Maksaruoat!!

Tietoa janoava

Olen kuullut että Maksaruokia ei saa antaa koirille..Miksi?Haluaisin vastauksia..!!

13

1680

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maksalaatikko **

Enpä tiedä onko se niinkään varsinaisesti vaarallista, mutta ainakin joku väitti, että se pistää eläimen vatsan sekaisin. Kyllä olen itse antanut maksaruokia, mutta yleensä olen laittanut aika vähän ja sotkenut siihen muutakin kotiruokaa. Onhan perunakin sitten taas sellaista mitä eläin ei välttämättä mahassaan sulata, joten on niitä ruokia moneen lähtöön, mitä ei suositella.

• Lissu

Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia, joka on rasvaliukoinen, eli varastoituu elimistöön. Tästä syystä ihmisillekään ei suositella kovin usein maksaruokia. Siis maksasta voi saada A-vitamiinin yliannostuksen, jopa myrkytyksen, jos sitä syö liikaa.

• Minde

Mutta kohtuus kaikessa. Joka päiväiseen ruokavalioon se ei kyllä sovi, mutta toisinaan voi antaa.

• sassa

Maksaa ei todella voi antaa joka päivä, ei kukaan varmaan niin ole tekemässäkään. Sen lisäksi kannattaa seurata koiran vatsan toimintaa sen syötyä maksaa, kaikkien vatsa ei jaksa kestää sitä vaan se aiheuttaa ripulia. Joka ei sinällään ole vaarallista mutta taatusti epämiellyttävää sekä koiralle että omistajalle.

Toisilla taas vatsa kestää ilman minkäänlaisia oireita.

• BARF

Maksaa voi antaa koiralle raakana kerran viikossa. Sopiva määrä kerran viikossa annettuna on noin sata grammaa koiran kymmentä painokiloa kohden. Kolmekymmentä kiloa painavalle koiralle sopiva annos on siis 300 grammaa.

Maksa on hyvää ja terveellistä ravintoa raakana. Kypsentäminen tuhoaa suuren osan ravintoaineista, oli kyseessä sitten mikä vain ravinto. Liikaa maksaa ei saa antaa koska se on tosiaan voimakasta ravintoa ja sisältää paljon rasvaliukoista A-vitamiinia. Herkkävatsaiselle maksaa on annettava varovaisesti, vahvana ravintona maksa voi sekoittaa herkemmän koiran vatsan.

Maksaruoat, kuten maksalaatikko ovat sitten asia erikseen. Maksaa minä antaisin, mutta maksalaatikkoa en.

• akusti

N. kerran viikossa voi. Raakana tai kypsänä. Mielellään itse kypsennettyä, ei kaupan maksalaatikkoa. Sehän sisältää rautaa ja A-vitamiinia, jota myös koirat tarvitsevat.

• BARF

Miksi suosittelet antamaan maksaa kypsennettynä? Raakana se on PALJON terveellisempää ja ravitsevampaa. Raakana antaminen on myös turvallista. Suomessa ainoastaan hirvieläinten maksa suositellaan annettavaksi kypsennettynä.

• täällä!

vaikka täällä nyt sanotaan ettei saisi joka päivä antaa maksalaatikkoa. niin tiedän ainakin kaksi koiraa kenelle annetaan ihan päivittäin maksalaatikkoa välillä sekoitettuna johonkin ruokaan ja välillä ihan sillai pelkästään! ja hyvin ovat haukut voineet eikä mitään ongelmia ole niille tullut ja ikääkin niillä rupee olemaan kanssa jo jonkin verran! ja niilleki haukuille on annettu melkein ihan pennusta asti mutta siltikin ovat voineet loistavasti. mutta meillä jokaisella on omat tapamme ja mielipiteemme! ja niistä ei voi ruveta kiistelemään, enkä kyllä haluaisikaan!

• Antimaksalaatikkomies

Maksan osuus maksalaatikoissa on yleensä noin 16% eli 64 grammaa kypsennettyä maksaa per 400 gramman laatikko. (Laskinko oikein?) Siinä mielessä sitä voi antaa kohtuudella vaikka useamman kerran viikossa. Mutta kun se maksalaatikko on kokonaisuudessaan aivan älyttömän huonoa ravintoa koiralle. Hengissä silläkin pysyy, mutta niin pysyy sulkaapuurollakin. Mikäli maksalaatikkoa antaa niin ei sen osuus kyllä saa olla kovinkaan suuri ruoan kokonaismäärässä.

• mutta esim. makupalaksi näyttelyyn keitän ja kuivaan ja vau mikä herkku käsissä pienenä nappulana.

Raakaa maksaa annan joka päivä nartulle astuttamisesta lähtien synnytykseen asti. Pienen peukalon pään kokoisen palan.

• maksaa saa että

voisi namipaloiksi kuivattaa?

• Mappe
        maksaa saa että kirjoitti:

voisi namipaloiksi kuivattaa?

lihatiskiltä tai pakastealtaasta.
        Itse olen keittänyt maksan, sitten valuttanut nesteet pois ja antanut hetken viilentyä ja kuivahtaa. Tämän jälkeen olen pilkkonut pieniksi paloiksi. Keitetty maksa ei säily kuin muutaman päivän, mutta itse laitan osan pienissä erissä pakkaseen, josta sitten tarpeen mukaan sulatan.

Mun koira ei pahemmin makupaloista välitä, mutta maksaa saadakseen tekee ihan mitä vaan! :)

• Jeppe

Itse löysin jostaki sellasen ohjeen johon laitettiin maksaa/jauhelihaa (tai jotain muuta herkkua), kananmunaa, ohra/ruisjauhoja ja meidän porkkana hullulle porkkanaraastetta vähän lisäksi. Aineet sekoitetaan ja paistetaan uunissa, tulipa koiralle tosi mieleisiä namusia (seisoo vaikka päällään että sais)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe