Muovilevyä julkisivuun!

Jopas jotakin

Eilen oli hesarissa juttu raumalaisesta miehestä, joka halusi päällystää "komean satavuotiaan" maalaistalonsa kanadalaisella puukuvioidulla muovilevyllä. Syy: puuverhous oli aikanaan maalattu vääränlaisella maalilla ja lahonnut.

Kaikkea sitä ihmiselle päähän pälkähtääkin. Oli oikein valittanut Turun hallinto-oikeuteen toimenpideluvan eväämisestä.

Ei kai se ole puuverhouksen vika, jos on väärällä maalilla maalattu. Ja eiköhän Suomesta löydy vanhoja rakennuksia arvostavia ihmisiä, joille tuollaisen arvorakennuksen voi myydä, jos ei itse sen ylläpidosta mitään ymmärrä.

19

3649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plastiikka

Minusta muovilevy on ennakkoluuloton ja kestävä ratkaisu. Mitä haittaa muovilevystä on hirsitalolle?

Levyt kiinnitetään kuten puuverhous, jolloin hirttä vasten jätetään 3cm ilmarako.

Muovilevyistä on pelkkiä etuja:

Ei jatkuvaa huoltomaalausta pohjatöineen.
      Ei laudoituksen uusimista.
      Rakennuksen runkoa rasittava paino pienenee.
      Kierrätysmuovit ekologisia.

Elämme nähtävästi muyseoviranomaisten pakkovallan alla. Kaiken pitäisi olla kuin 100 vuotta sitten. Toidsenlaiset ratkaisut ovat kiellettyjä, vähintään paheksuttavia. Nyt suuri yleisökin on lähtenyt tähän leikkiin mukaan. Probagandatyö on tehnyt tehtävänsä.

• raggar

Kyllä niitä muovi- ja peltipäällysteisiä puutaloja on ennakkoluulottomasti tehty 70-luvulla. Koitapa sitten maalata sitä pellitettyä taloasi, kun ilmansaasteet on vähän tummentaneet pintaa parissakymmenessä vuodessa. Vai onko se niin, että silloin ostetaan uusi talo tilalle?

• mieltä

samaa mieltä olen.En asiasta vaan hoitotavoista.Ihmisellä pitäisi olla valinnan vapaus jopa hirsitalon päälystämiseen muovilla.Tyhmyyksien tekokin pitäisi olla kansalaisoikeus,jos siitä ei sivulliset joudu kärsimään.

Sinänsä toimiva ratkaisu tuo vinyyli verhous mutta mun taloon ei tule koskaan.

Noista argumenteistäkin voi olla montaa mieltä varsinkin muovin ja eritoten pvc:n ekologisuudesta.Samoin tuosta huoltomaalaus vapaudesta sen vois kääntää myös huoltomaalaus kelvottomuudesta.

• bidä

Oncs dää nyd brobagandaa algujaan myöden ?

• pnieminen

monet muovilevyt kiinnitetään omilla kiinnityskiskoilla, L/T-kisko jolloin kosteus ei sitoudu pohjan ja muovin väliin ja se jää pinnastaan irti sanomasi 3-4cm, kondensoituva kesäkosteus valitettavasti ei lähde pois niin pienestä huohotusvälistä jolloin alkuperäinen puu jää pinnaltaan pitkäksi aikaa kosteaksi, vuorivilla ja lasivilla on yleensä pinnoitettua joten tätä ongelmaa ei silloin esiinny. älä käytä muovia/metallia suoraan puun päällä ilman eristeitä!

• en vaan omaani laittaisi

Hyvin tehty ulkoverhous kestää hyvinkin 100 vuotta. Meillä on yli sata vuotta kestänyt ulkolaudoitus omassa talossamme. Maalauskin on ehinyt kunniakkaaseen keskikään eli ikää on yli 50 vuotta. Ja maalipinta ei heti kaipaa uusimista. Haluan nähdä sen muovilevyn joka pystyy samaan. Ainakin tavanomainen muovi haurastuu auringonvalossa kohtuullisen nopeasti.

• Tietäjätekijä

... kun on pakosta rakennettu "kotimaisesta polttoaineesta"!
      Nykyisin on käyttöön keksitty parempia materiaaleja.

No, tulipa mieleen tästä jutusta muoviverhous sisällä. (hirsitalossa) Olen ollut saunassa vanhassa hirsitalossa, jossa suihkutilat oli verhoiltu läpinäkyvällä plexillä, siis polykarbonattilevyllä.
      Menettelehän se kai sisällä.
      Mutta oikeaan hirsitaloon ei pidä tehdä "pesuhuonetta", saati suihkua, vaan peseytyminen pitää tapahtua saunassa.
      Tämän pesuhuone hörhötyksen vuoksi, saunaa on jotkut typerykset ruvenneet kutsumaan "löylyhuoneeksi"!

Varsinaiseen julkisivuasiaan:
      Kysymyshän on vain vinyylikerroksen paksuudesta, jokatapauksessa pinta on vinyyliä, muovia, öljyä, tai muuta sitkosta. Heikommat aineet joudutaan työteknisistä syistä sivelemään vain PUUN (kotimaisen polttoainen) päälle!

• pnieminen

sisäpuolen höyrysulkunahan tuo pleksi toimii ihan hyvin, rumannäköinen tuo vaan on, mielestäni. ulkopuolella ei tuulensuojalevyn tai puun päällä saa olla mitään hengittämätöntä pintaa jolloin kosteus voi väliin pesiytyä. kerrostalot ovat hieman eri asia koska ovat betonia ja yleensä vuorivillalla lisäeristettyjä, niihin tuo ulkovuoraus on mahdollista ja järkevääkin toteuttaa jollakin muulla kun puulla! muistakaa nyt ihmiset se 1/5 sääntö jolla esitetään läpivuotoarvon minimierotus!

• taas asialla

Jaaha tietäjätaitaja itsensä rakastaja on taas palannut kuvioihin.

Tyyli onkin vähän rauhoittunut mutta asiat vieläkin vähän hakusessa.Puu on oikein hyvää tavaraa muuhunkin kun polttamiseen ja polykarbonaatti ei ole pleksiä.
        Pleksi on eri jutska ja niitä suihkuseiniä on verhoiltu sekä että ja muillakin muoveilla.
        Mutta kyllähän se pitäisi tietää kun tiedät muutenkin kaiken.

• Jopas jotakin

Minun talossani on kohta 50-vuotias maali. Puuverhous on varmaan paljon vanhempi. Vähänhän se maali alkaa murentua, mutta parin metrin päästä näyttää vielä hyvältä. Ehkä maalaan sen uudelleen ensi kesänä, tai sitä seuraavana, tai joskus vähän myöhemmin.

Vinyylit, muovit ja alkydit ajattelin jättää kyllä ihan muille taiteilijoille. Pellavaöljyvernissasta tehty perinteinen maali tai petrooliöljymaali ovat vaihtoehdot. Piharakennuksissa on vanha, vielä hyvännäköinen punamulta. Ei taida siinäkään olla juuri vinyyliä!

• Ci-Tikka
        Jopas jotakin kirjoitti:

Minun talossani on kohta 50-vuotias maali. Puuverhous on varmaan paljon vanhempi. Vähänhän se maali alkaa murentua, mutta parin metrin päästä näyttää vielä hyvältä. Ehkä maalaan sen uudelleen ensi kesänä, tai sitä seuraavana, tai joskus vähän myöhemmin.

Vinyylit, muovit ja alkydit ajattelin jättää kyllä ihan muille taiteilijoille. Pellavaöljyvernissasta tehty perinteinen maali tai petrooliöljymaali ovat vaihtoehdot. Piharakennuksissa on vanha, vielä hyvännäköinen punamulta. Ei taida siinäkään olla juuri vinyyliä!

Oikeassa olet. Vinyyli kuuluu ainoastaan levysoittimeen. Vain lyhytnäköinen idiootti laittaa sitä talon seinään, oli sitten kyseessä uusi tai vanha talo.

• Tietäjätekijä
        taas asialla kirjoitti:

Jaaha tietäjätaitaja itsensä rakastaja on taas palannut kuvioihin.

Tyyli onkin vähän rauhoittunut mutta asiat vieläkin vähän hakusessa.Puu on oikein hyvää tavaraa muuhunkin kun polttamiseen ja polykarbonaatti ei ole pleksiä.
        Pleksi on eri jutska ja niitä suihkuseiniä on verhoiltu sekä että ja muillakin muoveilla.
        Mutta kyllähän se pitäisi tietää kun tiedät muutenkin kaiken.

olenhan ollut kuvioissa kaiken aikaa!
        Mutta eihän tänne jokaiseen kysymykseen ynnä kommenttiin tarvitse vastata, (ei oikeastaan tähänkään ... Sinun tekemääsi)

Anteeksi, jos tyyli on rauhoittunut, johtuu varmaan lääkityksestä! Koetan parantaa tapani ja neuvottelen vielä lääkityksestä.

Plexit voi tehdä vaikka mistä läpinäkyvästä/kuultavasta muovilevystä, ja polykarbonaatti on niistä paras/kallein.
        (minäpoika se värkkäilin ko. levystä kaiteita, ennen kuin Sinä olit syntynytkään?)

Sinä sentään onneksi ymmärsit, että kysymyksessä ei tässä tapauksessa ole höyrysulku vaan suihkutilassa olevien ympärysseinien /seinänosien kastumisen ehkäiseminen, Hyvä Sie!

Melkein kaiken tiedän ja lopuista otan selvän!

Mutta sellaien selvännäkijä en ole kuin Helsingin rak valvonnan nais?... arkkitehdit, jotka jo kaukaa erottavat, onko korjatun ikkunan kehys-/puite-/poka-/karmimateriaali puutaa tai metallia maalauspinnan alla. (miten sujuu Sinulla selvännäkö?)

Hesassa on puolipakko,
        (pitää ... PITÄÄ olla puuta!)

Ja siitä sitten tähän varsinaiseen asiaan, eli miten paksu sideainekerros ynnä jauho, vinyyli/öljy- jne... jopa sillinsuolavesi voi olla julkisivun pinnassa?

Mahtaa kohta olla vertailukelpoiset hinnat öljytynnyri/sillinsuolavesitynnyri, kun luomu lisääntyy?

Oliko Sinulla joku oma mielipide, vai haluatko jatkaa persoonani nokertelua?

• poju
        Tietäjätekijä kirjoitti:

Mutta eihän tänne jokaiseen kysymykseen ynnä kommenttiin tarvitse vastata, (ei oikeastaan tähänkään ... Sinun tekemääsi)

Anteeksi, jos tyyli on rauhoittunut, johtuu varmaan lääkityksestä! Koetan parantaa tapani ja neuvottelen vielä lääkityksestä.

Plexit voi tehdä vaikka mistä läpinäkyvästä/kuultavasta muovilevystä, ja polykarbonaatti on niistä paras/kallein.
        (minäpoika se värkkäilin ko. levystä kaiteita, ennen kuin Sinä olit syntynytkään?)

Sinä sentään onneksi ymmärsit, että kysymyksessä ei tässä tapauksessa ole höyrysulku vaan suihkutilassa olevien ympärysseinien /seinänosien kastumisen ehkäiseminen, Hyvä Sie!

Mutta sellaien selvännäkijä en ole kuin Helsingin rak valvonnan nais?... arkkitehdit, jotka jo kaukaa erottavat, onko korjatun ikkunan kehys-/puite-/poka-/karmimateriaali puutaa tai metallia maalauspinnan alla. (miten sujuu Sinulla selvännäkö?)

Hesassa on puolipakko,

Ja siitä sitten tähän varsinaiseen asiaan, eli miten paksu sideainekerros ynnä jauho, vinyyli/öljy- jne... jopa sillinsuolavesi voi olla julkisivun pinnassa?

Mahtaa kohta olla vertailukelpoiset hinnat öljytynnyri/sillinsuolavesitynnyri, kun luomu lisääntyy?

Hei kuulkaas nyt poju mä voin vähän valistaa teitä tuossa muoviasiassa kerran asiat on vähän hukassa vaikka niitä kaiteita olisitkin väsännyt.
        Pleksi on akryylia toisin sanoen röhm:in tuotemerkki akryylille(plexiglas).Kirkkaita muovilaatuja on on muitakin kuin tuo akryyli esim.Pc,pet,ps ja pvc.Asia ero ei suuri mutta paikassansa merkittävä.

Eli kerran kun tykkää brassailla omalla viisaudellaan niin pitää kiinnittää erityisen suurta huomioita yksityiskohtien paikkaansa pitävyyteen,ettei tee typeriä virheitä ja olematon uskottavuus saa kolhuja.

Olen pahoillani jos olen nakertanut herkkää persoonaanne kommenteillani mutta pitää muistaan ,että sitä saa mitä tilaa ja niin metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.En ole ajatellut muuttaa linjaa koska tämä on hauskaa.
        Jonkun elämäntehtävä on provosoida älyttömyyksiä ja jonkun toisen lähteä siihen mukaan.

Itse asiaan ja moneen muuhunkin toki on mielipide mutta toisin kuin teillä mun mielipide ei ole ainoa oikea ja sen kanssa ei tarvi olla koko ajan muita häiriköimässä.

Enpä tiedä sinusta,rakennusviraston arkkitehdeista tai muutenkaan kehäkolmosen sisäpuolisesta hulluudesta paljoakaan mutta erotan kyllä vinyyliseinän,alumiinipuitteet,ja pvc-ikkunat melko helposti puisista ja omasta mielestä puiset on nätimmät mutta niinkuin sanottu nämä omat mielipiteet ei ole maailman ainoita totuuksia.

• niskalaukaus
        Tietäjätekijä kirjoitti:

Hesassa on puolipakko,

omahyväinen sovinisti. Ei tarvi palleja jalkojen väliin, että erottaa puun alumiinistä varsin monen metrin päähän. Minulla ainakin silmät toimivat näköeliminä, tiedä sitten tietäjätekijästä.

• tietämätön tekemätön
        Tietäjätekijä kirjoitti:

Hesassa on puolipakko,

Ihan oikeesti, millasen diagnoosin lääkärit on sulle antaneet...?

• Tietäjätekijä
        poju kirjoitti:

Hei kuulkaas nyt poju mä voin vähän valistaa teitä tuossa muoviasiassa kerran asiat on vähän hukassa vaikka niitä kaiteita olisitkin väsännyt.
        Pleksi on akryylia toisin sanoen röhm:in tuotemerkki akryylille(plexiglas).Kirkkaita muovilaatuja on on muitakin kuin tuo akryyli esim.Pc,pet,ps ja pvc.Asia ero ei suuri mutta paikassansa merkittävä.

Eli kerran kun tykkää brassailla omalla viisaudellaan niin pitää kiinnittää erityisen suurta huomioita yksityiskohtien paikkaansa pitävyyteen,ettei tee typeriä virheitä ja olematon uskottavuus saa kolhuja.

Olen pahoillani jos olen nakertanut herkkää persoonaanne kommenteillani mutta pitää muistaan ,että sitä saa mitä tilaa ja niin metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.En ole ajatellut muuttaa linjaa koska tämä on hauskaa.
        Jonkun elämäntehtävä on provosoida älyttömyyksiä ja jonkun toisen lähteä siihen mukaan.

Itse asiaan ja moneen muuhunkin toki on mielipide mutta toisin kuin teillä mun mielipide ei ole ainoa oikea ja sen kanssa ei tarvi olla koko ajan muita häiriköimässä.

Enpä tiedä sinusta,rakennusviraston arkkitehdeista tai muutenkaan kehäkolmosen sisäpuolisesta hulluudesta paljoakaan mutta erotan kyllä vinyyliseinän,alumiinipuitteet,ja pvc-ikkunat melko helposti puisista ja omasta mielestä puiset on nätimmät mutta niinkuin sanottu nämä omat mielipiteet ei ole maailman ainoita totuuksia.

No, onkos Sinulla
        (minä sinuttelen kaikkia, mutta kuten huomaaat ... isolla kirjaimella)
        vai eikö, sitä mielipidettä hirsirakennuksen muovittamiseen?

Kun nyt olet niin innostunut selittämään muovien organista kemiaa, niin otapa tehtäväksesi tuolta kemian epäorganiselta puolelta selvittää, miten lehtikultaus lisää hirsitalon arvoa, vai vähentääkö se sitä!

Onko esim. muovipinnoitettu tiilikuvioitu peltikate hyväksyttävämpi materiaali, kuin muu muovimateriaali?
        Pitääkö rikkoutuneet ikkunat korjata puhalletulla lasilla? Voiko lahonneen puumateriaalin vaihtaa esim. lehtikuuseen tai jopa kestopuuksi?

Kun olet saanut kootuksi ajatuksesi ja sepustettua ne kirjalliseen muotoon, voitkin jatkaa keskustelua Museoviraston arkkitehtien kanssa.
        Hyvästi!

P.S.
        Taidat olla kuorolaulaja?

• lisää
        Tietäjätekijä kirjoitti:

No, onkos Sinulla
        (minä sinuttelen kaikkia, mutta kuten huomaaat ... isolla kirjaimella)
        vai eikö, sitä mielipidettä hirsirakennuksen muovittamiseen?

Kun nyt olet niin innostunut selittämään muovien organista kemiaa, niin otapa tehtäväksesi tuolta kemian epäorganiselta puolelta selvittää, miten lehtikultaus lisää hirsitalon arvoa, vai vähentääkö se sitä!

Onko esim. muovipinnoitettu tiilikuvioitu peltikate hyväksyttävämpi materiaali, kuin muu muovimateriaali?
        Pitääkö rikkoutuneet ikkunat korjata puhalletulla lasilla? Voiko lahonneen puumateriaalin vaihtaa esim. lehtikuuseen tai jopa kestopuuksi?

Kun olet saanut kootuksi ajatuksesi ja sepustettua ne kirjalliseen muotoon, voitkin jatkaa keskustelua Museoviraston arkkitehtien kanssa.
        Hyvästi!

P.S.
        Taidat olla kuorolaulaja?

Jaaha käypäs nyt vielä kerran siellä lääkärissä juttelemassa ongelmistas eipä taida lääkitys vieläkään olla ihan kohdallaan.
        Tämä on vakava asia mielenterveyden ongelmat kannattaa hoitaa ennenkuin alkaa terminaalihoito.

Samalla kertaa kannattaa käydä jollakin lukemisen ymmärtämis kursseilla niin huomaa mitä eroa on orgaanisella kemialla ja muovilaaduilla.

No jos jotakin kiinnostaa mielipide hirsitalon muovittamiseen niin siitä voin sanoa niinkuin persereiästä,jokaisella on oma.
        Sulla mulla ja muilla.

Oma vaatimaton mielipide vuosien remonttikokemuksien jälkeen on että hirsitalokin toimii paremmin ilman muoveja.Mutta saat olla vapaasti eri mieltä.
        Onneksi kaltaisiasi on paljon muovikin materiaalina on yllättävän vaikea käyttää oikein.Toisten virheet ja niiden korjaaminen tuo mulle paljon töitä.

P.S Olen pahoillani,en ole kuorolaulaja,olen onnellisesti naimisissa.Mutta toivottavasti sulla tärppää seuraavalla kerralla.

• timpermanni
        lisää kirjoitti:

Jaaha käypäs nyt vielä kerran siellä lääkärissä juttelemassa ongelmistas eipä taida lääkitys vieläkään olla ihan kohdallaan.
        Tämä on vakava asia mielenterveyden ongelmat kannattaa hoitaa ennenkuin alkaa terminaalihoito.

Samalla kertaa kannattaa käydä jollakin lukemisen ymmärtämis kursseilla niin huomaa mitä eroa on orgaanisella kemialla ja muovilaaduilla.

No jos jotakin kiinnostaa mielipide hirsitalon muovittamiseen niin siitä voin sanoa niinkuin persereiästä,jokaisella on oma.
        Sulla mulla ja muilla.

Oma vaatimaton mielipide vuosien remonttikokemuksien jälkeen on että hirsitalokin toimii paremmin ilman muoveja.Mutta saat olla vapaasti eri mieltä.
        Onneksi kaltaisiasi on paljon muovikin materiaalina on yllättävän vaikea käyttää oikein.Toisten virheet ja niiden korjaaminen tuo mulle paljon töitä.

P.S Olen pahoillani,en ole kuorolaulaja,olen onnellisesti naimisissa.Mutta toivottavasti sulla tärppää seuraavalla kerralla.

Muovisen vuorilaudoituksen edut pääsevät oikeuksiinsa kun:

- tuuletusrako hirttä vasten on 3-4cm
        - varsinkin jos verhous tuulettuu jokaisesta pontista

Toimii. Ei tarvitse keittomaaleja kokata.

• kokeillut
        Jopas jotakin kirjoitti:

oli meillä ainakin huono vaihtoehto. Nyt muutaman vuoden jälkeen maali on mustahomeessa, koska ko maaliin ei tule mitään sellaista ainetta, joka estäisi sen homehtumisen.
        Nyt sitten vedetään vinyyliverhous.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4876
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3476
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2905
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      7
      2689
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2260
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      37
      1742
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1680
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1671
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16