MOI!
Haluaisin kuulla kokemuksia lääke-edustajan työstä, hyviä sekä huonoja puolia.
lääke-edustajan työ
14
24920
Vastaukset
- Kanerva
Moi!
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta eräs tuttavani on lääke-edustaja. Hyvänä puolena ainakin korkea palkka, tuttavallani siinä 3500 ekeä/kuukausi. Työ on vaihtelevaa, sillä päivän aikana käydään tapaamassa useita lääkäreitä eri toimipisteissä. Huonona puolena joidenkin mielestä ainainen matkustaminen ja toisinaan pitkiksi venyvät työpäivät. Huono puoli alalle aikovan kannalta on se, että lääke-edustajaksi on erittäin vaikea päästä. Tuttavani pääsi alalle yhden lääke-edustajia kouluttavan (Suomessa ainoan?) rekryfirman kautta, joka otti koulutukseensa kuulemma vain 15% lähes kahdesta sadasta hakijasta. Nykyisin kuulemma melko suuri osa alalle valituista on yliopistotutkinnon suorittaneita, esim. ekonomeja ja farmaseutteja.- medic
Huonona puolena on koiran virka. Työ on todellista RAATAMISTA, joka varmasti aiheuttaa mahahaavan ja ennen aikaisen kuoleman. Kilpailu alalla on todella kovaa, mutta työn vaatimukset siitä huolimatta aivan järjettömät. Kovan paineen lisäksi lääke-edustaja on aina matkalla. Koti-elämä on taakse jäänyttä elämää ja kiinteää työpaikkaa ei ole olemassakaan.
Palkka on ihan OK, mutta urakehitystä ei tunneta. Palkkakaan ei tuosta oleellisesti nouse vaikka työtä tekisi koko elämänsä. Samaa palkkaa tosin vedetään muillakin aloilla, joten itse en pidä sitä hyvänä kun sen suhteuttaa tehtyyn työhön.
Nimim. 15v lääke-edustajana ja alan vaihtoa harkitseva - alalle aikova?
Kiitokset vastauksista. Itse olen ammatiltani sairaanhoitaja, ja ollut alalla 5 vuotta joten tuttua hommaa on tuo raataminen töissä, ja palkka on ehkä puolet siitä, mitä lääke-edustajan palkka.
En tiedä sitten onko mitään mahdollisuuksia päästäkkään mihinkään firmaan jos alalle otetaan nykyään esim. farmaseutteja, mutta ainahan kannattaa tietysti yrittää... - myös kiinnostunut
medic kirjoitti:
Huonona puolena on koiran virka. Työ on todellista RAATAMISTA, joka varmasti aiheuttaa mahahaavan ja ennen aikaisen kuoleman. Kilpailu alalla on todella kovaa, mutta työn vaatimukset siitä huolimatta aivan järjettömät. Kovan paineen lisäksi lääke-edustaja on aina matkalla. Koti-elämä on taakse jäänyttä elämää ja kiinteää työpaikkaa ei ole olemassakaan.
Palkka on ihan OK, mutta urakehitystä ei tunneta. Palkkakaan ei tuosta oleellisesti nouse vaikka työtä tekisi koko elämänsä. Samaa palkkaa tosin vedetään muillakin aloilla, joten itse en pidä sitä hyvänä kun sen suhteuttaa tehtyyn työhön.
Nimim. 15v lääke-edustajana ja alan vaihtoa harkitsevaJos teillä on tietoa, kertokaa myös muista lääketeollisuuden alan duuneista myyntipuolella, esim. avainasiakaspäällikkö, myyntipäällikkö, markkinointipäällikkö, muuta mitä?
Minkälaisilla taustoilla/koulutuksella näihin hommiin kannattaa hakeutua? Eikö lääke-edustaja voi urakehityksen myötä edetä näihin hommiin? Entä mikä niissä on palkkataso ja minkälaista homma on muuten verrattuna esim. lääke-edustajan työhön? - Pill
myös kiinnostunut kirjoitti:
Jos teillä on tietoa, kertokaa myös muista lääketeollisuuden alan duuneista myyntipuolella, esim. avainasiakaspäällikkö, myyntipäällikkö, markkinointipäällikkö, muuta mitä?
Minkälaisilla taustoilla/koulutuksella näihin hommiin kannattaa hakeutua? Eikö lääke-edustaja voi urakehityksen myötä edetä näihin hommiin? Entä mikä niissä on palkkataso ja minkälaista homma on muuten verrattuna esim. lääke-edustajan työhön?Lääke-edustaja voi kyllä juuri urakehityksen kautta edetä myyntipäälliköksi. Tällöin takana pitää kuitenkin olla jo useamman vuoden kokemus lääke-edustajan työssä.
Myyntipäälliköksi voi hakea myös suoraan, mutta on oltava vahvaa näyttöä asiantuntijatehtävistä lääkealalla/alan tuntemusta ja mielellään kaupallinen koulutustausta, käytännössä KTM- tai muu korkeakoulututkinto. Palkka huitelee siinä 4000-5000 eurossa firmasta riippuen.
Myyntipäälliköt toimivat lääke-edustajien esimiehinä. Tässäkin hommassa on paljon matkustamista. - harkitsen alaa
medic kirjoitti:
Nimim. 15v lääke-edustajana ja alan vaihtoa harkitsevaKertoisitko alalla 15 v. ollut, tai joku muu joka tietää, vähän lisää. Minkä työssä koet vaativaksi ja stressaavaksi? Miten se työpäivä käytännössä menee, tuleeko edustajalle jokin valmis lista paikoista missä pitää ehtiä käydä, vai voiko siihen itse jotenkin vaikuttaa? Käsittääkseni lääkefirmoissa työskentelee ajanvaraajia, jotka buukkaa käynnit, oonko ymmärtänyt oikein? Että edustaja singahtaa paikasta toiseen sitä mukaa...? Paljonko työstä on sitten erilaisten esittelytilaisuuksien organisointia?
Entä miten lääkärit ja apteekkarit suhtautuvat lääke-edustajaan? Ovatko kovia tenttaamaan/väittelemään? Arvostetaanko lääke-edustajaa?
Valaiskaa vielä sitä miten lääke-edustajan palkka muodostuu. Onko näin että peruspalkan päälle tulee päivärahaa ja km-korvauksia, jotka nostaa tuloja niin että ne jotka eniten reissaa myös tienaa eniten? Entä onko lääkkeiden myynnillä vaikutusta palkkaan? Lääke-edustajahan ei sinänsä myy, vaan esittelee.
Ymmärtääkseni lääke-edustajalta vaaditaan nykyään myös RLE-tutkinto? Järjestääkö työnantaja sen ja saako koulutusajalta millaista palkkaa? - kolme kertaa haastattelussa
alalle aikova? kirjoitti:
Kiitokset vastauksista. Itse olen ammatiltani sairaanhoitaja, ja ollut alalla 5 vuotta joten tuttua hommaa on tuo raataminen töissä, ja palkka on ehkä puolet siitä, mitä lääke-edustajan palkka.
En tiedä sitten onko mitään mahdollisuuksia päästäkkään mihinkään firmaan jos alalle otetaan nykyään esim. farmaseutteja, mutta ainahan kannattaa tietysti yrittää...Olen itse hakenut neljä kertaa alan paikkaa ja päässyt kolme kertaa haastatteluun. Jokaisella kerralla on ollut muutama sata hakijaa, joista itse haastatteluun on päässyt 8-20. Tässä vaiheessa on haastattelun hoitanut yleensä psykologi. Näistä on sitten toiselle kierrokselle valittu 2-4 hakijaa, jotka johto on sitten haastatellut.
Eli todella vaikeata on päästä edes haastatteluun. Itse olen päässyt kolmesta kerrasta kahdesti viimeiseen vaiheeseen, jossa olen sitten saanut "kiitos, mutta olemme päätyneet toiseen.." Asiasta kyselinkin niin minulle kyllä sanottiin suoraan, että yleensä viimeisessä vaiheessa on niin tasaiset hakijat ettei ole suurta väliä kenet ottavat. Ja että sitten johto melkein valitsee tyypin hiusten värin perusteella tms.. :)
Yleensä suuntaus on mennyt siihen suuntaan, että haetaan enemmän myyntikokemusta omaavia hakijoita. Eli proviisoreja ja hoitotyötä tehneitä ei enää niin suositakaan. Ehkä ala on koventunut niin paljon? - alalle aikova?
kolme kertaa haastattelussa kirjoitti:
Olen itse hakenut neljä kertaa alan paikkaa ja päässyt kolme kertaa haastatteluun. Jokaisella kerralla on ollut muutama sata hakijaa, joista itse haastatteluun on päässyt 8-20. Tässä vaiheessa on haastattelun hoitanut yleensä psykologi. Näistä on sitten toiselle kierrokselle valittu 2-4 hakijaa, jotka johto on sitten haastatellut.
Eli todella vaikeata on päästä edes haastatteluun. Itse olen päässyt kolmesta kerrasta kahdesti viimeiseen vaiheeseen, jossa olen sitten saanut "kiitos, mutta olemme päätyneet toiseen.." Asiasta kyselinkin niin minulle kyllä sanottiin suoraan, että yleensä viimeisessä vaiheessa on niin tasaiset hakijat ettei ole suurta väliä kenet ottavat. Ja että sitten johto melkein valitsee tyypin hiusten värin perusteella tms.. :)
Yleensä suuntaus on mennyt siihen suuntaan, että haetaan enemmän myyntikokemusta omaavia hakijoita. Eli proviisoreja ja hoitotyötä tehneitä ei enää niin suositakaan. Ehkä ala on koventunut niin paljon?MO1!
Kiinnostaisi tietää mikä olet koulutukseltasi/ammatiltasi, joka olet ollut kolme kertaa lääkefirmojen haastattelussa.
itse olen muutamaan paikkaan hakenut ja en ole päässyt edes haastatteluun asti. - Shoit
MO1!
Kiinnostaisi tietää mikä olet koulutukseltasi/ammatiltasi, joka olet ollut kolme kertaa lääkefirmojen haastattelussa.
itse olen muutamaan paikkaan hakenut ja en ole päässyt edes haastatteluun asti.Pelkillä sairaanhoitajan ym. hoitoalan papereilla ei kokemukseni mukaan ole mitään saumaa päästä edes haastatteluihin, sillä sadoista muista samankaltaisista on vaikea erottua. Siinä tapauksessa ehkä, jos hakijalla on sh-papereiden lisäksi näyttöä jostakin vaativammasta tehtävästä, esim. jonkin järjestön pj:nä ym. Lääkefirman kannalta optimaalinen tutkintoyhdistelmä lienee esim. KTM sh, sillä silloin hakijalla on tietämystä sekä kaupalliselta, että lääketieteelliseltä puolelta. Niinkuin joku tuossa kirjoitti, niin vaatimustaso alalla on kasvanut, ja siksi yhä useammin vaaditaan pohjaksi yliopistotutkinto.
- Toinen kiinnostunut
Shoit kirjoitti:
Pelkillä sairaanhoitajan ym. hoitoalan papereilla ei kokemukseni mukaan ole mitään saumaa päästä edes haastatteluihin, sillä sadoista muista samankaltaisista on vaikea erottua. Siinä tapauksessa ehkä, jos hakijalla on sh-papereiden lisäksi näyttöä jostakin vaativammasta tehtävästä, esim. jonkin järjestön pj:nä ym. Lääkefirman kannalta optimaalinen tutkintoyhdistelmä lienee esim. KTM sh, sillä silloin hakijalla on tietämystä sekä kaupalliselta, että lääketieteelliseltä puolelta. Niinkuin joku tuossa kirjoitti, niin vaatimustaso alalla on kasvanut, ja siksi yhä useammin vaaditaan pohjaksi yliopistotutkinto.
Miten sitten lääke-edustajat ovat järjestäytyneet? Onko mitään yhteistä liittoa tms. johon suurin osa kuuluu, vai onko tapana että esim KTM:t kuuluvat SEFEen ja sh:t Tehyyn tms.? Entä löytyykö SMJK:n jäsenistä lääke-edustajia? Vai onko tämä ihan villiä porukkaa? Mistä voisi tiedustella esim. alan palkkasuosituksia?
Jos alalla arvostetaan nykyään enemmän kaupallista yliopistotutkintoa on varmaan myös jollain muulla toimialalla hankittu kaupallinen työkokemus plussaa? Nähdäkseni siinä tapauksessa KTM:llä pitäisi olla myös valmiuksia opiskella lääketeollisuuden erikoisalaan liittyviä asioita ja tuotetuntemusta. Mutta niinhän se oikeastaan on alalla kuin alalla... - kolme kertaa haastattelussa
MO1!
itse olen muutamaan paikkaan hakenut ja en ole päässyt edes haastatteluun asti.Minulla on kaupallinen korkeakoulututkinto, mutta suurin syy on varmasti näyttö myyntiosaamisesta.
Jos olet pystynyt elättämään itsesi provikalla ja vielä omaat kunnon tutkinnon, olet vahvoilla. Tosin olet silloin aika vahvoilla muihinkin duuneihin.. :) - joopajooo
Shoit kirjoitti:
Pelkillä sairaanhoitajan ym. hoitoalan papereilla ei kokemukseni mukaan ole mitään saumaa päästä edes haastatteluihin, sillä sadoista muista samankaltaisista on vaikea erottua. Siinä tapauksessa ehkä, jos hakijalla on sh-papereiden lisäksi näyttöä jostakin vaativammasta tehtävästä, esim. jonkin järjestön pj:nä ym. Lääkefirman kannalta optimaalinen tutkintoyhdistelmä lienee esim. KTM sh, sillä silloin hakijalla on tietämystä sekä kaupalliselta, että lääketieteelliseltä puolelta. Niinkuin joku tuossa kirjoitti, niin vaatimustaso alalla on kasvanut, ja siksi yhä useammin vaaditaan pohjaksi yliopistotutkinto.
väitätkö "jonkin järjestön pj:nä" toimimisen olevan sairaanhoitajan työtä vaativampaa? katinkontit! mielestäni sairaanhoitajilla on erittäin hyvä pohja lääke-edustajaksi, joskin kaupallisesta koulutuksesta tai vastaavasta on varmasti hyötyä.
- Anonyymi
medic kirjoitti:
Nimim. 15v lääke-edustajana ja alan vaihtoa harkitseva"Huonona puolena on koiran virka. Työ on todellista RAATAMISTA, joka varmasti aiheuttaa mahahaavan ja ennen aikaisen kuoleman."
Lääke-edustajien edustamat lääkkeet ovat aiheuttaneet ja aiheuttavat edelleen ennenaikaisia kuolemia suurelle joukolle ihmisiä ympäri maailman.
Siinä ei jonkun lääke-edustajan arvoton henkiriepu paljoa paina.
- Anonyymi
Onko lääke-edustajan tehtäviin virallisia kelpoisuusvaatimuksia vai voiko tehtäviin päästä myös periaatteessa vaikka pelkän kiertokoulun käynyt?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448259Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442244Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262122- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321427
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870