitten ripulista :/ .
      Mutta koskaan päänsärky ei ole ollut näin kamalaa, lamaannuttavaa ja oksettavaa.
      Täytyy sanoa, että en edes muistanut tämän olevan "se" viikko, mutta kun kalenteria hämmennyksissä katselin, ajotus täsmäisi seuraaviin menkkoihin nähden. Pillereitä en syö - niitä syödessä aikoinaan kärsin jatkuvasta päänsärystä ja pms- tilasta, joten tavallaan tämänhetkinen vain viikon mittainen oireilu on luxusta :D.

• mimos80

Kärsin 10 vuotta jokikinen kuukausi erittäin pahoista pms-oireista, joiden takia jouduin olemaan myös pois koulusta ja myöhemmin päiviä myös työelämästä(valehtelin tietysti, että mulla oli vatsatauti tms, koska tämä on sen verran harvinaista) En vaan kyennyt hoitamaan muita, tuntui ettei mulla oolut kellekkään mitään sanottavaa. Kolmen kirosanan rimpsu koko ajan huulillani (per-saa-vit) vihasin elämääni pms-päivinä ja siitä kärsi itseni lisäksi myös läheiseni.

Lopulta löysin netistä tietoa sepramin käytöstä pms-oireiden hoidossa. Söin aluksi osittaisesti, mutta nykyään syön 10mg joka päivä ja olen kaikin puolin tyytyväinen . Alussa oli joitakin sivuvaikutuksia kuten orgasminsaantivaikeutta ja pientä välivuotoa. Mutta nyt nekin vaivat ovat hävinneet. Olen syönyt puoli vuotta ja mies tokaisi yhtenä päivänä, että elä vaan lopeta.

Olen ikionnellinen. Nyt kun on lapsiakin. Pms voi aiheuttaa lapsille vakavia traumoja äidin mielen heitellessä...

• Nainen 44v

Hei,

Tää on aika vanha aloitus, mutta mitäs siitä.

Minulla oli ovulaation aikana kovat kivut ja mieli oli todella ärsyttävä. Taisin ärsyttää muita ja olin aika ihmeellinen. Tämä siis tapahtui alkuvuodesta kevääseen asti. Oireeni olivat suunnilleen samat kuin sinulla.

Nyt en huomaa ollenkaan että ovulaatio olisi ja mensuni kierto on nykyään 23 päivää. Ikäni on syynä siihen, koska täytän joulukuussa 45v ja vaihtarit pikkuhiljaa tulee, kääk.

Hormooneja en käytä, riittää kun linjat on suljettu. ;)...ja päänsärkyyn Pamol 500mg

• Nainen 44v

Vaihtarit siis on jo alkaneet, mutta mensut kestää vielä varmaan muutaman vuoden.

Ei varmaan paljoo kiinnostanut, mutta korjasin kuitenkin. ;)

• pms helvetti

jee elämä voittaa. mulle tuo sepram on siis mahdollisuus elämään. mun persoona muuttuu puolessavälissä kiertoa masentuneeksi , ahdistuneeksi, niin rajusti että tuntuu sille että pää leviää. ja se on niin pelottavaa, mulla ei tule mitenkään että pahenee päivä päivältä vaan muutaman tunnin aikana,( luulen että kun ovulaatio loppuu), niin mä muutun ku silmissä tavallisesta ihmisestä, sietämättömän ahdistuneeksi ja väsyneeksi,ja ärtyneeksi. välillä nukun jopa 15 tuntia vuorokaudessa, enkä jaksa tehdä mitään. vuosia etsin apua luontaistuotteista ja eri ruokavalioista, ilman mitään hyötyä, kunnallisessa oli että ei siihen mitään apua ole. ja yksityiseltä vihdoin sain tuon sepramin annostuksella 14pv 10mg. puolesta välistä kiertoa siis. ja heti autto ekasta päivästä asti, ensin tuli parin tunnin vielä kauhempi ahdistus mutta sit elämä voitti, musta tuntuu sille että mä haluan tehdä asioita ja pinna pitää, olen iloinen ja energinen. niinkun kierron kaksi ekaa viikkoakin, .. se ero on niin iso et tää on ku lottovoitto!!!! suosittelen ainakin kokeilemaan kellä tää hormonihelvetti vie puolet kuukaudesta koko elämänhalun. ja ei mitään uni tai orgasmi vaikeuksia, päin vastoin alko ehdä seksiäkin mieli tuollakin ajan jaksolla. ja pms jaksot oli mulle jo niin raskaita että mua pelotti ne et miten niistä 12 päivästä taas selviää. tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

• elintavat.

Kuuntele

15.09.13
      Osa 1/5 (4:55)
      Osa 2/5 (5:11)
      Osa 3/5 (5:25)
      Osa 4/5 (5:03)
      Osa 5/5 (4:14)

http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

EI SSRI LÄÄKKEITÄ

Psykiatriasta on tullut lääketeollisuuden kultakaivos. Pitäisi olla tieteellisesti perusteltua, että psyykenlääkkeiden käyttö on hyödyllisempää kuin ei-käyttö.

http://www.anttiheikkila.com/blogi/masennuslaakkeet/

Vaadi päästä julkisella puolella terapiaan ja keskustelemaan. Psykiatrit ja yleislääkärit yrittävät painostaa ja mainostaa SSRI-lääkkeiden käyttäjäksi, mutta kannattaa pysyä lujana. Vaadi pelkkää keskusteluterapiaa ongelmiisi.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

Tiesithän, että psyykelääkkeet voivat aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoillesi. Puhutaan iatrogeenisesta dementiasta tai laajemmin CBI:stä eli Chronic Brain Impairmentista. Muitakin termejä on käytössä. Saat lisätietoa nettihaulla. SSRI:t ovat myös todella koukuttavia vaikka osa pääseekin niistä eroon suhteellisen helposti. Arviot pahasti koukuttuneista vaihtelevat aina 20%:sta 60%:iin eli pimeässä pitkälti operoidaan. Tiedät vasta, kun lopetat -periaatteella.

SSRI-lääkkeillä ei kuitenkaan ole varsinaisessa merkityksessä juurikaan tekemistä masennuksen tai muunkaan psyykkisen "häiriön" hoitamisen tai parantamisen kanssa muuten kuin, että niitä siihen vaivaan annetaan. SSRI:t toimivat lamaamalla tunteitasi. Psykiatrit yleensä sanovat, että ne kaventavat tunnekokemuksia tai "leikkaavat huippuja pois". Siten menetät kykyäsi tuntea vahvoja tunteita tai jopa tunnekokemukset kokonaan. Ilmiöstä käytetään entisten käyttäjien keskuudessa nimitystä zombifioituminen ja seurannutta turtuneisuuden tilaan zombitilaksi. Tila vastaa kuulemma karkeasti lobotomiaa, joka tarkoittaa sitä, että sinulta katoaa tai madaltuu persoona ja ihmisyys. Jotkut pitävät seurannutta tunteettomuuden tilaa helpottavana, koska elämän asiat menettävät merkityksensä ja tunteita ei enää koe samalla tavalla. Pidemmän päälle hetkellinen siunaus muuttuu pysyväksi helvetiksi, koska tunteettomuus voi jäädä pysyväksi. Googleta esim. blunted affect tai frontal lobe syndrome niin saat paremman kuvan. Toinen hetkellinen reaktio mitä SSRI:stä monesti saa on pilvi, mutta se on usein vain hetkellinen (muutamia päiviä, viikkoja). Pilvi voi tulla myös paljon myöhemmin käytön jatkuessa, jolloin saat kuulla olevasi nyt "kaksisuuntainen". :) Ole varovainen kehen luotat ja tee oma tutkimustyösi.

Eli olethan varovainen, kun liikut psykiatrisessa maailmassa, ettet tietämättäsi vahingoita itseäsi.

• hormoniepätasapaino

Rajut PMS-oireet hävis kuin tuhka tuuleen progesteroni voiteella (ei synteettinen vaan kaspohjainen). Estrogeenia on liikaa ja se aiheutaa kaikkea vähemmän kivaa. Sama aine (progesteronivoide) auttaa myös ahdistukseen. Jostain syystä tämä on hyvin yleistä, että naisilla on estrogeenia liikaa ja progesteronia liian vähän.

Kannattaa kokeilla ensiksi jotain muuta kuin syöksyä pilleripurkille. Se ei ratkaise hormoniepätasapainosta johtuvia ongelmia.

Kannattaa syödä antiestrogeenisiä kasviksia, kuten parsaa. Maitotuotteiden ja hormonilihan syöminen kannattaa jättää minimiin. Luomua lärviin!

• mies apuun

Tuota... Aloittaja, puhupa lekurille. ja- pistä miehesi "töihin", kun pms alkaa- ihan kunnollinen se, auttaa pahaankin pms olotilaan- useilla, minullakin... vaikka on vajausta keltarauhashormonitasoissa jo rankasti.
      sillä muuten asettuu kuukautiskivutkin hyvin, ja vuoto niinkuin tulee sitten ihan yhteen putkeen alas ilman kolttosteluja ettei tihkuta lukemattomia päiviä.
      Parisuhteellistuminen auttoi minnua nuorempanakin, ja nykyään en kiukkua, en juuri tartte kipulääkettäkään- mies ihmettelee yhä asiaa, ja nauraa että ei tiennyt voivansa ijhan lääkitä naista.
      Ja mukava tapa hoitaa vaivaa. Pms on todellista: ja hoito kuin hoito kun sopiva, tekee arjen hyväksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      2453
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      110
      1067
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53