koiran uiminen

kyselijä

Meidän koira tykästyi tänä kesänä uimiseen. Viime kesänä ei suostunut houkutteluista huolimatta edes kastamaan varpaitaan :) Ja nyt on ihan vesipeto.

Olemme lähdössä mökille parin viikon päästä ja minua huolettaa hieman veden lämpötila. Onko se jo liian kylmää koiran uida? En haluaisi tietenkään, että haukku sairastuu. Mutta samalla mietin miten saan sen pidettyä pois vedestä, jos se on jo liian kylmää...

Mitä mieltä olette?

7

5608

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uivat kyllä aika kylmillä vesillä ja vilustumisen riski ei ole sama kuin ihmisillä,mutta katso nyt ettei pääse uimaan enenpää kuin kerran päivässä ja koita kuivattaa hyvin.

• niksu

vanha narttu ui aikanaan vaikka jäiden seassa, jos vaan päästi. Kerran pääsi livahtamaan jäähileveteen, eikä vilustunut.

• kyselijä

Siis olen kuullut, että liian kylmässä vedessä jos ui, niin voi tulla häntäkuume. Mikä se on?

• PoliceGirl82
        kyselijä kirjoitti:

Siis olen kuullut, että liian kylmässä vedessä jos ui, niin voi tulla häntäkuume. Mikä se on?

Oikealta nimeltään "vesihäntä" voi koiraan tulla koska tahansa, mutta etenkin, jos se on uinut kylmässä vedessä tai ollut pitkään märkänä.

Vesihäntä on varsinkin noutajille tyypillinen vaiva, jossa hännäntyvi kipeytyy kovasti. Koira roikottaa häntää velttona, mutta tyvi on usein jäykistynyt ja jopa kosketusherkkä. Kipulääke auttaa vaivaan, lääkärihoitoa se ei vaadi. Vesihäntä kestää yleensä pari päivää, eikä siis ole vakavaa.

Omalle koiralleni on kerran tullut tuo vesihäntä, ja ironista kyllä, sattui kesähelteillä vielä! Eli koiran kuivaaminen on uskoakseni oleellisempaa kuin veden lämpötila.

• vuhvelo

Ei pitäis vielä olla liian kylmää koiran uida. Riippuu tietysti vähän koirasta, esim. noutajilla on senlaatuinen turkki että alusvilla ei edes kastu jotenka ne ei helposti palellu. Ja nythän vasta ne lintumetsästyksetkin alkaa eli koirat ui ja noutaa lintuja vedestä pitkin syksyä.

• PoliceGirl82

Itse olen antanut koirien uida niin myöhään kun haluavat. Noutaja ui edelleenkin vuoden ympäri meressä.

Riippuu myös rodusta. Muista, että esimerkiksi jotkut noutajat on jalostettu työskentelemään jopa vuorokauden ympäri hyisissä olosuhteissa, mutta esimerkiksi dobberit tai villakoiratkaan eivät välttämättä moista kestä. Syytä olla varovaisempi myös nuorten koirien tai iäkkäämpien kanssa.

• Mappe

olla mitään hätää. Itelläni spanieli on käynyt joskus uimassa jo lumenkin tultua. Tällöin olen kuitenkin pitänyt huolen siitä ettei koira jää läträämään veteen pitkäksi aikaa ja että vedestä nousemisen jälkeen se pääsee piakkoin lämpimään ja saa olla lämpimässä siihen saakka että turkki on kuivunut kokonaan.
      Vähänkään kostea turkki ja kylmä ilma aiheuttaa helposti vilustumisen ja "vesihännän", josta olikin jo ketjussa aiemmin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3744
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe