datanomin työ?

jatko-opiskeluja pähkäilevä

voisiko joku kertoa minulle mita datanomin työ kuvaan kuuluu,kun ei sitä suomenkielellä missään kerrota, mitä taitoja siinä tarvitaan, entä palkka minkä moista palkka on ja kuinka palkka nousee??

entä mikä on merkonomin ja datanomien eroavaisuudet?

kiitos suuresti!!!

19

17425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Glp-

ja aika meni hukkaan. Ei pelkällä datanomin tutkinnolla töitä saa kuin muutama onnekas osaaja. Ammattikoulusta valmistuu perinteisesti putkimiehiä, autokorjaajia, puuseppiä ja muita käytännön tekijöitä. Datanamomit kilpailevat samoista töistä tradenomien ja insinöörien kanssa. Nykyään valmistuu ja on työttömänä paljon hyvin koulutettuja. Tämä näkyy työnantajien vaatimuksissa. Kannattaa katsoa vaikka mol.fi ja monsteri.fi. Kerran luin ilmoituksen jossa haettiin tekstinkäsittelijää. Tehtävän menestyksekäs hoitaminen edellytti vähintään ammattikorkea tutkintoa. Useimmiten atk-/mikrotukihenkilöiltäkin vaaditaan amkki tutkintoa, vaikka tehtävästä selviytyisi 10 vuotias kotitietokonenörtti.

Merkonomi erikoistuu asiakaspalveluun, myyntiin, yrityksen laskenta ja kirjanpitotehtäviin. Datanomi taas toimii mikrotukena, ohjelmoi, vääntää nettisivuja, tietokantoja, jne. Merkonomeja on suomessa kuin sieniä sateella, koska kunnat järjestävät jatkuvasti työttömille tutkintoon valmistavia työvoimakoulutuksia. Merkonomi tosin on tunnettu tutkinto. Jos suunnittelee datanomin opintoja, kannattaa miettiä onko kiinnostunut c tai java ohjelmoinnista, tietokannoista. Paras myös pitää mielessä että töitä on vaikea löytää ja jatko-opinnot ovat käytännössä välttämättömiä. Tutkintohan on ns. 2.asteen perustutkinto, eli sipaisu sitä sun tätä. Riippuu tietysti paljolti koulusta, mutta omassani opetuksen taso oli pohjamudissa (paljastettakoon että kysyseessä oli Pohj.Pirkanmaan koul.instituutti Virroilla). Ainoa hyvä puoli tutkinnossa on että se antaa yleisen jatko-opinto kelpoisuuden. Aikaisemmin datanomi taisi olla opistotason tutkinto. Sittemmin se muutettiin ammattikoulu tasoiseksi ja tutkinnon maine kärsi.

Palkkatoivomus on hankala homma. En usko että paljon 1500€ enempää (jos sitäkään) kannnataa pyytää. Viimeksi kävin työhaastattelussa projektityöntekijän paikkaan eräässä EU-projektissa. Palkka määräytyi TESin mukaan, vähän yli 1500€. Jälkeenpäin sain työnantajalta kirjeen jossa ilmoitettiin että tehtävään valittiin paikkaa hakenut maisteri. Jos maisteri tyytyy 1500 niin mitä ammattikoulusta valmistuneelle datanomille pitäisi maksaa?

• Lepinkäinen

Tarinasi kuulostaa ihan kuin minun kirjoittamalta! Kiva nähdä että on oppisopimus datanomi hengen heimolaisia täällä S24palstalla :)))

Jos kiinnostaa niin jätä yhteystietosi niin käydään vaikka lonkulla (oluen olen jättänyt) joku päivä?

Oma tarinani menee näin:

Jäin -95 työttömäksi VR.ltä, olin junanlämmittäjä. Sanotaan että työttömät ovat laiskoja ja omasta syystään työttömänä. Minä en ainakaan ollut laiska työttömänä. Kävin joka ikinen päivä kyselemässä töitä ja koulutuspaikkoja työkkärissä ja kävelimpä aika monena päivänä suoraan moniin firmoihinkin. Tämän lisäksi keräilin pulloja joka viikonloppu nuorison suosimilla paikoilla. Tästä tulikin aika kivat lisätienestit peruspäivärahoihin. Tämän kaiken lisäksi jumppailin ja hölkkäsin melkein joka päivä kunnes pääsin opiskelemaan oppisopimuksella datanomiksi. Sitten elämä muuttui sen verran stressaavaksi etten enää jaksanut hölkkäillä, sillä olin aika kovilla opintojen takia. Mutta kannatti. Nyt olen kivoissa töissä ihan kivalla palkalla. Saan 1500EUR/kk ilmaisen kuukausikortin yleisiin kulkuvälineisiin. Ihan kivasti taitoihini ja koulutustasoon nähden. Työskentelen julkishallinnon puolella. Paikka on sama missä olin oppisopimuksella harjoittelemassa. Kohdallani kyse oli sattumasta, sillä kerran olin muuten vaan kyselemässä töitä ...kaupungilta, kun palveluesimies vaan kertoi tällaisesta mahdollisuudesta. Otin itseäni niskasta ja käppäilin lähimpään työkkäriin ja täyttelin kaikki laput mukavan naisihmisen opastuksella ja siitä se lähti. Neljä päivää työpaikalla ja 1 pvä koulun penkillä. Rankkaa aikaa mutta selvisin siitä. Nyt aikaa on jo vierähtänyt ja olen oppinut aika paljon kaikkea alalta. Rokulissa en juuri ole ollut koko aikana.

Kaljoittelemaan en sortunut työttömänä ollessani muutamaa jaksoa lukuunottamatta. Silloin inhosin itseäni ja piiskasin itseäni useammin hölkkäämään. Kun hölköttelee kovasti, niin se pitää ajatukset pulloon tarttumisesta kaukana.

Stemppiä kaikille oppisopimusdatanomi kollegoille!

• jatko-opiskeluja pähkäilevä

minä olisin kyllä valmis käymään ammatti korkeankin. olisiko se sitten kannattavaa???
        mä haluaisin jotain etk liittyvää työtä mutta meille kerrotaan hyvin vähän niistä.. toimisto työhön minusta ei ole tai siis sihteeriksi..
        mitä pitäis tehdä?

• työtön inssi

Harkitse tarkkaan haluatko opiskella työttömäksi vai kenties päästä joskus oikeisiin töihin. Työttömiä datanomeja ja muitakin nomeja on suomi täynnä.

• datanomi..

Opiskelin kauppiksessa ensin 3 vuotta merkonomiksi ja sitten vielä jatkoin vuoden ja nyt keväällä valmistuin datanomiksi. Tuntui mukavalta kun oli kaksi tutkintoa taskussa 4:ssä vuodessa, olin varma että kohtuupalkkaista työtä kyllä löytyy.

Ja paskan marjat. Nyt kituutan työmarkkina tuella työharjoittelussa (noin 28€/päivä), koska minkäännäköistä koulutustani vastaavaa työtä ei yksinkertaisesti ole tarjolla. Ja jos on, siitä tarjotaan heti vain työharjoittelupaikkaa, eli ei työsopimusta eikä oikeaa palkkaa. Kaiken kukkuraksi vielä se, että it-ala ei kiinnosta pätkän vertaa. Joskus teininä kiinnosti, mutta ei enää.

Usko pois, ei ole kivaa. Saan olla onnellinen että sain edes tuon työharjoittelupaikan pariksi kuukaudeksi. Toisella puolella suomea saattaisi olla alan töitä EHKÄ tarjolla (asun jyväskylän lähellä).

Mieti tarkkaan mitä OIKEASTI haluat. Minä en miettinyt silloin kun valitsin ja tässä ollaan, 2 tutkintoa alalta joka ei kiinnosta, eikä oikeista töistä tietoakaan.

• kiji

Suhteet määrävät tällä alalla aika paljon. Itse sain hyvän liksan heti alusta alkaen (3000€).

• ollenkaa

Itse opiskelen datanomiksi toista vuotta. Pääsin IT alan firmaan kesätöihin palkkaa saan 1500€/kk. Ihan hyvin mielestäni kesätyöläiseksi joka on vasta käynnyt ensimmäisen vuoden koulusta

• toinen datanomi

Mistä sait noin hyvän duunin?

• .......

Olin toimittamassa ERP-projektia, jossa Asiakas oli palkannut kesätöihin lopputyötä vailla olevan datanonin. Projektissa hän nuoruuden intonsa ansioista omaksui uuden tuotteen paljon nopeammin kuin muut ja syksyllä hän oli jo vakinnuttanut paikkansa projektiryhmän täysvaltaisena jäsenenä.

Omaksuttuaan työnantajansa toimintaprosessit, pystyi hän kääntämään suurimman osan niistä uuden ERPin mukaisiksi.

Se oli siihen mennessä Toimittajan ensimmäinen projekti josta se ei pystynyt laskuttamaan jo sovittua tuntimäärää. Todennäköisesti hän säästi firmalle ekan vuoden palkkansa yli sataprosenttisesti

ja hän on edelleen samassa paikassa töissä arvostettuna asiantuntijana

• hardboiledsalesmanag

Valmistuin Suomen Liikemiesten Kauppaoppilaitoksesta datanomiksi 2006.
      Pääsin heti töihin samaan työpaikkaan jossa tein työharjoittelun. Lähtöpalkka oli 1600€/kk. Palkka nousi kahden ja puolen vuoden aikana -> 3100€/kk.
      Tein nuo ensinmäiset 2,5 vuotta asiantuntijatason töitä(kevyttä koodausta, parametrointia, määrittelyjä, projekteja).

Nyt olen eri firmassa myyntihommissa. Viihdyn todella hyvin ja palkka on 4900€/kk provisiot noin 20K€/vuosi. Kyselyjä tulee viikoittain rekrytoijilta myyntipuolentehtäviin.

Datanomin tutkinto antaa jonkinlaiset eväät pärjätä työelämässä. Jos tällä tutkinnolla meinaa menestyä täytyy olla pelimies, ymmärtää laajasti asiakkaan liiketoimintaa ja täytyy omata kyky keskustella asiakkaan johdon kanssa. Toisaalta jos ei ole pelimies, löytää itsensä koodaamasta vaikka olisi DI.

Kerron mielelläni lisää.

• hghgfhgfhgfh

Just näin jos osaa niin kyllä sitä rahaa/vastuuta tulee. Datanomi Oracle asiantuntia. Ja käyntikortissa lukee manageri. 75 000 / vuosi on tulot viimevuodelta. Pirusti kyllä ylitöitä mutta kuitenkin.

• poiuasf

"Toisaalta jos ei ole pelimies, löytää itsensä koodaamasta vaikka olisi DI"
        Ihan kuin koodaaminen olisi jotenkin vähempiarvoista. Onko?

• Datanomi2011

Onneksi näitäkin vissiin sit on, itse valmistun kahden vuoden päästä. Itseäni hirvittää ainakin lukea uutisia, kuinka paljon it alan yritykset vähentävät porukkaa.

Nyt olen esimmäisellä työssäoppimis jaksolla, olen saanut tehdä paljon kaiken näköistä, jopa opetushommaa.. ja olen hankkinut pari suositteliiaankin CVheeni

Olen ainakin varautunut, jos en saa toitä, niin opiskelen jotain muuta tähän päälle, koska pelkät tietokoneet ei minua pelkästään kiinnosta.

• vodoor

Tekninen asiakaspalvelu, n. 2,3k

• -.-

it-tukeen suoraan valmistumisen jälkeen, n. 2,2k, 4v. jälkeen kyllästyin.

• Japee565

Datanomitutkinto itselläkin, muutama työkkärin kurssi päälle ja ohjelmoijan hommasta 10 000 € / kk. Hyvä tuuri kävi.

• keltasirkku5

vain 10 000 € / kk? Itse saan noin 12 000€ / kk.

• valitettavastinäin

Aikasi meni hukkaan jos Siilasmaan luentoja katselit yliopistossa.

• hommanjippo

Hitsari hitsaa. Leipuri leipoo. Kokki kokkailee. Sotilas sotii. Myyjä myy. Kirjailija kirjoittaa. Datanomi tietysti datanomeilee. Ihan klaari juttu. Selvä kuin pläkki.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe