Miten teihin vaikuttaa , kun lentokoneita putoilee??? Vaikuttaako lentämishaluihin?? Pelottaako?? Miten tähän voi suhtautua??
Itse pitäisi piakkoin lentää ja aikaisempi pikku lentopelko on näiden koneiden JATKUVIEN tipahtelemisien vuoksi kasvanut isoksi peloksi!!!
Yritän ajatella, että ei nyt enää mikään voi tipahtaa, mutta ei auta...Huijui!!
Miten te suhtaudutte lentoon - turvallista vai ei???
Lentopelko...mikä avuksi
32
6862
Vastaukset
- sampe
...ei sille mitään mahda,putoaa/ei putoa,pelkäät tai et.Ota ihan iisisti:)
- skunkki
En tiedä tuosta tipahtamisesta... Yks kaks kuin kivi se sieltä tulla tipahtaa maahan, tömps. Näinkö?
- CCM
Lentäminen on edelleen kaikista turvallisin matkustusmuoto. Viime aikaisista vastoinkäymisistä huolimatta on lentäminen turvallista ja siihen kannattaa myös luottaa.
Samolehdissä ja muissa medioissa on päivittäin mainittu satoja henkilövahinkoja aiheuttaneita maantieliikenteessa tapahtuneita kolareita. Rattijuoppoja, liikennesäännöistä piittaamattomia, inhimillisia erehdyksiä. Suuremmalla todennäköisyydellä joku ajaa päällesi omassa tutussa lähiympäristössäsi, kuin joudut lento-onnettomuuden uhriksi. Käveleminen, polkypyöräily, bussimatkustaminen ja junaliikenne laivaliikenteestä puhumattakaan eivät ole turvallisempia matkustusmuotoja kuin lentäminen. Päinvastoin. Nämä "turvalliset" liikennemuodot ovat todellisuusdessa sellaisia turmanloukkuja, että lentoliikenteen luvut näyttävät todella pieniltä niihin verrattuna.
Mutta jostain syystä me ihmiset miellämme nämä "normaalit" onnettomuudet jotenkin vähemmän vaarallisiksi kuin lentämisen. Lento-onnettomuuksissa ovat uhrimäärät tokiyleensä suuremmat, mutta suhteutettuna kokonaisvoluumiin, on uhri joutumisen todennäköisyys häviävän pieni. Suuremmalla todennäköisyydellä joudut kotona onnetomuuden uhriksi.- Flai hai
Lentopelkoisille, mukaan lukien allekirjoittanut, nämä "lentäminen on turvallisin matkustusmuoto"-jutut on pelkkää sanahelinää. Itse tutkin innolla aina uutta lomaopasta ja varaan matkan, mutta sitten iskee se miten sinne kohteeseen mennään- ajatus. No lentämällä tietysti. Sitä pelkoa ei voi järjellä selittää, joten ihan turha tulla tarjoamaan näitä putotat tai et- selityksiä. Se on niin helppo sanoa, kun et itse kärsi lentopelosta. Itse tarkkailen aina lennolla henkilökuntaa: niin kauan kun lentoemot hymyilevät ja jakavat ruokaa, kuulokkeita, juomia yms. kaikki on hyvin. Koneen pienimmätkin notkahdukset, moottorien käyntiäänen hiljenemiset yms. aiheuttavat kouristuksenomaisen tarrautumisen matkakumppanin käsivarteen. Kokeiltu on niin konjakit, rauhoittavat lääkkeet kuin myös mielikuvaharjoittelut. Ei auta, minä pelkään lentämistä ja that's it. Eniten pelkään sitä, että kone putoaa ja minä ehdin kaiken se putoamisen aikana ajatella että tähän tämä päättyy, minä kuolen! Ehkä yleisellä kuolemanpelolla on jotain tekemistä asian kanssa.. Ei auta, jos haluaa aurinkorannalle, pakko on lentää...
- Sanna
Flai hai kirjoitti:
Lentopelkoisille, mukaan lukien allekirjoittanut, nämä "lentäminen on turvallisin matkustusmuoto"-jutut on pelkkää sanahelinää. Itse tutkin innolla aina uutta lomaopasta ja varaan matkan, mutta sitten iskee se miten sinne kohteeseen mennään- ajatus. No lentämällä tietysti. Sitä pelkoa ei voi järjellä selittää, joten ihan turha tulla tarjoamaan näitä putotat tai et- selityksiä. Se on niin helppo sanoa, kun et itse kärsi lentopelosta. Itse tarkkailen aina lennolla henkilökuntaa: niin kauan kun lentoemot hymyilevät ja jakavat ruokaa, kuulokkeita, juomia yms. kaikki on hyvin. Koneen pienimmätkin notkahdukset, moottorien käyntiäänen hiljenemiset yms. aiheuttavat kouristuksenomaisen tarrautumisen matkakumppanin käsivarteen. Kokeiltu on niin konjakit, rauhoittavat lääkkeet kuin myös mielikuvaharjoittelut. Ei auta, minä pelkään lentämistä ja that's it. Eniten pelkään sitä, että kone putoaa ja minä ehdin kaiken se putoamisen aikana ajatella että tähän tämä päättyy, minä kuolen! Ehkä yleisellä kuolemanpelolla on jotain tekemistä asian kanssa.. Ei auta, jos haluaa aurinkorannalle, pakko on lentää...
On mielestäni aika hassua että joku noin kovasti pelkää lentämistä. Usein huomaa tosiaan näitä jotka tuijottavat kokoajan lentoemoja ja mitä ne tekevät. Jokainen kiireinen askel tulkitaan merkiksi siitä että kuolema lähestyy:) No, onhan näitä joilla on torikammo, lintufobia, araknofobia ja mitä ihmeellisiä juttuja onkaan. On tuo ihmismieli monimutkainen. Mikä muuten auttaisi lentopelkoista? Onko jotain mitä esim. emäntä voi sanoa/tehdä? Mikä on pahinta mitä voit sanoa? että tulee olemaan turbulenssia?
- Ronja
Tilastollisesti lentäminen on maailmanlaajuisesti turvallisin matkustustapa - myös laivamatkustusta turvallisempaa. Alueellisia eroja tietenkin voi olla.
Vaikka tilastot näyttäisivät millaisilta tahansa, voi se 'tilastotappio' sattua aina omalle kohdalle, eikä tilastollinen turvallisuus auta enää siinä vaiheessa. Tilastollinen turvallisuus ei varmastikaan paranna niiden ihmisten oloa, jotka ovat menettäneet läheisen lento-onnettomuudessa tai vaikka vammautuneet pysyvästi.
Oli miten oli, mielestäni tärkeintä on tajuta, että elämä voi loppua aivan milloin tahansa - vaikka keittiössä leipää leikatessa, kylvyssä loikoillessa, kaupassa käydessä, autoa ajaessa tai vaikka lentäessä.
Jos haluaa elää pitkään ja terveenä, niin kannattaa tietenkin tehdä hieman riskianalyysiä tekemistensä suhteen, mutta ymmärtää silti se fakta, että pienenkin riskin asiat voivat olla vaarallisia. Kyse on todennäköisyyksistä ja mahdollisuuksista, joissa pienetkin todennäköisyydet ja mahdollisuudet joskus toteutuvat.
Tarkastellaan asiaa hieman toisesta suunnasta: mahdollisuus päävoittoon Suomen lotossa on pienempi kuin 1/15.000.000. Silti sadattuhannet suomalaiset lottoavat joka viikko, toivoen että päävoitto osuisi juuri heille. Ennen pitkää joku sen potin kuitenkin saa, niin miksei se voisi tulla juuri minulle? Ok, asiana tässä on kyseessä positiivinen asia, joka halutaan tapahtuvaksi toisin kuin onnettomuus lentoliikenteessä, mutta nyt tarkastellaankin puhtaasti mahdollisuuksia ja todennäköisyyksiä, ei henkilökohtaisia mieltymyksiä... =)
Lentoliikenne on turvallista, onnettomuuden mahdollisuus ja todennäköisyys on pieni, mutta silti ennen pitkää jossain päin maailmaa putoaa kone maahan ja ihmisiä kuolee. Aivan samalla tavalla kuin ennen pitkää jossain päin maailmaa joku ajaa autolla kolarin ja ihmisiä loukkaantuu ja/tai kuolee. Tai joku jossain pudottaa vahingossa hiustenkuivaajan ammeeseen ollessaan kylvyssä ja kuolee.
Elämä yksinkertaisesti on sellaista. Siitä ei selviä hengissä, vaikka istuisi koko elämänsä neljän seinän sisällä samassa vanhassa nojatuolissa. Tämän faktan ymmärtäminen ja sisäistäminen helpottaa kummasti kaikkia pelkoja...- tri sykerö
Ehkä näinkin. Ilmailuonnettomuuksia ei aivan arpaonneen voi verrata, koska myötä vaikuttajana on yleensä jonkun asian laiminlyönti. Eli onnettomuudet eivät jakaannu aivan tasaisesti kaikkien yhtiöiden kesken.
- Kohtalotoveri
Hei!
Ikävää että tänne on vastaillut niin moni, joka ei selvästikään ymmärrä lentopelkoa. Se on pelko siinä missä muutkin pelot, eli ei välttämättä lainkaan loogista tai "järkevää". Minusta pitäisi kunnioittaa sitä, jos joku jotain pelkää, koska varmaan kaikki pelkäävät jotain? Itse olen lentopelkoinen ja siksi kunnioitan esimerkiksi kaverini koirapelkoa, vaikken itse koiria pelkääkään.
Olen kärsinyt lentopelosta noin 20v. Lapsena lensin aika paljon, ensimmäisen kerran ilman aikuisia 4-vuotiaana kun muutimme Euroopasta Suomeen. En muista pelänneeni lainkaan lapsena. Mutta murrosikäisenä yhtäkkiä lentopelko iski :( Jälkeenpäin äitini on kertonut että ollessani 7-vuotias jouduimme kerran tekemään pakkolaskun. Kaikki meni hyvin, ei hätää, mutta ehkä siitä on jäänyt jotain alitajuntaani? Itse en tätä kokemusta muista lainkaan.
Mutta miten sitten selviytyä lentopelosta? Muutin pois Suomesta 8 vuotta sitten ja silloin asialle viimeistään oli tehtävä jotain. Koska jos matkustaisin jollain muulla konstilla, matka kotimaahan kestäisi 2 päivää. Joten aloin ottaa selvää lentämisestä. Huomasin, että mitä enemmän tiedän miten lentokone toimii, sitä parempi olo minulla on.
Olenkin todella ottanut mahdollisimman paljon selvää lentämisestä, ja se onkin yksi asia joka on todella auttanut! Tiesitkö että jopa 75% eli 3 neljästä matkustajasta kärsii jonkinasteisesta lentopelosta? Lentopelkoja on hyvin monia erilaisia. Itse pelkään eniten että putoan... Siksi en voi istua ikkunan vieressä (vaikka oikeasti en mitenkään edes mahtuisi siitä ikkunasta). Toiset pelkäävät siksi että tila on pieni (ahtaan paikan kammo) ja jotkut (yleensä miehet) taas sitä että elämä on lentäjien käsissä, he haluaisivat ajaa konetta itse.
Kuten täälläkin on sanottu, tosiasia kuitenkin on että lentäminen ON todella turvallinen matkustusmuoto. Se on fakta. Se vaan tuntuu turvattomalta, koska jos jotain sattuu, niin kerralla menee sitten yleensä monia ihmisiä. Autoilu on se ylivoimaisesti vaarallisin matkustusmuoto. Ja silti me melkein jokainen käytämme sitä edes miettimättä kuinka vaarallista se onkaan. Joka ikinen päivä hirmuinen määrä ihmisiä ympäri maailmaa kuolee tai loukkaantuu auto-onnettomuuksissa, joko autossa, jalankulkijana, pyöräilijänä tai motoristina. Mutta ne ovat yksittäisiä tapauksia eivätkä siksi tunnu niin pelottavilta.
Olen jutellut paljon erään tuttuni kanssa, joka on ammatiltaan lentäjä. Hän on sanonut että 90% maailman lentokoneonnettomuuksista tapahtuu venäläisvalmisteisilla koneilla ja/tai Venäjän ilmatilassa. Lienee selvää että minä en matkusta ko. koneilla. Joskus luin jostain että jokaista 300miljoonaa lentokilometriä kohden kuolee 0,03 ihmistä - eli mahdollisuudet siihen että juuri sinä siihen kuolisit ovat aika heikot. - Ja pitää vielä muistaa että kaikki ihmiset eivät kuole, vaikka kone tulisikin alas! Välillä ja itse asiassa aika useinkin ihmisiä pelastuu!
Lopuksi vielä käytännön vinkki joka on ainakin allekirjoittanutta auttanut todella paljon! Vaikka myönnänkin että ihan hullulta kuulostaa. Eräs lääkäri sanoi kerran minulle, että yksi syy miksi lentokoneessa on sellainen epämiellyttävä olo, siis pelon lisäksi, on että emme etukäteen näe koska kone joutuu ilmakuoppiin tai vaikkapa kääntyy. Sen vaan sitten tuntee ja vatsanpohjassa tuntuu :( Tiesitkö että autossa matkustaessa tuntemukset olisivat hyvin samat, mikäli emme näkisi autosta ulos? Kun näemme edessä olevan tien/kadun, aivomme reagoivat automaattisesti ja siksi autolla ajelu ei tunnu (monelle) fyysisesti pahalta.
Tämän kuultuani tein testin. Kun istuin bussissa, laitoin silmät kiinni ja "päätin", kuvittelin olevani lentokoneessa. Tein useita kertoja viikossa noin tunnin matkan bussilla ja joka kerta päätin että nyt olen lentokoneessa. Sitten kun seuraavan kerran menin lentokoneella, laitoin taas silmät kiinni ja kuvittelin olevani bussissa. Kuulostaa ihan hullulta, mutta tiedätkö? Se toimii!! Olen sittemmin tehnyt tätä paljon ja kertonut tästä myös esim. lentoemännille, jotka mielellään tietysti ottavat hyviksi havaittuja vinkkejä lentopelkoisilta matkustajilta.
Tässä vinkkini:
- Ota selvää mahdollisimman paljon lentämisestä. Mitä enemmän tiedät faktoja, sitä vähemmän pelottaa. Tieto lisää valtaa. Finnair järjestää lentopelkokursseja ja ne ovat kyllä aika kalliita mutta muuten olen kuullut niistä vain pelkkää hyvää.
- Kun menet lentokoneeseen, kerro lentoemännille että pelkäät lentämistä. Heille on hyvä tietää etukäteen jos joku mahdollisesti saa esim. hysteerisen huutokohtauksen (on sattunut minulle) ja toisaalta saat heiltä erityishuomiota ja tukea jos esim. tulee turbulenssiä. Muistan kerran kun olin tulossa Suomeen ja oli kova lumimyrsky päällä. Olin sanonut lentoemännille koneeseen tullessani että minä sitten pelkään ja he sanoivat että se oli hyvä että sanoin, että meillä onkin Suomen päässä jonkinlainen myrsky vastaanottamassa mutta että kyllä kaikki hyvin menee. Laskeutuessamme (ja 20 minuuttia sitä ennen) kone heilui todella inhottavasti sivusuunnassa ja minua PELOTTI. Kyyneleet vaan valuivat poskiltani ja luin kaikki rukoukset mitä osaan. (enkä ole uskonnollinen yhtään.) Lopulta en enää kestänyt vaan käännyin katsomaan koneen takaosaan, jonne lentoemännät oli kapteenin käskystä menneet istumaan. En ikinä unohda sen naisen iloista ystävällistä ja KUULUVAA ääntä, kun hän sieltä HYMYILLEN kajautti: Ei ole kuule mitään hätää! Tää nyt vähän hyttyyttää, mutta kaikki on ihan kunnossa!
- Kannattaa kokeilla tuota "nyt istun bussissa" suggestiota!
Tsemppiä kaikille muillekin lentopelkoisille!- saranda
Kiitos kun kirjoitit lentopelosta ja annoit vinkkejä meille muille pelokkaille. Luin vanhoja keskusteluja lentopelosta, sillä itse pelkään paljon ja olen lähdössä yli 10 tuntia kestävälle lennolle.
Tunteet matkaa odottaessa heittelevät laidasta laitaan, välillä itkettää ja välillä naurattaakin oma pelko. Onneksi oma poikaystävä lähtee mukaan ja hän ymmärtää pelkoni.
Tiedän, että lentäminen on turvallista, enkä pelkää, että kone putoaa. Minä pelkään oman pelkoni purkautumista ja jännityksen laukeamista. Pelkään, että koneessa jännitän niin paljon, etten saa henkeä tai pyörryn.
Olen keskustellut pelostani monien ihmisten kanssa ja parhaiten siihen ovat suhtautuneet juuri ne ihmiset, joilla itsellään on fobioita. Ystävälläni on sosiaalisten tilanteiden kammo ja häneltä olen saanut eniten tukea ja lohdutusta.
Ihmiset ovat erilaisia, joten yritetään vain ymmärtää ja tukea toisiamme. Rohkeutta kaikille! - totta puhut!
Tuo on varmasti totta, että lentokoneiden perustoiminnan tietäminen auttaa. Itse en ole koskaan lentämistä pelännyt, mutta mitä enemmän olen lentänyt, sitä "oudommalta" lentopelko minusta tuntuu (ei siis sillä ettenkö kunnioittaisi lentopelkoisia). Tarkoitan siis sitä, että kun lentäessä väkisinkin aina oppii jotakin siitä, mitä missäkin vaiheessa kuuluu tapahtua jne., niin tulee jotenkin sellainen varmempi olo ja ihmettelee mitä pelättävää siinä oikeastaan on :). Olen ollut kerran läheltä piti -tilanteessa matkalla New Yorkista Miamiin: koneen toinen moottori sammui ja jouduimme tekemään hätälaskun lähimmälle kentälle. Kaikki meni hyvin, mutta kun sitten jatkoimme matkaa kohti Miamia uudella koneella, iski kyllä pieni epävarmuus... Sen jälkeen olen kuitenkin aina ajatellut, että (tietäen lento-onnettomuuden todennäköisyyden olevan hyvin pieni) kun olen kerran jo ollut vaaratilanteessa, niin tuskin nyt sentään enää toiseen joudun :D
Joo, jokatapauksessa kannattaa tosiaan ottaa selvää perusperiaatteista lentämisessä, ja lentoemännillekin kannattaa kyllä mainita olevansa lentopelkoinen. Heillä on toki kiire, mutta erään lentopelkoisen ystävän kanssa matkustaneena tiedän, että kyllä he yrittävät parhaansa olon helpottamiseksi.
Viihdykkeeksi kannattaa katsella leffoja tms, niin ei tarvitse niin kovasti miettiä mitä on tekemässä. Monet tietääkseni pelkäävät erityisesti turbulenssia, mutta kannattaa yrittää ajatella sitä vain ihan vastaavana ilmiönä, kuin kuoppaista tietäkin. Koneet kyllä kestävät sen. Toinen yleinen pelko lienee ukkonen, mutta siinäkin kannattaa muistaa, että koneen sisällä on paremmassa turvassa ukkoselta, kuin pitkällä maantiellä tai laivassa keskellä ei-mitään :)
- moimoi moi :d
minulla on ollut lentopelko mut sain sen sillä pois kun ajattelin että lentäminen on paljon turvallisempaa kuin esim autolla ajaminen o: vaikka sitä on vaikea uskoa kannattaa uskoa silti !!: ) minua myös auttoi mielen rauhoittaminen ja ajattelin että sitten kuolee jos kuolee ja jos ei kuole niin sitten ei kuole ! minulta näillä neuvoilla se on lähetenyt : ) nykyyään jo tykkäänkin lentää: ))
- uyuyuy
Eiköhän aloittaja ole viidessä vuodessa päässyt pelostaan jo yli.
- matgailija
uyuyuy kirjoitti:
Eiköhän aloittaja ole viidessä vuodessa päässyt pelostaan jo yli.
"Itse tarkkailen aina lennolla henkilökuntaa: niin kauan kun lentoemot hymyilevät ja jakavat ruokaa, kuulokkeita, juomia yms. kaikki on hyvin."
Sittenhän esim. kotimaisen kyydissä joutuu istumaan pa*kat housussa koko matkan kun ei ne emot vaan meinaa hymyillä..
- 12+4
Eivät onnettomuudet vaikuta omaan halukkuuteeni matkustaa lentämällä yhtään sen enempää, kuin mitä maantiellä sattuvat liikenneonnettomuudet vaikuttavat halukkuuteeni ajaa autolla. Toki riski on aina olemassa, mutta se kuuluu elämään eikä sitä pysty välttämään. Joidenkin tilastojen mukaan oma koti on vaarallisimpia paikkoja maailmassa, sillä useimmat kuolemaan johtaneet tapaturmat tapahtuvat kotona.
Lentoliikenne on hyvin kontrolloitua sekä koneiden huollot sekä lentäjien koulutus tarkkaan säädeltyä ja valvottua. Jos esimerkiksi välttää EU:n mustalla listalla olevia lentoyhtiöitä, niin sillä on jo minimoinut lentomatkustukseen liittyvät riskit kohtalaisen tehokkaasti.
Eräs lentäjä totesi haastattelussa, että hän pelkää eniten joka-aamuista työmatkaa kotoa lentokentälle. Autolla ajaessaan hän on aina toisten armoilla, joku kahjo voi ajaa muista piittaamatta vaikka itse ajaisi niin varovasti kuin pystyy. Ilmassa sen sijaan hän kertoi olevansa aina ammattilaisten ympäröivänä ja tietäen, että jokaisen muun ilmassa olevan koneen ohjaimissa on koulutettu ammattilainen, joka noudattaa määräyksiä ja lennonjohdon ohjeita.- järki käteen
sitä automatkaa lentokentälle tai ylipäätään mihin tahansa sietääkin pelätä. Pääosa _kaikista kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista_ ajetaan nimenomaan autolla. Suomessa kuolee tai loukkaantuu autoliikenteen onnettomuuksissa joka vuosi yli 3000 ihmistä. Joka vuosi siis, miettikääpä sitä. Lento-onnettomuuden mahdollisuus on niin pieni, että koneessa pitäisi istua yli 100 vuotta ennen kuin onnettomuus saattaisi tilastollisesti osua omalle kohdalle ja silloinkin onnettomuudesta todennäköisesti kävelee elävänä pois, koska lentokoneessa on suuri mahdollisuus jäädä eloon siihen nähden, että millainen riski kuolla onnettomuudessa on.
Autoliikenne on kuolemanloukku niin kauan kuin ihminen on ratissa ja niin kauan, kuin liikennejärjestelmä on se mikä se nykyisin on. Kun autoon saadaan vakiovarusteiksi tutkat, autopilotit, abs-jarrut sun muut laitteet, voi olla, että auto-onnettomuuksien määrä romahtaisi. Nykyisin ajokortinkin saa kuka tahansa taukki, nekin, joille ei ikinä pitäisi myöntää ajokorttia edes polkupyörään. Tämä osa väestöstä poistuu joka vuosi ajettuaan autonsa solmuun männyn ympärille. Pakkoko se on yrittää ryhtyä seuraavaksi Mika Häkkiseksi?
Ensimmäinen mitä pitäisi liikennejärjestelmälle tehdä, on kieltää kaikki rekkaliikenne ja siirtää se raiteille. Toiseksi mutkaiset ja kapeat maantiet pitäisi vetää pois ja rakentaa tilalle leveitä, kunnollisilla turvalaitteilla varustettuja moottoriteitä, jolloin tarve ajaa 80 alueella ylinopeutta poistuu kun rajoitus voisi olla järkevästi vaikkapa 200 km/h suoralla, kiitorataan verrattavissa olevalla motarilla. Matka esimerkiksi Helsingistä Rovaniemelle lyhentyisi huomattavasti ja muuttuisi turvallisemmaksi.
Itse asiassa suuri osa kaikesta kaupungista kaupunkiin tehtävästä autoliikenteestä poistuisi jos kansalle tarjottaisiin toimivia ja ILMAISIA lentoyhteyksiä tai supernopeita junayhteyksiä. Siis ilmaiseksi niin, että kansalaisen ei itse tarvitse maksaa yhtään mitään, vaan valtio maksaa koko lystin. Otetaan se raha pois vaikkapa ulkomaanavusta tai asevelvollisuuden ylläpitämisestä. - ttttfdxlkgdflkgkjlsd
järki käteen kirjoitti:
sitä automatkaa lentokentälle tai ylipäätään mihin tahansa sietääkin pelätä. Pääosa _kaikista kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista_ ajetaan nimenomaan autolla. Suomessa kuolee tai loukkaantuu autoliikenteen onnettomuuksissa joka vuosi yli 3000 ihmistä. Joka vuosi siis, miettikääpä sitä. Lento-onnettomuuden mahdollisuus on niin pieni, että koneessa pitäisi istua yli 100 vuotta ennen kuin onnettomuus saattaisi tilastollisesti osua omalle kohdalle ja silloinkin onnettomuudesta todennäköisesti kävelee elävänä pois, koska lentokoneessa on suuri mahdollisuus jäädä eloon siihen nähden, että millainen riski kuolla onnettomuudessa on.
Autoliikenne on kuolemanloukku niin kauan kuin ihminen on ratissa ja niin kauan, kuin liikennejärjestelmä on se mikä se nykyisin on. Kun autoon saadaan vakiovarusteiksi tutkat, autopilotit, abs-jarrut sun muut laitteet, voi olla, että auto-onnettomuuksien määrä romahtaisi. Nykyisin ajokortinkin saa kuka tahansa taukki, nekin, joille ei ikinä pitäisi myöntää ajokorttia edes polkupyörään. Tämä osa väestöstä poistuu joka vuosi ajettuaan autonsa solmuun männyn ympärille. Pakkoko se on yrittää ryhtyä seuraavaksi Mika Häkkiseksi?
Ensimmäinen mitä pitäisi liikennejärjestelmälle tehdä, on kieltää kaikki rekkaliikenne ja siirtää se raiteille. Toiseksi mutkaiset ja kapeat maantiet pitäisi vetää pois ja rakentaa tilalle leveitä, kunnollisilla turvalaitteilla varustettuja moottoriteitä, jolloin tarve ajaa 80 alueella ylinopeutta poistuu kun rajoitus voisi olla järkevästi vaikkapa 200 km/h suoralla, kiitorataan verrattavissa olevalla motarilla. Matka esimerkiksi Helsingistä Rovaniemelle lyhentyisi huomattavasti ja muuttuisi turvallisemmaksi.
Itse asiassa suuri osa kaikesta kaupungista kaupunkiin tehtävästä autoliikenteestä poistuisi jos kansalle tarjottaisiin toimivia ja ILMAISIA lentoyhteyksiä tai supernopeita junayhteyksiä. Siis ilmaiseksi niin, että kansalaisen ei itse tarvitse maksaa yhtään mitään, vaan valtio maksaa koko lystin. Otetaan se raha pois vaikkapa ulkomaanavusta tai asevelvollisuuden ylläpitämisestä.Lentäminen yhtä vaarallista kuin autolla ajo. Keskimäärin joka viides mijloonas lento tulee tonttiin. Jos suomalaiset tekisivät yhtä monta lentoa kuin automatkaa, vuodessa kuolisi noi tuhat suomalaista lentomatkustajaa.
Että kyllä sen lentopopelon ymmärtää. Varsinkin nousun ja laskun. Kyllähän ne vähän suurpiirteisiltä epävarmoilta tapahtumilta tuntuvat. Varsinkin kun ei itse näe mitä tapahtuu, niinkuin autossa koko ajan näkee eteensä ja tietää että kaikki on kunnossa.
Toki jotkut kärsivät automatkustamisen pelostakin. Kun eivät luota kuskiin, oli se sitten itse tai joku muu. - 564564
ttttfdxlkgdflkgkjlsd kirjoitti:
Lentäminen yhtä vaarallista kuin autolla ajo. Keskimäärin joka viides mijloonas lento tulee tonttiin. Jos suomalaiset tekisivät yhtä monta lentoa kuin automatkaa, vuodessa kuolisi noi tuhat suomalaista lentomatkustajaa.
Että kyllä sen lentopopelon ymmärtää. Varsinkin nousun ja laskun. Kyllähän ne vähän suurpiirteisiltä epävarmoilta tapahtumilta tuntuvat. Varsinkin kun ei itse näe mitä tapahtuu, niinkuin autossa koko ajan näkee eteensä ja tietää että kaikki on kunnossa.
Toki jotkut kärsivät automatkustamisen pelostakin. Kun eivät luota kuskiin, oli se sitten itse tai joku muu.puhut täyttä paskaa, piste.
- dgssdg
Olisikohan lentosimulaattoripeleistä (kuten FSX) apua lentopelkoisille? :) Eihän nuo tietenkään ole rinnastettavissa oikeisiin koneisiin, mutta voisi auttaa ymmärtämään lentokoneen toimintaa ja ominaisuuksia. Tieto ei varmaankaan lisää tuskaa tässä tapauksessa.
- Kukusds
Ehkäpä, mutta FSX ei oo OIKEA lentosimu :) X-Plane härpäkkeet tuo ehkä todellisuuden tuntua...
- jokuuuuuuuuuuuuuuuuu
x-plane on ihan kuin oikea
- pelkuriiiiiii
jokuuuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:
x-plane on ihan kuin oikea
Itse lentopelkoisena otan diapamin ennen lenoa.
Rukoilen ja toivon että kaikki menee hyvin.
Uskon kohtaloon.
Muuta en voi.
Järjellähän tässä asiassa ei ole mitään tekemistä,siksi tälle ei kukaan mitään voi=) - paljon matkustanut
pelkuriiiiiii kirjoitti:
Itse lentopelkoisena otan diapamin ennen lenoa.
Rukoilen ja toivon että kaikki menee hyvin.
Uskon kohtaloon.
Muuta en voi.
Järjellähän tässä asiassa ei ole mitään tekemistä,siksi tälle ei kukaan mitään voi=)Hyvalla ystavattarellani on kamala lentopelko, ja joskus kun on pakko lentaa kotimaahansa (uimalla ei paase eika kavellenkaan), hanella pieni pullo vetta sakeampaa eli vodkaa kasilaukussaan. Sitten han katoaa hetkeksi naisten vessaan, juo siella, ja tulee takaisin.
Kun on hetki astua koneeseen, han ei tieda juuri tuon taivaallista tasta maailmasta. Konessa miehensa tilaa lisaa juotavaa. Matkan paassa han hoipertelee ulos koneesta.
Han vannoi kasi sydamellaan etta tama on AINOA keino jolla hanet saadaan lento koneeseen.
Itsellani pelko veteen, joten matkustaminen aika huonoa, jospa mahdotonta, suurilla laivoilla, joten valtan niita kuin ruttoa ja yleensa lennan tai matkustan autolla. Tiedan kuinka pahaa se on, olen sairas fyysisesti jo paivia ennen matkaa, ja itse matkustuspaiva, siita ei voi puhuakaan.
Minulle ei voi puhua, itse en puhu, olenpahan vain tassa kauhun kouristuksessa.
En tieda auttaako neuvoni, muuten alkaa lentako ollenkaan. Muuta en voi sanoa.
Tai hyvaa matkaa ?
- Ratkaisuja on!
Kärisin lentopelosta teini-ikäisestä alkaen useampia vuosia ja lentomatkat jäivät sen vuoksi tekemättä, erilaisen tekosyiden perusteella. Lopulta erään tuttavan suosituksesta varasin ajan yksityiseltä psykiatrilta ja sain lääkityksen. Kokeilin kahta lääkettä, ensimmäisen nimeä en enää muista, se ei toiminut mutta toinen lääke tehosi heti. Kyseessä oli siis diapami eli rauhoittava lääke, aika voimakkaalla annostuksella.
Lentopelkoni on/oli niin voimakas eivätkä lääkkeet eivät saa minua mitenkään "onnelliseksi", "nousuhumalaan" tms. Pikemminkin parhaimmillaan lääkkeiden kanssa on ihan normaali olo, sellainen mitä kuuluukin olla. Jos on univajetta, lääkkeet saattavat väsyttää. Sivuoireita ei ole ollut, ellei tuota satunnaista väsymistä lasketa sellaiseksi.
Sen jälkeen kun sain oikeat lääkkeet, olen matkustellut paljon eri puolella maailmaa. Minua ärsyttää kovasti ihmiset jotka vastustavat lentopelon lääkkeellistä hoitoa. Ilman tätä lääkettä minulta olisi jäänyt monta upeaa matkaa tekemättä, monta hienoa kokemusta saamatta. Suosittelen siis lentopelosta kärsiviä kysymään psykiatrilta lääkehoidon mahdollisuudesta. Ihan turha on jättää matkoja tekemättä tai pilata matkaa pelon tai paniikin vuoksi. On myös hyvä erottaa pieni lentämiseen liittyvä epämukavuus ja varsinainen lentofobia/paniikki. Pienen epämukavuuden pystyy ehkä jotenkin sietämään tai psyykkaamaan itsestään pois mutta varsinainen paniikkikohtaus, jossa on kamalan tuskainen olo koko lennon ajan, on eri asia.
Nyt kun olen lentänyt lääkkeiden kanssa lukemattomia lentoja, olen jopa alkanut miettimään että uskaltaisinkohan seuraavalle lennolleni ottaa vain lääkkeet mukaan mutta en niellä niitä. Ts. on myös mahdollista, että lääkkeiden avulla lentopelko voi lopulta poistua kun lentokilometrejä on takana niin paljon. Mutta toisaalta ei minua haittaa lentää lääkkeiden kanssakaan. Ei lentopelossa ole mitään hävettävää. Itse olen pikemminkin ylpeä siitä että olen saanut sen lääkkeillä hyvin hallintaan ja uskalsin aikanaan hakea apua ongelmaani. Monet nimittäin vähättelevät lentopelkoa tyyliin "en mäkään kauheesti tykkää lentämisestä kun korvat menee lukkoon mutta lennänpä silti" tai "hei, lentäminenhän on tosi turvallista, vertaa vaikka autoiluun". Ei lentopelkoinen kaipaa ylimielistä lässytystä vaan toimivia hoitokeinoja. Minulle auttoi lääkeet, joillekin ehkä Finnairin lentopelkokurssit jne. - Lentopeloton
Lentopelosta voi päästä hämmästyttävän helposti eroon! Suosittelen tätä: http://wwww.hpaconsulting.fi/index.php?page=eroon-lentopelosta
- lentokammoinen
Inhottaa nämä monet ihmiset jotka eivät ymmärrä että paha lentokammo voi oikeasti hallita elämää ja estää matkustamisen kokonaan.
Itse kärsin kohtalaisen pahasta lentokammosta. Pienenä rakastin lentämistä, mutta noin 14-15 vuotiaana tajuton lentokammo iski. Jännitän monia kk ennen lentämistä ja lietsoan pelko entisestään pahemmaksi pääni sisällä. Jos lento on tasainen, niin silloin fiilikset on ihan ok, mutta pienikin ääni tai töissy niin siinä sitä sitten ollaan hysteerinen koko loppu lennon ajan :D Itse lennän noin 6 kertaa vuodessa 16h lentoja Californiaan jossa on toinen kotini ja pakko sanoa että ilman pameja en pärjäisi lentoja. Mitä itse teen selvitäkseni pitkästä lennosta:
1) en nuku edellisenä yönä, jossa saisin nukuttua lentokoneessa, mutta harvemminhan se toimii sillä adrenaliinia on sen verran veressä
2) syön rauhoittavia lääkkeitä (pamit)
3) en istu ikkunan vieressä
4) katson jotain todella hyvää leffaa
näillä keinoilla ainakin vielä ollaan selvitty hengissä :)- Selätetty
Minulla oli lentopelko mutta olen pikkuhiljaa pystynyt selättämään sen. Harrastukseni takia minun on pitänyt opetella kestämään lennot, nyt olen lentänyt 8 kertaa vuoden aikana ja enään ei oikeastaan pelota, kun olen selvittänyt lentokoneen tekniikka jne. Tänään tulin taas reissusta ja ei pelottanut oikeastaan yhtään. Pitäisi vaan keksiä jotain mukavaa tekemistä noilla lennoilla kun hienoja maisemia kestää 5 minuuttia, enkä omista läppäriä tai tablettia.
- .x.
Jos pelkää lentämistä, niin kannattaa ajatella kaikkia niitä henkilöitä, jotka töikseen siellä lentokoneessa ovat. Kaikilla heillä on omat perheensä ja rakkaansa, joten sitä työtä tuskin tulisi tehtyä, jos sen mieltäisi vaaralliseksi...
- matkustelija1
Itse kärsin ennen lievästi lentopelosta.. Nousun aikana tuli aina tunne että ei tää tästä nouse ja sitten kun ollaan ilmassa ja moottorit ei käy enää niin lujalla niin tulee tunne että kone tippuu, muuten lentämistä en ole pelännyt. Mitä enemmän tuolla ilmassa on tullut oltua sitä lievemmäksi pelko on pienentynyt, vielä vähän nousu jännittää mutta ei mitenkään enempää tarvii stressata/pelätä sitä.
Itseä on myös auttanut oikeasti noi tulokset yms "autolla ajaminen on vaarallisempaa kuin lentäminen".. Suuria lentokoneonnettomuuksia ei ole tapahtunut pitkään aikaan ja suurinosa onnettomuuksista tapahtuu ns. köyhillä alueilla, joten pelättävää ei ole. Suomessa ollaan todella tarkkoja lentoturvallisuudesta ja lentoon ei lähdetä jos on vähänkään vikaa koneessa - Hulluko olen?
Mua rasittaaa ihan kamalasti, asia lentäminen. Olen aina pelännyt nopeutta, esimerkiksi: autoissa ja junissa pelkään kai kuolla tai jotain. Olen lentänyt finnairin lentokoneilla, ensimmäinen matka oli suomesta-italiaan ja toinen matka suomesta tanskaan japelkäsin ihan kamalasti. Mitä molempien lentojen aikana olen yrittänyt tehdä, olen yrittänyt nukkua, olen yrittänyt katsoa turvallisuus ohjeita, olen yrittänyt jutella, se ei vaan oikein auta mua. Toisaalta olen elossa joten... en mä tiedä.. Sitten vaan sitä katseltiin lento onnettomuus videoita, telkkarista ja taas pelättiin.. en ymmärrä itsekkään itseäni, miksi edes katsoin noita kauheita ohjelmia telkkarista, ja sen jälkeen aloin etsiä tietoja netistä eri lentoyhtiöistä. Läheiseni kertovat että käyttäydyn näin koska olen utelias, sillä itseassiassa olen tavallaan kiinnostunut lentokoneista, ja haluaisin tietää enemmän niistä ja miten niillä lennetään. Lyhyeesti ihmisille, siis että tarkoitan olevani kiiinostunut lentokoneista, mutta tavallaan pelkään niitä IHAN hirveästi, HULLUKO OLEN vai mitä?
- ...
Hei ajattele vähä auto onnettomuuksiin kuolee vuodes yli puol miljoonaa ihmist ja 1 miljoonasta lentokoneestä 2 joutuu onnettomuuteen
- muunmaalasethoitaa
Onneks meillä on finnair
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 922039
- 581203
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/971095Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html2241088- 101036
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos64971IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56929Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.87895Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.175878Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸42810