Ajattelin kysyä vähemmän romanttisesta häihin liittyvästä asiasta eli rahasta. Eli kuka siis yleisesti on maksajana? Vieläkö elää perinne, että naisen vanhemmat maksaa? Vaiko maksavatko pariskunnat itse? Vaiko kenties molempien vanhemmat yhdessä? Kaikkia vaihtoehtoja varmaan esiintyy, mutta mikä on yleisin?
Kuka maksaa?
21
2831
Vastaukset
- ps
Omassa tuttavapiirissä (häitä vietetty kymmenkunta viimeisten vuoden aikana) tuleva aviopari on säästänyt yhdessä häitä varten.
Kustannuksista ei ole ajateltu, että ne olisivat vanhempien huolehdittava, ei morsiamen eikä sulhasen vanhempien.
Häälahjatoiveita kysyttäessä on esitetty, että rahaakin voi antaa. Iäkkäämpi väki ei ole tästä tykännyt, mutta pyyntö on toiminut ja osa hääkustannuksista on katettu häälahjoina saaduilla rahoilla.
Omissa häissämme saimme kaikesta etukäteis-infosta huolimatta mm. kolme Aalto-maljakkoa joilla ei ole mitään käyttöä. Montakohan samanlaista vaasia olisi saatu, jos ei olisi tiedotettu etukäteen...
Olen kuullut viimeksi 25 vuotta sitten ajatuksen, että morsiamen suvun pitäisi maksaa kustannukset. Joskus maatalousyhteiskunnassa 100 vuotta sitten se oli jollain tapaa perusteltua, mutta ei kyllä nykyaikana.- näin on
olipa hölmö kysymys tuolla alkuperäisellä kysyjällä. jos pari suunnittelee jotain hulppeita rintsessahäitä ja sit vielä pyytäs isukkia maksaamaan 100 000 mkn häät niin huh huh! kyllä varmaan suomessakin olisi paljon järkevämmin ja järkevämmällä budjetilla suunniteltuja pirskeitä jos vanhemmat ne viulut maksas...
nykyään se on niin että häät on OLEVINAAN sitä hienommat mitä enemmän niihin tuohta syydetään. tietty jokainen haluaa että päivä on täydellinen ja ihana jne. mutta ehkä vähän pienemmälläkin rahalla sais... no, onneks minä en sitten maksa vuosia ja taas vuosia yhden päivän juhlia. - mä
näin on kirjoitti:
olipa hölmö kysymys tuolla alkuperäisellä kysyjällä. jos pari suunnittelee jotain hulppeita rintsessahäitä ja sit vielä pyytäs isukkia maksaamaan 100 000 mkn häät niin huh huh! kyllä varmaan suomessakin olisi paljon järkevämmin ja järkevämmällä budjetilla suunniteltuja pirskeitä jos vanhemmat ne viulut maksas...
nykyään se on niin että häät on OLEVINAAN sitä hienommat mitä enemmän niihin tuohta syydetään. tietty jokainen haluaa että päivä on täydellinen ja ihana jne. mutta ehkä vähän pienemmälläkin rahalla sais... no, onneks minä en sitten maksa vuosia ja taas vuosia yhden päivän juhlia.Mä oon kans sitä mieltä, et onko mitään järkee yhen päivän takia pulittaa kauheita summia rahaa !?? Mielestäni naimisiin mennään rakkauden eikä suurien häiden taakia..!
- kukin tavallaan
Varmasti nykyään on yleisintä, että hääpari itse kustantaa häät. Itse olen menossa syksyllä naimisiin ja omat häämme on isäni luvannut kustantaa. Tosin olemmekin pitämässä pienet lähipiirin häät. Ilman isäni tarjoamaa rahallista apua häitä olisi tuskin järjestetty näinkään isossa mittakaavassa.
Jokainenhan sen itse määrittelee mitä häiltään haluaa ja kehtaako ottaa rahallista apua vanhemmiltaan vastaan tai olisivatko vanhemmat siihen edes valmiita...
Kysymykseen ei siis ole yhtä oikeaa vastausta.
Onnea häiden suunnitteluun :)- Tuleva morsian
Niinpä... Omalla kohdallamme juttu on nyt niin, että olin ajatellut (tottakai!) että maksamme omat häämme itse. Muutama päivä sitten tuleva anoppini kuitenkin ilmoitti todella mielellään ottavansa osaa kustannuksiin (suomeksi maksavansa lähes kaiken). He ovat niin kutsutusti "varakasta väkeä" ja jakavat siitä mielellään myös läheisilleen, ilman että kukaan kokee jäävänsä kiitollisuuden velkaan. Toisaalta omat vanhempani ovat niin kutsutusti keskipalkkaisia, joten heillä tuskin on varaa häittemme kustannuksiin osallistua(enkä sitä edes odota). Nyt onkin siis kysymys siitä, miten torjun/hyväksyn tarjouksen ilman, että pahoitan kenenkään mieltä. Mieheni on sitä mieltä, että jos hänen vanhempansa haluavat maksaa, niin siitä sitten vaan. Itseäni tälläinenkin ajatus jotenkin vaivaa, joten maksamme varmaan häämme itse alkuperäisen suunnitelman mukaan. Mitäs mieltä olette nyt?
- =)
Tuleva morsian kirjoitti:
Niinpä... Omalla kohdallamme juttu on nyt niin, että olin ajatellut (tottakai!) että maksamme omat häämme itse. Muutama päivä sitten tuleva anoppini kuitenkin ilmoitti todella mielellään ottavansa osaa kustannuksiin (suomeksi maksavansa lähes kaiken). He ovat niin kutsutusti "varakasta väkeä" ja jakavat siitä mielellään myös läheisilleen, ilman että kukaan kokee jäävänsä kiitollisuuden velkaan. Toisaalta omat vanhempani ovat niin kutsutusti keskipalkkaisia, joten heillä tuskin on varaa häittemme kustannuksiin osallistua(enkä sitä edes odota). Nyt onkin siis kysymys siitä, miten torjun/hyväksyn tarjouksen ilman, että pahoitan kenenkään mieltä. Mieheni on sitä mieltä, että jos hänen vanhempansa haluavat maksaa, niin siitä sitten vaan. Itseäni tälläinenkin ajatus jotenkin vaivaa, joten maksamme varmaan häämme itse alkuperäisen suunnitelman mukaan. Mitäs mieltä olette nyt?
heh. no minä ainakin ottaisin avustuksen vastaan!
miten se loukkaisi sinun vanhempiasi? ovatko he niin kateellisia kun eivät ole niin rikkaita? noin kärjistetysti sanottu=) tarkotan nyt sitä että eikö heidänkin pitäisi olla iloisia siitä että teidän ei itse tarvi häitä maksaa? minun vanhemmat ainakin olisi=) - Tuleva morsian
=) kirjoitti:
heh. no minä ainakin ottaisin avustuksen vastaan!
miten se loukkaisi sinun vanhempiasi? ovatko he niin kateellisia kun eivät ole niin rikkaita? noin kärjistetysti sanottu=) tarkotan nyt sitä että eikö heidänkin pitäisi olla iloisia siitä että teidän ei itse tarvi häitä maksaa? minun vanhemmat ainakin olisi=)Vanhempani eivät ole yhtään kateellisia ihmisiä, mutta tiedän, että heille tulisi sellainen olo, että heidänkin pitäisi jollain tapaa osallistua kustannuksiin. (vaikkei varaa niin olisikaan, "mutta kai sitä jostain saisi irrotettua"). Sitä on vähän vaikea selittää... Parasta on varmaan puhua kaikkien kanssa täysin suoraan, niin epäselvyyksiltä vältytään :)
- =)
Vanhempani eivät ole yhtään kateellisia ihmisiä, mutta tiedän, että heille tulisi sellainen olo, että heidänkin pitäisi jollain tapaa osallistua kustannuksiin. (vaikkei varaa niin olisikaan, "mutta kai sitä jostain saisi irrotettua"). Sitä on vähän vaikea selittää... Parasta on varmaan puhua kaikkien kanssa täysin suoraan, niin epäselvyyksiltä vältytään :)
jep. niin luulisi olevan paras. onnea teille, kuka ikinä häänne maksaakin=)
- morsian-03
Todennäköisesti anoppisi loukkaantuu enemmän, jos ette ota yhtään avustusta vastaan. Miksi ette maksaisi häitä puoliksi?
Minun ja sulhaseni vanhemmat eivät kummatkaan ole kovinkaan rikkaita, silti äitini on jo aikaa sitten puhunut minun häitäni varten säästämisestä. Myös anoppini on sanonut maksavansa heidän suvun vieraiden osuuden (n.1/3 vieraista). Itse maksamme sen mitä tarvitsee.
Osaako joku kertoa saako 20 000 mk:lla järjestettyä keskitason häät n.80-100 hengelle? - morsian, joskus vielä?
morsian-03 kirjoitti:
Todennäköisesti anoppisi loukkaantuu enemmän, jos ette ota yhtään avustusta vastaan. Miksi ette maksaisi häitä puoliksi?
Minun ja sulhaseni vanhemmat eivät kummatkaan ole kovinkaan rikkaita, silti äitini on jo aikaa sitten puhunut minun häitäni varten säästämisestä. Myös anoppini on sanonut maksavansa heidän suvun vieraiden osuuden (n.1/3 vieraista). Itse maksamme sen mitä tarvitsee.
Osaako joku kertoa saako 20 000 mk:lla järjestettyä keskitason häät n.80-100 hengelle?luulenpa että saa. meilläkin tuo voipi olla se rahamäärä mitä laittaa häihin. kun tekee mahdollisimman paljon itse, valitsee halvemman sormuksen ja puvun ja matkan ja ruuat jne. niin kyllä saa ihanat häät=)
suku ja ystävät apuun ruuan laittoon, mahdollisesti mosriuspuvun tekoon, kampaukseen ja meikkiin, kutsut yms on helppo tehdä itse. pöytäkoristeet itse/kukat luonnosta. hääautoksi suvun uusin auto pestynä=) musiikki soittimesta. kotiviiniä... keinot on monet=)
onnea teille!!!! - KOTIVIINIA
morsian, joskus vielä? kirjoitti:
luulenpa että saa. meilläkin tuo voipi olla se rahamäärä mitä laittaa häihin. kun tekee mahdollisimman paljon itse, valitsee halvemman sormuksen ja puvun ja matkan ja ruuat jne. niin kyllä saa ihanat häät=)
suku ja ystävät apuun ruuan laittoon, mahdollisesti mosriuspuvun tekoon, kampaukseen ja meikkiin, kutsut yms on helppo tehdä itse. pöytäkoristeet itse/kukat luonnosta. hääautoksi suvun uusin auto pestynä=) musiikki soittimesta. kotiviiniä... keinot on monet=)
onnea teille!!!!HAISSA KOTIVIINIA. EI VOI OLLA TOTTA...
- viime talven morsian
morsian-03 kirjoitti:
Osaako joku kertoa saako 20 000 mk:lla järjestettyä keskitason häät n.80-100 hengelle?Suosittelen kovasti, että itse tehdään kaikki kutsut, koristeet, hääkarkit, kiitoskortit... ym kaikki mitä voi! Sitten kannattaa miettiä mikä on tärkeetä ja panostaa niihin! Jos esim tuntuu, että hääauto ei ole niin kovin tärkeä niin siihenhän on turha pistää rahaa kovin paljoa tai ollenkaan! Joku huonompi autohan voisi olla hupaisa ja persoonallinen!! :)
Sitten tarjoilut... Turha palkata kallista pitopalvelua, kun ammattikoulusta saa paljon halvemmalla ja viimeisen vuoden opiskelijat on jo kuin ammattilaisia!
Hääorkesteri...? Onko tuttuja tai tutun tuttuja jotka osaa soittaa? Levykin on ihan hyvä vaihtoehto.
Valokuvaukseen kannattaa panostaa, koska siitä jää mahtava muisto, mutta kannattaahan niitäkin soitella ja kysellä ja vertailla, vaikka kai ne aika samoissa hinnoissa pyörii.
Sulhaselle ostettiin puku, sille on varmaan käyttöä toistekin. Morsiamen puku vuokrattiin tuttavalta. Morsiusneidoille teetettiin tutulla, ne halusi ne muistoksi.
Tilan vuokra voi tulla kalliiksi..! Mutta kai niitä helmipaikkoja löytyy... Me saatiin (kylläkin suhteilla) tosi edullisesti ihana paikka.
Meillä oli noin 80 vierasta enkä ole uskaltanut laskea loppusummaa... :-/ Meillä oli maksamassa molempien vanhemmat ja me itse... Mutta kyllä mä luulen, että me sillä 20 000mk:lla selvittiin!
Ei muuta kun säästämisiin...! Ja alkakaa jo pikkuhiljaa askarrella ja suunnitella!
ONNEA JA KÄRSIVÄLLISYYTTÄ! - Rva
Meillä kävi samallalailla. Aluksi suunnittelimme, että maksamme häät itse, kun sitten appini alkoikin järjestää ja suunnittelemaan häitä. Olin siitä aika näreissäni, mutta mieheni mielestä oli mukavaa, kun ei itse tarvinnut tehdä mitään. Koska appivanhempani suunnittelivat häät he myös maksoivat suurimman osan niistä ja se aiheuttikin pahaamieltä minun äidilleni, kun hänkin olisi halunnut maksaa, mutta kun hänellä oli niin vähän rahaa. Loppujen lopuksi äitini kaivoi jostain rahaa, että pystyi osallistumaan kustannuksiin, mutta minulle jäi siitä pahamieli, kun mietin mitä hän olisi niillä rahoilla ostanut ja varmasti tärkeämpii asioihin käyttänyt..
Mielestäni olisi vain ollut paras, jos olisimme itse maksaneet, tosin häät olisivat olleet paljon pienemmät ja köyhemmät... - että haista sinä vaan porvari
KOTIVIINIA kirjoitti:
HAISSA KOTIVIINIA. EI VOI OLLA TOTTA...
''''
- kassu
jokainen voi tehdä, kuinka haluaa, mutta eiköhän omat bailut pitäisi itse kustantaa.
Voi olla, ettei vieraitakaan kovin paljoa tule, jos laittaa vaikkapa pääsymaksun. - J
Aika usein pari maksa itse häänsä. Tietysti jos jomman kumman vanhemmilla on paljon ylimääräistä rahaa, he varmaan avustavat paria hankinnoissa. Yhdet tuttavat menivät naimisiin, maksoivat itse kaiken muun, mutta morsiamen isä pitopalvelun ja sulhasen isä häämatkan... joten apua tuli. Kaikki päättävät omat häänsä tilanteen mukaan.
- Morsio
Kyllä nykyään on varmaan yleisintä, että pari itse kustantaa häänsä - olisihan hullua olla vaatimassa vanhemmilta, jos on lähtenyt kotoa jo vuosia sitten ja muutenkin elättää itse itsensä.
Kiva, jos anoppi tahtoo osallistua kustannuksiin. En tunne tapausta, mutta muista, että jos hän huolehtii kustannuksista, voi hänellä olla sanottavaa vieraslistasta ym. juhlajärjestelyistä. Siinä on sitten paha purra ruokkivaa kättä, jos anopilla on erilainen maku kuin juhlakaluilla itsellään.
- Sandy
Riippuu täysin hääparista!!!! Jos on kysymyksessä 1. avioliitto molemmilla ja hääpari on nuori - molempien vanhemmat varmaan tukee rahallisesti häitä. Sitten vanhemmalla parilla, jolla on tasainen talous (molemmat töissä..) niin mitäs apua he tarvitsisivat?
- nappula
meillä on häät kesällä 2003. koska olemme molemmat opiskelijoita olemme puhuneet kustannuksista vanhempien kanssa. he pitivät itsestäänselvänä että AVUSTAVAT (eivät siis maksa läheskään kaikkea) kustannuksista. olemme myös säästäneet itse sen mitä opiskelija voi. olemme jo aloittaneet koristeiden askartelun (lautasliinarenkaat, hääkarkkirasiat jne) yllättävän paljon voi myös tehdä itse jos vain viitsiin. koristeikis ainakin tanssilavale luonnonkukkia ja suurin osa tarjoilusta leivotaan anoppien ja mummojen kanssa yhdessä (vieraita n120) tarkotus ei siis ole tarjota gourmee ateriaa.. hääpuvun tekee kaaso ja anoppi yhdessä... on ihanaa omistaa auttamisenhaluisia sukulaisia ja ystäviä. häälahjaksi riittää myös avustus valmisteluissa. lahja ei ole pääasia vaan se, että saa rakkaansa!
- Tuore Rouva
Meillä sovittiin vanhempien kanssa että jaetaan kulut kolmeen osaan; meille 1/3 ja molemmille vanhemmille 1/3 osa. Sen muutaman tonnin pystyy helposti työssäkäyvä vuoden aikana säästämään jos haluaa. Muutama kapakkireissu tms. vähemmän kuukaudessa niin se on siinä. Ja vanhempamme maksoivat mieluusti "osansa". Näinhän se ei kaikilla ole, olemme onnekkaita. Toisilla kun ei vaan rahaa ole...mutta toteutelkaa UnelmaHäitänne, halvalla budjetillakin SAA kauniit häät!!!! Onnea kesän pareille!!!
- nainen -79
...häämme tulee maksamaan minun vanhempani... Häämatkan maksamme luultavimmin itse...?Tulevaisuudessa omien lasten häissä haluan myös olla rahoituksessa suurelta osin mukana, kuten vanhempanikin tekevät ja näin auttaa nuorta paria yhteisen elämän alkuun. Mielestäni nuorilla ihmisillä on muutenkin uusia lainakuluja esim. asunnossa ja jollain myös autossa, joten vanhempien osallistuminen häiden kuluihin on hyväksi. Tietenkin ymmärrän silti sen, ettei kaikilla ole tähän mahdollisuutta.
En kuitenkaan tarkoita vanhempien avustamisella sitä, että en tekisi itse mitään omien häiden eteen, eikä vanhempani sitä hyväksyisikään. Teen koristeluja, kutsukortteja, tarjoiluja ym.
Kiitollinen olen ikuisesti vanhemmilleni!!!
Onnea avioliiton satamaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o4026974Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki534083Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa262402Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava611634Sillan liikuntasauma haittaa pyöräilijöitä
Voi, voi! Sillan liikuntasauma haittaa pyöräilijöitä! https://yle.fi/a/74-20221468 Aina voi etsiä toisen reitin, jos t981554SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän31549Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --61427Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2611418- 1021189
Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue231117