ILMOITA LAITON TERVEYDENHUOLTO

anti-quack

Akupunktion ja ns. vaihtoehtoterapismien piirissä toimii henkilöitä, joilla EI ole laillistetun terveysammattilaisen pätevyyttä eikä siis potilasvakuutuksia. RIKOSLAIN 44. LUVUN MUKAAN LUVATON TERVEYDENHUOLTO ON KIELLETTY.

Oman ja toisten terveyden vuoksi ilmoita luvaton puoskari ja
- lääninhallitukseen ja TEO:n
- ja ennen kaikkea potilasjärjestöön: Suomen Mielenterveysseuraan, Mielenterveyden keskusliittoon tai Suomen Potilasliittoon

30

3578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tero.Inkeri

Et ole ilmeisesti täysin perillä tosiasioista. Akupunktion tekeminen on tällä hetkellä sallittu kenelle tahansa. Eläimiä saa tosin hoitaa ainoastaan eläinlääkäri. Näin on ollut vuodesta 1991 lähtien. 1990-luvun alussa oli Raumalla "puoskarioikeudenkäynti" akupunktiota harjoittanutta naista vastaan. Naisella ei ollut koulutusta lääkärinammattiin, joten paikallisen lääkärin puoliso ilmiantoi hänet. Oikeudessa syyttäjän puolella esiintyi asiantuntijana eräs maamme johtavista akupunktiota harrastelivista lääkäreistä. Hän yritti pitkällä puheellaan todistella kuinka vaarallista akupunktio on ja miksi se tulisi säilyttää vain lääkäreille sallittuna toimenpiteenä. Hän myös tenttasi syytettyä yrittäen osoittaa tämän asiantuntemattomuuden. Syytetyllä oli kuitenkin n.3 vuoden koulutus aiheeseen ja hän osasi vastata kysymyksiin. Puolustusasianaja teki yhden kysymyksen kyseiselle lääkärille: Mikä oli hänen oma koulutuksensa akupunktioon? Lääkäri kieltäytyi vastaamasta, kunnes tuomari määräsi että vastattava on. Kun vastauksena oli "Yksi viikonloppu ja viikon matka Sri Lankaan" lisättynä siihen tosiasiaan että akupunktiota ei opeteta Suomessa yhdessäkään oppilaitoksessa jossa lääkäreitä koulutetaan ei oikeuden istunnossa voitu päätyä kuin yhteen ratkaisuun. Akupunktio ei voi olla lääkärin suorittama toimenpide. Tuosta hetkestä lähtien akupunktio on ollut eräällä tavalla lainsuojatonta tai lain ulkopuolella. Tämä ei ole kenellekään hyvä asia, joten teemme alamme ammattilaisten kesken yhteistyötä saadaksemme yhteisen ammattijärjestön ja virallisen rekisterin tilanteen parantamikseksi ja alan valvomiseksi. Lue lisää toisesta kirjoituksestani:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000607&posting=22000000009745331

• ei viitti ei jaksa

epäonnistuneen laillisen mutta täysin turhan hoidon johon uppos rahat, sano se !

• samiska
        ei viitti ei jaksa kirjoitti:

epäonnistuneen laillisen mutta täysin turhan hoidon johon uppos rahat, sano se !

Lääkäri on määrännyt kolmea erilaista kolesterolilääkettä, joista kaikista on tullut pahoja sivuvaikutuksia. Kukaan ei korvaa mitään yrittäjän työssäpoissaoloista sun muista kuluista, joita on aiheutunut. Myöskään ei tule mistään takaisin rahaa, joita lääkkeisiin on mennyt. Jo on turvattua koululääketieteen hoidot. laillistettua hidasta murhaa ne on. En ole kuullut terapeuttien toimivan näin vaarallisten aineiden kanssa.

• minä
        samiska kirjoitti:

Lääkäri on määrännyt kolmea erilaista kolesterolilääkettä, joista kaikista on tullut pahoja sivuvaikutuksia. Kukaan ei korvaa mitään yrittäjän työssäpoissaoloista sun muista kuluista, joita on aiheutunut. Myöskään ei tule mistään takaisin rahaa, joita lääkkeisiin on mennyt. Jo on turvattua koululääketieteen hoidot. laillistettua hidasta murhaa ne on. En ole kuullut terapeuttien toimivan näin vaarallisten aineiden kanssa.

Jätäppä lääkkeet syömättä, ei niitä pakko syödä oo :)

• samiska
        minä kirjoitti:

Jätäppä lääkkeet syömättä, ei niitä pakko syödä oo :)

Luuletko, etten jo jättänyt. Vaan kokeiltava oli ihan välttämättä, koska lääkärisetä sanoi niin.

• haluis
        ei viitti ei jaksa kirjoitti:

kanssa tietää!
        Mitään positiivista vastinetta runsaillekin rahamäärille ei tullut!
        Kävi jopa päin vastoin!

• Musta pantteri

Itse et ole varmaankaan tietoinen tosiasioista, nimittäin: Vuonna 1975 lääkintöhallitus totesi akupunktion lääketieteelliseksi fysikaaliseksi hoitomenetelmäksi ja rajasi sen käyttäjäksi laillistetut lääkärit, hammaslääkärit ja myöhemmin myös eläinlääkärit.

Vuodesta 1995 lähtien akupunktuuria ovat saaneet antaa myös akupunktuurikoulutuksen suorittaneet fysioterapeutit. Lähde: Suomen Fysioterapeuttien Akupunktuuri yhdistys ry

• Tero.Inkeri
        Musta pantteri kirjoitti:

Itse et ole varmaankaan tietoinen tosiasioista, nimittäin: Vuonna 1975 lääkintöhallitus totesi akupunktion lääketieteelliseksi fysikaaliseksi hoitomenetelmäksi ja rajasi sen käyttäjäksi laillistetut lääkärit, hammaslääkärit ja myöhemmin myös eläinlääkärit.

Vuodesta 1995 lähtien akupunktuuria ovat saaneet antaa myös akupunktuurikoulutuksen suorittaneet fysioterapeutit. Lähde: Suomen Fysioterapeuttien Akupunktuuri yhdistys ry

Anteeksi vain, mutta satun tietämään asioiden oikean luonteen erittäin tarkasti. Voimme sanoa, että ensimmäinen lääkäri, joka Suomessa alkoi harjoittaa akupunktiota, oli Kari Krohn. Hän oli isäni Seppo Inkerin läheinen ystävä ja kollega. Muut lääkärit eivät tästä erityisemmin pitäneet, ja syyttivät Krohnia puoskaroinnista. Pitkän taistelun jälkeen asia ratkaistiin virallisesti ja julkisesti julistamalla akupunktio vain lääkärin suorittamaksi toimenpiteeksi. Henkilökohtaisella tasolla Krohn joutui vaihtamaan nimensä ja muuttamaan toiselle paikkakunnalle eräiden lääkärikunnan edustajien vihamielisyyden vuoksi.

Unohdit muuten mainita lääkintöhallituksen vuonna 1979 asettaman akupunktiotyöryhmän, joka myös päätyi loppulauselmassaan suosittelemaan akupunktion säilyttämistä ainoastaan lääkärin suorittamana toimenpiteenä. Mielenkiintoista vuonna 1980 julkaistussa asiakirjassa on pohdinta akupunktion tulevaisuudesta Suomessa ja lopputoteamus, jossa toivotaan , että jokaisessa terveyskeskuksessa olisi tulevaisuudessa saatavilla akupunktiohoitoa. Asiassa ei ole edetty mihinkään 25 vuoteen! Tunnen paperin melko hyvin, sillä työryhmässä oli lääkäreiden akupunktioyhdistyksen edustajana isäni Seppo Inkeri, joten olen lukenut paljon lopulliseen asiakirjaan liittyvää julkaisematonta materiaalia.
        Mitä tulee mainitsemaasi vuonna 1975 julkaistuun lääkintöhallituksen yleiskirjeeseen akupuktuurihoidoista, niin se kumottiin lääkintöhallituksen yleiskirjeellä vuonna 1990. Lain mukaan akupuntiota saa tällä hetkellä antaa kuka tahansa, ikävä kyllä myöskin lääkärit ja fysioterapeutit, joiden koulutus kiinalaiseen lääketieteeseen ja akupunktioon on pääsääntöisesti olematon ja naurettava(minun mielestäni ehkä kylläkin enemmänkin itkettävä).

• medina

sä tohtori hyökkäilet täällä oman alansa ammattilaisia vastaan. Ei ne sulle mikään uhka ole. Kateutta kaikki tyynni.

• Miksi sitten

LÄÄKÄRIT saisivat antaa näitä luontaishoidoiksi katsottuja hoitoja, tässä tapauksessa AKUPUNKTIO- hoitoa, niin kovin olemattoman alalle, hoitoihin perehtymisen jälkeen, kuten siitä kerrotaan?

Kuitenkin niin mielellään siitä syytetään alalle, eri hoitoihin erikoistuneita, siellä toimivia, joidenka koulutus on ollut pääsääntöisesti paljon pitempi, mitä edellisesä tapauksessa, useiden vuosien mittainen!

• Eikös

sinua sitten yhtään kiinnosta ne FAKTAT?

Eikös se tieteellinen totuus ole ohjenuorana edustamassasi toiminnassa, kun kirjoitat, että MITÄ VARTEN SÄ TOHTORI HYÖKKÄILET TÄÄLLÄ OMAN ALANSA AMMATTILAISIA VASTAAN?

Vai onko tämä käytäntö, sitä normaaliksi nähtävää toimintaa, edustamassasi toiminnassa, FAKTOISTAKAAN välittämättä?

• medina
        Eikös kirjoitti:

sinua sitten yhtään kiinnosta ne FAKTAT?

Eikös se tieteellinen totuus ole ohjenuorana edustamassasi toiminnassa, kun kirjoitat, että MITÄ VARTEN SÄ TOHTORI HYÖKKÄILET TÄÄLLÄ OMAN ALANSA AMMATTILAISIA VASTAAN?

Vai onko tämä käytäntö, sitä normaaliksi nähtävää toimintaa, edustamassasi toiminnassa, FAKTOISTAKAAN välittämättä?

Mitähän toimintaa minä edustan?

• Mitähän
        medina kirjoitti:

Mitähän toimintaa minä edustan?

tämä kirjoituksesi, >>mitä varten sä tohtori hyökkäilet oman alansa ammattilaisia vastaan?>>, suomennettuna sitten tarkoittaa?

• medina
        Mitähän kirjoitti:

tämä kirjoituksesi, >>mitä varten sä tohtori hyökkäilet oman alansa ammattilaisia vastaan?>>, suomennettuna sitten tarkoittaa?

Se tarkoittaa kirjaimellisesti sitä mitä olin viestiini kirjoittanut. Ei minulla ole tekemistä akupunktion kanssa muuten kuin että olen nähnyt tosi paljon potilaita, jotka ovaat saaneet siitä apua. Täällä keskustelee muitakin kuin alan ammattilaisia. Itse asiassa niitä ammattilaisia ei juuri palstoilla näy. Lapsellista hyökkäilyä lääkäriltä oman alansa ammattilaisia vastaan. Osaavaa väkeä on paljon täydentävissä hoitomuodoissa.

• ei muuten
        medina kirjoitti:

Se tarkoittaa kirjaimellisesti sitä mitä olin viestiini kirjoittanut. Ei minulla ole tekemistä akupunktion kanssa muuten kuin että olen nähnyt tosi paljon potilaita, jotka ovaat saaneet siitä apua. Täällä keskustelee muitakin kuin alan ammattilaisia. Itse asiassa niitä ammattilaisia ei juuri palstoilla näy. Lapsellista hyökkäilyä lääkäriltä oman alansa ammattilaisia vastaan. Osaavaa väkeä on paljon täydentävissä hoitomuodoissa.

näy?

Siis niitä ammattilaisia täällä palstoilla?

• medina
        ei muuten kirjoitti:

näy?

Siis niitä ammattilaisia täällä palstoilla?

Niillä on kato töitä ja mä tiedän itsestäni, et ei huvita roikkua oman alani palstalla, koska siellä esitetään niin paljon "faktatietoa" jota ei jaksa lukea.

• uma
        medina kirjoitti:

Niillä on kato töitä ja mä tiedän itsestäni, et ei huvita roikkua oman alani palstalla, koska siellä esitetään niin paljon "faktatietoa" jota ei jaksa lukea.

Luulis että oikeilla asiantuntujoilla olis mielenkiintoa korjailla näitä "faktatietoja". Nimittäin oman alansa kohdalla ainakin ennemmin kuin on tarvetta hyppiä muiden alojen palstoilla "faktoja" levittelemässä.
        Tai luulis ainakin että olis mielenkiintoo osallistua normaaliin keskusteluun jos ala oikeesti kiinnostaa. mut jos se onkin vaan se raha jota vastaanotolla nyhdetään.
        ja onhan täällä vissiin yks asiantuntija nim. tero inkeri tai ainakin esittelyssä sanoo olevansa. ja ihan asiallisesti mielestäni on kirjoittanut. ja on ollu joskus paljon aikaisemmin joku pkl-asiantuntija - nimimerkillä kirjoittanut. toivoishan sitä et olis enemmänkin, olis tosi kiva seurata keskustelua niinkun joillakin muill apalstoilla voi.

• puhuri
        uma kirjoitti:

Luulis että oikeilla asiantuntujoilla olis mielenkiintoa korjailla näitä "faktatietoja". Nimittäin oman alansa kohdalla ainakin ennemmin kuin on tarvetta hyppiä muiden alojen palstoilla "faktoja" levittelemässä.
        Tai luulis ainakin että olis mielenkiintoo osallistua normaaliin keskusteluun jos ala oikeesti kiinnostaa. mut jos se onkin vaan se raha jota vastaanotolla nyhdetään.
        ja onhan täällä vissiin yks asiantuntija nim. tero inkeri tai ainakin esittelyssä sanoo olevansa. ja ihan asiallisesti mielestäni on kirjoittanut. ja on ollu joskus paljon aikaisemmin joku pkl-asiantuntija - nimimerkillä kirjoittanut. toivoishan sitä et olis enemmänkin, olis tosi kiva seurata keskustelua niinkun joillakin muill apalstoilla voi.

olis kiva vastailla, kuten olen joskus oman alani palstalla tehnyt, mutta kun asialliseen vastaukseen tuli aina v...maisia vastineita täysin tietämättömiltä ja mitä oudoimpiin asioihin vedoten, se lakkasi kiinnostamasta. Rahan nyhtämisestä ei ole kysymys vaan siitä, että välillä tekee ylipitkää päivää ihmisten avuntarpeen takia. Toisaalta olisi hassua, jos ei siitä saisi palkkaa.

• uma
        puhuri kirjoitti:

olis kiva vastailla, kuten olen joskus oman alani palstalla tehnyt, mutta kun asialliseen vastaukseen tuli aina v...maisia vastineita täysin tietämättömiltä ja mitä oudoimpiin asioihin vedoten, se lakkasi kiinnostamasta. Rahan nyhtämisestä ei ole kysymys vaan siitä, että välillä tekee ylipitkää päivää ihmisten avuntarpeen takia. Toisaalta olisi hassua, jos ei siitä saisi palkkaa.

mitä alaa muuten edustat, Puhuri?

• puhuri
        uma kirjoitti:

mitä alaa muuten edustat, Puhuri?

kun terveydenhoitoalaa.

• uma
        puhuri kirjoitti:

kun terveydenhoitoalaa.

no siinähän oli tyypillinen v-mäinen vastaus :)

• puhuri
        uma kirjoitti:

no siinähän oli tyypillinen v-mäinen vastaus :)

se oli sitä mitä teen. V..lusta ei ollut kysymys. Se oli vastaus kysymykseen.

• uma
        puhuri kirjoitti:

se oli sitä mitä teen. V..lusta ei ollut kysymys. Se oli vastaus kysymykseen.

okei. no pyydän anteeksi. odotin ehkä tarkempaa vastausta.

• Luuseri*

No........perke..........Jokainen menee omalla vastuulla ei-ammattilaisen käsiin!
      Oma on valinta, jos käy huonosti niin sitten käy!
      Mä ainakin meen sinne minne lystää, kunhan kohtuuhintainen eikä pirullinen!

Ei muuten uskoisi, että erikoishammaslääkärini on alan laillistettu ammattilainen, niin paljon on kymmenen vuoden aikana saanut suuhun vikoja, purenta ym. haittoja hionnoilla jne. NYT on korvaushakemukset vetämässä toisen hml vaatimuksesta!

• vastustaa

kaikkia muita terveydenhoidon alueita (ei kaikki, on myös ns, vaihtoehtolääkäreitä) takanaan mahtava lääkäriliitto ja lääketehtaat jne. eikö se ole sitten kateutta ? ensimmäiset lääkärit olivat munkkeja, jos joku ei tiedä.
        Bisnes on ajanut lääkäritkin ahtaalle. Mutta kyllä vaihtoehtohoitoja tarvitaan, toimiihan esim. Kiinassakin rintarinnan länsimainen ja kiinalainen lääketiede, joka on myös vanhempaa.

On buull shittiä että ns. perinteinen hoito ei tekisi yhtä paljon virheitä, on vain kansa kuuliaista valkotakeille!

• Myös

kun menee sinne ns. ammattilaisenkin käsiin!
        Eipä läheskään aina ole lopputuloksesta takeita, eikä apua!

• jojopa
        Myös kirjoitti:

kun menee sinne ns. ammattilaisenkin käsiin!
        Eipä läheskään aina ole lopputuloksesta takeita, eikä apua!

Niin ikävältä kun se kuulostakin on totta ettei aina löydy apua mistään eikä keltään.Sellaisia tapauksia aina on silloin tällöin.On sellaisiakin jotka ovat vuosikymmeniä käyneet eri lääkäreillä,saamatta mieleistään apua.Ja sitten kun tulevat ilmoitamasi ns.ammattilaisen luo.Ja lähtiessä vielä kysyvät että pitääkö minun tulla vielä toisenkin kerran.Ammattilaisen pitäisi pystyä auttaa vuosien oireet kertahoidolla. Älkää olko noin primitiivisiä.Hyvää syksyä kaikille.

• Nimetön
        jojopa kirjoitti:

Niin ikävältä kun se kuulostakin on totta ettei aina löydy apua mistään eikä keltään.Sellaisia tapauksia aina on silloin tällöin.On sellaisiakin jotka ovat vuosikymmeniä käyneet eri lääkäreillä,saamatta mieleistään apua.Ja sitten kun tulevat ilmoitamasi ns.ammattilaisen luo.Ja lähtiessä vielä kysyvät että pitääkö minun tulla vielä toisenkin kerran.Ammattilaisen pitäisi pystyä auttaa vuosien oireet kertahoidolla. Älkää olko noin primitiivisiä.Hyvää syksyä kaikille.

Katselin käytyä keskustelua, ja tuli mieleeni, että yksi sanoi auttaa ja toinen ettei. Kuitenkin varmaan lääkärikunnassa, jos ns. vaihtoehtoisissa hoidoissakin on molempia, onnistuneita ja toisaalta epäonnistuneita hoitoja ja siltä väliltä, jopa samalla hoitajalla!

Usein kuulee, että joku on huono lääkäri, koska ei määrännyt lääkkeitä, vaan edellytti omaa aktiivisuutta parantumisessa!

• vaihtoehdon valitsija

mikä kyylä sä oikein olet,jos joku saa apua vaihtoehtohoidoista,niin hyvä.yleisesti vaihtoehtohoitoon mennään kun on ensin käyty lääkäriltä toiselle ehkä vuosi tolkulla saamatta apua.ja mihin nämä sitten ilmoitellaan,enemmän taitaisi tulla valituksia virallisesta puolesta ja on tullutkin.kerran saanut lääkärin paperit,kukaan ei kyseenalaista on tyyppi pitänyt itsensä ajantasalla,paitsi tietenkin lääkkeiden suhteen,siitä huolehtii lääketeollisuus.valitettavasti tuo vaihtoehtopuoli kuuntelee ihmistä paremmin ja kokonaisuutena.akupunktio on yksi parhaista vaihtoehdoista,perinteisen kiinalaisen lääketieteen koulutuksen saaneen käsissä,ei siis lääkärin joka ei tiedä kuin muutaman vakioreseptipisteyhdistelmän ja on aivan ulkona kiinalaisesta lääketieteestä.

• uma

puhut niin asiaa
        nim. kokemusta on!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2692
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2292
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2170
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1782
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1642
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1576
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      293
      1461
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    Aihe