Ruoka-allergia

CattiMatti niin vihainen

Kiinnittäkääpäs huomiota tähän!

Meillä luovutusikäisellä kissalla oli ankara ripuli, madotukset, vatsanrauhoittavat puristeet, hapanmaitotuotteet, riisi eikä eläinlääkärillä käynti ja sieltä saamamme antibiootit (joita kissa vihasi yli kaiken) ja ruiskeet ja öljyt tehonneet lainkaan.

MISSÄ ELÄINLÄÄKÄRIN TAIDOT?

Heti oltiin ronkkimassa kissan kipeää vatsaa, niin että kuirut levisivät pitkin lääkärinpöytää.
"Kyllä siellä jokin pieni esine tuntuu olevan" Sanoo muka asiantuntija. Röntkenkuvauksissa oltiin 2 kertaa. Tuloksetta. Aina vaan pumpattiin pieni pentu täyteen lääkkeitä siinä toivossa että kaikki olisi taas hyvin.

Paskan marjat.

Niin, kun sitä paskashowta oltiin viikkotolkulla kestetty, päätin ostaa riisistä valmistettuja naksuja riutuneelle kaverille.

Siihen loppui kuirantaminen.

Kyseessä oli allergia, sillä kissan elimistö ei sietänyt täysinäistä viljatuotetta.

Jos vastaavaa kokemusta, lakkaa syöttämästä viljavalmisteita! Kokeile riisiä, äläkä usko kaikkea mitä ne lääkärit tuputtavat. Rahan perässä, tutkimuksia tutkimuksia ja omistaja kustantaa turhaan.

18

4246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      että ripuli oli niin paha, ettei tavallinen keitetty riisikään tehonnut..

    • hirni_mikmiu

      Meidän Artturilla joka on piakkoin 4kk, on vatsa ollut myös vähän löysällä: ei mitään ripulia, mutta löysää ja pahanhajuista kakkaa (ja pieruja...yäk)

      Jätimme viljalliset ruuat kokonaan pois, raksuiksi acanan kitteniä, jossa ei ole muuta viljaa kuin riisiä. Parempaan päin ollaan menossa! Jos ei tämäkään auta niin sitten kokeillaan jättää purkkiruuat kokonaan pois ja raakaa lihaa ja kalaa vaan. Purkkiruuista syömme toistaiseksi Pirkan patee-ruokia, latzin hyytelöjä ja muutamia friskiesin viljattomia vaihtoehtoja, ja tänään ostin MJAU -nimistä ruokaa ensimmäistä kertaa.

      Jos ei ala helpottaa sittenkään niin sitten on kai lääkäriltä kysyttävä asiasta. Madotukset on meilläkin kunnossa. Kissalla tuntuu vain olevan herkkä vatsa -ei ole varmaan kertaakaan meilläoloaikana kakannut kiinteitä kovia tummia kakkakikkareita, vaan aina sitä pehmeää ja pahanhajuista.

      • hirni_mikmiu

        Kun ei alkanut vehnätönkään ruokavalio vaikuttaa Artturin mahan kuntoon veimme tosiaan pojan lääkärille ja diagnoosi oli suolistotulehdus. Kirjoittelin siitä tuolla kissojen terveyspalstalla tarkemmin.
        Nyt vaan toivon että tämä menisi antibioottikuurilla ohi. Meillä on nyt ruokana pelkästään keitettyä kalaa niin kauan että masu rauhoittuu.
        Miten syötätte teidän allergiakissoille eri ruokaa kuin muille? Nyt ei vielä ole ajankohtaista tuo, jonkinaikaa voivat molemmat syödä pelkkää kalaa, mutta jos Artturi joutuu erityisruokavaliolle pitemmäksi aikaa olisi kiva että Eemu voisi syödä normaalisti (tai ainakin loppuun sen acanan 4kg säkin kuivaruokaa jonka kaksi viikkoa sitten ostin:)
        Olen joskus yrittänyt syöttää noille eri ruokaa eri kupeista, turha toivo. Artturi tunkee Eemun kupille, Eemu harmistuu ja vaihtaa kuppia, Artturi perässä maistelemaan...


    • maumiumui

      Mä olen epäilly kans kisullani olevan jonkinsortin allergia. Maha on vähän väliä aivan kuirulla. eikä kisu ees pysty pidättään, eli joskus kakkaa tulee vahingossa mihin sattuu. aluksi epäilin matoja, mutta madottanut olen useasti. Kisu on syöny annospusseja, mutta aattelin kans siirtyä ihan vaan raakaan lihaan ja kalaan. Kissa syö hyvin, mutta on kuitenkin aika laiha. Vettä juo reilusti, joten ei ainakaan pitäisi olla ns. kuivunut. Työtä teettää...

