Talvisäilytys

vili

Mitä mieltä olette motukan säilyttämisestä talven yli kylmässä (kuivassa) varastossa onko kokemuksia vai onko siita ylipäätään mitään haittaa pyörälle?

17

10052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joka talvi

      mitään haittaa jos on kuiva ....kosteus on se pahin eli pyörä kannattaa vielä peitellä ettei tee kosteus tuhoja, pakkanen ei mitääa haittaa ja harvoin yli 10 C ...katso nesteet jos on ja akku sisälle...

      • niin tiedät

        tsekkaa mc bajahill ohjeet...
        http://www.bajahill.net/mptalvetus.html


      • kondenssivesi

        sinne peitteen alle pääsee kondensoitumaan, eli tiivistymään, vettä, eikä se vesi pääse haihtumaan, joten kosteusongelmat ovat pahemmat, kuin jos jättäisit vaan hankeen talviunille.


      • taas meni väärin
        kondenssivesi kirjoitti:

        sinne peitteen alle pääsee kondensoitumaan, eli tiivistymään, vettä, eikä se vesi pääse haihtumaan, joten kosteusongelmat ovat pahemmat, kuin jos jättäisit vaan hankeen talviunille.

        kyllä peitto pitää olla, ei siihen mitään kosteutta tule kun on oikea pyörähuppu joka hengittää, näin kosteus ei pääse itse pyörään. Minulla on myös veneily toisena harrastuksena ja nytkin laitetaan syksyllä se aivan tiiviin muovin peittoon koko talveksi, eikä takuulla kostu sisältä, mutta jätäppä ilman suojaa , niin keväällä on ruosteessa kaikki, sekin on koettu...


      • tiedät varmaan
        kondenssivesi kirjoitti:

        sinne peitteen alle pääsee kondensoitumaan, eli tiivistymään, vettä, eikä se vesi pääse haihtumaan, joten kosteusongelmat ovat pahemmat, kuin jos jättäisit vaan hankeen talviunille.

        ilmiö on talvella kun esim. auto on taivasalla niin ikkunat umpijäässä, mutta kun on esim. katos muuten sama pakkanen , niin ikkunat ovat sulat, tähän se peittokin perustuu...


      • Akilleus
        kondenssivesi kirjoitti:

        sinne peitteen alle pääsee kondensoitumaan, eli tiivistymään, vettä, eikä se vesi pääse haihtumaan, joten kosteusongelmat ovat pahemmat, kuin jos jättäisit vaan hankeen talviunille.

        Viime talvena pidin skootteriani autokatoksessa sen oman pressun alla. Keväällä mittaristossa oleva digikello ei toiminut, nopeusmittarissa olevat ruuvinpäät olivat lähteneet ruostumaan, etuvalon umpio oli sisältä pahoin hapettunut.

        Skootterin pressut oli alta auki ja kuvittelin, että kondenssivesi tuulettuisi sitä kautta pois. Näin ei kuitenkaan käynyt. Viime syksy oli poikkeuksellisen kostea.


      • rousto
        taas meni väärin kirjoitti:

        kyllä peitto pitää olla, ei siihen mitään kosteutta tule kun on oikea pyörähuppu joka hengittää, näin kosteus ei pääse itse pyörään. Minulla on myös veneily toisena harrastuksena ja nytkin laitetaan syksyllä se aivan tiiviin muovin peittoon koko talveksi, eikä takuulla kostu sisältä, mutta jätäppä ilman suojaa , niin keväällä on ruosteessa kaikki, sekin on koettu...

        Ei kannata peittää ,kostuu takuuvarmasti talven aikana. ilman peittoa ja hyvä tuuletus. esim vanha latokin käy , jossa tuuli hujeltaa. on kokemusta kylmä säilytyksestä.


      • Jönssi

        Joo kylmäsäilytyksestä ei ole haittaa, jos tekee valmistelut oikein. Tuota silti ihmettelen, että "harvoin yli 10 C" - jatkuvastihan tuota on -20 tai jopa yli -30... Ainakin parisataa km Helsingistä pohjoiseen ja siitä ylöspäin seuraavat reilut 1000 km ;-) Eli jäähdytysnesteen pakkasenkesto on hyvä olla kohdallaan.

        1. Eli ehdottomasti nykybensojen hartsiintumisen takia stabilointiainetta tankkiin (ja koneeseen, eli käyttöä sillä bensalla ennen säilytykseen laittoa) tai vaihtoehtoisesti pienkonebensaa, joka on sisällöltään samanlaista. Itse ostin stabilointiainetta tänään, litrahinta oli 39 €... Onneksi pullosta (250 ml) riittää 200 litraan bensaa eli ruohonleikkurit ym. samalla aineella useamman vuoden ajan.

