Millainen paperi on perustamistapaselvitys? Vastaava mestari ei 35 vuoden rakennusuran aikana ole moiseen sanahirviöön törmännyt, mutta nyt rakennustarkastaja vaatii.
Eli mitä tietoja pitää antaa, pitääkö olla kuva? Mitä rantasaunan perustamistavalta vaaditaan, jos on hiekka/savimaa?
Perustamistapaselvitys
19
12475
Vastaukset
- Näin ymmärtäisin.
Mutta arveluttavalta tuntuu tuo mestarisi.
- esko
Perustamistapaselvityksen tekee geoteknikko tehtyjen maaperätutkimusten perusteella. Olisiko pohjatutkimuslausunto tutumpi.
Mitä pitää antaa. Pitää suorittaa tarpeelliset mittaukset ja kairaukset ja niiden perusteella laadittu perustamistapaselvitys.
Kannattaa vaihtaa mestaria. Päästä mies eläkkeelle.- kuuvalkea
Kiitos esko, käypäs tämä sotku jännittäväksi. Unohdin nimittäin mainita, että rakennustarkastajan mielestä juurikin vastaava mestari on oikea ihminen allekirjoittamaan tuon selvityksen. Jospa rakennustarkastajasta vain tuntui että pääsin lupahommasta liian helpolla ja päätti vaatia jotain, mistä ei itsekään tiedä mitä se oikeasti tarkoittaa?
Mies on jo eläkkeellä. - kuka haluaa ja mitä.
kuuvalkea kirjoitti:
Kiitos esko, käypäs tämä sotku jännittäväksi. Unohdin nimittäin mainita, että rakennustarkastajan mielestä juurikin vastaava mestari on oikea ihminen allekirjoittamaan tuon selvityksen. Jospa rakennustarkastajasta vain tuntui että pääsin lupahommasta liian helpolla ja päätti vaatia jotain, mistä ei itsekään tiedä mitä se oikeasti tarkoittaa?
Mies on jo eläkkeellä.Miksi, ja tuo selvitys maaperästä on kyllä sellainen jonka laki vaatii. Se samainen joka määrittelee myös sen että olet velvollinen hankkimaan pätevää porukkaa hoitamaan tuota projektiasi. Nythän sinulla sellaista ei ole.
- vastuussa
kuuvalkea kirjoitti:
Mies on jo eläkkeellä.Loppujen lopuksi olet siitä itse rakennuttajana vastuussa.
Kannattaa tarkistaa maaperä, jos moreenia ja kalliota sekä korkealla paikalla ei tarte koeporauksia.
Mutta jos et ole varma tai selvää savimaata kannattaa teetättäää tutkimus. - tein
vastuussa kirjoitti:
Loppujen lopuksi olet siitä itse rakennuttajana vastuussa.
Kannattaa tarkistaa maaperä, jos moreenia ja kalliota sekä korkealla paikalla ei tarte koeporauksia.
Mutta jos et ole varma tai selvää savimaata kannattaa teetättäää tutkimus.Elikkä itse raapustin vapaamuotoisen perustamistapa suunnitelman rantasaunan pilariperustuksista. Normaalit höpinät kaivettusta koekuopasta, maaperästä, kivistä kalliosta yms ja miten pilariperustus toteutetaan, pilarin koko harkoilla, anturan koko, raudoitus, routaeristys, salaojitus, maan muotoilu, sadevedet yms. Helppo juttu noin puoli sivua höpinää ja vastaavan mestarin allekirjoituksella varustettuna.
- Jontte
tein kirjoitti:
Elikkä itse raapustin vapaamuotoisen perustamistapa suunnitelman rantasaunan pilariperustuksista. Normaalit höpinät kaivettusta koekuopasta, maaperästä, kivistä kalliosta yms ja miten pilariperustus toteutetaan, pilarin koko harkoilla, anturan koko, raudoitus, routaeristys, salaojitus, maan muotoilu, sadevedet yms. Helppo juttu noin puoli sivua höpinää ja vastaavan mestarin allekirjoituksella varustettuna.
Itsehän niitä tehdään, jos on lain (ja sitä kautta myös rakennusvalvonnan) vaatima rakennusalan koulutus.
Muuten mennään kiltisti suunnittelijaehdokkaiden puheille pyytämään tarjousta.
Vastaava mestari käy tietysti päinsä, jos sellainen on jo valittuna ja tolkuissaan.
Alkuperäisellä kysyjällä ei näin tunnu olevan. - kuuvalkea
Jontte kirjoitti:
Itsehän niitä tehdään, jos on lain (ja sitä kautta myös rakennusvalvonnan) vaatima rakennusalan koulutus.
Muuten mennään kiltisti suunnittelijaehdokkaiden puheille pyytämään tarjousta.
Vastaava mestari käy tietysti päinsä, jos sellainen on jo valittuna ja tolkuissaan.
Alkuperäisellä kysyjällä ei näin tunnu olevan.Uskomattomalla vittuiluasenteella tuntuu suurin osa vastaajista olevan liikkeellä. Joku asiallinen kokemuskin seassa, kiitos niistä.
Ideanahan oli saada selville mitä missäkin tällaiseen perustamisselvitykseen on vaadittu.
Kokeilen vielä kysyä kokemuksia onko teidän itse kunkin kokemuksen mukaan rantasaunaa varten maaperätutkimus vaadittu vai ei? - tein2
kuuvalkea kirjoitti:
Uskomattomalla vittuiluasenteella tuntuu suurin osa vastaajista olevan liikkeellä. Joku asiallinen kokemuskin seassa, kiitos niistä.
Ideanahan oli saada selville mitä missäkin tällaiseen perustamisselvitykseen on vaadittu.
Kokeilen vielä kysyä kokemuksia onko teidän itse kunkin kokemuksen mukaan rantasaunaa varten maaperätutkimus vaadittu vai ei?viimesyksynä siis raapustin itse tuon perustamistapasuunnitelman rakennuslupahakemukseeni(ei ole alan koulutusta mutta perehdyin aiheeseen) rantasaunalleni ja käytiin se läpi vastaavanmestarin kanssa (rakennusmestari) joka sen sitten allekirjoitti.Mitään kyselyitä ei rakennusvalvonnasta tullut, eikä huomautettavaa keväällä sijainnin katselmuksessa. Maaperätutkimusta ei yleensä vapaa-ajan asunnoille vaadita, varsinkaan rantasaunalle. Itse jätin myös rakennekuvat pois selvityksestä ja se oli vain tekstiä jossa selvitin lyhyesti jo aikaisemmassa viestissä kirjoittamani asiat. Mainitsin selvityksessä pienimuotoisesta maaperätutkimuksesta (koekuoppa) joka tarkoitti omia kaivauksiani lapiolla....
- Jeppes
kuuvalkea kirjoitti:
Uskomattomalla vittuiluasenteella tuntuu suurin osa vastaajista olevan liikkeellä. Joku asiallinen kokemuskin seassa, kiitos niistä.
Kokeilen vielä kysyä kokemuksia onko teidän itse kunkin kokemuksen mukaan rantasaunaa varten maaperätutkimus vaadittu vai ei?Minulla vaadittiin talolle perustamistapalausunto maaperätutkimuksineen. Kyseessä on savimaa ja epäilys oli että joudutaan paaluttamaan. Talo paalutettiin. Autotalli katsottiin kuitenkin "kevyeksi" rakennukseksi joten sille ei tarvita paalutusta tai maan kantavuusselvityksiä.
Minua ihmetyttää se että tällainen haloo nousee rantasaunan perustamisesta. Isälläni on muutaman vuoden vanha mökki ja rantasauna(3x4m). Siihen ei vaadittu mitään selvityksiä(mikä oli yleistä vielä muutama vuosi sitten).
Rantasauna teki pisan tornitemput ensimmäisenä talvena(kun ei tullut noita styrokseja asennettua) ja kallistui niin paljon että vesi ei mennyt enää lattiakaivoon. Homma korjattiin pullotunkilla ja lapiolla. Pullotunkilla nostettiin perustuksen kulmasta sauna ylös ja lapioitiin hiekaa alle, mökki alas ja saunomaan. Tässä tapauksessa kyseessä oli maanvarainenlaatta sokkeli. Jos rantasauna olisi ollut pilareilla niin homma olisi ollut vielä helpompi.
Ymmärrän että talojen ja suurempien rakennuksien kohdalla vaaditaan hyvä perustamistapalausunto, koska ongelmien korjaaminen on kallista tai mahdotonta. Pienillä(kevyillä) rakennuksilla ei pääse suurta vahinkoa syntymään vaikka miten tekisi. Todennäköisesti rakennusvalvonta haluaa vain varmistaa että asiaa on mietitty ja otettu suunnitelmissa tarvittavat jutut huomioon, joten omatekoinen perustamistapalausuntokin saattaa kelvata jos sen hyvin raapustaa. - vaan kunnolla
tein2 kirjoitti:
viimesyksynä siis raapustin itse tuon perustamistapasuunnitelman rakennuslupahakemukseeni(ei ole alan koulutusta mutta perehdyin aiheeseen) rantasaunalleni ja käytiin se läpi vastaavanmestarin kanssa (rakennusmestari) joka sen sitten allekirjoitti.Mitään kyselyitä ei rakennusvalvonnasta tullut, eikä huomautettavaa keväällä sijainnin katselmuksessa. Maaperätutkimusta ei yleensä vapaa-ajan asunnoille vaadita, varsinkaan rantasaunalle. Itse jätin myös rakennekuvat pois selvityksestä ja se oli vain tekstiä jossa selvitin lyhyesti jo aikaisemmassa viestissä kirjoittamani asiat. Mainitsin selvityksessä pienimuotoisesta maaperätutkimuksesta (koekuoppa) joka tarkoitti omia kaivauksiani lapiolla....
Ensin pyydät kaupunkisi rakennusvalvontavirastolta luettelon maaperätutkimuksen tekijöistä. Sitten miehet tekevät tontillasi koekairauksia ja 3-5 reikää riippuen tontin koosta ja lapiolla ehkä tarkennuksia. Tuon maaperätutkimuksen tulokset kiikutat rakennesuunnittelijalesi joka viimekädessä rakennesuunnitelman yhteydessä määrittelee millaiset perustukset talosi tuolle tontille vaatii. Jo ihan vastuukysymysten vuoksi tämä asia kannattaa hoitaa hyvin ja huolella. Huonojakin esimerkkejä löytyy esim. täällä Oulussa jossa on taloja vajonnut väärän perustamistavan/väärin mitoittettujen perustusten takia. Suunnittelijasi määrittää pitääkö maita vaihtaa/paaluttaa/asettaa painopenkkaa ja perustuten osalta mm. tarvitsetko anturan.
- edellinen
vaan kunnolla kirjoitti:
Ensin pyydät kaupunkisi rakennusvalvontavirastolta luettelon maaperätutkimuksen tekijöistä. Sitten miehet tekevät tontillasi koekairauksia ja 3-5 reikää riippuen tontin koosta ja lapiolla ehkä tarkennuksia. Tuon maaperätutkimuksen tulokset kiikutat rakennesuunnittelijalesi joka viimekädessä rakennesuunnitelman yhteydessä määrittelee millaiset perustukset talosi tuolle tontille vaatii. Jo ihan vastuukysymysten vuoksi tämä asia kannattaa hoitaa hyvin ja huolella. Huonojakin esimerkkejä löytyy esim. täällä Oulussa jossa on taloja vajonnut väärän perustamistavan/väärin mitoittettujen perustusten takia. Suunnittelijasi määrittää pitääkö maita vaihtaa/paaluttaa/asettaa painopenkkaa ja perustuten osalta mm. tarvitsetko anturan.
Tuo sepustukseni koskee tietenkin asuintaloa kaava-alueella. En hoksannut, että alkuperäinen kysymys koski rantasaunaa. Sen selvityksistä ei ole mitään tietoa,mutta tuskin tosiaankaan kummoisia tarvitaa.
- tein3
Jeppes kirjoitti:
Minulla vaadittiin talolle perustamistapalausunto maaperätutkimuksineen. Kyseessä on savimaa ja epäilys oli että joudutaan paaluttamaan. Talo paalutettiin. Autotalli katsottiin kuitenkin "kevyeksi" rakennukseksi joten sille ei tarvita paalutusta tai maan kantavuusselvityksiä.
Minua ihmetyttää se että tällainen haloo nousee rantasaunan perustamisesta. Isälläni on muutaman vuoden vanha mökki ja rantasauna(3x4m). Siihen ei vaadittu mitään selvityksiä(mikä oli yleistä vielä muutama vuosi sitten).
Rantasauna teki pisan tornitemput ensimmäisenä talvena(kun ei tullut noita styrokseja asennettua) ja kallistui niin paljon että vesi ei mennyt enää lattiakaivoon. Homma korjattiin pullotunkilla ja lapiolla. Pullotunkilla nostettiin perustuksen kulmasta sauna ylös ja lapioitiin hiekaa alle, mökki alas ja saunomaan. Tässä tapauksessa kyseessä oli maanvarainenlaatta sokkeli. Jos rantasauna olisi ollut pilareilla niin homma olisi ollut vielä helpompi.
Ymmärrän että talojen ja suurempien rakennuksien kohdalla vaaditaan hyvä perustamistapalausunto, koska ongelmien korjaaminen on kallista tai mahdotonta. Pienillä(kevyillä) rakennuksilla ei pääse suurta vahinkoa syntymään vaikka miten tekisi. Todennäköisesti rakennusvalvonta haluaa vain varmistaa että asiaa on mietitty ja otettu suunnitelmissa tarvittavat jutut huomioon, joten omatekoinen perustamistapalausuntokin saattaa kelvata jos sen hyvin raapustaa.vaikka itse raapustinkin selvityksen niin toki laskeskelin tarvittavat rautaeristykset, anturat ja raudat yms. nykynormien mukaan. Nykyään löytyy niin paljon kirjallisuutta ja tieto netistä että maalaisjärjelläkin pystyy rantasaunan perustukset suunnittelemaan. Omakotitalon perustuksien suunnittelun jättäisin minäkin ammattilaisille.
- kuuvalkea
tein3 kirjoitti:
vaikka itse raapustinkin selvityksen niin toki laskeskelin tarvittavat rautaeristykset, anturat ja raudat yms. nykynormien mukaan. Nykyään löytyy niin paljon kirjallisuutta ja tieto netistä että maalaisjärjelläkin pystyy rantasaunan perustukset suunnittelemaan. Omakotitalon perustuksien suunnittelun jättäisin minäkin ammattilaisille.
Kiitokset erityisesti kirjoittajalle "itse tein" ja muillekin. Tästä rohkaistuneen aion mestarin kanssa laatia sopivasti perustellun sanallisen selvityksen siitä, miten lupahakemukseen liitettyyn suunnitelmaan päädyttiin. Eiköhän se tosiaan pitäisi kevyen rantasaunan tapauksessa riittää erinomaisesti.
- esko
kuuvalkea kirjoitti:
Mies on jo eläkkeellä.Jos ei tiedä mikä on perustamistapaselvitys, niin miten sen osaa laatia.
Oikean perustamistavan ja pohjapaineenarvon määrittäminen on tärkeä asia talosi kannalta. - esko
tein kirjoitti:
Elikkä itse raapustin vapaamuotoisen perustamistapa suunnitelman rantasaunan pilariperustuksista. Normaalit höpinät kaivettusta koekuopasta, maaperästä, kivistä kalliosta yms ja miten pilariperustus toteutetaan, pilarin koko harkoilla, anturan koko, raudoitus, routaeristys, salaojitus, maan muotoilu, sadevedet yms. Helppo juttu noin puoli sivua höpinää ja vastaavan mestarin allekirjoituksella varustettuna.
Perustamistavanvalinta ei ole asia, jonka saa äidinmaidon mukana. Yleensä sen asian hoitaa ammattitaitoinen insinööri.
- esko
kuuvalkea kirjoitti:
Kokeilen vielä kysyä kokemuksia onko teidän itse kunkin kokemuksen mukaan rantasaunaa varten maaperätutkimus vaadittu vai ei?Tässä yritetään kertoa, että tarvitset ammattimiehen apua. Ei sen kummempaa.
- esko
edellinen kirjoitti:
Tuo sepustukseni koskee tietenkin asuintaloa kaava-alueella. En hoksannut, että alkuperäinen kysymys koski rantasaunaa. Sen selvityksistä ei ole mitään tietoa,mutta tuskin tosiaankaan kummoisia tarvitaa.
Kun rakensin rantasaunaa pienessä kunnassa, niin tutkimus vaadittiin. Pidin sitä täysin oikeana vaatimuksena.
- kuuvalkea
esko kirjoitti:
Jos ei tiedä mikä on perustamistapaselvitys, niin miten sen osaa laatia.
Oikean perustamistavan ja pohjapaineenarvon määrittäminen on tärkeä asia talosi kannalta.Kyseessä on edelleenkin vain kevyt rantasauna. Sen lisäksi sekä vastaavalla (rakennusinsinööri) että suunnittelijalla/rakentajalla on yli 30 vuoden kokemus vaativampien rakennusprojektien vastuullisesta ja menestyksellisestä hoitamisesta. Tässä ketjussa olen koittanut selvitellä millä saan rakennusvalvonnan tyytyväiseksi, projektin onnistumisesta ei ole mitään epäilystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802