apuvälineet muotoilussa

anonyymi

moi, mitähän apuvälineitä ihmiset yleensä käyttävät muotoillessaan esim das/jov massaa?

Esim nuppineulaa pieneen "piirtelyyn" massanpinnalle jne

Varmaan jotkut ammattimaisemmat välineet tätäkin harrastusta auttaisivat omaltaosaltaan? :)

itse ajattelin ruveta muotoilemaan ihmisen päätä, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun ikinä kyseíseen materiaalin kosken... :)

4

768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fyllitäti

      eli kyllähän em viestissäsi mainittuihin massoihin toimii samat "työvälineet" kuin esim saven muovailuun, improvisoi: puukon terä, pöytäveitsi, haarykan piikit, jäätelötikku, neulepuikot, lattapää-ruuvimeisselit, kynän kärki...jokaisella saa erilaista, omanlaistaan jälkeä ilman sen "ammattimaisempien" välineitten hankintaa...
      (kuvanveistäjä-ystäväni veistelee itse eri kokoisista puukepeistä (rautakaupan pyörökeppejä/luonnon oksia) kulloinkin tarkoitukseen sopivat muotoilupuikot (terävää, pyöreää, kulmikasta kärkeä...)

    • mielummin

      savea, massojen tilalla. Mainitsemiisi massoihin ei saa kaunista pintaa (puhuu keraamikko-kuvanveistäjä). Kädet on myös ihan hyvä työväline ja paistinlasta. Polttoja voit kysyä joltain keraamikolta. Keraamikkoja löydät kun gooletat.

      • jormah

        Ajatus saven käytöstä on hyvä ja tekisi mieli sanoa oikea.Saven käyttö vaatii kuitenkin- siis keraamisessa kuvanveistossa kokemusta jota tietysti voi saadä kysymällä ja tekemällä. savi laatuja on paljon ja ne "piirtävät" eri tavoin. Oleellinen neuvo poltettavia savia (polttamaton savi kestää huonommin kuin ajattelemasi massat) käytettäessä on että teet ko. pään ontoksi ja tasa paksuisen seinämältään, muuten on olemassa vaara että se rikkoontuu poltossa.Pään voit kovertaa varovasti ontoksi muovailun jälkeen. Työskentelyn ajan voit pitää saven sopivan kosteana käärimällä sen kosteisiin (ei märkiin) riepuihin ja muoviin. Ennen polttoa saven täytyy antaa kuivua hitaasti, kuivana se on melko arka ja hauras kuljetettava.Poltettuna teos kutistuu savilaadusta riippuen n.5-10%.
        Valmiita muovailu puikkoja myyvät tait.tarvike liikkeet, mutta kuten keskustelussa on tullut esiin, niin vain luovuus on rajana; itse olen veistänyt puusta , takonut sopivista nauloista jne.


    • pikku.vintiö

      Ainoat apuvälineet löytyvät : Käytä luovuuttasi,Omat kädet tietenkin! Käsillä muovataan,rystysellä muovataan,kynnellä voi "piirtää" ja painella kuvioita jne. Jos joku muita apuvälineitä käyttää,se on makuasia,mutta miksi laittaa rahansa apuvälineisiin...? Oma maalaisjärjen käyttö sallittua,hoksottimet pelaa jokaisella,ei muuta kuin työn iloa itsekullekin : )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe