Mitä mieltä olette motukan säilyttämisestä talven yli kylmässä (kuivassa) varastossa onko kokemuksia vai onko siita ylipäätään mitään haittaa pyörälle?
Talvisäilytys
17
9969
Vastaukset
- joka talvi
mitään haittaa jos on kuiva ....kosteus on se pahin eli pyörä kannattaa vielä peitellä ettei tee kosteus tuhoja, pakkanen ei mitääa haittaa ja harvoin yli 10 C ...katso nesteet jos on ja akku sisälle...
- kondenssivesi
sinne peitteen alle pääsee kondensoitumaan, eli tiivistymään, vettä, eikä se vesi pääse haihtumaan, joten kosteusongelmat ovat pahemmat, kuin jos jättäisit vaan hankeen talviunille.
- taas meni väärin
kondenssivesi kirjoitti:
sinne peitteen alle pääsee kondensoitumaan, eli tiivistymään, vettä, eikä se vesi pääse haihtumaan, joten kosteusongelmat ovat pahemmat, kuin jos jättäisit vaan hankeen talviunille.
kyllä peitto pitää olla, ei siihen mitään kosteutta tule kun on oikea pyörähuppu joka hengittää, näin kosteus ei pääse itse pyörään. Minulla on myös veneily toisena harrastuksena ja nytkin laitetaan syksyllä se aivan tiiviin muovin peittoon koko talveksi, eikä takuulla kostu sisältä, mutta jätäppä ilman suojaa , niin keväällä on ruosteessa kaikki, sekin on koettu...
- tiedät varmaan
kondenssivesi kirjoitti:
sinne peitteen alle pääsee kondensoitumaan, eli tiivistymään, vettä, eikä se vesi pääse haihtumaan, joten kosteusongelmat ovat pahemmat, kuin jos jättäisit vaan hankeen talviunille.
ilmiö on talvella kun esim. auto on taivasalla niin ikkunat umpijäässä, mutta kun on esim. katos muuten sama pakkanen , niin ikkunat ovat sulat, tähän se peittokin perustuu...
- Akilleus
kondenssivesi kirjoitti:
sinne peitteen alle pääsee kondensoitumaan, eli tiivistymään, vettä, eikä se vesi pääse haihtumaan, joten kosteusongelmat ovat pahemmat, kuin jos jättäisit vaan hankeen talviunille.
Viime talvena pidin skootteriani autokatoksessa sen oman pressun alla. Keväällä mittaristossa oleva digikello ei toiminut, nopeusmittarissa olevat ruuvinpäät olivat lähteneet ruostumaan, etuvalon umpio oli sisältä pahoin hapettunut.
Skootterin pressut oli alta auki ja kuvittelin, että kondenssivesi tuulettuisi sitä kautta pois. Näin ei kuitenkaan käynyt. Viime syksy oli poikkeuksellisen kostea. - rousto
taas meni väärin kirjoitti:
kyllä peitto pitää olla, ei siihen mitään kosteutta tule kun on oikea pyörähuppu joka hengittää, näin kosteus ei pääse itse pyörään. Minulla on myös veneily toisena harrastuksena ja nytkin laitetaan syksyllä se aivan tiiviin muovin peittoon koko talveksi, eikä takuulla kostu sisältä, mutta jätäppä ilman suojaa , niin keväällä on ruosteessa kaikki, sekin on koettu...
Ei kannata peittää ,kostuu takuuvarmasti talven aikana. ilman peittoa ja hyvä tuuletus. esim vanha latokin käy , jossa tuuli hujeltaa. on kokemusta kylmä säilytyksestä.
- Jönssi
Joo kylmäsäilytyksestä ei ole haittaa, jos tekee valmistelut oikein. Tuota silti ihmettelen, että "harvoin yli 10 C" - jatkuvastihan tuota on -20 tai jopa yli -30... Ainakin parisataa km Helsingistä pohjoiseen ja siitä ylöspäin seuraavat reilut 1000 km ;-) Eli jäähdytysnesteen pakkasenkesto on hyvä olla kohdallaan.
1. Eli ehdottomasti nykybensojen hartsiintumisen takia stabilointiainetta tankkiin (ja koneeseen, eli käyttöä sillä bensalla ennen säilytykseen laittoa) tai vaihtoehtoisesti pienkonebensaa, joka on sisällöltään samanlaista. Itse ostin stabilointiainetta tänään, litrahinta oli 39 €... Onneksi pullosta (250 ml) riittää 200 litraan bensaa eli ruohonleikkurit ym. samalla aineella useamman vuoden ajan.
2. Tulpat pois, ja niiden aukosta suihkutellaan tai ruiskutellaan muutaman sekunnin ajan esim. WD-40:stä tai vastaavaa tai vakituista moottorin kausisäilytysainetta. Tämän jälkeen kierretään käsin konetta muutama kierros. Tulpat takaisin tai reiät tukkoon muulla tavoin.
2-tahtikoneissa pitäisi lisäksi suihkuttaa myös ilmanputsarin aukosta koneen käydessä, mutta monesti mahdoton tehtävä (jos ilmanputsari on tankin alla, niin mitenpäs pidät konetta käynnissä kun tankki ei ole kiinni...)
3. Itse pyörä luonnollisesti vahataan ja koneenosia ym. voi käsitellä myös öljyisellä rätillä ruostumisen estämiseksi.
4. Pyörä laitetaan keskiseisontatuelle jos mahdollista tai mielellään vastaavaan telineeseen, että renkaat jäävät ilmaan. Myös paineita voi laskea puoleen, tosin ainakin itsellä tämä tapahtuu itsestään joten en välttämättä laske.
5. Akku otetaan tietenkin irti, säilytetään sitä lämpimässä ja sitä ladataan säännöllisesti talven aikana sopivalla laturilla.
6. Jos säilytystila on pölyinen, ja haluaa peittoa sen takia käyttää, on peiton oltava ehdottomasti kankainen, ei muovia sisältävää ainetta! Kangas hengittää, esim. vanha lakana.
Nämä ovat asialliset ohjeet, jotain varmasti unohtui vielä. Joku voi sanoa, että turhaa. Aina näitä löytyy, ja osittain ovatkin oikeassa. Kyllä meilläkin on maalla 60-luvun mopo jolle ei ikinä ole tehty mitään, reppana on maannut renkaat tyhjänä pölykasan keskellä 10 5 vuotta koskematta. Ja käy silti. Mutta kyse on siitä, kuinka hyvää huolta haluaa kulkupelistään pitää. Edellä olevat eivät vielä ole liioittelua, vaan perusasioita.
Pakkanen ei haittaa, jos tila on kuiva.
Tankki ja kaasarit kannattaa tyhjentää, tai lisätä lisäaine polttoaineen sekaan.
Myös öljyt kannattaa vaihtaa.- vili
Kiitos tipseistä.
- en vaihda
öljyt pitää vaihtaa talveksi kun ne pitää taas keväällä vaihtaa myös. Jospa kerrot mitä järkeä on tuossa ?
- asiasi
en vaihda kirjoitti:
öljyt pitää vaihtaa talveksi kun ne pitää taas keväällä vaihtaa myös. Jospa kerrot mitä järkeä on tuossa ?
Minä en kyllä jätä vanhoja viskositeetiltaan kuluneita öljyjä, jotka sisältää kaiken töhnän mitä moottorista on irronnut makaamaan moottorin pohjalle ja mahdollisesti jämähtämään sinne talviseisonnan aikana (lämmin talli)!
Enkä suosittele sitä muillekaan. - JärkiPäähän
Turha vaihtaa öljyjä. Nykyöljyt on niin hyviä että mitään ongelmia ei tule vaikka ajaa samoilla öljyllä seuraavanakin kesänä.
6tkm vaihtöväli riittää tai kerran vuodessa.... mutta kuluuhan se aika ja raha turhissä ö-vaihdoissakin. - Kwaks
JärkiPäähän kirjoitti:
Turha vaihtaa öljyjä. Nykyöljyt on niin hyviä että mitään ongelmia ei tule vaikka ajaa samoilla öljyllä seuraavanakin kesänä.
6tkm vaihtöväli riittää tai kerran vuodessa.... mutta kuluuhan se aika ja raha turhissä ö-vaihdoissakin.Öljyn sekaan muodostuu rikkiä kun polttomoottoria käytetään ja tämä ei luonnollisestikaan tee hyvää mm.laakeripinnoille pyörän seisoessa talvella. Tämän takia uudet öljyt ennen seisontaa.
- skootterityttö
Ketähän tässä pitäisi uskoa?
- hifistelyä
joo
- sdfsdfsf
onkohan siitä haittaa ku unohin vaihtaa öljyt talveks. mopo siis kyseessä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604996Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362269Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti612144- 2212138
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2161351Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä181168- 89966
Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai47943- 66887
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12859