      • kissi

        ...oli tuollaista, että kisun maha oli aivan sekaisin eikä pystynyt pidättelemään vaan kakkavana valui perässä :( Kissaa hoidettiin jos jonkinlaisilla antibiootti yms. kuureilla, mutta helpotus löytyi lopulta ruokavalion muutoksesta. Nyt kisu syö vain vehnättömiä raksuja ja tuoretta lihaa. Ei enää kaupan purkkisössöjä. Maha on paljon paremmassa kunnossa, joskin vieläkin vähän löysällä. Mutta jos ajatellaan, että entisessä kodissaan kissa on syönyt vuosikaudet sopimatonta ruokaa, niin tuskinpa masu nyt ihan hetkessä korjaantuukaan täysin. Nyt näyttää kuitenkin ihan lupaavalta :)


    • minä

      tuo kissojen ripuloiminen. Mulla on kaksi allergia kissaa kotonani. Toinen allerginen kanalle ja toinen kalalle. Kannattaa kissan kanssa käydä eläinlääkärillä millä on tietoa kissoista. Vieläkään kaikki ell. eivät tiedä kissoista muuta kuin että niillä on neljä jalkaa ja häntä. Suosituksia hyvistä eläinlääkäreistä saa muilta kissa ihmisiltä,itse koin suuren pettymyksen alku viikosta arvostettuun eläinklinikkaan( osaavat kuulemma hoitaa kissoja, enpä menisi enää tämän jälkeen vannomaan). Enpä soita sinne enää koskaan.

    • _s_

      meillä kans epäillään pojalla (4kk) jonkinsortin vilja-allergiaa, koska maha jatkuvasti löysällä, mutta kun jätin testimielessä kuivaruuan pois pariksi päiväksi, kakka olikin normaalia. oli muuten mahtava tunne nähdä pennun tekevän lähes ekaa kertaa ns. täydellistä kakkaa :D!! pojan emälläkin on vilja-allergia, joten ilmeisesti perinnöllistä.. bilanxia suositeltiin meille nyt alkuun, koska niissä ei olis niitä yleisimmin allergisoivia viljoja, mutta kuinkas ollakkaan, maha meni kuralle siitäkin.. kertokaapas visaampina, voiko se johtua sittenkin vaan siitä että ruoka muuttui ja homma tasaantuu kun antaa kissan elimistön tottua uuteen ruokaan? vai onko bilanxisssakin sittenkin jotain mistä allergiaa tulee? acanaa on tilauksessa, näytepakkauksia näin aluksi, mutta olisi kiva ettei tarvitsisi yhdessä merkissä pidättäytyä varsinkin kun acanaa on hitusen hankalampi hankkia jos se pääsee yllättäen loppumaan...

      • minä

        Yleensä tuollaisella herkkä vatsaisella menee ainakin pari päivää ruuan vaihtamisen jälkeen että maha tottuu uuteen. Jos kyseessä olisi mun kissa niin en antaisi Bilanx:a koska se ei ole mikään päätä huimaavan laadukasta ja varsinkaan kun kyseessä on allergia kissa. Yritin nopsaan löytää tuoteselosteen netistä sille mutta enpä onnistunut. Acana on kyllä huomattavasti parempi vaihtoehto. Mulla on sellainen käytäntö että kun tämän allergia kissan ruokapussi on puolessa välissä niin kipaisen kauppaan ostamaan uutta, ettei vaan pääse loppumaan koska hänelle ruuan vaihto tekee hirveän veriripulin. Sopivan ruuan löytäminen ei ole helppoa ja meilläkin ainoa ruoka mitä maha kestää niin täytyy käydä tietystä eläinkaupasta ostamassa kun muissa sitä ei ole. Hakeminen tulee aina kalliiksi mutta siksi ostan ison säkin kerralla vaikka ruokaa syö vain yksi, ettei jatkuvasti tarvitse olla ostamassa ja kiohinta tippuu silloin oikein mukaviin summiin.


