Mitä tarkoittaa College? Tietääkseni se ei ole yliopisto, eikä ammattikorkeakoulu (eikös amk ole polytechnic?)? Onko se vain yksinkertaisesti korkeakoulu?
Sitten täällä suomessakin on joku toisen asteen oppilaitos, oliko se nyt Tampere technical college?
Mikä se siis on?
Mikä on College?
6
12197
Vastaukset
- Minna
Suomessahan ei muiden maiden vastaavia collegeja ole, joten tarkaa suomennosta ei varmastikkaan löydy. Vastaavuudeltaan college on muistaakseni yliopisto.
- ??
että universityt vastaa yliopistoja, colleget on kai jotain ammattikorkean ja yliopiston väliltä?? ja taso vaihtelee rankasti.
- USAssa opiskeleva
Sanalla on monta merkitystä. Se voi tarkoittaa samaa kuin yliopisto. Samaten se voi olla yliopiston sisällä tiedekunta, esim. College of Film and Theater (tämä esimerkki UCLAsta). Se voi tarkoittaa myös 2-vuotista alempaa opistoa, johon mennään lukion jälkeen, näitä on paljon USAssa. Vastaisi siis Suomen AMKta tai sairaanhoitajaopistoa tai kauppaopistoa. Luulen että sanalla voi olla eri merkitys Englannissa kuin USAssa.
- zvona
Haluan kiinnittää huomiota siihen, että AMK on korkeakoululaitos, josta valmistuu 3.asteen tutkinnolla, kuten yliopistoistakin.
Opistot sen sijaan ovat nimensä mukaisesti opistotason instituutteja, joista valmistutaan 2.asteen tutkinnolla.
Tämän vuoksi on mielestäni harhaanjohtavaa, kun keskustelussa on rinnastettu AMK opistoihin.
- BCB
Sano vaan Tampere voc-tech. Ymmärtävät kyllä. Tässä pieni sanasto:
lukio = upper secondary school (suom.), high school (am.), sixth form (br.)
ammattikoulu = vocational school
teknillinen ammattikoulu = voc-tech (school)
ammattikorkeakoulu = polytechnic
korkeakoulu = institute of higher education, university (esim. TKK = Helsinki University of Technology)
yliopisto = university
Näitä kannattaa käyttää, ja unohtaa 'college' kokonaan. Jos nyt kuitenkin kuulee jonkun sitä käyttävän, niin useinmiten se vastaa korkeakoulua tai yliopistoa. Esim. Harvard on 'college' arkikielessä, mutta virallisemmin sitten 'university'. - tietoa on
College on ns. amerikan yliopisto. Jonne mennään lukion(high school) jälkeen. University on yliopiston "virallisempi" nimi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743