Korvien puhdistus

ruulil

Koiralla on korvissa ruskeeta töhnää n. 3-4paukkua/korva. Milloin on vietävä eläinlääkärille puhdistettavaksi, vai onko ruskea "töhnä" normaalia?! Koira ei raavi korviaan, eivätkä ne ole punaiset..

8

2596

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekkin voi jos

älä nyt niin tukkoon koiras korvia päästä,et muista katsoo niitä useammin myös sisältä.opeta koira siihen että voit itse ne puhdistaa.käskin minun koiran aina lattialle kyljelleen, kuin putsasin sen korvia, aina ei maltannu kumpaakin korvaa yhdellä kertaa antaa puhdistaa.ison koiran korvat tietty helpompi puhdistaa,korvapuikolla otin töhnät, voi korva tulehtua jos on kauan vaikku niissä.vie nyt eläinlääkäriin niin näyttää miten puhdistetaan.

• ei saa

käyttää koiralla!!!!

• itsekkin voi
        ei saa kirjoitti:

käyttää koiralla!!!!

käytin kyllä koirani korvien puhdistukseen 9v korvapuikkoja, joskus tais olla apuna jotain muutakin.virtsakivet sille tuli sit jouduin ampumaan sen,liekkö sit korvapuikoista tullu.

• töhnis

Koiralla voi olla hiivatulehdus korvassa, jos sieltä tulee ruskeaa töhnää. Hiivan hoitoon saa eläinlääkäristä korvatippoja. Kannattaa käyttää lääkärissä, ottavat töhnästä hiivanäytteen.

• Mie

tai siis pitää putsata säännöllisesti koiran korvat!! näin vältytään tulehduksilta. Vanupuikkojahan ei mielellään saa käyttää mutta itse puhdistan ulkokorvan vanulapulla johon olen kaatanut ainetta. Epi-oticia laitan sitten korvaan ja koiran pudistaessa päätä töhnät irtoaa.

• Sekarotuinen

seurailla tilannetta ja ruveta tosissaan putsailemaan itse, pari viikkoo on hyvä väli puhdistukselle tai tilanteen mukaan, koiran korvia säästyy tulehduksilta ja kipeiltä korvilta. Epi-otic on hyvä aine tähän hommaan kuten aikaisemmassa jo neuvottiin, siinä on myös selkeät ohjeet. Siitä hiivasta, jos koirasi korvat ei kutia tai punoita, eikä se raavi niitä, niin en olisi tästä hiivasta huolissani, sillä isosiskollani on uros jolla toinen korva kerää hiivaa ja se on kipeä ja kutiseva tapaus, koira saattaa raapia korvansa ihan verille itkun kanssa ja jos ruskea töhnä on purumaista kannattaa tarkastuttaa korvapunkin varalta. Omalla neidilläni on myös likaiset korvat aina välillä ja lika voi tulla ulkoakin, kun leikitään ja touhutaan. kaikki pöly lentää ja hiekkaakin voi sattua joukkoon, sillon vaan puhdistelemaan, itse olen välillä puhdistanut korvan näkyvää sisäpuolta (usein puhdistettaessa ei ole aina hyvä käyttää puhd.ainetta)Lämpimällä vedellä kostutetulla vanulapulla (ne pyöreät) ja puristanut niistä aina liian veden pois. Kyllä se siitä :)

• littana

Meillä tuli ja tuota ruskeaa töhnää korvasta ja mielestäni sitä tuli aivan liikaa verrattuna edellisiin koiriini. Lekuri totesi sen olevan "varmaankin" korvapunkki, pentukodista saatu. Nyt on loishäätö niskassa ja töhnä vähenee kokoajan. missään vaiheessa pentu ei ole korviaan raapinut tai osoittanut että niitä kutisee. Ja jos minulla ei olisi ennestään ollut samaa rotua tai koiraa ylipäätään vertailukohteena olisi ollut todella vaikeaa tietää onko vaikun määrä normaali vai ei. Joten asiallisuutta Ruulil:n vastauksiin. Vieppä koirasi siis lekurille näytettäväksi niin saat apua koirasi vaivaan ja samalla hyvät neuvot kuinka korvat pidetään puhtaana.

• koiratäti

Hei! näin isokorvaisen spanielin omistajana vastaan. Koirallani on ollut paljon korvatulehduksia, nykyään paljon vähemmän kun osaan hoitaa korvat hyvin.
      Kesällä niitä tulee enemmän, kun käydään uimassa.

Puhdistan öljypohjaisella (muistaakseni nimi vetriderm, valkoinen pullo jossa sininen logo) vähintään kerran viikossa. Kippaan ainetta vähän korvan sisään, koira ravistelee päätään ja sitten puhdistan puhtaalla pumpulilla noin 10 min päästä hellävaraisesti ja tarkasti. (EI KORVAPUIKOLLA!!)

Saatan tehdä puhdistuksen useamman kerran peräjälkeen, jos korva on edelleen likainen. Puhdistus vasta ulkoilun jälkeen, jos korvan sisään jää kosteutta (se tuntuisi ikävältä esim. pakkasella).

Käytännön kokemus ja maalaisjärki on osoittanut, että jos koiralla tulee puhdistuksesta päivän-parin-kolmen pv sisään korva taas täyteen ruskeaa möhnää, heti lääkäriin. Lääkäri ottaa näytteen, jotta tietää mikä on vaivan nimi (meidän koiralla se on ollut joka kerta hiivatulehdus). Tähän saa lääkekuurin, joka kestää vaivasta riippuen 10pv - 2vko.

Hoida koirasi korvat säännöllisesti, ettei se esim. kuuroudu.

Korviin menee muutakin roskaa, siksi viikoittainen puhdistus on tarpeen.

Korvanpuhdistusaineista: meidän koira oli allerginen jollekin halpis-korvanpuhdistusaineelle (olikohan juuri se otic mikälie), kun sillä puhdisti korvan, sisus punoitti kohta ja koira oli tietysti aivan kauhuissaan kun lähestyin uudelleen puhdistussetin kanssa, sen olo vain paheni kun tungettiin väärää, kirvelevää puhdistusainetta. Onneksi älysin vaihtaa! (Kysyin tietysti lääkäriltä).

Öljypohjaista ainetta, joka on hellävaraisempi ja kalliimpi, se suorastaan rakastaa ja pitää siitä, kun hoidan sen korvat. Totta kai, kun kutina helpottuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe