alkoholisti

me neljä

kauheeta...minä ja naapurini 3 ihmistä jäätiin työttömäksi n. 1v sitten (konkurssi)ja meistä alkoi tulla pikkuhiljaa päivittäisen keskarin suurkuluttajia.

Nyt pitäs saada apua, mutta aa-kerhoon meneminen on kauhean kova kynnys...tässä iässä.

9

882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En väheksy

pelkoanne tulla / olla alkoholisteja!
      Mutta älkää suurennelko asiaa, vaikka eri mediat ovatkin koko ajan nokkimassa ja pelottelemassa.
      Tottakai tarvitsette pysähtymisen nyt...voisitteko ajatella, että otatte vasta illansuussa muutaman oluen? Sitä ennen vaikka mitä puuhaa: keksikää itse!!!
      Ja voi myös pitää välipäiviä: teette "retken" jonnekin lähiseudulle. Syötte vaikka kunnon pizzat ja silleen...aikaa kuluu siihenkin.
      Toivotan siunausta ja tsemppiä - kyllä se varmasti siitä...!!!

• yksi eikä muut tiedä

Minä jäin työttömäksi 3 vuotta sitten kun firma teki konkan.

Alkuaika ei haitannut, sillä oli aikaa muuhun, minulla oli paljon tekemättömiä kotitöitä (olen nainen).

Meni vuosi, ei enää koskaan pölypalleroita missään.

Alkoi turhautuminen. Alusssa auttoi yksi keppana illassa, nykyistä määrää en viitsi sanoa (joskus en edes tiedä.) En ole sillä tavalla koskaan humalassa, että kaatuilisin tai lähtisin kapakkaan.

Aikuiset lapseni osin tietävät tilanteeni ja kun kesällä yksi heistä oli luonani kesälomallaan - mainitsi suoraan asiasta, niin siitä tuli vaan riita.

Täällä kaikki tuntevat kaikki joten AA-juttuihin en koskaan mene. Olin ollut absolutisti 20 vuotta ennen nykyisyyttäni.

Pahinta on, että olen psyykkisesti ja fyysisesti tietoinen tilastani. Olen käynyt lääkäreissä, myös psykiatrilla, joka totesi: "Kyll se ohi mennee."

En enää hae apua itseni ulkopuolelta, sillä en edes vertaisryhmästä saanut mitään. He puhuivat kuten tuttavat puhuvat ja minä olin yksin, yritin pari kertaa sanoa: "Kuunnelkaa!". Vain vilkaisun sain, en muuta, en sanaakaan.

Asun yksin ja vain minä itse voin itseni parantaa - jos voin. Ulkopuolista apua en enää hae.

Ei tähän tarvitse kenenkään ottaa kantaa; ehkäpä tämä oli itsetilitykseni.

• on tiedostaa juuri tuo, että "vain minä voin itseni parantaa". Tokihan olisi helpompaa, jos voisi saada tukea muilta; jotkut hakevat sitä taivaan isältä.

Vaan juuri siinä on kyllä asian ydin, että itse on päätettävä omista asioistaan, ja otettava oman elämän ohjat käsiinsä. Nyt kun vain vielä vähän suutut itsellesi, ja sanot suorat sanat.

Aloita järjestelmällisesti: päätä mihin kellonaikaan saa ottaa ensimmäisen. Itselläni se on klo 18.00.

Sitten seuravaksi voi päättää, että kymmeneltä viimeistään sänkyyn. Minun on pakko, koska on noustava viideltä.

Kun tämä on rutiinia, voi alkaa määrätä, montako saa ottaa illassa. Olen luvannut itselleni kolme, joskus vielä lipsahtaa neljä. Joko olutta tai lasia viiniä. Väkeviä en enää osta.

Seuraavaksi aion opetella olemaan kerran viikossa yhden illan kokonaan ilman.

Jne.

Keksi harrastuksia kodin ulkopuolelta, vapaaehtoistyötä, kerhoja, jumppaa, kansalaisopistoa, kirjastoa...

Sinä päätät mikä on sinulle parasta. Tule mukaan yrittämään!

• tiinamuori kirjoitti:

on tiedostaa juuri tuo, että "vain minä voin itseni parantaa". Tokihan olisi helpompaa, jos voisi saada tukea muilta; jotkut hakevat sitä taivaan isältä.

Vaan juuri siinä on kyllä asian ydin, että itse on päätettävä omista asioistaan, ja otettava oman elämän ohjat käsiinsä. Nyt kun vain vielä vähän suutut itsellesi, ja sanot suorat sanat.

Aloita järjestelmällisesti: päätä mihin kellonaikaan saa ottaa ensimmäisen. Itselläni se on klo 18.00.

Sitten seuravaksi voi päättää, että kymmeneltä viimeistään sänkyyn. Minun on pakko, koska on noustava viideltä.

Kun tämä on rutiinia, voi alkaa määrätä, montako saa ottaa illassa. Olen luvannut itselleni kolme, joskus vielä lipsahtaa neljä. Joko olutta tai lasia viiniä. Väkeviä en enää osta.

Jne.

Keksi harrastuksia kodin ulkopuolelta, vapaaehtoistyötä, kerhoja, jumppaa, kansalaisopistoa, kirjastoa...

meilaile s-postiin rohviilissani, jos siltä tuntuu!

• itsetilittäjä
        tiinamuori kirjoitti:

on tiedostaa juuri tuo, että "vain minä voin itseni parantaa". Tokihan olisi helpompaa, jos voisi saada tukea muilta; jotkut hakevat sitä taivaan isältä.

Jne.

Sinulla oli kivoja neuvoja vähentää minun kepppanan a viininhuomista.

Siis milloin saa ottaa ekan ja milloin vikan.

Silloinhan juominen väkisinkin vähentyy. Eri asia sitten, miksi juon. Ei pelkkä työttömyys tätä ole aiheuttanut. Luullakseni jo lapsuuteni, sillä kasvoin vanhoilislestadiodaisessa perheessä.

Olet kiva, empaattinen ihminen, saat satatuhatta pointtia!

Voi olla, että kirjoitan Sinulle henk.koht. kunhan pääsen vähän eteenpäin. Siis rakkaan ihmisen hautajaiset tämän kaiken kurjuuden lisäksi.

• Lähimmäinen

Oli valtavan hienoa, etä "purkauduit" näin netissä!
        Olet ollut selkeästi tietoinen ja huolissasi tilastasi - mutta saanut aivan liian vähän apua, vaikka olet sitä hakenut.
        Tuntuu uskomattomalta,että joku ammattiauttaja sanoo, että "kyllä se siitä ohi menee!"
        Ei se mene!
        Älä syyllistä itseäsi liikaa! Oletko yleensä päivän selvänä? Eli et juo olutta "kokopäiväisesti"? Sekin on jo hyvä!
        Mitä vehemmän AJATTELET juomista ja olutta - sen parempi.
        Olen varma, että koska olet noin tietoinen tilastasi - tulet myös vapautumaan siitä!
        Löydät kyllä tien...rukoile!!!!

• yhä *

itekseen "ohi menee" (tai saada uusi työpaikka).
        Ei ne lääkäritkään kaikkea tiedä (en ees tiedä yhtään alkoholistilääkäriä, joka vois sanoa tietävänsä et just näin se juttu menee...)
        Olutta lipitän tässä minäkin, aika useinkin, humallu en, en ainakaan pahasti. Kapakas käyn (laulamassa) jos varat riittää, useimmiten ei riitä. Mut välil on pakko päästä uloskin..
        Muuten, se AA kokoontuu miltei joka kaupungissa. Käy vieruspaikkakunnan AA'ssa, jos et omas kyläs kehtaa. Mua se ainakin auttoi siel käynti, ku itse halusin mennä ja käydä, mut sit muutin pois ja ne ystävät jäi ja juttu alko alusta, kun täs on niin turhautunut! Onneks on tämä härveli ees sormieni alla ja silmieni ees. Huomasin nyt vast ekan kerran etten ole ainoa lievästi "alkoholisoitunut" täällä. En tiedä mikä tuo vertaisryhmä on, mut uskoisin et samanlainen kuin AA, eli et ehkä käynyt tarpeeksi pitkään siellä? =ku ujostelivat sinua samaltaval kuin sinä heitä???
        ps. se on jo suuri asia et ME sentäs tiedostetaan tämä asia, pahinta olis jos emme tiedostaisi. Tsemppiä sinulle!!!

• Ehdotan, että mietit mielessäsi, mikä on todella tärkeätä ja toimit sen mukaan.

Jos pelkäät naapureiden tai tuttujen näkevän sinun menevän AA:n tai A-klinikalle, ajattele sitä, että he eivät voi olla huomaamatta jos jatkat tissuttelua pitempää.

Lähde liikkeelle heti, kohta et ehkä enää pystykään kääntämään elämäsi suuntaa.
      Ellet saa yksin lähdetyksi, soita paikalliseen kerhoon. Saattaisit luultavasti saada sieltä jonkun kotikäynnille ja kummiksi kerhoon lähtemiseen.
      Siitä vaan reippaasti liikkeelle, ensimmäinen askel on luultavasti kaikkein vaikein.

Kaikkea hyvää sinulle ja kavereillesi.

• yhä *

se onkaan suuri helpotus sitten kun sinne on päässyt ja huomaa ettei ole ainoa ja apukin löytyy, jos ottaa sen vastaan. siel ei ole pakko puhua, kuunteleminenkin riittää. tsemppiä aloituksen tekijälle!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      175
      1461
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      41
      1039
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      735
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      660
    5. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      650
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      643
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      642
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      593
    10. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      577
    Aihe