Olutsieppo koira

Otak

Mikä on, kun nelikuinen koiranpentumme tuntee ylittämätöntä himoa olutta kohtaan? Jos se vainuaa pöydällä olutlasin tai -pullon, se istuu pöydän viereen ja nuuhkii autuaana hajua ja koettaa nousta pöydälle, mitä se ei juuri enää muuten yritä.

Jos istun olutpullo kädessä sen ulottuvilla, se koettaa raivokkaasti päästä nuolemaan pulloa. Mistäköhän mahtaisi johtua? Luulisi, että olut ei ole koirallekaan mitään luontaista ravintoa, jota sen vaistot käskevät kaikin keinoin ahmimaan. Muuten tenava on enemmänkin nirso kuin ahne.

7

581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • €£$

Siis tokihan koiralle kelpaa kiinnostuksen ja nauttimisen kohteeksi moni "epäluontainen" aines. Mun koirani oli aluksi kamalan kiinnostunut oluesta ja saikin sitä aina välillä maistaa muutaman tipan. Enää se ei niin innostu oluesta, mutta tuoksu kiinnostaa kyllä.

Ja alkoholia ei siis saa antaa koiralle, se on vaarallista. Tippa ei tosin tapa, mutta sen enempää ei koskaan saa alkoholia antaa.

• oisk

Olen varmaan ihan hakoteillä, mutta tuoksahtaakos tämän koiran isäntä tai emäntä useinkin oluelta? Ja tarkoitan nyt, että ihan sivistyneesti nautittuna mutta usein? Liittyykö näihin hetkiin jotain koiralle mieluista puuhaa? Eli koirallenne olisi voinut kehittyä positiivinen ehdollistuminen oluen tuoksuun, joka sen mielestä tarkoittaa turvaa (oman lauman tuoksu) ja/tai mukavaa leikkihetkeä yms. Tämä tuli mieleen siitä, että tunnen useamman ns. rescue koiran joita on aiemmissa kodeissaan juoppojen toimesta pahoinpidelty, ja nyt koirat eivät oikein siedä alkoholin tuoksua, se kun tuo mieleen entisen elämänsä. Teillä asia olisi siis ihanasti päinvastoin.

• €£$

Niin. En minä nauti kuin yhden puolen litran oluen silloin tällöin. Enkä silloin kyllä anna koiralle minkäänlaista huomiota. Koitan vain nauttia rauhassa sen yhden oluen, aina se ei vieläkään onnistu. Oikeastaan ainoa huomio mitä koira olueen liittyen saa on se että annan sen tutkiskella sitä oluen tuoksua silloin kun se koiraa itseään kiinnostaa.

Pulloista (lähinnä muovisista) koira pitää tavattomasti, mutta kun nautin sen oluen aina olutlasista niin ei sekään oikein selitä kiinnostusta.

Luulisin että suurin syy kiinnostukseen on tuo oluen tuoksu? Kun se maistelukaan (vain sen pienenpienen tipan) ei enää kiinnosta ja senkin epäilen olleen vain tuoksuun perustuvaa koiramaista tutkimista. Mutta mikä siinä oluen tuoksussa sitten koiraa kiinnostaa? :P

Et sinä tuossa mietinnässäsi hakoteillä toki ole. Kyllä tuo positiivinen ja negatiivinen ehdollistuminen on arkipäivää koirien kanssa.

• vuhvero

Aika monella koiralla tuntuu olevan kiinnostusta olutta kohtaan, myös omalla pennullani vaikka en itse juo kaljaa ollenkaan. Sitä en kyllä tiedä mistä tuo kiinnostus johtuu?

• freia88

Joskus pari vuotias saksanseisojamme on oluen perään.. en oikein tiedä mistä johtuu! aina kun löytää pullon jostain kaataa pullon pohjalle jääneen tilkan itselleen.. ei varmaan tee hyväksi joten pullot on yritetty kerätä nyt aina talteen.. Mutta terveppä tuo näyttää olevan vaikka alkoholia on joskus maistanutkin!:)

• B-vitamiinia

Jokin puutoksesta kielivä juttu? Tai sitten se vain tykkää mäskistä!

• kaisu

Meilläkin on todettu sama ilmiö :)

Meidän murre, 5-kuinen noutajanpentu, on aina pyrkimässä kohti pulloa. Tosin sille kelpaa kyllä kaikki muukin kuin olut. Siideristä Gin Toniciin kaikki käy.

Meilläkään ei käytetä usein alkoholia, joten tuskinpa mistään ehdollistumisestakaan on kyse. Edellinen koira ei pitänyt alkoholin hajusta lainkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      176
      3407
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2171
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      54
      2117
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      42
      1998
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1481
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      409
      1114
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      117
      1029
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      47
      903
    Aihe