      • sip-su
        minä kirjoitti:

        Yleensä tuollaisella herkkä vatsaisella menee ainakin pari päivää ruuan vaihtamisen jälkeen että maha tottuu uuteen. Jos kyseessä olisi mun kissa niin en antaisi Bilanx:a koska se ei ole mikään päätä huimaavan laadukasta ja varsinkaan kun kyseessä on allergia kissa. Yritin nopsaan löytää tuoteselosteen netistä sille mutta enpä onnistunut. Acana on kyllä huomattavasti parempi vaihtoehto. Mulla on sellainen käytäntö että kun tämän allergia kissan ruokapussi on puolessa välissä niin kipaisen kauppaan ostamaan uutta, ettei vaan pääse loppumaan koska hänelle ruuan vaihto tekee hirveän veriripulin. Sopivan ruuan löytäminen ei ole helppoa ja meilläkin ainoa ruoka mitä maha kestää niin täytyy käydä tietystä eläinkaupasta ostamassa kun muissa sitä ei ole. Hakeminen tulee aina kalliiksi mutta siksi ostan ison säkin kerralla vaikka ruokaa syö vain yksi, ettei jatkuvasti tarvitse olla ostamassa ja kiohinta tippuu silloin oikein mukaviin summiin.

        Alkoi kiinnostamaan, että minkä merkkinen on se ainoa kun sopii kissallesi? Onko hänellä allergia jollekin, vai miksi vain se yksi käy? Eagle?


      • minä
        sip-su kirjoitti:

        Alkoi kiinnostamaan, että minkä merkkinen on se ainoa kun sopii kissallesi? Onko hänellä allergia jollekin, vai miksi vain se yksi käy? Eagle?

        Kissallani on kana-allergia ja syö menestyksekkäästi James Wellbeloved sarjasta ankka-riisi ruokaa. On poika oikein lihonut ruuan ansiosta ja turkki on myös alkanut kasvaa. Kissa on siis mettis (aikaisemmmin muitutti isoa erittäin laihaa maatiaista) :)


      • minä

        No niin nyt kävin kaupassa ja samalla tarkistin tuon Bilanx:n sisällön eli siellä oli vehnäproteiinia joka siis saattaa aiheuttaa allergiselle oireet. Eikä oikein vakuuttanut se että sisältö alkoi maissilla eli sitä on ruuassa eniten.


      • Tabby
        minä kirjoitti:

        No niin nyt kävin kaupassa ja samalla tarkistin tuon Bilanx:n sisällön eli siellä oli vehnäproteiinia joka siis saattaa aiheuttaa allergiselle oireet. Eikä oikein vakuuttanut se että sisältö alkoi maissilla eli sitä on ruuassa eniten.

        Vehnäproteiini ja vehnä ovat kaksi eri asiaa. Joillekin vehnäproteiini aiheuttaa allergiaa, joillekin vehnä. Meillä on Bilanxia syötetty silloin tällöin herkkuruokana eikä siitä ole tullut allergiaoireita (ihottumaa, ripulia, oksentelua jne.), mutta esim. Kitekatin kuivaruoista näitä oireita tulee heti.


    • Miaaau

      Muistakaa hyvät ihmiset etei vilja eikä muutkaan hiilarit kuulu kissan luontaiseen ruokavalioon. Kyse tuskin on allergiasta vaan väärästä kissalle sopimattomasta ruuasta. Kissa, koira ja ihminen ovat erillisiä nisäkkäitä toisistaan eikä ruokavalio ole kellään niistä sama. Jos päätätte syöttää kissalle raakaravintoa, muistakaa myös hapantuotteiden saanti. Ruokaa miettiessä hiiri on täydellinen ruoka eli ravinnossa pitäisi olla oikeassa suhteessa rasvaa, proteiinia ja kalsiumia (hiiren luusto). Terveisin koulutettu eläintenhoitaja jonka palkkaa ei maksa ruokafirmat

    • uudetpöytään

      IKIVANHA ALOITUS JÄLLEEN!!!!

      • haippeli

        Aloitus on vanha, mutta aihe tulee uudelleen ja uudelleen esiin lemmikin omistajien keskuudessa! Itsekin hain juuri tietoa lemmikkien allergioista, löysin tämän keskustelun.


    • VittuKoVihastuttaa

      Miksi syötätte kissoillenne paskaa. Ruuan peruste on broleri, tuoreita siipipaloja lihatiskistä tai lihapaketti altaasta, muikut kokonaisina, ei tartte edes kypsentää, sisäelimiä sillintällöin, kieltä ja sydäntä, ei oma rakkaan lemmikin hyvin ruokkiminen mitään tiedettä ole

    • fgEU

      Monissa penturuuissakin on sokeria, mikä vetää mahan kuralle. Muita tavallisia syitä ovat maito ja liian kauan kupissa seisonut ruoka.

    • suurisuru

      Allergia voi ilmetä myös vereslihalla olevina laikkuina poskissa ja/tai kaulalla. Erittäin vaikea hoitaa, koska kissa raapii kohtia, eikä raaski koko ajan pitää kauluria. Kaikki keinot koitettiin, lopulta lähetettiin meidän pikku Olli kisujen taivaaseen. Nykyisille kissoille en syötä mitään keinotekoista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe