Miksi pelätä hämähäkkejä?! KERRO

Kuka pelkää hämähäkkejä?
sinäkö?
miksi?
kerro?
voin ehkä auttaa jos pelkäät niitä =)
Sano vain rohkeasti pelkäätkö niitä...
Tai pelkäätkö jotain muita ötököitä?!.

48

8587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epä

      Ihan uteliaisuuttani kysyn, että miten ajattelit auttaa moisen kammon voittamisessa?

      • Voisin rohkaista sitä henkilöä jollakin tavalla, tai jotain sinnepäin?
        Pelkäätkö sinä hamähäkkejä?


      • EiVarma?
        zinzanzon kirjoitti:

        Voisin rohkaista sitä henkilöä jollakin tavalla, tai jotain sinnepäin?
        Pelkäätkö sinä hamähäkkejä?

        Minä en niitä tavallaan pelkää, mutta voisit ehkä sinäkin hätkähtää kun kerran illalla katselin (kappas kappas) araknofobia-nimistä ohjelmaa niin sitten aamulla löyti sellainen iso musta hämähäkki samasta sängystä ! Voi luoja olin seota. Samantapainen juttu oli kun sängystäni löytyi kuollut tuhatjalkainen. Sellainen HIENO(!!!) punainen öttiäinen. Ja mikä parasta, olin nukkunut sen päällä. x_x


      • epä
        zinzanzon kirjoitti:

        Voisin rohkaista sitä henkilöä jollakin tavalla, tai jotain sinnepäin?
        Pelkäätkö sinä hamähäkkejä?

        Just. En pelkää.


      • EiVarma? kirjoitti:

        Minä en niitä tavallaan pelkää, mutta voisit ehkä sinäkin hätkähtää kun kerran illalla katselin (kappas kappas) araknofobia-nimistä ohjelmaa niin sitten aamulla löyti sellainen iso musta hämähäkki samasta sängystä ! Voi luoja olin seota. Samantapainen juttu oli kun sängystäni löytyi kuollut tuhatjalkainen. Sellainen HIENO(!!!) punainen öttiäinen. Ja mikä parasta, olin nukkunut sen päällä. x_x

        Ehkä,ehkä..
        Kyllä mä sellaista säikähtäisin, mutta oli meidänkin terassilla iso,iso seitti,
        mutta en huomannut sitä ja laitoin vahingossa pääni siihen ja siltä sitten iso ristilukki tuli kipittäen sinne missä pääni oli ja ja meni mun hiusten sekaan...
        Että mä säikähdin, kun luulin sitä myrkylliseksi, kun niin on mulle sanottu.
        Uskoin ihan pokkana väitteen ristilukista, kun olin vasta 10W. Ja siihen aikaan juuri uskoin mlkein kaiken mitä mulle sanottiin...
        Että sellainen tapaus...
        P.S. silloin just muutettiin!!!


      • epä kirjoitti:

        Just. En pelkää.

        no, hyvä ettet pelkää!!!
        =)


      • repee
        zinzanzon kirjoitti:

        no, hyvä ettet pelkää!!!
        =)

        heh heh.. ihan hyvä ajatus olla nettiterapeuttina, etenkin noin hyvällä asialla, mutta jotenkin vaikuttaa ettei sulla paljon tuota ristilukkia enempää kokemusta olekaan, psykologin tai terapeutin taidoista puhumattakaan.
        Jotta et joudu kysymään pelkäänkö öttiäisiä, niin vastaan jo valmiiksi että en. Toki mielelläni kuulisin miten autat ja mitä neuvoja tarjoat..
        *tirsk*


      • repee kirjoitti:

        heh heh.. ihan hyvä ajatus olla nettiterapeuttina, etenkin noin hyvällä asialla, mutta jotenkin vaikuttaa ettei sulla paljon tuota ristilukkia enempää kokemusta olekaan, psykologin tai terapeutin taidoista puhumattakaan.
        Jotta et joudu kysymään pelkäänkö öttiäisiä, niin vastaan jo valmiiksi että en. Toki mielelläni kuulisin miten autat ja mitä neuvoja tarjoat..
        *tirsk*

        Hahh..
        naura vaan!
        en olekkaan mikään terapeutti?!
        olen törmännyt aika monestekkin törmännyt hämähäkkeihin ja vaikka minkälaisiin örkkeihin.
        Koska täällä meillä päin niitä riittää!
        joten höpön, höpön ittelles vaan!!!


      • repee
        zinzanzon kirjoitti:

        Hahh..
        naura vaan!
        en olekkaan mikään terapeutti?!
        olen törmännyt aika monestekkin törmännyt hämähäkkeihin ja vaikka minkälaisiin örkkeihin.
        Koska täällä meillä päin niitä riittää!
        joten höpön, höpön ittelles vaan!!!

        vuotta mahtaa olla ikää kertynyt ?
        örkkejäkö.. ettet olisi liian nuorena salaa katsellut sormusten herraa ?


      • zinzanzon!
        repee kirjoitti:

        vuotta mahtaa olla ikää kertynyt ?
        örkkejäkö.. ettet olisi liian nuorena salaa katsellut sormusten herraa ?

        Jaa...
        olen kyllä nähnyt sormusten herran,mutta mitä väliä sillä on
        jos sanonon ötököit örkeiksi?!


      • repee
        zinzanzon! kirjoitti:

        Jaa...
        olen kyllä nähnyt sormusten herran,mutta mitä väliä sillä on
        jos sanonon ötököit örkeiksi?!

        mitäpä väliä sillä on. Entä mitäpä jos vastaisit kysymyksiin.. tai no, anna olla,ei oikeastaan edes kiinnosta.


      • kdkdkwiskkdodk
        EiVarma? kirjoitti:

        Minä en niitä tavallaan pelkää, mutta voisit ehkä sinäkin hätkähtää kun kerran illalla katselin (kappas kappas) araknofobia-nimistä ohjelmaa niin sitten aamulla löyti sellainen iso musta hämähäkki samasta sängystä ! Voi luoja olin seota. Samantapainen juttu oli kun sängystäni löytyi kuollut tuhatjalkainen. Sellainen HIENO(!!!) punainen öttiäinen. Ja mikä parasta, olin nukkunut sen päällä. x_x

        Pelkäsin jo valmiiks nyt pelkään vielä enemmän. Oon just menos nukkumaan....


    • kammoinen

      Minä voin myöntää pelkääväni tai kammoksun niitä, pahinta mitä tiedän on se, että joku hämähäkki tuolla ulkona tulee kiipeileen minun kimppuun. Syitä: Suomen luonnossa isoimpienkin puremat tuntuu, pienimmät käy "kimppuun" salaa, eli niitä ei edes huomaa. Asuin paikassa jossa pitkälle syksyyn eli meidän parvekkeella (maantasalla) eli satoja näitä isoja (paksu ruumis ja pitkät jalat), elokuun pimenevisää illoissa ne lähti liikkeelle sieltä ylhäältä ja kun vilkaisi jalkoihinsa, niin niitä tuntu olevan joka paikassa, päivät niitä oli pimein nurkka ylhäällä isossa kasassa. Muutenkin penskana isoveli nakkeli niitä saaressa päälleni, joten traumoja riittää. Lintuhämähäkkejä en pelkää koska ne on jo niin hyvän kokoisia, että ne kyllä huomaisi jos tulisi kovin lähelle. Minulla on jo monen vuoden ajan jäänyt nämä marjastukset ja muut metsäreissut juuri hämähäkkien takia.

      • zinzanzon!

        Ymmärrän yskän.
        Minäkin säikähdän hämähäkkei välillä, mutta en aina. Mun äiskä kyl pelkää sellaisii pieniäkin hämiksiä ja vaikka mitä liskoja ja mitä lie pikku mönkiöitä.
        Joskus tekis mieli vähän pelästyttää äiskä, mutta se sais kuitenkin niin hirveen kohtauksen siitä, että se varmaan roikkuisi jossain lampussa (ei kyllä lamppu kestäis sitä mut ihan sama) viikon ainakin ennen kun tulisi alas.


      • ei kestä
        zinzanzon! kirjoitti:

        Ymmärrän yskän.
        Minäkin säikähdän hämähäkkei välillä, mutta en aina. Mun äiskä kyl pelkää sellaisii pieniäkin hämiksiä ja vaikka mitä liskoja ja mitä lie pikku mönkiöitä.
        Joskus tekis mieli vähän pelästyttää äiskä, mutta se sais kuitenkin niin hirveen kohtauksen siitä, että se varmaan roikkuisi jossain lampussa (ei kyllä lamppu kestäis sitä mut ihan sama) viikon ainakin ennen kun tulisi alas.

        mutta lamppukoukku kestää kyllä. Sellaisesta on tavattu jopa satakiloinen mies roikkumasta.


    • Kiiira

      HÄMÄHÄKIT on niin hirveitä että hirvempää ei tämä maa päällään kanna. Muurahaiset tulevat hyvänä kakkosena, sitten toukat ja ne jättisääsket.

      *Hyrrrhh*

      Kun ajattelee että ne kulkee omaa säärtä pitkin, limaiset ja myrkylliset, karvaiset olennot joissa ei ole mitään inhimillistä...nisäkkäät sentään on suloisia, ovat laumaeläimiä ja niin edelleen. Ötökät on erakoita.

      • minatrix

        Siis otetaanpa nyt sitten puheeksi se myrkyllisyys, kun kerran se tässä jo mainittiin.

        Ihmiset kavahtavat aina, kun kuulevat sanan myrkyllinen. Joka joulunalusaikaan myrkytystietokeskus tukkeutuu kyselyistä, että mitenkä myrkyllinen se joulutähti nyt sitten on ja että voiko lapsiperheeseen jouluksi sellaisen hankkia, kun se on MYR-KYL-LI-NEN. No vastaus tuohon kysymykseen on se, että lapsen pitää syödä viisi kokonaista joulutähteä, että siitä on mitään vaaraa.

        Ja sitten hämähäkkeihin. Suomessa ei ole yhtäkään hengenvaarallisesti myrkyllistä hämähäkkiä. Suomessa on kaksi hämähäkkiä, joiden purema vastaa yhden ampiaisen pistosta. Ampiaisista ja hämpeistä semmoinen vertailu, että itseänikin on ampiainen pistänyt ihan ilman mitään syytä, mutta hämähäkki käyttää myrkkyään lähinnä saalistamiseen ja hätätilassa puolustautumiseen.

        Koko maailmassa ei tiettävästi ole mitään ihmiselle hengenvaarallista hämähäkkiä, joskin joidenkin purema voi kyllä aiheuttaa kovia oireita. Useimpien ja yleisimpien lintuhämähäkkien myrkky vastaa kahden ampiaisen pistosta ja sekin on siis tarkoitettu saalistukseen. Useilla lintuhämähäkkilajeilla on myös muita puolustautumiskeinoja ja ne käyttävät kyllä semmoiset ensin ennenkuin haaskaavat kallisarvoista myrkkyään johonkin, joka on liian suuri syötäväksi, eikä edes myrkystä paljoa vahingoitu. Ne eivät siis tieten tahtoen käy ihmisen kimppuun, ellei ihminen niitä jotenkin uhkaa.

        Siis hämähäkissä on todellista "vaaraa" lähinnä se, että se on jonkun mielestä ruma. Ja karvainen. Nisäkkäätkin ovat karvaisia. Hämpit ovat sitäpaitsi hyödyllisiä syödessään tuhohyönteisiä. Jos hämähäkkejä ei olisi, miten paljon olisikaan hyttysiä, kärpäsiä,kuoriaisia ja niitä ötököitä,jotka todella levittävät tauteja ja tuhoavat.


      • se sama, zinzanzon!
        minatrix kirjoitti:

        Siis otetaanpa nyt sitten puheeksi se myrkyllisyys, kun kerran se tässä jo mainittiin.

        Ihmiset kavahtavat aina, kun kuulevat sanan myrkyllinen. Joka joulunalusaikaan myrkytystietokeskus tukkeutuu kyselyistä, että mitenkä myrkyllinen se joulutähti nyt sitten on ja että voiko lapsiperheeseen jouluksi sellaisen hankkia, kun se on MYR-KYL-LI-NEN. No vastaus tuohon kysymykseen on se, että lapsen pitää syödä viisi kokonaista joulutähteä, että siitä on mitään vaaraa.

        Ja sitten hämähäkkeihin. Suomessa ei ole yhtäkään hengenvaarallisesti myrkyllistä hämähäkkiä. Suomessa on kaksi hämähäkkiä, joiden purema vastaa yhden ampiaisen pistosta. Ampiaisista ja hämpeistä semmoinen vertailu, että itseänikin on ampiainen pistänyt ihan ilman mitään syytä, mutta hämähäkki käyttää myrkkyään lähinnä saalistamiseen ja hätätilassa puolustautumiseen.

        Koko maailmassa ei tiettävästi ole mitään ihmiselle hengenvaarallista hämähäkkiä, joskin joidenkin purema voi kyllä aiheuttaa kovia oireita. Useimpien ja yleisimpien lintuhämähäkkien myrkky vastaa kahden ampiaisen pistosta ja sekin on siis tarkoitettu saalistukseen. Useilla lintuhämähäkkilajeilla on myös muita puolustautumiskeinoja ja ne käyttävät kyllä semmoiset ensin ennenkuin haaskaavat kallisarvoista myrkkyään johonkin, joka on liian suuri syötäväksi, eikä edes myrkystä paljoa vahingoitu. Ne eivät siis tieten tahtoen käy ihmisen kimppuun, ellei ihminen niitä jotenkin uhkaa.

        Siis hämähäkissä on todellista "vaaraa" lähinnä se, että se on jonkun mielestä ruma. Ja karvainen. Nisäkkäätkin ovat karvaisia. Hämpit ovat sitäpaitsi hyödyllisiä syödessään tuhohyönteisiä. Jos hämähäkkejä ei olisi, miten paljon olisikaan hyttysiä, kärpäsiä,kuoriaisia ja niitä ötököitä,jotka todella levittävät tauteja ja tuhoavat.

        Jep! olen samaa mieltä kuules!
        olet oikeassa, että suomessa ei ole myrkyllisiä hämiksiä tai vastaavaa! :) olet aivan oikeassa


      • Giga
        minatrix kirjoitti:

        Siis otetaanpa nyt sitten puheeksi se myrkyllisyys, kun kerran se tässä jo mainittiin.

        Ihmiset kavahtavat aina, kun kuulevat sanan myrkyllinen. Joka joulunalusaikaan myrkytystietokeskus tukkeutuu kyselyistä, että mitenkä myrkyllinen se joulutähti nyt sitten on ja että voiko lapsiperheeseen jouluksi sellaisen hankkia, kun se on MYR-KYL-LI-NEN. No vastaus tuohon kysymykseen on se, että lapsen pitää syödä viisi kokonaista joulutähteä, että siitä on mitään vaaraa.

        Ja sitten hämähäkkeihin. Suomessa ei ole yhtäkään hengenvaarallisesti myrkyllistä hämähäkkiä. Suomessa on kaksi hämähäkkiä, joiden purema vastaa yhden ampiaisen pistosta. Ampiaisista ja hämpeistä semmoinen vertailu, että itseänikin on ampiainen pistänyt ihan ilman mitään syytä, mutta hämähäkki käyttää myrkkyään lähinnä saalistamiseen ja hätätilassa puolustautumiseen.

        Koko maailmassa ei tiettävästi ole mitään ihmiselle hengenvaarallista hämähäkkiä, joskin joidenkin purema voi kyllä aiheuttaa kovia oireita. Useimpien ja yleisimpien lintuhämähäkkien myrkky vastaa kahden ampiaisen pistosta ja sekin on siis tarkoitettu saalistukseen. Useilla lintuhämähäkkilajeilla on myös muita puolustautumiskeinoja ja ne käyttävät kyllä semmoiset ensin ennenkuin haaskaavat kallisarvoista myrkkyään johonkin, joka on liian suuri syötäväksi, eikä edes myrkystä paljoa vahingoitu. Ne eivät siis tieten tahtoen käy ihmisen kimppuun, ellei ihminen niitä jotenkin uhkaa.

        Siis hämähäkissä on todellista "vaaraa" lähinnä se, että se on jonkun mielestä ruma. Ja karvainen. Nisäkkäätkin ovat karvaisia. Hämpit ovat sitäpaitsi hyödyllisiä syödessään tuhohyönteisiä. Jos hämähäkkejä ei olisi, miten paljon olisikaan hyttysiä, kärpäsiä,kuoriaisia ja niitä ötököitä,jotka todella levittävät tauteja ja tuhoavat.

        "Koko maailmassa ei tiettävästi ole mitään ihmiselle hengenvaarallista hämähäkkiä, joskin joidenkin purema voi kyllä aiheuttaa kovia oireita."

        Väärin. Maailmassa on paljonkin tappavan myrkyllisiä lajeja.

        Atrax robustus "Sydney Funnel-Web Spider" -lajin koiras on maailman tappavin hämähäkki ja sen puremiin on moni kuollut ennen vastamyrkyn kehittämistä.

        Sitäkin vielä myrkyllisempi on Hadronyche infensa.

        Muita huomattavan myrkyllisiä sukuja ovat
        Phoneutria sp. - southamerican wanderingspiders
        Latrodectus sp. - black widows
        Loxoscelus reclusa - brown recluse

        LINTUhämähäkin puremasta ei ole yhtään todistettavaa kuolemantapausta. Ikäviä lajeja tosin löytyy ja paljon löytyy kertomuksia siitä kuinka purema on johtanut sairalahoitoon ja pahoihin kramppeihin vielä viikkojen kuluttuakin.


      • minatrix
        Giga kirjoitti:

        "Koko maailmassa ei tiettävästi ole mitään ihmiselle hengenvaarallista hämähäkkiä, joskin joidenkin purema voi kyllä aiheuttaa kovia oireita."

        Väärin. Maailmassa on paljonkin tappavan myrkyllisiä lajeja.

        Atrax robustus "Sydney Funnel-Web Spider" -lajin koiras on maailman tappavin hämähäkki ja sen puremiin on moni kuollut ennen vastamyrkyn kehittämistä.

        Sitäkin vielä myrkyllisempi on Hadronyche infensa.

        Muita huomattavan myrkyllisiä sukuja ovat
        Phoneutria sp. - southamerican wanderingspiders
        Latrodectus sp. - black widows
        Loxoscelus reclusa - brown recluse

        LINTUhämähäkin puremasta ei ole yhtään todistettavaa kuolemantapausta. Ikäviä lajeja tosin löytyy ja paljon löytyy kertomuksia siitä kuinka purema on johtanut sairalahoitoon ja pahoihin kramppeihin vielä viikkojen kuluttuakin.

        Kiitän korjauksesta. Tosiaan puhuin lintuhämähäkeistä enkä ottanut huomioon muita hämähäkkejä saati, että olisin muiden myrkyllisyydestä edes tiennyt.

        Mutta yhä: suomessa ei ole ihmiselle vaarallisia hämppejä luonnossa. (en sanonut, etteivät suomalaiset ole myrkyllisiä.Kaikki hämpit ovat hieman myrkyllisiä, mutta suomalaisten hämähäkkien puremasta ei seuraa mitään vakavaa, ellei satu sitten olemaan allerginen)


      • miiqqu

        Hämähäkit eivät ole limaisia. Karvaisia kylläkin.
        Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä sitä enemmän pidän hämähäkeistäni.


      • pelkääjä
        miiqqu kirjoitti:

        Hämähäkit eivät ole limaisia. Karvaisia kylläkin.
        Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä sitä enemmän pidän hämähäkeistäni.

        En minäkään ole koskaan epäillyt niiden olevan limaisia, mutta ne pienet hämähäkit siltikin on kaikkein pahimpia, eli ne hyökkää kimppuun salakavalasti. Toisaalta ole jonkun verran miettinyt ja suunnitellut että joku iso lintuhämähäkki voisi olla kiva, mutta onko niillä "persoonia", vai olla möllöttääkö ne siellä terraariossaan ja miten ne eroaa näistä ällöttävistä "ulko" hämähäkeistä.


      • myrkyllisyydestä
        minatrix kirjoitti:

        Siis otetaanpa nyt sitten puheeksi se myrkyllisyys, kun kerran se tässä jo mainittiin.

        Ihmiset kavahtavat aina, kun kuulevat sanan myrkyllinen. Joka joulunalusaikaan myrkytystietokeskus tukkeutuu kyselyistä, että mitenkä myrkyllinen se joulutähti nyt sitten on ja että voiko lapsiperheeseen jouluksi sellaisen hankkia, kun se on MYR-KYL-LI-NEN. No vastaus tuohon kysymykseen on se, että lapsen pitää syödä viisi kokonaista joulutähteä, että siitä on mitään vaaraa.

        Ja sitten hämähäkkeihin. Suomessa ei ole yhtäkään hengenvaarallisesti myrkyllistä hämähäkkiä. Suomessa on kaksi hämähäkkiä, joiden purema vastaa yhden ampiaisen pistosta. Ampiaisista ja hämpeistä semmoinen vertailu, että itseänikin on ampiainen pistänyt ihan ilman mitään syytä, mutta hämähäkki käyttää myrkkyään lähinnä saalistamiseen ja hätätilassa puolustautumiseen.

        Koko maailmassa ei tiettävästi ole mitään ihmiselle hengenvaarallista hämähäkkiä, joskin joidenkin purema voi kyllä aiheuttaa kovia oireita. Useimpien ja yleisimpien lintuhämähäkkien myrkky vastaa kahden ampiaisen pistosta ja sekin on siis tarkoitettu saalistukseen. Useilla lintuhämähäkkilajeilla on myös muita puolustautumiskeinoja ja ne käyttävät kyllä semmoiset ensin ennenkuin haaskaavat kallisarvoista myrkkyään johonkin, joka on liian suuri syötäväksi, eikä edes myrkystä paljoa vahingoitu. Ne eivät siis tieten tahtoen käy ihmisen kimppuun, ellei ihminen niitä jotenkin uhkaa.

        Siis hämähäkissä on todellista "vaaraa" lähinnä se, että se on jonkun mielestä ruma. Ja karvainen. Nisäkkäätkin ovat karvaisia. Hämpit ovat sitäpaitsi hyödyllisiä syödessään tuhohyönteisiä. Jos hämähäkkejä ei olisi, miten paljon olisikaan hyttysiä, kärpäsiä,kuoriaisia ja niitä ötököitä,jotka todella levittävät tauteja ja tuhoavat.

        vastaa vain "yhden ampiasen pistoa" no mä olen todella pahasti allerginen..ampiainen kerran pentuna(jotain 5v) pääsi pistämään heräsinpä sitten hengityskoneesta(oli pistänyt niskaan,ilmesesti puseronsisälle mennyt) ja nää pienet punaset lukit joita meijän mökillä kuhisee pistelee yöllä silmäkulmiin(kumma mieltymys)aamulla on sitte silmät turvoksissa ja siniset montapäivää niinku olis turpiin saanu..ja lukkin puremasta siit turpoo esim käsi kaikki sormet menee ihan punaselle ryhmylälle ja kihelmöi pari päivää.saattaa olla tappava jollekkin tämä "vain ampiaisen pisto" että näin..


      • minatrix
        myrkyllisyydestä kirjoitti:

        vastaa vain "yhden ampiasen pistoa" no mä olen todella pahasti allerginen..ampiainen kerran pentuna(jotain 5v) pääsi pistämään heräsinpä sitten hengityskoneesta(oli pistänyt niskaan,ilmesesti puseronsisälle mennyt) ja nää pienet punaset lukit joita meijän mökillä kuhisee pistelee yöllä silmäkulmiin(kumma mieltymys)aamulla on sitte silmät turvoksissa ja siniset montapäivää niinku olis turpiin saanu..ja lukkin puremasta siit turpoo esim käsi kaikki sormet menee ihan punaselle ryhmylälle ja kihelmöi pari päivää.saattaa olla tappava jollekkin tämä "vain ampiaisen pisto" että näin..

        Kappas tännekin on tullut lisäkommentaaria.

        Pienet punaset lukit - siis ne pienemmät kuin nuppineulanpää? Tarkoittanet siis punkkeja? Nehän imee verta ruuakseen - ja taas joku korjatkoon jos olen väärässä. Eli siis ovat jälleen eri asia, kuin mistä oli varsinaisesti ollut puhe.

        Sitten tuohon allergiajuttuun: Toki tiesin, että jos on allerginen, niin sehän on silloin sairaalareissu tai pahimmassa tapauksessa hengenlähtö ampparin piston jäljiltä. Miksi en sitäkin maininnut erikseen? Kun en ollut kirjoittamassa aiheesta nyt mitään kirjaa. Jokainen, joka tietää olevansa allerginen jollekin, tietää tai pitäisi tietää, mitä allergian aiheuttajan kanssa tekemisissä olemisesta seuraa.

        Maitokin voi aiheuttaa jollekkin kuoleman pahimmassa tapauksessa, jos on todella allerginen, mutta allergiattomalle se on terveellistä. Pitäisikö meidän kaikkien siis nyt alkaa pelätä maitoa? (huono vertaus hämähäkkien pistoihin, koska sehän ei ole terveellistä, mutta näin vastauksena ilmeisen närkästyneeseen viestiin siitä, että kun en erikseen maininnut, että allerginen voi saada allergisen reaktion - ylläri pylläri)


      • minatrix
        pelkääjä kirjoitti:

        En minäkään ole koskaan epäillyt niiden olevan limaisia, mutta ne pienet hämähäkit siltikin on kaikkein pahimpia, eli ne hyökkää kimppuun salakavalasti. Toisaalta ole jonkun verran miettinyt ja suunnitellut että joku iso lintuhämähäkki voisi olla kiva, mutta onko niillä "persoonia", vai olla möllöttääkö ne siellä terraariossaan ja miten ne eroaa näistä ällöttävistä "ulko" hämähäkeistä.

        Jokainen hämppi on persoona, kuten muutkin eläimet. Eihän ne mitään huimia aktiiveja ole ja kun nahanluonti lähestyy, niin voi mennä kuukausikin, ettei edes syödä.

        Meillä on näitä persoonia kolme: Yksi rauhallisesti kaiken eteentulevan vastaanottava, yksi säikky ja yksi reipas. Ensin mainitun voi ottaa kädellekin kiipeilemään, toinen luultavasti purkkinsa ulkopuolelle jouduttuaan joutuisi paniikkiin ja kolmas katoaisi jäljettömiin sadasosasekunnissa.


      • hmämis

        Vanha aihe mutta päätin silti kirjoittaa vastinetta. Hämähäkit ovat minustakin vähintäänkin epämiellyttäviä. Sain hieman traumoja kun kuljin eräänä kesäpäivänä vahingossa hämähäkkiseitin läpi, huonoksi onnekseni koko seitti tarttui päälakeeni kiinni. Kaiken kukkuraksi verkossa oli mukana kokonainen hämähäkkipoikue. Yhtäkkiä noin 50 pientä hämähäkkiä kipitti pitkin kasvojani. *puistatti

        Tämän pienen paniikkikohtauksen aikana muistan huitoneeni minkä ehdin. Sain lopulta kaikki hämähäkit ja verkon pois päästäni ja hengissä ollaan..


    • hui iuh

      en pelkää sellaisia jotka eivät pure mut purevia pelkään

    • hämähämähäkki

      pakko vastata tähän viestiketjuun. Minä pelkään hämähäkkejä ja en tiedä miksi, olen yrittänyt tehdä niiden kanssa lähempää tuttavuutta ottamalla kännissä käteen, mut selvinpäin en vois kuvitellakkaan meneväni edes kovin lähelle. Ja sisätiloissa olevat hämikset ei pelota niin paljon kuin ulkona olevat, jos esim. Oven pielessä on hämis en kulje koko ovesta vaan odotan mieheni vievän sen ensin pois. En ymmärrä niiden tappamista koska ovat hyötyeläimiä, mutta voisi ne asua vaikka naapurin kämpässä :)

      • pliis auttakaa

        Ihan kammoksun kun luen noita...prrr...Pelkään lukkeja ihan SAIRAASTI!!! Mitään muuta en niin kovasti toivo, kun että en pelkäisi niitä!! Toisena pelkään jättihyttysiä..hyi!!! Välillä kyllä lukkia tutkailen vähän matkan päästä, käy vähän sääli...Mutta voi sitä huutoa kun semmonen löytyy mun huoneesta!!!! En muita hämppiksii niin pelkää ,ehkä hiukan mut en niin paljon. Mikähän siinä on.... Mutta jos joku ihan oikeesti ja tosissaan osaa auttaa niin joutuin sitten!!!


      • Lukkikammoinen
        pliis auttakaa kirjoitti:

        Ihan kammoksun kun luen noita...prrr...Pelkään lukkeja ihan SAIRAASTI!!! Mitään muuta en niin kovasti toivo, kun että en pelkäisi niitä!! Toisena pelkään jättihyttysiä..hyi!!! Välillä kyllä lukkia tutkailen vähän matkan päästä, käy vähän sääli...Mutta voi sitä huutoa kun semmonen löytyy mun huoneesta!!!! En muita hämppiksii niin pelkää ,ehkä hiukan mut en niin paljon. Mikähän siinä on.... Mutta jos joku ihan oikeesti ja tosissaan osaa auttaa niin joutuin sitten!!!

        Minä olen tässä hämähäkkifobiassa hieman erilainen persoona eli en pelkää hämähäkkejä vaan AINOASTAAN lukkeja! Olen monesti pitänyt kädessäni kaverin tarantellaa ja se on varsin mukava otus :) Siinä se kyyhöttää kämmenellä ja saattaa kutittaen tepastella pitkin käsivartta ja asettua olkapäälle. En tunne minkäänlaista puistatusta niitä kohtaan ja syynä saattaa juuri olla ne karvat ja se, että se voi jollain tapaan muistuttaa nisäkästä. Enkä myöskään pelkää mitään huonehämähäkkejä (en isoja enkä pieniä), mutta niitä saamarin pikkukroppaisia pitkäjalkaisia lukkeja pelkään NIIN paljon ettei mitään rajaa! Tiedän etteivät ne pure eivätkä ole MILLÄÄN tavalla vaarallisia, mutta ne vain jostain syystä inhottaa niin paljon. Samoin pelkään niitä isoja hyttysiä, joilla on pitkät jalat ja ne lentelevät päin :S Hirvittää ajatellakin...


      • hämppis!!
        Lukkikammoinen kirjoitti:

        Minä olen tässä hämähäkkifobiassa hieman erilainen persoona eli en pelkää hämähäkkejä vaan AINOASTAAN lukkeja! Olen monesti pitänyt kädessäni kaverin tarantellaa ja se on varsin mukava otus :) Siinä se kyyhöttää kämmenellä ja saattaa kutittaen tepastella pitkin käsivartta ja asettua olkapäälle. En tunne minkäänlaista puistatusta niitä kohtaan ja syynä saattaa juuri olla ne karvat ja se, että se voi jollain tapaan muistuttaa nisäkästä. Enkä myöskään pelkää mitään huonehämähäkkejä (en isoja enkä pieniä), mutta niitä saamarin pikkukroppaisia pitkäjalkaisia lukkeja pelkään NIIN paljon ettei mitään rajaa! Tiedän etteivät ne pure eivätkä ole MILLÄÄN tavalla vaarallisia, mutta ne vain jostain syystä inhottaa niin paljon. Samoin pelkään niitä isoja hyttysiä, joilla on pitkät jalat ja ne lentelevät päin :S Hirvittää ajatellakin...

        haluaisin tutustua näihin lemmikkihämähäkkeihin jos niiden kautta pääsisi tästä pelosta eroon..tarantulatkin vaikuttaa aika mielenkiintoisilta, mutta en tiedä miten todellisuudessa uskaltaisin käteen ottaa.:D en tiedä se on jotenkin ne pitkät jalat jotka muaki ällöttää..jättihyttyset, lukit ja muut pitkäjalkaiset hämähäkit..en hämähäkkejä (muita ku lukkeja) pelkää mutta en niitä käteen ota ja kyllä pelästyy jos paidalla kävelee..lukki kun siinä on niin pääsee niin kova kiljahdus että kuuluu ruotsissakin..


      • iikkss
        hämppis!! kirjoitti:

        haluaisin tutustua näihin lemmikkihämähäkkeihin jos niiden kautta pääsisi tästä pelosta eroon..tarantulatkin vaikuttaa aika mielenkiintoisilta, mutta en tiedä miten todellisuudessa uskaltaisin käteen ottaa.:D en tiedä se on jotenkin ne pitkät jalat jotka muaki ällöttää..jättihyttyset, lukit ja muut pitkäjalkaiset hämähäkit..en hämähäkkejä (muita ku lukkeja) pelkää mutta en niitä käteen ota ja kyllä pelästyy jos paidalla kävelee..lukki kun siinä on niin pääsee niin kova kiljahdus että kuuluu ruotsissakin..

        Luin tätä ketjua tässä ja ihmettelen kun kaikki sanoo et sellaset pienet hämähäkit on hirveempii kun tarantellat! Ite pelkään näit karvasii ja isoi hämähäkkei ihan älyttömästi. Suomalaisista pienistä hämähäkeistäkään en tykkää mut ei ne aiheuta samanlaista reaktioo ku nää tarantellat. Kauheeta ku lukee tätä ni kylmänväreet menee koko ajan. Mua ällöttää hämähäkeis (varsinki niis isois) niitten tapa liikkua, tai ne pitkät jalat jotenki, sit ku ne on sellasii karvasii ja niil on nii mont silmää.. :s


      • hämisfani
        hämppis!! kirjoitti:

        haluaisin tutustua näihin lemmikkihämähäkkeihin jos niiden kautta pääsisi tästä pelosta eroon..tarantulatkin vaikuttaa aika mielenkiintoisilta, mutta en tiedä miten todellisuudessa uskaltaisin käteen ottaa.:D en tiedä se on jotenkin ne pitkät jalat jotka muaki ällöttää..jättihyttyset, lukit ja muut pitkäjalkaiset hämähäkit..en hämähäkkejä (muita ku lukkeja) pelkää mutta en niitä käteen ota ja kyllä pelästyy jos paidalla kävelee..lukki kun siinä on niin pääsee niin kova kiljahdus että kuuluu ruotsissakin..

        Tarantulaa ei kannata ottaa käteen jos ei tiedä, miten reagoi kun iso hämähäkki liikkuu kädellä... muutenkin tarantula voi stressaantua käsittelystä - ja jopa kuolla!


    • nuori nainen

      En pelkää niiden myrkyllisyyttä koska eiväthän suurin osa ole millään tavalla vaarallisia, niiden ulkonäkö vain INHOTTAA isolla I:llä, ei sen kummempaa.

      • nuori nainen

        "Samoin pelkään niitä isoja hyttysiä, joilla on pitkät jalat ja ne lentelevät päin :S Hirvittää ajatellakin... "

        Juu täällä sama, lukit ja ne jättisääsket...varmaan se inho tulee juuri siitä, että ne ovat mahdollisimman kaukana nisäkäsmäisyydestä ulkoiselta olemukseltaan.


      • W.a.g.n.e.r

        Juuri yöllä otin kiinni suppilohämähäkkikoiraan sängystäni.
        Se on nyt muovipurkissa multaa ja muonaa mukanaan.
        Pureman seuraamuksista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nekroosi
        Aiemmin keväällä oli viikon kipeä ja turvonnut puremakohta kaulassa lähellä valtimoa.
        Antibiottivoiteella ja kortisonilla sekin sitten parani.


      • Ei nekroosia!
        W.a.g.n.e.r kirjoitti:

        Juuri yöllä otin kiinni suppilohämähäkkikoiraan sängystäni.
        Se on nyt muovipurkissa multaa ja muonaa mukanaan.
        Pureman seuraamuksista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nekroosi
        Aiemmin keväällä oli viikon kipeä ja turvonnut puremakohta kaulassa lähellä valtimoa.
        Antibiottivoiteella ja kortisonilla sekin sitten parani.

        Suomessa esiintyvät suppilohämyt eivät ole todellakaan niin myrkyllisiä että voivat aiheuttaa nekroosia!


      • AINA!!!!!!!
        Ei nekroosia! kirjoitti:

        Suomessa esiintyvät suppilohämyt eivät ole todellakaan niin myrkyllisiä että voivat aiheuttaa nekroosia!

        inhoan hämppiksiä x_x


      • Hämisfani

        Eikös mitä, hämähäkit ovat kiehtovia ja omalla tavallaan viehättäviä. Siis ehjänä! Liiskattu hämis ei ole minunkaan mieleen...


      • Hämisfani
        AINA!!!!!!! kirjoitti:

        inhoan hämppiksiä x_x

        Opettele pitämään ja rauhoitu! Hämähäkeistä pitäminen on hieno asenne ja mielentila.

        Pedofiilit onkin jo vallan toinen juttu.


    • Hämähäkeille kuolema

      Joo tota olin varmaan pari viikkoo sitten serkun luona yötä ja pelattiin Xbox 360:llä. Ja sitten yhtä äkkiä jalkani väleistä kipitteli iso ruskea hämähäkki vähänkö säikähin, eipäilin että hämähäkki oli ruskohämähäkki, joka on myrkyllinen!

      Ja katsoin netistä sitä ruskohämähäkkiä niin oli samanlainen kuin serkunluona. Eli nytten pelkään hämähäkkejä.. Ja vähän aika sitten olin Siwaan viemässä pulloja ja kun olin ottamassa kolmanneksi viimeistä pulloa niin huomasin yhden pullon päällä ison musta hämähäkin ja kyseessä ei ollu mustaleski! Epäilin eka mustaaleskee mutta eipä ollu, ei ollut punainen perse.

      (Pelkään hämähäkkejä näitten tapaturmien takia!) PS: Olen lukenut netistä, että Suomessa on mustialeskejä ne tulevat esim. kuljetuksissa, mutta luonossa ei ole nähty mustaaleskee...

    • Hämisfani

      En pelkää Suomen luonnossa viihtyviä, kotoperäisiä lajeja. Sisätiloihin eksyneet kuljetan vahingoittamatta ulos luontoon ja annan niiden kutoa seittejään rakennusten seiniin. Kesälämpimillä syötän niille kiinni saamiani lentäviä kiusanhenkiä (hyttysiä, kärpäsiä ja paarmoja).

    • Löl

      Mun huonees on just nyt kaks hämähäkkii katos hyi v*ttu :(
      Ei ne tee mtn ni en tiiä miks saan kauheen kohtauksen..

    • sasoona

      Minä pelkään hämähäkkejä vaikka ei pitäisi sellaisia söpöjä viattomia eläimiä mutta ne on niin pelottavan näköisiä olen kyllä päässyt eroon vähän pelostani en pelkää enää pienimpiä hämiksiä

    • sasoona

      tosin skorpparit ei kyl pelota :)

    • 9+9

      en ennen oo pelännyt hämähäkkejä, paitsi tänään kun heräsin hämähäkki oli käsivarrellani.. oli varmaan ollu mun ihossa kiinni koko yön, sillä tuntui kokoajan kutinaa yms mutten unenpöpperöisenä ja ilman piilolinssejä tajunnut sitä hämähäkiksi... pelottaa paljon! luin juuri joistain hämähäkeistä jotka puree yms.. hämähäkit saa mun puolesta liikkua vapaasti, mutta sillonku ne tulee mun iholle niiin sit menee yli........

    • Hämähäkkifoobikkoxd

      Mä pelkään niitä tosi paljon olin trampalla ja siin verkos oli semmone harmaa hämähäkki ja mul oli kivaa siel ja ärsytti ku piti lähtä pois mietin kauan et lyönkö sitä jollai. Oo kiltti ja kerro mitä mun pitäs tehä?

    • Anonyymi

      Pelkäään en uskalla enää astua yhdellekään nurmikolle ennen talvea

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe