Miten pystyisin muuttamaan stereoitteni kaijuttimien induktanssia??
Induktanssi
26
1730
Vastaukset
- J_K
Vaihtamalla kaiuttimet, sillai se onnistuu.
- Erkko
Ensin kolvaat ja sitten tinaat. Laitat johtimet erijärjestykseen. Mittaat välillä mittarilla ulkolämpötilaa. Kun ulkolämpötila on 25°C, menet pihalle leikkimään muiden poikien kanssa hiekkalaatikolle.
- Kääk
MITÄ NÄÄ JAUHAT PASKAA!!!!!!
- Erkko
Kuka PRK. käytti mun nikkiä? En tahtoisi kirjautua.. =/
Kysyjä varmaan tarkoittaa impedanssia. Siis resistanssin induktanssin ja kapasitanssin yhteisvaikutusta.
Elementtejä per kaiutin = 3 (4ohm)
Jos kytketyt elementit on kaiuttimessa sarjaan kytkettynä: Z=3x4ohm=12ohm
Kytketään samat elementit rinnan:
1/Z=(1/4ohm)x3 -> Z=1.333ohm - Kääk
Erkko kirjoitti:
Kysyjä varmaan tarkoittaa impedanssia. Siis resistanssin induktanssin ja kapasitanssin yhteisvaikutusta.
1/Z=(1/4ohm)x3 -> Z=1.333ohmAivan Tarkotin juuri impedanssia.
Selittäisitkö vähä tarkemmin, mitä siinä pitäisi tehdä? - Erkko
Kääk kirjoitti:
Aivan Tarkotin juuri impedanssia.
Selittäisitkö vähä tarkemmin, mitä siinä pitäisi tehdä?Voisitko selittää mitä olet tekemässä?
- Kääk
Erkko kirjoitti:
Voisitko selittää mitä olet tekemässä?
No pitäs saaja matalampaa ääntä kajareista.
- Erkko
Kääk kirjoitti:
Käännä triplet nolliin ja basso täysille.
- J_K
Erkko kirjoitti:
1/Z=(1/4ohm)x3 -> Z=1.333ohmNiinpä, ja kaikki elementit toistaa saman taajuuskaistan, diskantti on vainaa nopeasti. Ja jos siihen laittaa jakosuotimen, kela diskantin rinnalle, konkka basson, LC keskarille, taas on 4 ohmia impedanssi.
2 tai useamman samaa taajuuskaistaa toimivan kanssa toimii noin, muttei eri taajuuskaistaa toistavien elementtien kanssa, kuten kysyjä tarkoittaa käsittääkseni. - Kääk
Erkko kirjoitti:
Käännä triplet nolliin ja basso täysille.
On kai niitä parempiakin neuvoja varmasti?
- J_K
Kääk kirjoitti:
Jos kaksi bassoa, katsot, onko rinnan vai sarjassa. Jos sarjassa, kytket rinnan ja suunnittelet jakosuotimen uusiksi. Toinen vaihtoehto cd-soittimelta tulevaan piuhaan passiivinen korjain, joka vaimentaa keskialuetta ja diskanttia, lienee helpoin homma.
- Kääk
J_K kirjoitti:
Jos kaksi bassoa, katsot, onko rinnan vai sarjassa. Jos sarjassa, kytket rinnan ja suunnittelet jakosuotimen uusiksi. Toinen vaihtoehto cd-soittimelta tulevaan piuhaan passiivinen korjain, joka vaimentaa keskialuetta ja diskanttia, lienee helpoin homma.
Ei mua kiinnosta nuo ns"Amis veimennukset, diskantit pois niin eipäkuulu muutaku jyrinää"
Vaan pitäs saada passokartiosta enempi matalaa ääntä ulos. En oo vaimentamassa nyt diskatteja pois. - Erkko
Kääk kirjoitti:
Ei mua kiinnosta nuo ns"Amis veimennukset, diskantit pois niin eipäkuulu muutaku jyrinää"
Vaan pitäs saada passokartiosta enempi matalaa ääntä ulos. En oo vaimentamassa nyt diskatteja pois.auttaa, jos kolvaisit sopivan suurtehovastuksen rinnalle? Saattaa polttaa elementin kelan.
Pienet tai huonolaatuiset bassoelementit ei pysty tuottamaan kaikkein matalampia ääniä.
http://www.soundata.fi/valmistajat/tannoy/reveal/reveal.html
Tuosta selailet alas ja katselet taajuusvasteita. Suurempi elementti matalampi taajuus. Ekana on 6½" ja alin taajuus on 65Hz. Vikana on 15" ja alin taajuus on 25Hz. - J_K
Kääk kirjoitti:
Vaan pitäs saada passokartiosta enempi matalaa ääntä ulos. En oo vaimentamassa nyt diskatteja pois.Sama asia vaimennatko diskanttia, vai korostatko bassoa.
- J_K
Erkko kirjoitti:
auttaa, jos kolvaisit sopivan suurtehovastuksen rinnalle? Saattaa polttaa elementin kelan.
Pienet tai huonolaatuiset bassoelementit ei pysty tuottamaan kaikkein matalampia ääniä.
http://www.soundata.fi/valmistajat/tannoy/reveal/reveal.html
Tuosta selailet alas ja katselet taajuusvasteita. Suurempi elementti matalampi taajuus. Ekana on 6½" ja alin taajuus on 65Hz. Vikana on 15" ja alin taajuus on 25Hz.Ja kuormitetaan vastuksella vahvistinta, jolloin saadaan vähemmän ennen leikkausrajaa tehoa varsinaiselle elementille.
- J_K
Kääk kirjoitti:
Vaan pitäs saada passokartiosta enempi matalaa ääntä ulos. En oo vaimentamassa nyt diskatteja pois.Sun kaiuttimessa 1 bassoelementti, niin sen impedanssiin pystyt vaikuttamaan käämityttämällä puhekelan uusiksi, tällöin jakosuodinkin menee uusiksi. Jos vahvistimesta eilopu teho kesken, vaan ääni on muuten kaikenmaailman korostuksista huolimatta liika kaukana amisbassosta, niin tekemällä sopivan RC-kytkennän linjapiuhaan, saat vaimennettua keskialuettä/diskanttia. Tällöin pitää vääntää vahvistimesta volumea lisää, jotta keski/diskantti tulee yhtälujaa kuin ennen, mutta bassot tulee kovempaa, kun niitä ei vaimenneta.
Mutta jos vahvistimesta loppuu tehot kesken niin vahvistin vaihtoon. - Erkko
J_K kirjoitti:
Ja kuormitetaan vastuksella vahvistinta, jolloin saadaan vähemmän ennen leikkausrajaa tehoa varsinaiselle elementille.
Silloin pystytä ohjaamaan bassopuolle enemmän tehoja suhteessa diskantille... Okei, tarkemmin kun ajattelen, ei ole mikään nerokas (tai edes hyvä) ratkaisu. =)
- VARMER
J_K kirjoitti:
Sama asia vaimennatko diskanttia, vai korostatko bassoa.
Mutta kuitenki haluan korostaa bassoa,joten tunnut tietävän paremmin kuin minä niin neuvoppa niin minä opettelen.
- J_K
Erkko kirjoitti:
Silloin pystytä ohjaamaan bassopuolle enemmän tehoja suhteessa diskantille... Okei, tarkemmin kun ajattelen, ei ole mikään nerokas (tai edes hyvä) ratkaisu. =)
Mutta vaikka vastukseen pukataan tehoja se ei tuota ääntä kovinkaan tehokkaasti :)
- Erkko
J_K kirjoitti:
Mutta vaikka vastukseen pukataan tehoja se ei tuota ääntä kovinkaan tehokkaasti :)
Lämpöä sitäkin tehokkaammin!
- R'n tekemiset
Erkko kirjoitti:
1/Z=(1/4ohm)x3 -> Z=1.333ohmhttp://fi.wikipedia.org/math/d7e3b1848de41e028980488b354ea957.png
ja sitten laitat R'ää lisänä sarjaan tai rinnan - ihan miten haluat?
Impedanssi muuttuu.
- leikkaat
ja joko lisäät siihen kierroksia tai otat pois ja sitten teippaat jeesus-teipillä kelat takaisin kartioon.
- Kääk
Ja Varmasti löytyy parempiki keino!
- muuta keinoa
Kääk kirjoitti:
Induktanssin viilaaminen edellyttää siihen kelaan kajoamista tai ydinmateriaalin.
- vois
Kääk kirjoitti:
ostaa tai tehdä subbaria l. subwoofer-kaiutinta, joka toistais niitä matalia... Aktiivinen subbari (sisältää sopivan alipäästösuotimen ja vahvistimen) on kätevin.
- Mää
vois kirjoitti:
ostaa tai tehdä subbaria l. subwoofer-kaiutinta, joka toistais niitä matalia... Aktiivinen subbari (sisältää sopivan alipäästösuotimen ja vahvistimen) on kätevin.
No kerroppa miten saan se yhdistettyä kyseessä olevaa stereoon??? Kato ensimmäinen viesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917505- 373987
- 453530
- 2372852
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402672- 452502
- 1322421
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292319Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna212314- 451982