        2. Tulpat pois, ja niiden aukosta suihkutellaan tai ruiskutellaan muutaman sekunnin ajan esim. WD-40:stä tai vastaavaa tai vakituista moottorin kausisäilytysainetta. Tämän jälkeen kierretään käsin konetta muutama kierros. Tulpat takaisin tai reiät tukkoon muulla tavoin.

        2-tahtikoneissa pitäisi lisäksi suihkuttaa myös ilmanputsarin aukosta koneen käydessä, mutta monesti mahdoton tehtävä (jos ilmanputsari on tankin alla, niin mitenpäs pidät konetta käynnissä kun tankki ei ole kiinni...)

        3. Itse pyörä luonnollisesti vahataan ja koneenosia ym. voi käsitellä myös öljyisellä rätillä ruostumisen estämiseksi.

        4. Pyörä laitetaan keskiseisontatuelle jos mahdollista tai mielellään vastaavaan telineeseen, että renkaat jäävät ilmaan. Myös paineita voi laskea puoleen, tosin ainakin itsellä tämä tapahtuu itsestään joten en välttämättä laske.

        5. Akku otetaan tietenkin irti, säilytetään sitä lämpimässä ja sitä ladataan säännöllisesti talven aikana sopivalla laturilla.

        6. Jos säilytystila on pölyinen, ja haluaa peittoa sen takia käyttää, on peiton oltava ehdottomasti kankainen, ei muovia sisältävää ainetta! Kangas hengittää, esim. vanha lakana.

        Nämä ovat asialliset ohjeet, jotain varmasti unohtui vielä. Joku voi sanoa, että turhaa. Aina näitä löytyy, ja osittain ovatkin oikeassa. Kyllä meilläkin on maalla 60-luvun mopo jolle ei ikinä ole tehty mitään, reppana on maannut renkaat tyhjänä pölykasan keskellä 10 5 vuotta koskematta. Ja käy silti. Mutta kyse on siitä, kuinka hyvää huolta haluaa kulkupelistään pitää. Edellä olevat eivät vielä ole liioittelua, vaan perusasioita.


    • Pakkanen ei haittaa, jos tila on kuiva.
      Tankki ja kaasarit kannattaa tyhjentää, tai lisätä lisäaine polttoaineen sekaan.
      Myös öljyt kannattaa vaihtaa.

      • vili

        Kiitos tipseistä.


      • en vaihda

        öljyt pitää vaihtaa talveksi kun ne pitää taas keväällä vaihtaa myös. Jospa kerrot mitä järkeä on tuossa ?


      • asiasi
        en vaihda kirjoitti:

        öljyt pitää vaihtaa talveksi kun ne pitää taas keväällä vaihtaa myös. Jospa kerrot mitä järkeä on tuossa ?

        Minä en kyllä jätä vanhoja viskositeetiltaan kuluneita öljyjä, jotka sisältää kaiken töhnän mitä moottorista on irronnut makaamaan moottorin pohjalle ja mahdollisesti jämähtämään sinne talviseisonnan aikana (lämmin talli)!
        Enkä suosittele sitä muillekaan.


      • JärkiPäähän

        Turha vaihtaa öljyjä. Nykyöljyt on niin hyviä että mitään ongelmia ei tule vaikka ajaa samoilla öljyllä seuraavanakin kesänä.
        6tkm vaihtöväli riittää tai kerran vuodessa.... mutta kuluuhan se aika ja raha turhissä ö-vaihdoissakin.


      • Kwaks
        JärkiPäähän kirjoitti:

        Turha vaihtaa öljyjä. Nykyöljyt on niin hyviä että mitään ongelmia ei tule vaikka ajaa samoilla öljyllä seuraavanakin kesänä.
        6tkm vaihtöväli riittää tai kerran vuodessa.... mutta kuluuhan se aika ja raha turhissä ö-vaihdoissakin.

        Öljyn sekaan muodostuu rikkiä kun polttomoottoria käytetään ja tämä ei luonnollisestikaan tee hyvää mm.laakeripinnoille pyörän seisoessa talvella. Tämän takia uudet öljyt ennen seisontaa.


    • skootterityttö

      Ketähän tässä pitäisi uskoa?

      • hifistelyä

        joo


    • sdfsdfsf

      onkohan siitä haittaa ku unohin vaihtaa öljyt talveks. mopo siis kyseessä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe